اجتماعیمطالب کسب و کار

مشکل لپ تاپ های استوک چیست؟

لپ تاپ استوک چیست؟ مزایا و معایب لپ تاپ های استوک

در یک تعریف ساده می‌توان گفت لپ تاپی که آکبند نیست و از حالت نو و دست نخورده بودن خارج شده است را استوک می‌گویند. این لپ تاپ ها اغلب کیفیت بالایی دارند و می‌توانند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای خرید لپ تاپ در نظر گرفته شوند.

تعریف لپ تاپ استوک

اگر در مورد لپ تاپ های استوک تحقیق کرده باشید، احتمالاً اطلاعات منفی زیادی را شنیده‌اید. در حقیقت این گونه نیست! درست است که این کالاها استفاده شده محسوب می‌شوند، اما به این معنی نیست که به درد نخور هستند. در واقع استوک از واژه Stock به معنای انبار گرفته شده که به در انبار ماندن این لپ تاپ ها اشاره می‌کند. در ادامه مطلب با جزئیات به بررسی مزایا و معایب لپ تاپ های استوک می‌پردازیم تا موضوع برای شما روشن‌تر شود.

آیا واقعاً معایب لپ تاپ های استوک بیش از مزایای آن است؟

خیر. این گونه نیست مانیتور استوک اغلب کیفیت خوبی دارند و از سخت‌افزار قدرتمند در ساخت آنها استفاده شده است. مزیت بزرگ دیگر قیمت مناسب آنهاست. در ضمن آکبند نبودن این لپ تاپ ها به معنای استفاده طولانی مدت از آنها نیست؛ تعداد زیادی از این لپ تاپ ها کمتر از یک ماه کار کرده‌اند.

با این وجود به دلیل باز شدن، با قیمتی بسیار پایین‌تر از لپ تاپ های نو و دست نخورده به فروش می‌روند. البته اینکه این لپ تاپ ها کم کار کرده اند به این معنا نیست که کاملا سالم هستند. فرضا اگر شما قصد را داشته باشید، باید از لپ تاپ های گیمینگ استوک کمی دوری کنید، زیر عده ای آنها را برای مصارفی همانند رندرینگ های طولانی یا حتی استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

مزایای لپ تاپ های استوک

در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای لپ تاپ های استوک را با هم بررسی می‌کنیم.

  • قیمت مناسب: در شرایط اقتصادی امروز که تورم بالا در جامعه ایران وجود دارد، افراد زیادی تمایل به خرید لپ تاپ های ارزان قیمت و با کیفیت دارند. این مورد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که افراد به خرید لپ تاپ های استوک کشیده می‌شوند.
  • کیفیت خوب: همان طور که گفتیم، لپ تاپ های استوک از نظر قطعات به‌کار رفته در آنها تفاوتی با لپ تاپ های نو ندارند. با خرید لپ تاپ استوک می‌توانید لپ تاپی با کیفیت لپ تاپ های نو و با قیمتی کمتر از قیمت آنها تهیه کنید.
  • ظاهر خوب: برخی لپ تاپ های استوک به قدری شیک و تمیز هستند که برخی سودجویان آنها را به عنوان لپ تاپ نو می‌فروشند! نکته مهم این است که اگر شما یک کاربر معمولی لپ تاپ هستید، احتمالاً نمی‌توانید تفاوت بین لپ تاپ استوک و نو را تشخیص دهید.

معایب لپ تاپ استوک

ممکن است در خرید لپ تاپ استوک با برخی محدودیت‌ها مواجه شوید، از جمله:

  • عدم پیدا کردن رنگ دلخواه: ممکن است رنگ دلخواه خود را بین لپ تاپ های استوک پیدا نکنید.
  • عدم پیدا کردن مدل مورد نظر: همه برندها لپ تاپ استوک ندارند. شاید بخواهید مشخصات سخت‌افزاری یا مدل خاصی از لپ تاپ استوک را تهیه کنید، اما در لیست لپ تاپ های استوک عرضه شده موجود نباشد.
  • فاقد گارانتی بودن محصولات استوک: معمولاً در این گونه محصولات پشتیبانی رسمی آنها تمام شده است و از طرف شرکت ساپورت نمی‌شوند.
  • خرابی برخی قطعات: این مورد نادر است، اما بهتر است بررسی شود. ممکن است بخش‌هایی از لپ تاپ (از جمله هارد، باتری، صفحه نمایش و …) معیوب باشند که باید در زمان خرید لپ تاپ استوک به این قسمت‌ها توجه کرده و آنها را تست کنید.

تفاوت لپ تاپ های استوک A++ و A+ چیست؟

لپ تاپ های A++ از نظر ظاهری نسبت به لپ تاپ های A+ برتری دارند. لپ تاپ های استوک A+ اندکی خط و خش دارند، هر چند این میزان ناچیز است و به اندازه‌ای نیست که شما را از خرید آنها منصرف کند. به دلیل همین تفاوت ظاهری لپ تاپ های A+ قیمت پایین‌تری نسبت به لپ تاپ های A++ دارند. لپ تاپ های A+ نسبت به A++ عمر بیشتری دارند و کارکرده‌تر هستند. از نظر سلامت قطعات نیز لپ تاپ های A++ در سطح بهتری هستند.

در خرید لپ تاپ استوک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید لپ تاپ استوک حتماً به موارد زیر توجه کنید:

ظاهر لپ تاپ یکی از موارد مهم است. دقت کنید که خط و خش نداشته باشد. بررسی کنید که کیبورد آن سالم باشد. از کیفیت پورت‌های ورودی و سالم بودن آنها مطمئن شوید. همچنین گرافیک و سخت‌افزار آن را بررسی کنید. با تست هارد و رم آن از کار کردن صحیح آنها مطمئن شوید. همچنین بررسی کنید که نمایشگر آن سالم باشد و تصویر به‌درستی روی آن نشان داده شود.

توجه کنید که لپ تاپ های استوک انواع متفاوتی دارند. قبل از خرید حتماً با یک فرد متخصص صحبت کنید تا بدانید کدام یک مناسب شماست. کاربری لپ تاپ بسیار مهم است. اینکه شما قصد دارید با لپ تاپ بازی کنید یا برای کارهای مهندسی از آن استفاده کنید یا لپ تاپ را برای کارهای خانگی و روزمره می‌خواهید یا … هر کدام نوع متفاوتی از لپ تاپ را می‌طلبد.

از کامپیوترهایی که بیش از 3 سال عمر دارند خودداری کنید. قانون مور یک قانون کلی در صنعت کامپیوتر است که پیش‌بینی می‌کند عملکرد رایانه‌ها تقریباً هر دو سال یک بار دو برابر می‌شود. این قانون هنوز هم تقریباً درست است، اما سرعت کلی نوآوری در لپ تاپ های شخصی در دهه گذشته کند شده است. یک رایانه از سال 2017 ظاهر مشابه رایانه های سال 2020 را دارد.

توجه به اندازه و وزن لپ  تاپ استوک یکی دیگر از موارد مهم در خرید است. اگر از لپ تاپ معمولاً در سفر یا در حال رفت و آمد استفاده می‌کنید، لپ تاپ های سبک‌تر برای شما مناسب‌تر هستند. در مورد لپ تاپ های استوک بحث مهم دیگر، گارانتی محصول است. اغلب کالاهای استوک گارانتی سازنده را ندارند، در نتیجه باید آنها را از فروشگاه معتبر تهیه کنید.

مقایسه لپ تاپ استوک با نو

در این قسمت به مقایسه لپ تاپ استوک با نو می‌پردازیم. به صورت کلی لپ تاپی که آکبند نباشد را لپ تاپ استوک می‌گویند. مهم‌ترین تفاوت لپ تاپ استوک و نو در همین مورد است. در حقیقت لپ تاپ های استوک کم یا زیاد کارکرده هستند و مانند لپ تاپ های نو در جعبه دست نخورده نیستند. لپ تاپ های استوک بسته به نوع و میزان کارکردشان در رده‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و قیمت‌های مختلفی نیز دارند.

لپ تاپ های نو اغلب ظاهری تمیزتر و شیک‌تر و بدون هیچگونه خط خوردگی دارند، در حالی که لپ تاپ های استوک به میزان کم یا زیاد دارای خط خوردگی هستند (لپ تاپ های گرید A++ میزان خط خوردگی بسیار اندک دارند).

سخت‌افزار مورد استفاده در لپ تاپ های نو جدیدتر و قدرتمندتر است. در لپ تاپ های استوک قطعات معمولا قدیمی هستند و ممکن است نتوانند نرم افزارهای جدید را ساپورت کنند. اگر از آخرین ورژن‌های برنامه‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است لپ تاپ های استوک نتوانند نیاز شما را برآورده کنند.

نکاتی در مورد خرید لپ تاپ استوک و دست دوم

مهم‌ترین تفاوت لپ تاپ استوک و نو در قیمت آنها است. لپ تاپ های نو و آکبند قیمت گران‌تری دارند. برای افرادی که تمایل دارند هزینه کمتری برای بپردازند، لپ تاپ های استوک گزینه مناسب‌تری هستند. لپ تاپ های نسل جدید باریک‌تر و سبک‌تر شده که این ویژگی ممکن است به کاهش استحکام لپ تاپ منجر شود.

لپ تاپ های قدیمی در برخی موارد استحکام بیشتری داشته و در برابر ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.اغلب لپ تاپ های استوک تعداد پورت‌های ورودی و خروجی بیشتری نسبت به لپ تاپ های جدید دارند. از آنجا که در لپ تاپ های جدید سازندگان تمایل به باریک کردن لپ تاپ دارند، در این گونه لپ تاپ ها تعداد پورت‌های کمتری به چشم می‌خورد.

پيچ ها :

پيچ هاي نوت بوک ها دراي يک قفل کلاژ دار هستند که تنها با پيچ گوشتي و با فشار مضاعف است که براي اولين بار باز مي شوند . معمولا درون محل قرار گيري پيچ ها شاهد رنگ نقره ای و آثار باز شدن بر روي پيچ هستیم که اين باز شدن به دليل ارتقاء قطعات لپ تاپ های استوک می باشد. لپ تاپ های استوک کارتن ندارند و تمیزی و سالم بودن بدنه و ظاهر آن ها گرید بندی می شود و قیمت آن ها متفاوت است .

پورت ها،اتصالات و OD

در بسياري از موارد ديده شده است که پورت هاي لپ تاپ های استوک به درستي کار نمي کند و يا فروشنده ادعا می کند دارد که پس از نصب ويندوز جديد و درايورها اين مشکل برطرف میشود . بد نيست بدانيد که پورت هاي لپ تاپ ها قابل تعويض نيستند و به برد اصلي متصل هستند.پس فکر نکنيد که مانند کامپيوترهاي خانگی مي توان براي آنها راه حل در نظر گرفت.در نتيجه از سلامت پورت ها مطمئن شويد .

مهمترين آنها HDMI و USB است.البته گاهی اوقات ممکن است به دليل عدم نصب درايور چيپست مشکلاتي مانند عدم شناخت سريع و سرعت پايين به وجود آيد.تست و آزمايش درايو ODD يا همان DVD RW/ROM را فراموش نکنيد.تعويض يک درايو مشکل دار ODD مي تواند نسبتا پر هزينه باشد.

تست هارد ديسکSSD

هارد ديسک و درايو هاي SSD يکي از مهمترين مواردي است که در هنگام خريد بايد مد نظر قرار گيرد.براي تست مناسب و سريع حافظه هاي ذخيره سازي مي تواند از نرم افزارهايي مانند HD Sentinel استفاده نماييد.اين نرم افزارها در تب هاي مختلف خود وضعيت فضاي ذخيره سازي و سلامت آن را مورد بررسي و مانيتور قرار مي دهد.البته با نمايش ساعت استفاده از هارد ديسک،مي توانيد به زمان استفاده و روشن بودن نوت بوک نيز دست پيدا کنيد.

مانيتور و کارت گرافيک

در هنگام بررسي لپ تاپ های استوک با استفاده از کليد FN و کليدهاي تنظيم نور نمايشگر،نور آن را کم زياد کرده و از سلامت آن مطمئن شويد.حداکثر 2 پيکسل سوخته در نمايشگر مي تواند مورد قبول واقع شود اما بيشتر خير.البته اين مورد مي تواند تا حدودي سليقه اي باشد.بسياري از نوت بوک هاي امروزي داراي دو کارت گرافيک هستند که اصطلاحا به آنها Optimus گفته مي شود.

کارت گرافيک اول را مي توان همان نمونه مجتمع با پردازنده دانست که وظيفه نمايش دسکتاپ و موارد سبک را بر عهده دارد.کارت گرافيک دوم معمولا قويتر بوده و وظيفه اجراي پردازش هاي سنگين را بر عهده دارد.البته نگران اين قسمت نباشيد چون با بروز نقص فني در يکي از کارت ها،سيستم به کلي از کار افتاده و تصوير بالا نخواهد آمد..اجراي يک بازي نيز براي تست کارت گرافيک دوم توصيه مي شود.اين بازي را حداقل 10 الي 15 دقيقه در حالت اجرا نگاه داريد.

صفحه کليد و موس پد

براي تست درست صفحه کليد و موس پد مي توانيد از نرم افزارهايي مانند PassMark KeyboardTest استفاده نماييد.موس پد هاي قديمي در صورت اتصال رابط هاي ديگر مانند SATA و ATA دچار نقص فني مي شدند که گاها اين مشکلات هميشگي بود.پس در تست پد لمسي کوشا باشيد.خرابي اين قسمت از نوت بوک ها نسبتا شايع است.

سيستم خنک کننده

سامانه هاي خنک کننده در لپ تاپ ها ، در دراز مدت نياز به سرويس دوره اي دارند.در غير اين صورت صدمات گران قيمتي به قطعاتي مانند CPU و گرافیک وارد مي گردد.براي تست اين قسمت مي توانيد از نرم افزارهايي مانند GPU-Z و CPU-Z استفاده کنيد.براي تست دماي کلي قطعات نيز نرم افزارهايي مانند HW Monitor استفاده نماييد و از دماي قطعات مطلع شويد.سرعت بالاي فن،نويز صوتي بالا و دماي بالاي قطعات نشان از يک خنک کننده ضعيف است که نيازمند تعويض و يا سرويس دارد.

حافظه رم (RAM)

در برخي موارد ممکن است که در لپ تاپ های استوک شاهد دو ماژول رم باشيم و در هنگام فروش يکي از آنها برداشته شود.با اطلاع از مدل کامل و دقيق آن را در اينترنت جستجو کرده و از مقدار واقعي رم مطلع شويد. به سن و سال لپ تاپی که خریداری می کنید توجه کنید .

با توجه به اینکه طول عمر لپ تاپ به طور متوسط بین چهار تا پنج سال است، سعی کنید لپ تاپ کم سن و سال تری را خریداری کنید؛ چراکه یک لپ تاپ با سن کاربری بالا با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود تا یک لپ تاپ با عمر کمتر! همچنین لپ تاپی که مدت زیادی از عمر آن گذشته باشد، هنگام بروز مشکل دردسرهای بیشتری را بابت تامین قطعه و… برای کاربر به وجود می آورد؛ چراکه با پیشرفت تکنولوژی، قطعات لپ تاپ های قدیمی در بازار کمیاب می شوند. پس سعی کنید اگر قصد خرید لپ تاپ کارکرده دارید یک نمونه جدیدترش را خریداری کنید .

تغییر رنگ قسمت های مختلف لپ تاپ را جدی بگیرید

تغییر رنگ مانیتور نکته ی مهمی است که در هنگام خرید باید به آن دقت داشته باشید . چراکه از گران ترین بخش های لپ تاپ مانیتور است که در صورت خراب بودن، هزینه زیادی را بر کاربر تحمیل خواهد کرد، لذا نسبت به تغییر رنگ یا بی رنگی به صورت رنگ بنفش یا صورتی در صفحه نمایش خود حساس بوده و در صورت مشاهده این مشکل، سریع آن را با فروشنده در میان بگذارید .

باتری و شارژر آن را به دقت بررسی کنید

از جمله مهم ترین موارد وجود باتری سالم است، اگر هنگام استفاده از سیستم خود ، متوجه شدید که باتری سریع شارژ خالی می کند ، به اطلاع فروشنده برسانید و از او بخواهید که یک باتری نو به شما تحویل دهد

جمعبندی مطالب در مورد معایب لپ تاپ های استوک

در این مقاله در مورد معایب لپ تاپ های استوک صحبت کردیم و تفاوت آنها با لپ تاپ های نو را نیز بررسی کردیم. اگر قصد خرید لپ تاپ استوک دارید، حتماً به موارد گفته شده هنگام خرید توجه کنید. شاید بتوان مهم‌ترین عیب لپ تاپ های استوک را نداشتن گارانتی در نظر گرفت. از این رو هنگام خرید به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید و اعتبار آن توجه کنید.

منبع : آل این وان استوک

دکمه بازگشت به بالا