عمومیمطالب کسب و کار

تعریف و کاربرد هوش مصنوعی چیست؟

عموم مردم با دانش اندک یا بدون دانش از فناوری، هوش مصنوعی را با روبات‌ها مرتبط می‌کنند. این افراد می گویند که هوش مصنوعی یک شخصیت روباتیک است که می تواند با صدا فکر و عمل کند

اما اگر از یک متخصص در این زمینه بپرسید کاربرد هوش مصنوعی چیست؟ به نوبه خود، به شما می گوید که مجموعه ای از الگوریتم ها است که می تواند نتایج یا وظایف را بدون سفارش انجام دهد.

هوش مصنوعی در دنیای امروز بسیار محبوب است و شبیه سازی هوش طبیعی در ماشین هایی است که برای یادگیری و تقلید رفتار انسان برنامه ریزی شده اند. این ماشین ها توانایی یادگیری از طریق تجربه و انجام کارهایی مانند انسان را دارند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یک نظریه محاسباتی و توانایی انجام وظایفی است که به هوش طبیعی انسان نیاز دارد، به عنوان مثال تصمیم گیری، تشخیص گفتار. ادراک بصری از ویژگی های هوش انسان است. که می تواند هوش مصنوعی نیز باشد

امروزه هوش مصنوعی بخشی از زندگی ماست. از جستجو در اینترنت، کار با گوشی های هوشمند گرفته تا شبکه های اجتماعی، همه چیز توسط هوش مصنوعی کنترل می شود. این مشکل آنقدر رایج شده که ما حتی متوجه آن نمی شویم!

تعریف هوش مصنوعی

دانشمندان از تعاریف زیر برای هوش مصنوعی استفاده می کنند.

موجود یا اختراع باهوشی که انسان خلق کرده است

قادر به انجام فعالیت های مختلف به صورت هوشمند و بدون آموزش

دارای قدرت تفکر، اجرای انسانی و منطقی است

تاریخچه هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی بسیار قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، و اصطلاح «AI» به هیچ وجه برای دانشمندان و محققان این حوزه جدید نیست. اصطلاح “هوش مصنوعی” اولین بار در سال 1956 توسط دانشمند ماروین مینسکی از کالج دارتموث ابداع شد.

همچنین، اساطیر یونان باستان برای اولین بار چیزی شبیه به هوش مصنوعی و روبات های هوشمند را درک کردند. ارسطو قیاس و کاربرد استدلال قیاسی را ایجاد کرد، این نقطه عطفی بود برای بشریت برای درک بیشتر هوش و ذهن پیچیده خود.

با وجود ریشه های طولانی، قدمت و تاریخ بسیار قدیمی، استفاده از هوش مصنوعی و مفاهیم آن به صورتی که امروزه می شناسیم کمتر از یک قرن قدمت دارد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی (AI) به چه معناست؟

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

هوش مصنوعی از طریق یادگیری ماشینی عمیق یاد می گیرد و باهوش می شود. در ادامه با یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق آشنا خواهید شد.

فراگیری ماشین

به بیان ساده، الگوریتم های یادگیری ماشینی برنامه های کامپیوتری هستند که قادر به یادگیری از داده ها یا اطلاعات هستند. آنها اطلاعات را از اطلاعات ارائه شده جمع آوری می کنند و از آن برای بهبود خود در یک کار خاص استفاده می کنند.

به عنوان مثال، اگر یک الگوریتم یادگیری ماشینی بخواهد یک گربه را در یک تصویر پیدا کند، ابتدا با تصاویر گربه ها آموزش داده می شود. به این ترتیب گربه خودش را به الگوریتم نشان می دهد و هر بار که درست فکر می کند، جایزه می گیرد.

پس از اتمام این مرحله تابع هدف ارائه می شود. تابع هدف الگوریتم را در کاری که انجام می دهد کارآمدتر می کند و روند حل مسئله را سرعت می بخشد.

در نهایت، همه این موارد، الگوریتم را قادر می‌سازد تا ویژگی‌های گربه را با لحن پردازش کند.

یادگیری عمیق یا شبکه عصبی

الگوریتم های یادگیری عمیق می توانند استفاده از هوش مصنوعی را تا حد زیادی بهبود بخشند، زیرا آنها وظایف پیچیده تری را نسبت به الگوریتم های یادگیری ماشین انجام می دهند. وقتی اطلاعات بیشتری به آنها داده می شود، خودشان یاد می گیرند.

با این حال، الگوریتم های یادگیری عمیق هنگام جمع آوری اطلاعات از داده های متفاوتی استفاده می کنند. به زبان ساده، یادگیری عمیق یا شبکه عصبی یک روش هوش مصنوعی است که به رایانه ها می آموزد تا داده ها را به روشی مشابه مغز انسان پردازش کنند.

کاربرد NLP در هوش مصنوعی چیست؟

پردازش زبان طبیعی (NLP) شاخه‌ای از هوش مصنوعی در علوم رایانه است که به رایانه‌ها در درک نوشتار و گفتار انسان کمک می‌کند. البته، این کار دشواری است زیرا شامل داده‌های بدون ساختار زیادی است.

هدف از هوش مصنوعی چیست؟

هدف و کاربرد هوش مصنوعی پشتیبانی از توانایی های انسان در تصمیم گیری های پیشرفته با پیامدهای گسترده است. البته این یک پاسخ فنی و تخصصی است!

از نقطه نظر فلسفی، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به انسان کمک کند زندگی معناداری و بدون مشکلات داشته باشد. از سوی دیگر، به شبکه های پیچیده مردم، دولت ها، شرکت ها و مردم روی کره زمین کمک می کند تا به گونه ای کار کنند که به نفع همه بشریت باشد.

در حال حاضر هدف و کاربرد هوش مصنوعی برای تمام ابزارها و تکنیک های مختلفی که در 1000 سال گذشته اختراع کرده ایم یکسان است و این هدف چیزی نیست جز ساده کردن تلاش انسان و کمک به ما در تصمیم گیری بهتر برای برآورده شدن. الاغ!

هوش مصنوعی نیز برای خلق انسان معرفی شده است. نوآوری ابزارها و خدماتی را ایجاد می کند که زندگی ما را تغییر می دهد. همه امیدوارند که این فناوری به جنگ، نابرابری و رنج بشر پایان دهد.

البته تمام موارد ذکر شده مربوط به آینده ای دور است و ما هنوز با چنین عواقبی فاصله داریم. در حال حاضر، بیشتر کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای بهبود عملیات، خودکارسازی وظایف با منابع فشرده، و پیش‌بینی‌های تجاری (مانند بازار سهام) بر اساس داده‌های سخت و نه احساسات استفاده می‌کنند.

اثرات و کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی انسان

در این قسمت شما را با برخی از کاربردهای هوش مصنوعی که شاید هاید در زندگی روزمره خود با آنها مواجه شده است آشنا می کنیم.

از هوش مصنوعی در بازاریابی آنلاین استفاده کنید

هوش مصنوعی به طور گسترده در خرید آنلاین استفاده می شود. وب‌سایت‌های بزرگی مانند آمازون سعی می‌کنند از این فناوری برای راهنمایی کاربران به سمت خریدشان استفاده کنند و بر اساس جستجوهای قبلی‌شان توصیه‌هایی ارائه کنند.

گوشی های هوشمند

امروزه گوشی های هوشمند طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند. این گوشی ها با هوش پیشرفته خود به افراد کمک می کنند تا کارهای روزانه خود را در سطح بالاتر و سریعتر انجام دهند. به عنوان مثال، دستیار صوتی اپل (Siri) می تواند تمام اطلاعات موجود در اینترنت را پیدا کند و به تمام سوالات شما پاسخ دهد.

مترجمان آنلاین

نرم افزار ترجمه که از هوش مصنوعی استفاده می کند می تواند کار ترجمه، تشخیص خودکار زبان و سایر فعالیت های مرتبط را انجام دهد. این فناوری به کاربران کمک می کند تا از هر متن خارجی بدون دانستن زبان استفاده کنند.

تامین امنیت فضای مجازی و اینترنت

با استفاده از اطلاعات در اینترنت، مشکل محافظت از آن در برابر هکرها پیچیده شده است. هوش مصنوعی با شناخت الگوها به شناسایی حملات سایبری کمک می کند و در ذخیره داده های کاربران راه طولانی را طی می کند.

استفاده از هوش مصنوعی در تجارت

هوش مصنوعی به دلیل قابلیت های پردازشی که دارد کمک بزرگی به انواع کسب و کارها می کند، اما به ویژه برای کسب و کارهایی که نیاز به تجزیه و تحلیل اطلاعات دارند مفید است.

در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در تجارت می پردازیم.

شبکه پزشکی

سازماندهی اطلاعات: سیستم‌های هوش مصنوعی به دسته‌بندی یادداشت‌های پزشکی با کمترین خطای انسانی کمک می‌کنند و اطلاعات بیمار برای مراجعه مجدد پزشکان به راحتی قابل خواندن است.

نظارت تشخیصی: هوش مصنوعی به بیماران کمک می کند علائم خود را در موقعیت های غیر ضروری بررسی کنند. روش کار به این صورت است که بیماران با وارد کردن اطلاعات خود در سیستم تشخیصی بیمارستان از شرایط خود مطلع می شوند. این کار از راه دور انجام می شود و بار پزشکان را کاهش می دهد و فقط موارد ضروری را بررسی می کند.

کمک تشخیص بیماری: هوش مصنوعی با بینایی کامپیوتری و شبکه های عصبی کانولوشنال می تواند اسکن های MRI را سریعتر از رادیولوژیست ها تجزیه و تحلیل کند. این به شناسایی تومورها با خطای بسیار کمتر از حد معمول کمک می کند.

جراحی رباتیک: میزان خطای جراحی های رباتیک در مقایسه با انسان بسیار پایین است. برخلاف انسان، ربات‌های جراح می‌توانند به‌طور مداوم و بدون خستگی عمل‌ها را انجام دهند. در نتیجه همه این شرایط به بیماران امکان می دهد سریعتر بهبود پیدا کنند و نیاز آنها به ماندن در بیمارستان را کاهش دهد.

نظارت مداوم بر وضعیت بدن: سلامت افراد می تواند تغییر کند و یک فرد بیمار نیاز به نظارت مداوم بر عملکردهای حیاتی خود دارد. با بررسی داده های انسانی، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بیماری را قبل از وقوع آن تشخیص دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت آنلاین

فروش بیشتر: همانطور که در قسمت های قبلی مقاله اشاره کردیم، وجود هوش مصنوعی در وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین به بازدیدکنندگان امکان می دهد تا محصولات مشابه بیشتری را مشاهده کنند. معمولا افراد از توصیه های هوش مصنوعی استفاده می کنند و خریدشان افزایش می یابد. به همین دلیل، بسیاری از صاحبان مشاغل آنلاین علاقه مند به پیاده سازی هوش مصنوعی در وب سایت های خود هستند. چون درآمد آنها را بسیار افزایش می دهد.

چت هوشمند: چت هوشمند ابزاری جذاب برای وب سایت ها است. شما می توانید در این ربات ها پاسخ های متفاوتی برای سوالات کاربران بپرسید و جستجوی آن ها را در سایت مدیریت کنید. توجه داشته باشید که تمامی این مراحل یک بار انجام می شود و حتی در زمان اوج ترافیک وب سایت، نیازی به حضور ندارید.

مدیریت و پردازش داده ها: هوش مصنوعی می تواند داده ها را کاوش کند، جستجو کند و پیش بینی هایی درباره رویدادهای آینده از طریق پارامترهای مختلف ارائه دهد. رایج ترین کاربرد این مشکل در بازار سهام و مدیریت سهام است.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو: اکثر ما هر روز از اینترنت برای دسترسی به اطلاعات مختلف استفاده می کنیم. اما آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه این سایت اطلاعات دقیق مورد نظر ما را به ما نشان می دهد؟ تجارت الکترونیک زمانی معنا پیدا می کند که کاربران دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند. گوگل قدرتمندترین هوش مصنوعی را در این زمینه دارد. این فناوری نتایج جستجو را بر اساس هزاران یا میلیون ها پارامتر تجزیه و تحلیل می کند و نتایج بهینه شده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در تجارت:

جايگاه مناسب: هوش مصنوعي با بررسي اطلاعات به قرار دادن كاركنان در گروه هاي مناسب كمك مي كند و باعث مي شود تا وظايف و ماموريت هايي دقيقا بر اساس خصوصيات و شايستگي هاي افراد به آنها محول شود.

استخدام: قابلیت‌های NLP AI این قابلیت را دارند که چندین هزار رزومه را در مدت زمان کوتاهی بررسی کنند. این به شرکت ها کمک می کند تا با استخدام های جدید خود احساس راحتی کنند. زیرا هوش مصنوعی خطای انسانی را در این فرآیند از بین می برد و باعث می شود تعداد زیادی از افراد که شایستگی لازم را دارند انتخاب شوند.

اهمیت و فواید هوش مصنوعی چیست؟

شکی نیست که تکنولوژی زندگی ما را بهتر کرده است. از گوگل گرفته تا نقشه های راه، بانکداری تلفن همراه، پیشگیری از کلاهبرداری و موارد دیگر، هوش مصنوعی در زندگی ما نفوذ کرده است. در واقع مرز بسیار باریکی بین توسعه و تخریب وجود دارد. باید بدانیم که سکه همیشه دو روی است و این در زمینه هوش مصنوعی نیز صادق است.

در این بخش با برخی از مواردی که هوش مصنوعی را مهم کرده است آشنا خواهید شد:

  1. این باعث کاهش خطای انسانی می شود
  2. به انجام کارهای تکراری کمک می کند
  3. انجام محاسبات سرعت درخواستی
  4. در فعالیت های دیجیتال موثر است
  5. تصمیمات منطقی بگیرید
  6. او خیلی سریع تصمیم می گیرد
  7. مزایای زیادی در زمینه پزشکی دارد
  8. افزایش ایمنی در همه زمینه ها
  9. خستگی ناپذیر و مستمر کار کنید
  10. الزامات مطالعه هوش مصنوعی
  11. به عنوان یک مبتدی، در اینجا چند پیش نیاز اساسی برای کمک به شما برای شروع وجود دارد:
  12. مهارت های ریاضی قوی، به عنوان مثال. حساب، آمار و احتمال
  13. تجربه خوب با زبان های برنامه نویسی مانند جاوا و پایتون
  14. توانایی قوی در درک و نوشتن الگوریتم ها
  15. علاقه مند به یادگیری زبان های یادگیری ماشینی
  16. میزان دانش خوب در ریاضیات گسسته
  17. پیشینه قوی در مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها
دکمه بازگشت به بالا