عنصر فانتزی و خیال پردازی را در «باغ کیانوش» افزایش دادیم
میلاد محمدی که ساخت انیمیشن های فیلم سینمایی «باغ کیانوش» را برعهده داشته است، درباره دلیل استفاده از انیمیشن، تاثیر آن بر پیشبرد قصه و پروسه تولید آن توضیحاتی داد.
به گزارش نازک نارنجی، فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد، محصول باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برای نخستین بار در چهل و دومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد و به تازگی به پرده سینماها آمده است.
میلاد محمدی که ساخت انیمیشن های داخل فیلم «باغ کیانوش» را برعهده داشته است، در گفتگو با نازک نارنجی درباره دلیل استفاده از انیمیشن در این اثر و بخش هایی مانند جنگ که در فیلم وجود دارد، گفت: دلیل اصلی بخش انیمیشنی جنگ که در فیلم «باغ کیانوش» مشاهده می کنید، این است که زمانی که با رضا کشاورزحداد کارگردان فیلم صحبت می کردیم به این ایده رسیدیم که نمایش رئالیستی جنگ در قالب این فیلم که برای مخاطب نوجوان است، شاید مقداری نامناسب و مخاطراتی را هم به همراه داشته باشد و شاید واقعیت عریان جنگ مقداری خشن است و فضایی دارد که نباید در فیلم نوجوانانه آن ها را نشان بدهیم.
وی افزود: در عین حال پرداختن رئالیستی به جنگ چالش های اجرایی و تولیدی هم برای گروه به همراه خواهد داشت و هزینه های تولیدی را نیز افزایش می دهد. در نهایت با رضا کشاورز حداد به این ایده رسیدیم که چون قصه برای کاراکتر اصلی تعریف می شود، می توانیم جنگ را از تخیل یک نوجوان اصلی فیلم ببینیم و از نگاه آن به صورت انیمیشن موقعیت ها را ببینیم تا به واسطه این شکل روایی هم کار خلاقانه و متفاوتی کرده باشیم و هم دستمان باز باشد تا به هر شکل که می خواهیم و به قصه مان می آید، جنگ را روایت کنیم.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: به همین منظور عنصر فانتزی و خیال پردازی را در آن موقعیت انیمیشن افزایش دادیم تا لحظه ماندگاری را ثبت کنیم. البته چنین کاری ریسک های خود را هم داشت و ممکن بود کار به قدر کافی شکل نگیرد و به اصطلاح درنیاید. انجام چنین کاری جسارتی می خواست که رضا کشاورز حداد به عنوان کارگردان و محمدجواد موحد به عنوان تهیه کننده این شجاعت را داشتند تا من نیز بتوانم در این بخش کار کنم. برای خود من نیز ریسک داشت که آیا به عنوان یک عنصر می توانم در چنین فیلمی جای درستی پیدا کنم یا صرفا به عنوان یک وصله پینه به فیلم تبدیل می شوم. در حال حاضر که خروجی درآمده و آن را نگاه کردم، معتقدم نتیجه خوبی شده و قابل قبول است.
محمدی درباره تاثیر انیمیشن بر پیشبرد قصه فیلم «باغ کیانوش» توضیح داد: اساسا قرارست در این فیلم ذهنیت های خیال انگیز نوجوان ها را ترسیم کنیم و در ایده اولیه به این رسیدیم که براساس ذهنیت هرکدام از بچه ها در یک شکل و شمایلی از انیمیشن پیش برویم و تعریفی از آن را ارایه بدهیم ولی به دلیل محدودیت های زمانی برای رساندن فیلم به جشنواره فیلم فجر و همچنین محدودیت های مالی که پروژه داشت، تعدادی از سکانس های تخیل و انیمیشن ها حذف شد و در نهایت سه گونه از انیمیشن باقی ماند.
وی ادامه داد: گونه اول تخیل «عباس» است که چون مغز متفکر گروه نوجوان است، می تواند خوب تحلیل و مسیریابی کند و سعی کردیم با الهام از مسیریابی خوب این شخصیت یک موقعیتی شبیه مسیریاب های امروزی که می توانند نقشه ترسیم کنند، همان شمایل را ترسیم کنیم. گونه دیگر تخیل «علی» بود که در دو موقعیتی که از جنگ برای او تعریف می شود و تخیل سکانس گود، هر سه مواردی بودند که در فیلم به جای ماندند.
محمدی درباره پروسه تولید انیمیشن های فیلم «باغ کیانوش» مطرح کرد: تقریبا در مهرماه و همزمان با تولید خود فیلم که در سر صحنه اتفاق می افتاد، پروسه پیش تولید و تولید انیمیشن های «باغ کیانوش» را آغاز کردیم و اگر اشتباه نکنم تا ۱۵ دی ماه درگیر آن بودیم. در نهایت خروجی را به دوستان تحویل دادیم تا ادامه مسیر خود را طی کند. در حقیقت حدود ۳ ماه و نیم تمام مسیر و پروسه تولید انیمیشن طول کشید.
وی درباره ترکیب فیلم رئال و انیمیشن بیان کرد: ما درواقع دو نوع ترکیب از فیلم رئال و انیمیشن داریم. به یک گونه آن فیلم های لایواکشن می گویند که در حقیقت در یک دنیای رئالیستی عناصر، کاراکترها و یا اشیا و بخش هایی از صحنه به یک موجود انیمیشنی تبدیل می شوند و نمونه های موفقی مانند «گارفیلد» هم در دنیا داشته و دارد. گونه دیگر به این صورت است که ما یک فاصله گذاری می کنیم و در سکانس هایی کاملا وارد دنیای انیمیشن می شویم و در سکانس هایی مجدد به جهان معاصر و رئالیستی باز می گردیم. تصمیم ما برای فیلم «باغ کیانوش» نوع دوم بود و تلاش کردیم در این شیوه و مسیر قدم برداریم.
محمدی درباره انیمیشن و تاثیرپذیری مخاطبان با فیلم توضیح داد: عنصر انیمیشن در دل یک فیلم برای نوجوان به عنوان چیزی که حداقل در فیلم های ایرانی بدیع، نو و تازه بوده است و ذاتا توانسته مقداری جذاب باشد و کار را پیش ببرد. از نظر فرمی هم باتوجه به بازخوردهایی که از منتقدان حرفه ای سینما و انیمیشن و حتی مخاطب عام که تا این لحظه گرفته ام، بسیار خوب بوده است و دوست داشتند.
این هنرمند درباره اوضاع و احوال کنونی انیمیشن در ایران گفت: انیمیشن یک صنعتی است که ایران از سال های بسیار قبل به آن ورود پیدا کرده و از دهه پنجاه اولین آثار انیمیشن ما ساخته شده است. ولی متاسفانه سال های طولانی در همان مراحل مقدماتی و آماتوری متوقف ماند و رشد و توسعه ای پیدا نکرد. تقریبا در یک دهه اخیر توجه به انیمیشن بیشتر شده که به چند دلیل مربوط است. اول اینکه زیرساخت های ما گسترش پیدا کرده است. توسعه نرم افزارها و ابزارهای تولید انیمیشن به گونه ای بوده است که امکان تولید انیمیشن «شدنی تر» شده است. نیروهای تکنسین و متخصص در حوزه انیمیشن در ایران افزایش پیدا کرده است و هر کدام از این عزیزان توانمندتر شده اند. انصافا در ایران بچه های با استعداد زیادی داریم که چه بسا بعضی ها به خاطر کمبودها و نبودن پروژه و درآمد کافی مهاجرت می کنند و جا دارد ظرفیتی مهیا شود تا این دوستان هم بتوانند در داخل کشور خودمان فعالیت کنند و بتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد.
وی افزود: در حال حاضر زیرساخت ها بهتر و نیروی تکنسین بیشتر شده است و توجه سرمایه گذارها هم به حوزه انیمیشن جدی تر شده و حتی بازار هدف خود را هم دارد. در سینمایی که فیلم های اجتماعی خیلی سخت مخاطب پیدا می کنند و می فروشند و سینما به عرصه فیلم های کمدی تبدیل شده که بعضی از آنها امکان بازگشت سرمایه را دارند، سینمای انیمیشن یک ویژگی جذاب دارد که اگر خوب و درست هدفگذاری کند و پیش برود، یک سبد مخاطب جدی دارد و مخاطب کودک و نوجوان یعنی اینکه اگر شما برنامه ریزی خوب و درستی داشته باشید، به هرحال به صورت تضمینی یک طیفی از مخاطب را به همراه خواهید داشت. سرمایه گذاران هم به همین دلیل مجاب شده اند که اتفاقا در چنین فضایی می شود روی این طیف و ساختن فیلم برایشان کار کرد. تمام این موارد به این معناست که صنعت انیمیشن ما رو به جلو است و گشایش هایی برای آن اتفاق می افتد که بسیار خوشحال کننده است و صد البته که همچنان به حمایت و توجه ویژه نیاز دارد.
میلاد محمدی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال حاضر چند پروژه در دست دارم و مشغول کار روی آن ها هستم. روی ایده فیلمنامه سینمایی در ژانر تریلر و یک اثر انیمیشن کار می کنم و همچنین یک پیشنهاد انیمیشن سریالی دارم. در حال بررسی هرکدام از این موارد هستم ولی اینکه کدام زودتر به نتیجه برسد، نمی دانم.
انتهای پیام