تجربه ساخت لوکیشن های «سلمان فارسی» + تصاویر
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان فارسی» مروری بر روند طراحی و ساخت لوکیشن های این سریال در فصل ایران باستان داشته است؛ لوکیشن هایی که آغاز ساخت آن به کاروان سرایی به نام «مرمر» برمی گردد.
به گفته ی وی تمام سازه های این سریال در فصل ایران ماندگار خواهند بود و از همین رو، از فونداسیون اصولی و مهندسی برخوردارند؛ همچنین درباره همه آن ها محاسبات سازه ای دقیق صورت گرفته، خاک آزمایش شده و تمام آیین نامه های مهندسی مربوط برای تضمین ماندگاری درازمدت بنا رعایت شده است.
به گزارش نازک نارنجی به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، عباس بلوندی ـ مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان فارسی» ـ مروری بر روند طراحی و ساخت لوکیشن های سریال «سلمان فارسی» در فصل ایران باستان دارد. او می گوید: تصویربرداری فصل ایران سریال از حدود مرداد سال قبل آغاز شد. البته ساخت لوکیشن های سریال از مدتی قبل از تصویربرداری این فصل کلید زده شد. در ابتدا، کاروان سرایی به نام «مرمر» را در دروازه شرقی شهر تیسفون بنا نهادیم که ساخت آن حدوداً چهار ماه و نیم ماه طول کشید. کار فیلم برداری در این کاروان سرا مدت هاست که به اتمام رسیده و هم اکنون فرایند تصویربرداری سریال در «آتشکده ماربین» و چند لوکیشن دیگر – عمدتاً مربوط به شهر جی – ادامه دارد.
وی می افزاید: بخش اصلی لوکیشن های ایران باستان در قالب مجموعه ای ساختمانی، در فضایی نزدیک به ۱۲هزار مترمربع در شهرک سینمایی غزالی در دست اجراست که تاکنون قسمت هایی از آن آماده شده و به بهره برداری تولیدی رسیده و بخش های دیگر در دست ساخت است.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان فارسی» درباره ماندگاری عمارت های ساخته شده نیز توضیح می دهد و می گوید: تمام سازه های این سریال در فصل ایران ماندگار خواهند بود و از همین رو، از فونداسیون اصولی و مهندسی برخوردارند. درباره همه آن ها محاسبات سازه ای دقیق صورت گرفته، خاک آزمایش شده و تمام آیین نامه های مهندسی مربوط برای تضمین ماندگاری درازمدت بنا رعایت شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره طول عمر متوسط سازه های سریال می گوید: آرایه هایی در شهرک داریم، مانند لاله زار که با وجود سازه داربستی و لته، از زمان مرحوم علی حاتمی و سریال «هزاردستان»، همچنان سرپا مانده و قابل بهره گیری اند؛ اما سازه های کارشده در سریال «سلمان فارسی» بسیار ماندگارترند و قطعاً مدت زمان بسیار طولانی تری قابلیت استفاده خواهند داشت.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان فارسی» با بیان آنکه عمده عمارت ها و میدان های شهر جی در محل شهرک سینمایی غزالی، ساخته شده اند، بر لزوم استفاده مجدد از برخی لوکیشن های کارشده در سریال برای مقاصد تازه تولیدی تأکید می کند. در همین راستا، به گفته او، قرار است از ساختمان و محوطه کاروان سرای عقیق برای برپایی لوکیشن های کاخ قباد، خانه ماهان و کاخ ملکه مادر استفاده شود. کاروان سرای عقیق، کاروان سرایی در شهر دمشق است که روزبه به همراه دیگر کاروانیان در اوان ورود به دمشق مدتی را در آن اقامت می ورزند. فیلم برداری سکانس های کاروان سرای عتیق (فصل بیزانس سریال) بیش از دو سال پیش از این پایان یافته و اینک می توان از لوکیشن یادشده استفاده مجدد جست. کاروان سرا در منطقه آبسرد دماوند واقع است و فرایند بازسازی در آن، از مدتی قبل کلید زده شده و تغییرات لازم در بنا از همان زمان در دست اجراست. ژ
بلوندی تأکید می کند که اقداماتی نیز باید در زمینه محوطه سازی صورت پذیرد که از بهار سال آینده برآن متمرکز خواهیم بود.
وی در پاسخ به چرایی ساخت فضاهای موردنیاز فصل ایران سریال و اینکه آیا نمی شد از محوطه های تاریخی کشور و یا لوکیشن های دیگر سریال های تاریخی استفاده کرد، می گوید: لوکیشن های تاریخی متعلق به دوره ساسانی و ایران باستان در کشور زیاد نیست و در همان مجموعه محدود هم به دلایل تاریخی و معنوی، امکان اعمال تغییرات، ولو محدود وجود ندارد. آنچه از فضاهای دیگر سریال های تاریخی برجامانده نیز عمدتاً در حد پی است و طبعاً چندان قابل بهره برداری مجدد نیست. ضمن آنکه معماری دوره ساسانی با معماری دوره اسلامی تفاوت های کلیدی دارد. به همین خاطر، روش کار این گونه بوده که لوکیشن های ایران باستان، عموماً از صفر طراحی و اجرا شوند. بااین همه در موارد معدودی از لوکیشن های کارشده سریال «سلمان فارسی» با اعمال تغییرات و بازسازی هایی استفاده خواهد شد.
بلوندی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهید نقشه ای کلی از لوکیشن ها ارائه دهید، در آن چه شهرهایی را ترسیم می کنید، اظهار می کند: تیسفون و جی شهرهای اصلی اند. تیسفون چند بخش دارد که درحال ساخت وساز آن هاییم. در شهر جی یا همان اصفهان فعلی، محلات، معابر و میدان های شهری، ارگ حکومتی، آتشکده ماربین و کاروان سرا را داریم. همچنین شهر ویه اردشیر را داریم که سلمان برای سفر به دمشق به آنجا می رود و در قصه هم، رفت وبرگشت هایی به آن محل داریم.
وی ادامه می دهد: بخش زیادی از فضاهای مربوط به شهر باغداد یا همان بغداد فعلی را هم که سبک و سیاق معماری اش به کلی متفاوت است، ساخته ایم. در بغداد و همچنین در شهر ویه اردشیر، اسکله ها را داریم که قایق ها در آن ها تردد دارند. ساختمان این دو اسکله نیز در دست آماده سازی است. در کنار این ها، لوکیشن های دیگری، همچون اردوگاه نظامی بهرام چوبین، خسرو پرویز و خسرو انوشیروان را داریم.
بلوندی درباره پشتوانه علمی طراحی ها و به ویژه تطابق معماری لوکیشن های سریال با واقعیات و مستندات تاریخی عنوان می کند: برای بخش ایران باستان، نزدیک به یک سال تحقیق و پژوهش های مفصلی به انجام رسید تا به درکی مؤثر و راهگشا از این دوره مهم تاریخی نائل شویم. دوره ساسانیان، دوره شکوفایی معماری ایرانی است و شهرسازی ما در این دوره با رشدی کمّی و کیفی و بهتر است بگوییم، با جهشی همه جانبه مواجه بوده است. معماری دوره ساسانی ارزش ها و زیبایی شناسی خاص خودش را دارد و پژوهش، یگانه راه آگاهی از این مهم است.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان فارسی» می افزاید: معماری بناهای فصل ایران سریال با جزئیات و وسواسی دقیق به انجام رسیده و در همه وجوه معماری، موتیف ها، نوع و ارتفاع بناها، نوع و ارتفاع ستون ها، شکل و قوس گنبدها و رواق ها، درها و پنجره ها، نقش ونگارهای در و دیوار، گچ بری ها، نوع آجرچینی و کاربرد انواع مصالح، بررسی همه جانبه ای صورت گرفته تا کار ازهرجهت بی نقص و قابل اتکا و استناد باشد. به جرأت می توان گفت که بناهای ساخته شده متعلق به مقطع ایران سریال، از تناسب دقیقی با معماری عصر ساسانی برخوردار است و در طراحی و ساخت آن ها، وجوه زیبایی شناختی و کارشناسانه بسیاری مورد ملاحظه قرار گرفته است.
مدیر طراحی ایران باستان سریال «سلمان فارسی» درباره روند طراحی و ساخت آکساسوار و لوازم صحنه می گوید: اگر معماری و ساخت وساز را که خودش دریایی است و مجموعه ای غنی و ماندگار از لوکیشن ها را به حاصل می آورد، یک بخش از کار در نظر بگیریم، بخش دیگر کار، طراحی و پیاده سازی انواع آکسسوار و عناصر صحنه است که درون لوکیشن ها جای می گیرند و مختصات دراماتیکی صحنه ها را کامل می کنند؛ مواردی از میز و صندلی و فرش و کتابخانه گرفته تا پرده، رومیزی، یراق آلات و … هر یک از این اجزا فرایند طراحی مختص خود را دارند و افزون بر این ها باید در پرتو نگاه و مداقه ای هنری و تکنیکی پیاده سازی و اجرا شوند. به عبارتی، همان قدر که در طراحی و ساخت بناها باید متوجه جزئیات و نکات دقیق فنی و هنری باشیم، در طرح و اجرای اکسسوار و وسایل صحنه هم با ضرورتی مشابه مواجهیم و باید بسیاری پیچیدگی های اجرایی و فنی را در نظر بگیریم.
بلوندی ادامه می دهد: کارگاه های ما در بخش های نجاری، آهنگری، چلنگری، کهنه کاری، ضخیم دوزی، ساخت یراق آلات اسب، قالب گیری و مدل سازی آکسسوار، قالب گیری گچ و خیاطی، هرکدام با مجموعه ای از متخصصان هنری و تکنیکی و در مجموع، بهترین های سینما و تلویزیون مشغول کارند.
وی با اشاره به دغدغه عوامل سریال، درباره نگهداری مؤثر لوکیشن های «سلمان فارسی» برای استفاده نسل ها و گروه های بعدی فیلم سازی می گوید: نگهداری از فضاهای ساخته شده در سریال باید موضوع اهتمامی جدی باشد تا آیندگان بتوانند به خوبی از آن ها بهره گیری کنند. مجموعه بناهای فصل ایران سریال می تواند تا سال های دور پاسخگوی نیازهای فیلم سازی و سریال سازی تاریخی در عرصه سینما و تلویزیون کشور و حتی منطقه باشد و سرمایه و پشتوانه فرهنگی – هنری ارزشمندی برای آیندگان محسوب شود. با پخش سریال از تلویزیون، بی تردید، لوکیشن های سریال مورد بازدید کارشناسان، هنرمندان و عموم مردم قرار خواهند گرفت و به شرط نگهداری شایسته می توانند برای سال ها گردشگران را به خود جلب کنند.
مدیر طراحی بخش ایران باستان سریال «سلمان فارسی» ادامه می دهد: نگهداری شایسته بناهای ساخته شده در سریال، به مراتب سخت تر از ساخت وپرداخت آن هاست و به گروهی تخصصی برای نگهداری نیاز دارد تا به مرور فرسوده و تخریب نشود.
بلوندی در پایان می گوید: از آقایان میرباقری و طاهری که این فرصت را فراهم کردند و سنگ تمام گذاشتند، همچنین، از مجموعه سازمان و دکتر جبلی هم که حامی و مایه دلگرمی گروه طراحی صحنه ایران بوده و اجازه دادند که با موفقیت مأموریتمان را پیگیری کنیم، قدردانی می کنم.
انتهای پیام