معایب خودرو هیوندای سانتافه
معایب هیوندای سانتافه هفت نفره
هیوندای سانتافه یکی از کراساوورهای کرهای معروف و خوشفروش شرکت در بازار کشورمان است که طی چند نسل مختلف توسط شرکتهای آسان موتور و کرمان موتور در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. آخرین نمونه موجود از هیوندای سانتافه در بازار داخلی، نمونه فیسلیفت نسل سوم این خودرو است که به هیوندای سانتافه نیوفیس شهرت دارد.
نزدیکترین رقیب در بازار خودرو ایران برادر دیگر این محصول یعنی کیا سورنتو نسل سوم (UM) محسوب میشود؛ البته خودروهایی همچون تویوتا راو 4، نیسان ایکستریل و رنو کولئوس نیز بهعنوان رقبای این خودرو مطرح هستند. یکی از مزایا هیوندای سانتافه در مقابل رقبا، عرضه این خودرو در نسخه هفت نفره است. هیوندای سانتافه در دو نسخه پنجنفره و هفت نفره به بازار خودرو کشورمان عرضه شدهاست که هر دو نسخه خریداران خاص خود را دارند. نمایندگی لوازم یدکی هیوندای نیز در شعب مختلف و شهرهای ایران موجود است.
خرید نسخه هفت نفره هیوندای سانتافه برای افرادی که خانوادههای پرجمعیتی دارند یا علاقهمند به انجام سفرهای گروهی هستند، در بازار بسته و کمتنوع ایران یک موهبت محسوب میشود. نسخه هفت نفره هیوندای سانتافه علاوهبر آنکه قادر است تا سرنشینان بیشتری را در خود جای دهد، از فضای بار مناسبی نیز برخوردار است و در سفرهای طولانیمدت مفید واقع میشود.
تا پیش از سالهای میانه دهه نود خورشیدی، هیوندای سانتافه خودرویی بیرقیب در بازار ایران بود و بهلطف واردات در تیراژ بالا، سلطه خوبی بر بخش کراساوورهای وارداتی بازار داشت. با این حال از اوایل دهه نود و با ورود محصولاتی جدید از برندهای نیسان، رنو و تویوتا، کار برای هیوندای سانتافه سخت شد. اکنون مشتریان گزینههای بیشتری پیش روی خود میبینند و به همین دلیل معایب هیوندای سانتافه بیشتر از گذشته بهچشم میآید.
در این مطلب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره بپردازیم. طبیعی است که این خودرو نیز مانند هر اتومبیل دیگری در جهان، برتریها و کاستیهای خود را دارد که هنگام خرید مورد توجه مشتریان قرار میگیرند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما مخاطبین گرامی مجله خودرو اتوموبی را با مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره آشنا کنیم. ضمنا میتوانید لیست از انواع مختلف موجود در ایران را نیز بهصورت روزانه، با جدیدترین آپدیت در سایت اتوموبی مشاهده کنید تا برآوردی بهتری از ارزش خودروهای این شرکت داشته باشید.
مزایای هیوندای سانتافه هفت نفره
مزیت اول؛ چیدمان هفت نفره صندلیها
تردیدی نیست که نخستین مورد از لیست مزایای هیوندای سانتافه هفت نفره، به چیدمان صندلیهای این خودرو بازمیگردد. در بازار خودروی محدود و محروم ایران، وجود یک کراساوور هفت نفره موضوع چندان متداولی نیست و کراساوورهای زیادی از این قابلیت برخوردار نیستند. به همین دلیل هیوندای سانتافه با چیدمان هفت نفره صندلیها و برخورداری از مزایای متعدد، در چنین بازاری بهراحتی تبدیل به یک ستاره شدهاست. حتی پس از آزادسازی کوتاهمدت واردات خودرو نیز محصولات زیادی با چیدمان هفت نفره وارد بازار نشدند؛ از همینرو میتوان گفت که هیوندای سانتافه در این بخش نسبتا بیرقیب باقی مانده است.
همچنین درصورتیکه مالک نیاز به فضای بار بیشتری داشته باشد، این صندلیها قابلیت تا شدن دارند تا صندوقعقب بزرگی در اختیار سرنشینان قرار گیرد؛ البته ردیف سوم صندلیهای هیوندای سانتافه برای نشستن افراد بزرگسال چندان مناسب نیست و بهتر است فقط برای افراد کوتاهقامت و کودکان مورداستفاده قرار گیرد.
مزیت دوم؛ پررونق بودن بازار خرید سانتافه
هیوندای سانتافه یکی از محبوبترین خودروهای وارداتی بازار کشورمان بهشمار میرود؛ به همین دلیل نیز بسیار پررونق است. درواقع مالکان هیوندای سانتافه هنگام فروش اتومبیل خود با هیچگونه نگرانی یا دردسری مواجه نخواهند شد؛ موضوعی که در مورد بسیاری از خودروهای وارداتی صدق نمیکند.
در سوی دیگر، خریداران هیوندای سانتافه نیز برای یافتن اتومبیل مدنظر خود دچار مشکل نخواهند شد؛ چراکه تعدد نسخههای سانتافه، دلخواه را برای آنها آسان کرده است و به مشتریان خود قدرت مقایسه بین تعداد بالایی از آگهیهای فروش را اعطا میکند.
مزیت سوم؛ امکانات رفاهی متعدد
خودروهای کرهای و بهخصوص محصولات هیوندای، همواره به طیف گستردهای از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز بودهاند. این مورد یکی از مزایا هیوندای سانتافه هفت نفره نیز محسوب میشود؛ چراکه این خودرو بهعنوان یک کراساوور متوسط نیمهلوکس در سبد محصولات هیوندای، بایستی به امکانات رفاهی رضایتبخشی مجهز باشد.
این مورد در خصوص نسخه فیسلیفت هیوندای سانتافه بیشتر هم حس خواهد شد؛ زیرا این نسخه از آپشنهای متنوع و مدرنتری نسبت به سایر مدلهای این خودرو برخوردار است که از جمله آنها میتوان به گرمکن فرمان، سیستم کنترل پایداری ESP، درایو مود، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، دفلاک و دکمه کنترل حرکت در سراشیبی DBC، سقف پانوراما، 7 کیسه هوا، کروز کنترل هوشمند، دوربین 360، اتوپارک، اتوهلد، ترمز پارک برقی، درب صندوق هوشمند، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سردکن صندلیهای جلو، سیستم مالتی مدیا 8 اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی و 10 بلندگو اشاره کرد. البته باید گفت که تفاوتهای چشمگیری میان امکانات رفاهی نسخههای وارد شده توسط کرمان موتور و آسان موتور وجود دارد.
عیب اول؛ پیشرانه نهچندان قدرتمند
نمونههای وارد شده از نسل سوم هیوندای سانتافه و نسخه فیسلیفت آن، با قوانین سفتوسخت واردات درگیر شدند که واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 2500 سیسی را ممنوع کرده بود. به همین دلیل هیوندای سانتافه نسل سوم در ایران فقط با پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی حضور دارد.
طبیعی است که پیشرانه تنفس طبیعی 2.4 لیتری هیوندای سانتافه با حداکثر قدرت 188 اسببخار، قادر نیست تا شتاب و کشش فوقالعادهای برای این کراساوور هفت نفره کرهای ایجاد کند. وزن هیوندای سانتافه حدود 1650 کیلوگرم است که این وزن پس از قرارگیری هفت سرنشین بزرگسال و صندوقی پر از وسایل مختلف، به بیش از دو تن خواهد رسید؛ در چنین شرایطی پیشرانه هیوندای سانتافه بههیچوجه پاسخگوی چنین وزنی نخواهد بود.
عیب دوم؛ دید محدود
هیوندای سانتافه یک کراساوور سایز متوسط است و به نسبت خودروهای معمول در بازار ایران، ابعاد و اندازه بزرگتری دارد. بنابراین انتظار نمیرود تا راننده هیوندای سانتافه تسلط کاملی بر نواحی جانبی خودرو داشته باشد؛ چراکه سانتافه خودرویی بزرگ است و اصول طراحی خودروهایی با این ابعاد، اجازه فراهم ساختن دید گسترده را به راننده نمیدهد.
این مورد در خصوص هیوندای سانتافه هفت نفره معضلی دوچندان است، چون ترکیب شیشه کوچک و صندلیهای ردیف سوم میتواند دید راننده را کور کند. نکته منفی دیگر که این مورد از معایب هیوندای سانتافه را شدت میبخشد، عدم وجود دوربین 360 در برخی از نسخههای این خودرو است.
عیب سوم؛ فضای محدود ردیف سوم صندلیها
به آخرین گزینه از مقاله مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره سایت hyundai.com رسیدیم؛ بهطورمعمول صندلیهای ردیف سوم در کراساوورهای سایز متوسط، برای نشستن افراد کوتاهقد یا کودکان مناسب هستند و کمتر خودروسازی موفق میشود تا یک ردیف سوم بزرگ و جادار را برای مشتریان خود ارائه دهد.
در مورد ردیف سوم صندلیهای هیوندای سانتافه میتوان گفت که با فضای جاداری روبهرو نیستیم و این قسمت میتواند حتی برای کودکان نیز خستهکننده باشد. علاوهبر آن شیشههای ردیف سوم چندان بزرگ نیستند و دید مناسبی را برای سرنشین فراهم نمیسازند. این شیشهها قابلیت بالا و پایین رفتن نیز ندارند و عمل تهویه برای سرنشینان این ردیف بهآسانی امکانپذیر نخواهد بود.
جمعبندی مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره
در مقاله مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره با ما همراه بودید. هیوندای سانتافه هفت نفره را میتوان یکی از خودروهای وارداتی با ارزش خرید بالا قلمداد کرد که مزایای آن بر معایبش برتری دارند. با وجود آنکه پیشرانه سانتافه چندان قدرتمند نیست و شتاب فوقالعادهای را به نام خود ثبت نمیکند، اما فضای جادار کابین، امکانات رفاهی متعدد و بازار دستدوم پررونق، خرید این خودرو را به تجربهای رضایتبخش برای مشتری تبدیل میکند.
خوشبختانه یا متأسفانه، کراساوورهای هفت نفره در کشورمان چندان پرتعداد نیستند و هیوندای سانتافه یکی از معدود گزینههای هفت نفره در دسترس برای خریداران ایرانی است؛ بنابراین برای افرادی که بهدنبال خودرویی مجهز، بلندقامت، سایز بزرگ و جادار میگردند، پرداخت در سالهای مختلف، باتوجه به اینکه بعدا بهراحتی میتوانند آن را بفروشند، گزینهای کاملا مطلوب بهنظر میرسد.
آیا با این 7 عیب سانتافه آشنا بودید؟!
سانتافه به محض ورود به ایران در زمانی کوتاه رکورد فروش را شکست. این موفقیت را باید نتیجه طراحی زیبا و جذاب آن در کنار تجهیزات و ویژگیهای رفاهی خوب خودرو و همینطور قیمت مناسبش در سال ورود به ایران دانست. میزان علاقهمندی مردم ایران به این خودرو را با حضور ثابتش در خیابانهای کشور به وضوح مشخص است. اما این اتومبیل نیز دارای معایبی است که اغلب از چشم خریداران دور میمانند. با ما باشید تا در مقاله حاضر معایب سانتافه را بشناسیم.
تاریخچه تولد هیوندایی سانتافه
در سال 2000 میلادی کمپانی هیوندایی کره جنوبی برای اینکه بتواند سهمی از بازار شاسیبلندهای آمریکا به دست آورد، هیوندایی را طراحی و تولید کرد. نسل اول این خودرو که با کد اتاق SM شناخته میشود تا سال 2006 بر روی خط تولید کمپانی هیوندایی قرار داشت تا اینکه در این سال با دومین نسل از خاندان سانتافه جایگزین شد.
نسل دوم هیوندایی سانتافه (CM) که در بازار کشورمان اولین نماینده از این خودرو محسوب میشود،در بین سالهای 2006 تا 2012 بارها مورد بازنگری قرار گرفت و علاوه بر بازار ایران در بسیاریاز کشورها همچون آلمان، استرالیا و ایالاتمتحده نیز حضور یافت.در نمایشگاه خودرو نیویورک سال 2012، کمپانی هیوندایی نسل سوم سانتافه (DM) را در معرض دید عموم قرار داد و یک سال بعد هم این شاسیبلند جذاب به بازارهای جهانی عرضه شد.
این خودرو که بانام هیوندایی Maxcruz نیز شناخته میشود، در سال 2017 تحت یک فیسلیفت قرار گرفت و سرانجام در سال 2018 برای همیشه از خط تولید هیوندایی کنار گذاشته شد تا نسل چهارم این خودرو بتواند در بازارهای جهانی حضور پیدا کند. برخلاف نسل دوم و سوم هیوندایی سانتافه که حضور پررنگی در بازار کشورمان دارند، نسل چهارم این خودرو به دلیل محدودیتهای موجود هیچگاه فرصت حضور در بازار کشورمان را پیدا نکرد.
سانتافه و معایب آن
· در طراحی ظاهری خودرو کم کاری شده است
طراحی نسل جدید سانتافه بسیار حرفهای و زیبا بوده و در مقایسه با دو نسل قبلی حرف زیادی برای گفتن دارد. اما با وجود جذابیتهای زیادش، بسیاری از متخصصان ضعفهایی را در طراحی ظاهر آن پیدا کردهاند. نسل جدید سانتافه نسبت به مدل قبلی خود عرض و ارتفاع کمتری داشته ولی در اندازه طول آن تغییر چندانی حاصل نشده است. اما آنچه که این حجم از جذابیت را زیر سوال برده، کاربرد ضربهگیرهای پلاستیکی دور تا دور خودرو، با وجود محکم و کاربردی بودن آن است.
· در طراحی کابین خودرو کم کاری شده است
اغلب وقتی از ضعف در کابین خودرو صحبت میشود، کیفیت مواد به کار رفته در ساخت بدنه داخلی آن مورد توجه قرار میگیرد. در ساخت کابین سانتافه از مواد نسبتا با کیفیتی استفاده شده است. آنچه که کابین خودرو را زیر سوال برده، کیفیت پایین دکمههای بالابر شیشه یا غربیلک فرمان است. بسیاری از دارندگان سانتافه نیز از عمر پایین موتور شیشه بالابرهای برقی این خودرو ابراز نارضایتی کردهاند. در برخی موارد نیز گزارشهایی مبنی بر اصل نبودن برخی از امکانات این خودرو به ویژه آپشنهایی که توسط خریدار سفارش داده میشوند، ارائه شده است.
از طرفی با وارد شدن به کابین سانتافه بدون شک بعد از مدتی کوتاه متوجه فضای کم آن برای پاهای خود خواهید شد، درحالیکه فضای طولی این خودرو مناسب همه حتی افراد قد بلند است. حجم فضای بار سانتافه نیز کم بوده و در مدلهای 7 نفره به 1615 لیتر بوده که نسبت به ظاهر درشت این خودرو کم است.
· از سانتافه انتظار دید عقب خوبی نداشته باشید
دید عقب مناسب برای هر خودرویی یک امتیاز عالی به حساب میآید. این درحالیست که سانتافه از دید عقب خوبی برخوردار نیست. این مشکل نتیجه نحوه طراحی خارجی خودرو است. ستونهای سقف این خودرو به گونهای طراحی شدهاند که با ضخامت زیاد خود مانع دید عقب کامل راننده هستند.
با وجود اینکه در اغلب خودروهای امروزی تجهیزات پیشرفتهای مانند دوربین 360 درجه و حسگرهای عقب به کار رفتهاند و سانتافه نیز از این مزیت برخوردار است، اما داشتن دید عقب در کنار استفاده از این تجهیزات موجب اطمینان خاطر راننده خواهند شد. این فاکتور همچنان مورد علاقه رانندگانی است که ترجیح میدهند تا به همان روش قدیمی از دید عقب خودرو بهره ببرند، که متاسفانه این فاکتور برای سانتافه به درستی تعبیه نشده است.
· به سهیه بنزین خود دل خوش نکنید
سانتافه را یک خودرو پر مصرف میدانند و معمولا بیش از حد ممکن بنزین مصرف میکند. کافیست در سانتافه نشسته و در مسافتی را رانندگی کنید، خواهید دید که مصرف سوخت آن به طرز قابل توجهی بالا میرود. مصرف سانتافه در شهر 12 لیتر و 9 لیتر در بزرگراه بوده که در مقایسه با اغلب رقیبان هم ترازش خیلی زیاد به حساب میآید.
· سانتافه استهلاک بالایی دارد
در هنگام خرید سانتافه حتما هزینهای را برای استهلاک زودهنگام آن در نظر بگیرید. این ویژگی خودروهای کرهای است که قادر به ادامه راه با شما آنهم در طولانی مدت نیستند و نمیتوان روی آنها حساب ویژهای باز کرد. خودروهای ساخت کره زیبا و جذابند اما خیلی زود از کیفیت افتاده و باید هزینه زیادی صرف تعمیرات آنها در نظر گرفت.
سانتافه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و استهلاک نسبتا زیادی در مقایسه با خودروهای هم تراز آلمانی یا ژاپنی خود دارد. البته اگر در حال حاضر مالک یک سانتافه هستید، جای نگرانی نیست؛ چراکه هزینه قطعات این خودرو نسبت به بسیاری از خودروها پایین بوده و به راحتی در بازار داخلی پیدا میشود.
· فراخوانهای مکرر شرکت هیوندای
شرکت هیوندای در طول حضور سانتافه در بازار خودروسازی جهان، فراخوانهای زیادی مبنی بر کم کاریهای خود در برخی قسمتهای خودرو ارائه داده است. با این وجود بازهم شکایتهای زیادی از ضربه خوردن رینگها از طرف مردم ابراز میشود. همین مساله موجب شده تا شرکت هیوندای در صورت خراب شدن برخی از قطعات آن را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد؛ اما در هر حال این موضوع یک ضعف بزرگ برای خودرو محسوب شده که اغلب منجر به از دست دادن مشتریان خودرو میشود.
· رانندگی با سانتافه چندان رضایت بخش نیست
سانتافه با جثه بزرگ و امروزیاش خودرویی مناسب برای مسافرتهای خارج از شهر شناخته میشود؛ درحالیکه اصلا گزینه مناسبی برای رفت و آمدهای درون شهری نیست. اگر با سانتافه به دل جادههای کوهستانی و پر پیچ و خم بزنید، متوجه حرکتهای عرضی بدنه آن به ویژه در محور عقب خودرو خواهید شد. در اینگونه جادهها کنترل خودرو کمی سخت شده و به نرمی خودروهای ژاپنی یا حتی آلمانی هم ترازش نیست.
سانتافه خودرویی زیبا و جذاب بوده و دل بسیاری از مردم به ویژه ایرانیها را ربوده است. اما این کرهای جذاب نیز مانند بسیاری از خودروها معایبی داشته که در این مقاله با برخی از آنها آشنا شدیم. سانتافه برای کسانی که نود درصد روز و ساعت خود را در رفت و آمدهای درون شهری میگذرانند گزینه مناسبی نخواهد بود؛ درحالیکه مسافرت خارج از شهر خوبی را برایتان رقم خواهد زد. پس اگر تصور میکنید که قادر به کنار آمدن با این معایب خودرو نبوده اما خودرویی از برند را ترجیح میدهید، ما به شما محصولات دیگر هیوندای مانند توسان یا سوناتا را پیشنهاد میکنیم.