همه چیز درباره ذخیره‌سازی یک “زباله بیولوژیک” که زندگی می‌بخشد

ضایعات بیولوژیکی حیات بخش یا خون بند ناف؛ ماده ای که بدون استفاده دور ریخته می شد، اما اکنون سال هاست که علم ثابت کرده است که نگهداری آن می تواند به بسیاری از بیماران مبتلا به انواع بدخیمی ها زندگی بدهد.

به گزارش نازک نارنجی، خون بند ناف یک ضایعات بیولوژیکی است و خونی است که پس از تولد نوزاد در جفت و بند ناف باقی می ماند. پس از تولد نوزاد، پزشک بند ناف نوزاد را بریده و نوزاد را از مادر جدا می کند. سپس با انجام اقدامات لازم طی یک فرآیند استریل و فوری می توان با استفاده از کیسه های مخصوص خون بند ناف را جمع آوری کرد. این فرآیند در مدت زمان کوتاه پنج تا هفت دقیقه ای انجام می شود و برای مادر و کودک بدون درد است.

لازم به ذکر است که پروفسور الین گلاکمن در سال 1988 خون بند ناف یک کودک پنج ساله مبتلا به کم خونی را با موفقیت پیوند زد و اثربخشی سلول های بنیادی خون بند ناف را نشان داد. او تحول بزرگی در زمینه پیوند ایجاد کرد. زیرا تا سال 1367 جفت و بند ناف کودکان جزء مواد زائد بیولوژیکی محسوب می شد و پس از تولد کودک از بین می رفت، اما پس از اینکه مشخص شد سلول های بنیادی خون بند ناف دارای قابلیت خون سازی و ایمنی زایی هستند، اولین بند ناف بود. بانک خون در جهان تاسیس شد. در حال حاضر راه اندازی و تقویت بانک های خون بند ناف امکان نگهداری ایمن و استاندارد و دسترسی آسان به خون بند ناف را به عنوان یکی از منابع ارزشمند سلول های بنیادی خون ساز در نقاط مختلف جهان فراهم می کند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر بیش از پنج میلیون نمونه خون بند ناف در بانک‌های دولتی و خصوصی جهان نگهداری می‌شود و تاکنون در جهان بیش از 40 هزار پیوند با استفاده از خون بند ناف برای درمان انواع بیماری‌های بدخیم و غیر بدخیم انجام شده است. . . باید بدانیم که یکی از مزایای بارز خون بند ناف دسترسی آسان و امکان انتقال به موقع بیماران نیازمند انتقال اورژانسی است. از آنجایی که زمان یافتن اهداکننده غیر خویشاوند سازگار با بیمار و انجام آزمایشات تاییدی، آماده سازی اهداکننده و دادن محصول سلولی برای تزریق به بیمار، می تواند در عرض دو هفته باشد. زیرا محصولات دارای سلول های بنیادی خون بند ناف آماده و در بانک های خون بند ناف منجمد می شوند.

همچنین یکی از خصوصیات بیولوژیکی بارز نمونه خون بند ناف، قابلیت نگهداری و نگهداری نمونه برای مدت طولانی است. بنابراین خون بند ناف را می توان حدود 25 سال ذخیره کرد. از سوی دیگر، به دلیل ماهیت عملکرد ایمنی خون بند ناف، خطر واکنش های پیوندی علیه میزبان کم است و بنابراین می توان از خون بند ناف با درجاتی از ناسازگاری بافتی استفاده کرد.

چه بیماری هایی برای خون بند ناف استفاده می شود؟

از آنجایی که خون بند ناف حاوی سلول های بنیادی خونساز است، می توان از آن برای درمان بیماری های بدخیم سیستم خونساز و سایر بیماری های سیستم خونساز و همچنین در بیمارانی که از انواع دیگر بدخیمی ها رنج می برند و همچنین برای بازسازی مغز استخوان استفاده کرد. بعد از شیمی درمانی و پرتودرمانی

وضعیت نگهداری خون بند ناف در ایران

به گفته مسئولان سازمان انتقال خون ایران، در کشورمان مطابق با اجرای اصل 2 قانون اساسی سازمان انتقال خون ایران در خصوص تولید انواع فرآورده های خونی اعم از پلاسما، فرآورده های سلولی و غیره. همچنین با توجه به دستاوردهای این سازمان در جذب و حفظ مشارکت اهداکنندگان در فرآورده های خونی سالم، ماموریت ایجاد و راه اندازی بانک عمومی خون بند ناف در سال 1386 به سازمان انتقال خون ایران وزارت بهداشت محول شد. بانک خون بند ناف و سلول های بنیادی سازمان انتقال خون ایران از تیرماه 1388 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در عین حال هدف اصلی این بانک «تامین، فرآوری و ذخیره سازی سلول های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خونساز».

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون، از بدو تاسیس بانک انتقال خون بند ناف تا کنون حدود 20 هزار واحد خون بند ناف اهدایی جمع آوری شده است که از این تعداد 4200 واحد خون بند ناف استاندارد و با بهترین کیفیت، فرآوری و ذخیره شده است. آی تی. بانک همچنین 27 پیوند از واحدهای ذخیره شده انجام شد که همگی برای کودکان بیمار مورد استفاده قرار گرفت.

لازم به ذکر است بانک خون بند ناف این سازمان در حال حاضر تنها بانک عمومی و داوطلبانه خون بند ناف در کشور است که با رضایت داوطلبان اهدای خون بند ناف یعنی مادران باردار سالم اقدام به جمع آوری واحدهای خون بند ناف کرده و پس از پردازش نگهداری می کند. . و منجمد شد. در این راستا بیمارستان های متعددی در تهران به دلیل تعداد بالای زایمان های روزانه به عنوان مرکز جمع آوری خون بند ناف انتخاب شدند و اهداکنندگان خون بند ناف جذب شدند و خون بند ناف نوزادان آنها جمع آوری شد. بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ، انجام دادن. بر این اساس، روزانه واحدهای خون بند ناف از بیمارستان‌های تابعه جمع‌آوری و به آزمایشگاه فرآوری در ستاد سازمان منتقل می‌شود و نمونه‌هایی که استانداردهای لازم را داشته باشند، نمونه محسوب می‌شوند و کیفیت خوبی انتخاب و وارد مرحله پردازش می‌شوند. پس از انجام فرآیندهای فرآوری و انجماد به تدریج در دمای بسیار سرد نگهداری می شوند.

لازم به ذکر است از آنجایی که بانک خون یک سازمان عمومی انتقال خون است، هیچ هزینه ای برای اهداکننده و گیرنده، یعنی بیماران کاندید پیوند ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا