رؤسای دانشگاه های قزوین از ارتباط رسانه و دانشگاه می گویند
نازک نارنجی/قزوین به مناسبت بیست وپنجمین سالروز تأسیس خبرگزاری نازک نارنجی در این گزارش به مصاحبه با برخی رؤسای دانشگاه های استان قزوین پرداخته ایم تا چگونگی ارتباط بیشتر رسانه و دانشگاه تبیین شود.
به گزارش نازک نارنجی، ۱۶ آذر سالگرد تاسیس نازک نارنجی است، این خبرگزاری از ابتدا به عنوان خبرگزاری دانشجویان فعالیت خود را آغاز کرده است و از تأسیس تا کنون که ۲۵ سال می گذرد، نازک نارنجی همواره سعی کرده توجه بیشتری به جامعه دانشگاهی داشته باشد و در این زمینه مؤثر عمل کند.
اکنون به مناسبت بیست وپنجمین سالگرد تأسیس خبرگزاری نازک نارنجی در این گزارش به مصاحبه با رؤسای دانشگاه ها پرداخته ایم تا چگونگی ارتباط بیشتر رسانه و دانشگاه تبیین شود.
خبرگزاری نازک نارنجی به تبیین مسائل واقعی جامعه کمک می کند
حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین در گفت وگو با نازک نارنجی به مناسبت سالروز تاسیس خبرگزاری نازک نارنجی، اظهار می کند: در مجموع فلسفه تشکیل جهاددانشگاهی ایجاد پلی بین دانشگاه ها فضای واقعی جامعه است و نازک نارنجی نیز به عنوان رسانه تخصصی جهاددانشگاهی تا کنون توانسته مؤثر عمل کند.
وی ادامه می دهد: رسانه باید نیازهای واقعی جامعه را احصا و به مراکز عملی منتقل کند و همچنین دانشگاه را از فضاهای مسموم سیاسی دور نگه دارد تا فعالیت های فرهنگی و سیاسی دانشجویان به حاشیه کشانده نشود.
مشهدی می گوید: در موضوع رسانه متأسفانه جزو کشورهای پیشرو نبوده ایم و امروز که در جنگ روایت ها قرار داریم هر کسی که بتواند سریع تر روایت کند برنده است و در این شرایط باید دستاوردهای علمی بازگو شود تا جوانان و نوجوانان به این دستاوردها افتخار کنند.
وی بیان می کند: همچنین رسانه با قابلیت های فراوانی که دارد، می تواند ابزاری برای ارتباط بین جامعه و فضای دانشگاه باشد و نقش آفرینی مثبتی در جهت تحولات جامعه انجام دهد چراکه دانشگاه هرگز نمی تواند بدون ارتباط با فضای واقعی، نقش آفرینی مثبت و اثربخش داشته باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین تصریح می کند: ما خبرگزاری های بسیاری در کشور و استان داریم اما نازک نارنجی یک خبرگزاری تخصصی است و ارتباط بسیار خوبی تا کنون با فضای دانشگاهی داشته و کار حرفه ای انجام می دهد.
وی خاطرنشان می کند: تبیین درست ویژگی های نسل جدید یکی از انتظارات ما از رسانه است چراکه رسانه با تبیین ویژگی های نسل جدید شامل انتظارات، نیازها، علایق و توانایی ها رابط بین این نسل با الزامات و ضروریات دانشگاه خواهد بود.
مشهدی عنوان می کند: خبرگزاری نازک نارنجی از خبرگزاری های دیگر متفاوت است چراکه زبان گویای جامعه دانشگاهی است و رسالت های بیشتری دارد.
وی تصریح می کند: ارتباط خبرگزاری نازک نارنجی با مجموعه دانشگاهی و دانشجویان و شناخت درست این خبرگزاری از فضای واقعی دانشگاه قطعاً به تبیین مسائل واقعی جامعه در دانشگاه کمک خواهد کرد که تا کنون نیز همانطور بوده است.
رسانه ها پیشگام در امیدآفرینی باشند
در ادامه سید علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در گفت وگو با نازک نارنجی اظهار می کند: رسانه ها می توانند در تحقق اهداف علمی و فرهنگی دانشگاه ها اثرگذار باشند و نازک نارنجی ظرفیت بسیار بزرگ و مهمی در حوزه دانشگاه است که عنوان دانشجویی را نیز با خود به همراه دارد که از این طریق می تواند موجب تحولات بسیاری در فضای دانشجویی و دانشگاهی شود.
وی ادامه می دهد: بخش چشمگیری از جهاد تبیین توسط رسانه اتفاق خواهد افتاد که در این راستا نیز می توان گفت نقش رسانه در انعکاس اخبار مثبت، روشنگری و تشریح واقعیت ها دوچندان است.
رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تصریح می کند: نازک نارنجی باید باتوجه به اقدامات دانشگاه، در امیدآفرینی در جامعه پیشگام باشد و جامعه نخبگانی را جایگزین سلبریتی های غیرحقیقی کند.
قاسم زاده خاطرنشان می کند: رسانه ها باید زبان گویای ملت و پیشگام در امیدآفرینی باشند، همواره اغلب اتفاقات مبارک و پیشرفت ها در حوزه نخبگانی شکل می گیرد اما دانشگاه اولویت رسانه ها نیست زیرا ممکن است مخاطب پسند نباشد و همین امر سبب می شود که اولویت ها جابه جا شود.
نسبت دانشگاه با حاکمیت بایستی تعریف شود
در ادامه نیز حامد قربانی رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا در گفت وگو با نازک نارنجی اظهار می کند: از دو منظر در دانشگاه ها نیاز به کمک داریم، اولین منظر این است که نسبت دانشگاه با حاکمیت بایستی تعریف شود و این نسبت نیز با ملزومات و مختصات تناسب داشته باشد.
وی ادامه می دهد: به دانشگاه ها همواره مسئولیت های بزرگی سپرده می شود اما در مقایسه این مسئولیت های بزرگ ظرفیت ها و امکانات قانونی موجود برای نقش آفرینی دانشگاه ها کافی نیست و به همین دلیل رسالت های دانشگاه ها به خوبی محقق نشده است.
قربانی تصریح می کند: بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به کمک رسانه ها احتیاج دارد تا در این حوزه بتوانیم شاهد پیشرفت باشیم.
وی بیان می کند: وزارت علوم وظیفه آموزش، پژوهش، توسعه فناوری، کارآفرینی، ارتباط با صنعت، برنامه ریزی کشور، برنامه ریزی فرهنگی و علوم انسانی را بر عهده دارد اما بودجه وزارت علوم و برنامه ریزی کشور زیر پنج درصد است که این موضوعات باهم تناسب ندارد و همین کاستی هایی است که رسانه باید به آن ورود پیدا کند.
رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا می گوید: دغدغه نسل دهه هشتادی ها دغدغه حال و آینده است و این نسل بیشتر به عینیات توجه دارد و مهمترین موضوع فعلی امیدآفرینی نسبت به آینده در این نسل است.
وی درخصوص ارزیابی خبرگزاری نازک نارنجی تصریح می کند: نازک نارنجی رسانه تخصصی در حوزه دانشگاهی و دانشجویی است و باعث دلگرمی، اعتبار و اعتماد دانشگاه ها است؛ تیم خبرگزاری نازک نارنجی در قزوین تیم فعال و پویایی است و ما به عنوان یک دانشگاه دولتی که بیرون از مراکز استان قرار داریم، از نازک نارنجی توقع داریم که به توسعه مجموعه های دانشگاهی خارج از مرکز استان هم توجه داشته باشد.
و در پایان، نازک نارنجی همواره در راستای تولید اخبار خوب، مفید و امیدبخش گام برداشته است تا بتواند به عنوان یک رسانه در حوزه دانشگاه بر رسالت خود پایبند باشد؛ امید است با توجه بیش از پیش رسانه ها به دانشگاه شاهد امید آفرینی بیشتر در نسل جوان امروز باشیم.
انتهای پیام