عمومیمطالب کسب و کار

معیارهای انتخاب محافظ برق چیست؟

محتوای این مطلب پنهان

محافظ برق ساختمان چیست؟

دستگاه‌های برقی ممکن است به هر دلیلی دچار نوسانات برق شوند. مثلاً اگر رعد و برق شدیدی رخ دهد یا برق ساختمان ناگهان قطع بشود، برق ورودی به ساختمان دچار نوسان می‌شود. این تغییر در برق ورودی عامل اصلی خراب‌شدن بسیاری از وسایل برقی است. محافظ و چند راهی برق ساختمان با متوقف‌کردن برق ورودی از این خرابی جلوگیری می‌کند. هرگاه که سیستم برق‌رسانی ساختمان دچار مشکل شود، محافظ برق ساختمان جریان برق ورودی را قطع می‌کند. خرید بهترین محافظ برق ساختمان به طولانی‌شدن عمر وسایل برقی شما کمک می‌کند.

چه دستگاه‌هایی به محافظ برق احتیاج دارند؟

اگر بخواهید از جنبۀ تخصصی به موضوع نگاه کنید، همه لوازم برقی به محافظ احتیاج دارند. یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ظرفشویی، کامپیوتر و تلویزیون همگی باید محافظ داشته باشند. بعضی‌ها تصور می‌کنند که محافظ برق برای وسایل برقی گران است. ولی نوسانات برق ممکن است کوچک‌ترین وسیلۀ برقی خانۀ شما مثل آیفون و در بازکن‌های برقی را هم دچار مشکل کند. بنابراین با خرید یک محافظ پشت کنتور می توانید از تمام لوازم برقی خانه‌ یا محل کارتان محافظت کنید. راستی صحبت از آیفون شد. اگر به دنبال تعمیر کار و نصاب آیفون تصویری و صوتی در محل بودید می توانید روی اسپارد حساب کنید.

بهترین محافظ برق ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین محافظ برق ساختمان، محافظ پشت کنتور است. این نوع دستگاه شما را از خرید محافظی جدا برای هر کدام از وسایل برقی معاف می‌کند. این دستگاه بعد از کنتور قرار می‌گیرد و نوسانات برق کل ساختمان را کنترل می‌کند. بنابراین با خرید بهترین محافظ برق ورودی ساختمان هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و هم از سوختن دستگاه‌های برقی جلوگیری می‌کنید. محافظ برق پشت کنتور از ترمینال ورودی و خروجی تشکیل شده است و برای تمامی دستگاه‌های برقی داخل خانه و محل کار مناسب است.

راهنمای خرید محافظ برق ساختمان

هنگام خرید بهترین محافظ برق ساختمان از مشخصات این دستگاه مطلع شوید و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنید. البته معمولاً محافظ‌های پشت کنتور پریز و کابل ندارند و به جای این موارد باید به نمایشگر دیجیتالی ولتاژ دقت کنید.

توان محافظ

یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین برند محافظ برق ساختمان توان خروجی دستگاه است. توان خروجی محافظ با واحد وات نشان داده می‌شود. شما با توجه به تعداد ابزارهای برقی ساختمان و توان هر کدام از آن‌ها باید توان خروجی محافظ را مشخص کنید. اگر توان ابزارهای برقی متصل به محافظ بیشتر از توان محافظ باشد، دستگاه خراب شده و جرقه خواهد زد.

پریزهای محافظ فرمان و سیگنال

اگر می‌خواهید برای ساختمان یا چندین وسیله برقی محافظ بخرید، باید به تعداد و نوع پریزهای دستگاه توجه کنید. هنگام خرید، پریزها را امتحان کرده و حتما دوشاخۀ برق را در هر یک از خانه‌های دستگاه وارد کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که طراحی محافظ به خوبی انجام شده و با اصول برق کشی نیز سازگار است و دوشاخه‌های برق مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نمی‌کنند. جنس تیغه‌های پریز هم مهم است. این تیغه‌ها باید مقاومت و کیفیت خوبی داشته باشند.

مطالعه بیشتر در مقاله : نحوه نصب انواع کلید و پریز بابا ادیسون

طول کابل

طول کابل محافظ ساختمان وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید محافظ را جابه‌جا کنید. در صورتی که وسایل‌ها در فاصلۀ زیادی از پریز برق هستند یا می‌خواهید محافظ را جابه‌جا کنید، باید محافظ کابلی بخرید. کابل‌های محافظ معمولاً در سه اندازه ۱.۵، ۳ و ۵ متری ساخته می‌شوند. جنس کابل، روکش و قطرش هم مهم است. کابل باکیفیت در اثر فشار یا کشیده‌شدن پاره نمی‌شود و ماندگاری خوبی دارد. هنگام خرید محافظ برق ساختمان هم طول کابل را بیشتر از مقدار موردنیازتان در نظر بگیرید.

زمان تأخیر

زمان تأخیر محافظ برق ساختمان به وسیله‌های متصل به محافظ، توان و مدار بستگی دارد. مدت زمان تأخیر باعث می‌شود که برق پایدار شده و در حالت استانداردی به لوازم برقی برسد. در صورتی که برای کامپیوتر و تلویزیون محافظ می‌خرید، به زمان تأخیر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه نیاز دارید. زمان تأخیر محافظ‌ برق برای کولر، یخچال و فریزر هم ۴ تا ۶ دقیقه است.

جنس محافظ

وقتی می‌خواهید بهترین مارک محافظ برق ساختمان را انتخاب کنید، به جنس و کیفیت بدنۀ محافظ هم دقت کنید. بهترین جنس برای محافظ برق پلاستیک ABS است. ویژگی‌های خاص این پلاستیک مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر اشتعال است. این دو ویژگی از بروز حادثه و سوختن دستگاه‌های برقی جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این جنس، محافظ‌های دیگری هم هستند که ازPC یا پلی‌کربنات درست شده‌اند. پلی‌کربنات هم مقاومت حرارتی بالایی دارد و مانع از آتش‌گرفتن می‌شود.

گارانتی محافظ برق

حتماً هنگام خرید محافظ برق ساختمان برندهای مختلف را بررسی کنید. از متخصصان و اهل فن سؤال بپرسید تا بتوانید بهترین برند محافظ برق ساختمان را پیدا کنید. معمولاً این برندها گارانتی دارند و در صورت خرابی برای تعمیر و تعویض محافظ به شما کمک می‌کنند. در میان این مقاله یادآور شویم که هر زمان نیاز به خدمات برق کشی و سیم کشی ساختمان داشته باشید می توانید از طریق صفحه اجرت برقکاری ۱۴۰۱ می توانید به صورت آنلاین استعلام بگیرید.

معرفی بهترین برند محافظ برق ساختمان

با توجه به نظرات مصرف‌کنندگان بهترین محافظ برق ساختمان در بازار ایران از شرکت‌های سارا، پارت‌الکتریک، تیراژه و تسکو است. محافظ برقی سارا محبوبیت زیادی در بازار دارد و با کیفیت بالایی ساخته می‌شود. از ویژگی‌های خاص این برند می‌توان به بدنۀ فلزی محکم و مقاومت در برابر رطوبت اشاره کرد.

برند پارت‌الکتریک هم جزو برندهای برتر است و محصولات باکیفیتی تولید می‌کند. محافظ برق این شرکت علاوه‌ بر ویژگی‌های معمول در برابر گرد و غبار هم مقاوم است. محافظ برقی تیراژه اندازۀ کوچکی دارد و قیمتش هم مناسب است. برند تسکو هم یک محافظ کوچک با قیمت مناسب تولید کرده است.

اگر می‌خواهید از بین برندهای خارجی خرید کنید، گزینه‌های برند محافظ برق برننشتول، AEG و محافظ فیلیپس پیش روی شما هستند. شرکت فیلیپس یک شرکت هلندی است. این شرکت از سال ۱۸۹۱ در زمینۀ تولید لوازم برقی فعالیت می‌کند و محافظ برق نیز بین محصولاتش دارد. برندهای برننشتول و AEG برندهای آلمانی هستند و هر دو محبوبیت خوبی در بازار محصولات برقی دارند.

ما اغلب تعداد لوازم الکترونیکی بیشتری به نسبت پریز‌های روی دیوار داریم. به همین دلیل است که در بیشتر خانه‌ها در پشت تلویزیون و زیر میز‌ها چند‌راهی‌های برق دیده می‌شود اما این تمام ماجرا نیست، ما علاوه بر این که به پریز‌های بیشتری احتیاج داریم نیازمند حفظ امنیت لوازم الکترونیکی خود در برابر نوسانات برقی نیز هستیم. اضافه بار و نوسانات برقی ، نویز‌ها و جریان‌های اضافی همه و همه جزو تفکیک نا‌پذیر سیستم توزیع برق هستند که نمی‌توان جلوی بروز آن‌ها را گرفت. راه‌حل پیشنهادی استفاده از محافظ الکترونیکی است که از رسیدن ولتاژ آنی و نوسانات برقی به لوازم الکترونیکی جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که تمامی محافظ‌های الکترونیکی یکسان نیستند و بعضی از آن‌ها حتی ممکن است دستگاه‌های شما را در معرض خطر قرار دهند. در ادامه ما به نحوه صحیح استفاده از محافظ الکترونیکی، ضرورت استفاده از آن و انتخاب یک محافظ الکترونیکی مناسب می‌پردازیم.

چرا استفاده از محافظ الکترونیکی ضروری است؟

نوسانات برقی هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان برق قطع و وصل شود و یا چیزی جریان برق را به سیستم بر‌گرداند. نوسانات برقی می‌توانند بین 5 -10 ولت (مثلا وقتی سشوار را روشن می‌کنید) تا هزاران ولت (هنگام روشن کردن ترانسفورمر) متغیر باشند.

منشا نوسانات برقی می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. بیش از نیمی از نوسانات برقی خانگی مربوط به سیستم داخلی است. این مورد ممکن است هزاران بار در روز اتفاق بیافتد. مثلا هنگامی که یک وسیله الکترونیکی دارای موتور خاموش یا روشن شود الکتریسیته را از مدار خارج یا به آن وارد کند. اختلالات خارجی ممکن است به دلیل افتادن درخت روی سیم برق، برخورد صاعقه به تجهیزات برق‌رسانی و یا ورود حیوانات به محفظه ترانسفورمر اتفاق افتد.

همه ما نوسانات برقی را تجربه کرده‌ایم. این نوسانات برقی ولتاژ ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد مانند مشکل در تامین برق از سمت نیروگاه و یا سیم‌کشی غیر‌استاندارد داخلی. این نوسانات برقی بدون حضور یک محافظ الکترونیکی مناسب می‌تواند منجر به بروز خسارت‌های فراوانی شود و لوازم الکترونیکی شما را از کار بیاندازند. لوازم الکترونیکی همگی شامل ریزپردازنده‌های حساسی هستند که ممکن است حتی با نوسانی 10 ولتی نیز کارایی خود را از دست بدهند.

داستان فقط به همین‌جا ختم نخواهد شد، اگر محافظ الکتریکی وجود نداشته باشد که هنگام نوسانات برق جریان را قطع نماید ممکن است لوازم الکترونیکی شما ذوب کند، فیوز‌ها از کار بیاندازد و موجب اتصالی و حتی آتش‌سوزی شود. پس می‌توان گفت سوختن و خراب شدن دستگاه‌‌های الکترونیکی کمترین خسارت استفاده نکردن از محافظ الکترونیکی است.

فرق بین چند‌راهی برق و محافظ الکترونیکی

اول از همه باید بدانید که هر چند‌راهی یک محافظ الکترونیکی نیست. چند‌راهی صرفا ولتاژ خروجی را به چند پورت تقسیم می‌کند اما محافظ الکترونیکی جهت محافظت از لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و … در برابر نوسانات برق و نویز بر خط توزیع برق شما طراحی شده‌است.

نکته‌ای که حتما باید به آن دقت کنید این است که اشتباهی یک چند‌راهی را به جای محافظ الکترونیکی انتخاب نکنید. حتما هنگام خرید به دنبال کلماتی مانند محافظ، سوئیچ قطع و یا فیوز بگردید.

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کنید قیمت است. شما اغلب برای خرید یک محافظ الکترونیکی پول بیشتری به نسبت چند‌راهی پرداخت خواهید کرد. کسانی که از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند صرفا به دلیل این که چندراهی ارزان قیمت‌تر است و یا این که در دسته‌بندی محافظ قرار گرفته است بدون دقت به کارایی و قابلیت‌ها آن را خریداری می‌کنند.

منشا نوسانات برقی می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. بیش از نیمی از نوسانات خانگی مربوط به سیستم داخلی است. این مورد ممکن است هزاران بار در روز اتفاق بیافتد. مقلا هنگامی که یک وسیله الکترونیکی دارای موتور خاموش یا روشن شود الکتریسیته را از مدار خارج یا به آن وارد کند.

5 نکته اساسی در خرید محافظ الکترونیکی

با توجه به نیازتان محافظ الکترونیکی مناسب را انتخاب کنید

5 نکته اساسی در خرید محافظ الکترونیکی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید:

·        تعداد پورتهای خروجی را درست انتخاب کنید:

بر اساس نیازتان خرید کنید. اغلب افراد فکر می‌کنند محافظ‌های الکترونیکی 6 یا 8 پورت دارند اما مدل‌های دیگری نیز موجود است مانند 12 پورت با فاصله‌های مناسب که بتوان از همه آن پریز‌ها استفاده کرد. گاهی دقت نکردن در انتخاب تعداد پورت موجب به وجود آمدن یک سلسله متوالی از چند‌راهی‌ها و محافظ‌ها خواهد شد که اصلا ظاهر منظمی ندارند.

·         هنگام خرید به لوازم الکترونیکی که قرار است به محافظ متصل شوند دقت کنید:

هنگام خرید به دستگاه‌هایی که قرار است به محافظ متصل شوند دقت کنید. گاهی ممکن است تصمیم بگیرید به خرید بروید و بهترین نوع محافظ الکترونیکی را بخرید اما با کمی دقت در خصوص نوع لوازم الکترونیکی که قرار است به محافظ متصل شود می‌توانید مقداری در بودجه خود صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال محافظی که باید برای تلویزیون و وسائل صوتی تصویری خود بخرید باید به مراتب از محافظی که قرار است آباژور و شارژر موبایلتان را به آن متصل کنید با کیفیت‌تر باشد.

·         به علامت استاندارد و پشتیبانی از TVSS محافظ الکترونیکی دقت کنید:

حتما دقت کنید که محافظی که قصد خرید آن را دارید از سمت موسسه‌های معتبر استاندارد تایید شده باشد. محافظ انتخاب شده باید حداقل استاندارد UL1449 (قابلیت حفاظت از مدار در برابر اضافه ولتاژ و جریان‌های آنی) را رعایت کند تا مطمئن شوید می‌تواند به خوبی از لوازم الکترونیکی شما محافظت کند.

·         نرخ جذب انرژی محافظ الکترونیکی و میزان ولتاژ قطع و زمان پاسخگویی آن را مد‌نظر قرار دهید:

منظور از نرخ جذب انرژی همانطور که از نامش پیدا است میزان انرژی است که می‌تواند بدون خراب شدن جذب کند. نرخی بین 600 تا 700 ژول یا بیشتر مناسب است (اگر بیشتر باشد بهتر است). ولتاژ قطع در واقع ولتاژ آستانه محافظ است، یعنی زمانی که محافظ الکترونیکی شروع به کار کرده و انرژی را جذب می‌کند که باید مقداری بین 400 ولت یا کمتر داشته باشد (اگر کمتر باشد بهتر است).

محافظ در واقع بی‌درنگ عمل نمی‌کند و دارای تاخیر کمی در عملکرد است (در حد چند نانو ثانیه) که به این زمان تاخیر زمان پاسخگویی می‌گویند. باید در نظر داشته باشید که اغلب نوسانات برقی در سرعتی حدود میکرو ثانیه دارند پس اگر زمان پاسخگویی محافظی که انتخاب می‌کنید در حد نانو ثانیه باشد می‌تواند این نویز‌ها را جذب نماید. دقت داشته باشید هرچه زمان پاسخگویی کمتر محافظ الکترونیکی با کیفیت‌تر است.

برخی محافظ‌های الکترونیکی در صورت عبور ولتاژ و آسیب رسیدن به لوازم الکترونیکی که به آن متصل بوده‌اند این لوازم را تا میزان مشخصی از آسیب گارانتی می‌کنند. هنگام خرید به این موضوع دقت کنید و روال چگونگی استفاده از این گارانتی را بررسی نمایید.

دقت کنید که قبل از خرید حتما تمامی اطلاعات به شما داده شده‌باشد و حتما جزئیات محصول را نیز به دقت مطالعه کرده باشید چرا که شما نمیخواهید بابت محافظ الکترونیکی پول پرداخت کنید که خیلی عملکرد ضعیفی دارد و تنها نام محافظ را یدک می‌کشد اما این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که قیمت هم نباید تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که می‌دانید همیشه گران‌ترین بهترین نیست، پس باید دقت کنید که می‌خواهید از چه چیزی محافظت کنید و بر مبنای آن خرید انجام دهید.

ممکن است برخی قابلیت‌های دیگر نیز در انتخاب محافظ الکترونیکی موثر باشد. به عنوان مثال محافظی که به صورت خودکار هنگامی که دستگاه متصل خاموش می‌شود، خاموش شود یا یک ریموت کنترل داشته باشد تا با توجه به دستگاه متصل بتوان آن را خاموش و روشن کرد.

این ایده‌ها برای لوازم الکترونیکی مناسب است که به صورت آماده به کار قرار دارند مانند تلویزیون و ایده ریموت کنترل نیز برای محافظ‌هایی مناسب است که دسترسی به آن‌ها مشکل است. همه ما نوسانات برقی را تجربه کرده‌ایم. این نوسانات ولتاژ ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد مانند مشکل در تامین برق از سمت نیروگاه و یا سیم‌کشی غیر‌استاندارد داخلی.

·        زنجیره‌ای از محافظ‌ها و چند‌راهی‌ها درست نکنید

کاری اغلب ما هنگامی که به پریز بیشتر احتیاج داریم انجام می‌دهیم متصل کردن چندین چند‌راهی به یکدیگر است. در نگاه اول کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما از لحاظ امنیتی ممکن است کاملا خطرآفرین باشد.شما می‌توانید چند چند‌راهی را بهم متصل کنید که البته توصیه نمی‌شود اما هرگز نباید چند محافظ الکترونیکی را بهم متصل کنید چون دیگر کارایی خود را از دست می‌دهند. وقتی شما چندین چند‌راهی را به یکدیگر متصل می‌کنید موجب اضافه بار شده و ممکن است منجر به جرقه و آتش سوزی نیز بشود.

ممکن است فکر کنید راه‌حل بهتر این است که چندین چند‌راهی را به یک محافظ الکترونیکی متصل کنید تا هم امنیت را به خطر نیاندازید و هم خروجی‌های بیشتری داشته باشید اما باز هم امنیت را کاهش داده‌اید. در واقع هنگامی که می‌توانید یک محافظ با پورت‌های بیشتر بخرید انجام چنین کار‌هایی اصلا توصیه نمی‌شوند.

چه زمانی لازم است محافظ خود را عوض کنید؟

محافظ‌ها تا همیشه درست کار نخواهند کرد. این دستگاه‌های الکترونیکی به مرور زمان و در اثر هدایت انرژی کارایی خود را از دست می‌دهند. این بدین معنی است که میزان عمر مفید محافظ الکترونیکی شما به تعداد دفعاتی که نوسان برق در منطقه اتفاق می‌افتد ارتباط دارد. یک محافظ الکترونیکی تنها می‌تواند میزان محدودی انرژی جذب کند.

ممکن است فکر کنید راه‌حل بهتر این است که چندین چند‌راهی را به یک محافظ الکترونیکی متصل کنید تا هم امنیت را به خطر نیاندازید و هم خروجی‌های بیشتری داشته باشید اما باز هم امنیت را کاهش داده‌اید. در واقع هنگامی که می‌توانید یک محافظ با پورت‌های بیشتر بخرید انجام چنین کار‌هایی اصلا توصیه نمی‌شوند.

برخی از این محافظ‌ها چراغ هشدار دارند که با خاموش یا روشن شدن خود اعلام می‌کنند که دیگر قادر به محافظت نیستند. برخی مدل‌های گران‌تر نیز هشدار صوتی دارند.شما باید همواره گوش به زنگ باشید تا در موقع مناسب محافظ خود را تعویض کنید چرا که وقتی همه چیز به نظر خوب و مرتب می‌آید در واقع محافظ شما عملکرد خودش را از دست داده و لوازم الکترونیکی در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

  • ما علاوه بر این که به پریز‌های بیشتری احتیاج داریم نیازمند حفظ امنیت لوازم الکترونیکی خود نیز هستیم.
  • اضافه بار و نوسانات برقی، نویز‌ها و جریان‌های اضافی همه و همه جزو تفکیک‌نا‌پذیر سیستم توزیع برق هستند که نمی‌توان جلوی بروز آن‌ها را گرفت.
  • نوسانات برقی هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان برق قطع و وصل شود و یا چیزی جریان برق را به سیستم بر‌گرداند.
  • با کمی دقت در خصوص نوع لوازم الکترونیکی که قرار است به محافظ متصل شود می‌توانید مقداری در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.
  • دقت کنید که محافظی که قصد خرید آن را دارید حداقل استاندارد UL1449 را رعایت کند تا مطمئن شوید می‌تواند به خوبی از لوازم الکترونیکی شما محافظت کند.
  • نرخ جذب انرژی میزان انرژی است که می‌تواند بدون خراب شدن جذب کند. نرخی بین 600 تا 700 ژول یا بیشتر مناسب است (اگر بیشتر باشد بهتر است).
  • ولتاژ قطع در واقع ولتاژ آستانه محافظ است که باید مقداری بین 400 ولت یا کمتر داشته باشد (اگر کمتر باشد بهتر است).
  • محافظ دارای تاخیر کمی در عملکرد است (در حد چند نانو ثانیه) که به این زمان تاخیر زمان پاسخگویی می‌گویند، هرچه زمان پاسخگویی کمتر محافظ الکترونیکی با کیفیت‌تر است.
  • این نکته را مد نظر قرار دهید که قیمت هم نباید تصمیمات شما را تحت تاثیر قرار دهد.همانطور که می‌دانید همیشه گران‌ترین بهترین نیست.
  • هرگز نباید چند محافظ الکترونیکی را بهم متصل کنید چون دیگر کارایی خود را از دست می‌دهند.
  • محافظ‌ها به مرور زمان و در اثر هدایت انرژی کارایی خود را از دست می‌دهند. این بدین معنی است که میزان عمر مفید محافظ الکترونیکی شما به تعداد دفعاتی که نوسان برق در منطقه اتفاق می‌افتد ارتباط دارد.

شما باید همواره گوش به زنگ باشید تا در موقع مناسب محافظ خود را تعویض کنید

محافظ برق چیست؟

دستگاههای برقی مورد استفاده در خانه و یا محل کار شما نیاز به محافظت در برابر نوسانات ناگهانی برق شهری دارند. نوسانات برق شهری می توانند در اثر عواملی مانند وجود مشکل در تجهیزات برق منطقه ، بروز رعد و برق و برخورد صائقه با این تجهیزات و … ایجاد شوند. این افزایش و یا کاهش ولتاژ برق میتواند صدمات زیادی به دستگاه های شما وارد کنند. در مواردی این صدمات با صرف هزینه زیاد حل شده و گاهاً غیر قابل حل می باشد. این موضوع با توجه به شرایط فعلی بازار و قیمت سرسام آور لوازم برقی بسیار پر اهمیت می باشد. راه حل ساده برای جلوگیری از این مشکلات استفاده از محافظ ولتاژ برق می باشد.

نحوه عملکرد :

محافظ برق مابین پریز برق شهری و دستگاه شما قرار می گیرد. اگر ولتاژ برق شهری از اندازه مشخصی پایین تر و یا بالاتر باشد این محافظ مسیر برق خروجی به سمت دستگاه را قطع می کند. هر زمان که ولتاژ به حالت عادی برگردد. پس از سپری شدن مدت زمان مشخص، خروجی برق به سمت دستگاه را فعال میکند. و شما میتوانید با خیال راحت از دستگاههای برقی خود استفاده کنید.

انواع محافظ برق :

انواع مختلف محافظ ولتاژ برق دارای عملکرد یکسان می باشد. تفاوت عمده، حداکثر توان خروجی ( با توجه به برق مصرفی دستگاههای متصل ) و تعداد و نوع پریزها آنها نسبت به هم می باشد. می توان هر نوع دستگاهی را به انواع مختلف محافظ برق متصل کرد، به شرطی که مجموع توان دستگاهای متصل از حداکثر توان خروجی محافظ بیشتر نباشد. به عنوان مثال میتوان محافظ کولرگازی را به یخچال متصل کرد. اما نمی توان محافظ یخچال را به کولرگازی متصل کرد. چون جریان مصرفی کولرگازی از حداکثر جریان خروجی محافظ یخچال بیشتر است.

1) محافظ یخچال و فریزر:

این محصول برای محافظت از یخچال و فریزر در برابر نوسان برق کاربرد دارد. به دلیل اینکه یخچال و فریزر همیشه بایستی به برق متصل باشند»، بهتر است محافظ مورد استفاده برای این دستگاهها، فاقد کلید قطع و وصل جریان برق باشد. مانند محافظ یخچال و فریزر شرکت پارت الکتریک

2) محافظ لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر:

این محافظ برای حفاظت از دستگاههای صوتی و تصویری و کامپیوتر و … در برابر نوسان برق کاربرد دارد. بر خلاف محافظ یخچال این محافظ ولتاژ برق به دلیل اینکه نیاز به قطع جریان به صورت موقت ( هنگام مسافرت و … ) دارد ، بهتر است دارای کلید قطع و وصل جریان برق باشد. تا در موقع خروج از خانه به مدت طولانی، با استفاده از کلید، جریان برق ورودی به این محافظ را قطع کنید. به عنوان نمونه محافظ  لوازم صوتی و تصویری شرکت پارت الکتریک

3) محافظ پکیچ و کولر گازی :

جهت محافظت از دستگاههای کولر گازی و پکیچ بایستی از این نوع محافظ ولتاژ استفاده کرد. با توجه به میزان برق مصرفی زیاد کولرگازی، این محافظ دارای توان بیشتر از سایر انواع و معمولا 3000VA میباشد. محافظ کولر گازی بهتر است فاقد کلید باشد.

4) محافظ پشت کنتور:

محافظ ولتاژ پشت کنتور همانطوری که از نامش پیداست در مسیر ورودی برق به منزل و کنار کنتور برق نصب می شود. این وسیله برای محافظت از تمامی دستگاههای متصل به پریز برق در داخل خانه کاربرد دارد.  در صورت استفاده از این وسیله نیازی به تهیه محافظ ولتاژ به صورت مجزا برای دستگاههای برقی داخل خانه ندارید. بنابراین از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر می باشد.

معیارهای انتخاب بهترین محافظ برق :

برای انتخاب و خرید بهترین محافظ ولتاژ برق نکاتی هست که باید رعایت کنید. اگر این نکات را رعایت نکنید ممکن است محافظی تهیه کنید که جوابگوی نیازهای شما نباشد. نکات زیر توسط فروشگاه بابا ادیسون جمع آوری و به صورت مختصر و مفید در اختیار شما قرار گرفته است.

1) نشان استاندارد :

مهمترین معیار برای خرید بهترین محافظ برق ، استاندارد بودن آن می باشد.

2) جنس بدنه و پریز :

بهتر است بدنه این دستگاه از  جنس ABS یا همان ضد آتش و پریزهای داخل از جنس سرامیک باشد.

3) تعداد اتصالات همزمان در محل مورد استفاده :

تعداد پریز های محافظ بایستی برابر یا بیشتر از تعداد دستگاههای برقی باشد که میخواهید به صورت همزمان به آن متصل کنید. به عنوان مثال در خانه من، جایی که تلویزیون نصب شده حداقل به 4 اتصال همزمان نیاز دارم. (تلویزیون ، سینما خانواده ، آداپتور تلفن سیار و منبع تغذیه آنتن برقی). پس بایستی محافظ تلویزیونی که میخواهم برای این مکان خرید کنم حداقل 4 پریز داشته باشد. تا بعداً مجبور به نصب سه راهی مجزا روی محافظ برای افزایش تعداد پریز نشوم. البته توجه داشته باشید که کارخانه های سازنده تعداد پریز ها را متناسب با توان محافظ در نظر میگیرند. پس از انجام این کار جداً خودداری کنید.

4) سایز و شکل طراحی شده :

قبل از خرید، محل قرارگیری این دستگاه را مشخص کنید. محافظ ها در شکل و طرح متفاوت تولید می شوند (مربع و مستطیل و بزرگ و کوچک و …). برخی از آنها ظریف و زیبا و کوچک جهت استفاده در پذیرائی خانه و برخی بزرگتر برای استفاده در محل کار طراحی شده اند.

5) اندازه دوشاخه یا آداپتوری که به محافظ متصل خواهید کرد:

به نحوه ی قرارگیری پریزهای روی محافظ و فاصله آنها نسبت به هم دقت کنید. اگر دوشاخه دستگاههای برقی شما بزرگ است و یا میخواهید چند آداپتور به محافظ متصل کنید، امکان دارد مانند تصویر زیر به مشکل بخورید.

6) خروجی پورت USB :

امروزه تجهیزاتی که از پورت USB جهت شارژ شدن استفاده میکنند کم نیستند. این تجهیزات روز به روز بیشتر نیز می شوند. موبایل و تبلت و چراغ شارژی و ماشین ریش تراش از جمله این تجهیزات برقی هستند. شما میتوانید با انتخاب و خرید محافظ برق که دارای پورت USB می باشد خودتان را از شر انواع مختلف و زیاد این آداپتور ها خلاص کنید و فقط با داشتن کابل USB مختص وسیله برقی خود، به راحتی آن را شارژ کنید. نوع و تعداد پورت های USB قرار گرفته در بدنه محافظ میتواند متفاوت باشد . برخی  دارای دو عدد پورت USB ، یک پورت یک آمپر و یک پورت دو آمپر هستند. پورت 1 آمپر برای شارژ تجهیزاتی مانند تلفن همراه و پورت USB  دو آمپر برای شارژ تبلت و … کاربرد دارد.

7) نمایشگر دیجیتال :

اگر میخواهید اندازه ولتاژ برق خانه را بدانید بهتر است از محافظ های دیجیتال که دارای نمایشگر ولتاژ هستند استفاده کنید. سعی کنید حداقل یکی از محافظهای مورد استفاده در منزل و یا محل کار شما دارای نمایشگر ولتاژ باشد.

8) طول کابل :

محل نصب محافظ ولتاژ برق تا پریز برق شهری را اندازه بگیرید. محافظ ها معمولاً با طول کابل 2 ، 3 و 5 متری تولید می شوند. به شخصه بارها مشتریانی داشته ام که دنبال خرید سیم رابط برای بلندتر کردن سیم محافظ خود بوده اند.

9) نوع اتصالات پریزها :

امکان دارد برخی از دستگاههای مورد استفاده در خانه و یا محل کار شما دارای دوشاخه و یا سه شاخه جهت اتصال به پریز برق باشد. این اتصالات با توجه به کشور سازنده دستگاه برقی میتواند متفاوت باشد (شکل زیر). شما دو راه دارید. راه حل اول استفاده مبدل جهت تبدیل این سه شاخه ها به دوشاخه مورد استفاده در ایران و سپس اتصال دستگاه برقی شما به محافظ ولتاژ برق می باشد. راه حل دوم خرید محافظ برق به علاوه بر پریز دوشاخه متداول دارای چند پریز 3شاخه نیز می باشد. مطمئنا راه حل دوم بهتر از راه حل اول می باشد.

خرید محافظ ولتاژ برق :

روش های مرسوم و قدیمی برای خرید، هنوز بین برخی افراد جامعه محبوبیت خود را دارد. ولی کمبود زمان با توجه به مشغله کاری روز افزون و افزایش هزینه های ایاب و ذهاب و خیلی عوامل دیگر، از محبوبیت این نوع خرید نسبت به قبل، کاسته است. و این روند ادامه خواهد داشت. شما می توانید با خرید محافظ برق به صورت آنلاین، در هزینه ها و زمان خود صرفه جویی کرده ، مشخصات کامل این محصول را  مطالعه کنید و قیمت های محصول در فروشگاه بابا ادیسون را با سایر فروشگاههای آنلاین مقایسه کنید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

هچنین در روش سنتی نکات مذکور برای انتخاب و خرید بهترین محافظ ولتاژ برق، توسط فروشنده در اختیار شما قرار نخواهد گرفت.  فروشگاه بابا ادیسون با سابقه طولانی در فروش لوازم برق روشنایی و صنعتی به صورت سنتی و از سال 1398 به صورت آنلاین، تنها یک هدف را دنبال میکند و آن رضایت مشتریان می باشد. برای تحقق این امر، فروشگاه بابا ادیسون  فقط کالاهای با کیفیت موجود در بازار ایران را عرضه میکند.

دکمه بازگشت به بالا