عمومیمطالب کسب و کار

فواید استفاده از میلگرد فشاری

میلگرد فشاری چیست؟

میلگرد فشاری یا همان میلگرد انتظار، از جمله پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در ساخت‌وسازها است و قیمت آن در مقایسه با قیمت تیرآهن اصفهان کمی ارزانتر است. این محصولات از انواع خاص میلگردها به شمار می‌رود و به همین دلیل نیز دارای خواص ظاهری و مشخصات فنی متمایزی است. زمانی که از اجزای بتنی در ساخت‌وسازها استفاده می‌شود باید بتوان بار آنها را به‌صورت یکنواخت به اعضای مجاور انتقال داد.

به همین منظور از این محصولات استفاده شده و به‌این‌ترتیب می‌توان از ایجاد فشار مضاعف بر قسمت‌های مختلف، جلوگیری کرد. با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این مصالح دارند می‌توان به‌راحتی، سازه‌ها را توسعه داده و یا فرایند بتن‌ریزی را ادامه داد.

برای ساخت میلگرد ریشه یا میلگردهای فشار از فولادی با عیار 250 استفاده شده و برای این‌که آنها را در برابر خوردگی مقاوم کنند از روکش‌های اپوکسی استفاده می‌کنند. برای خرید میلگرد از نوع فشاری باید مرکزی معتبر و باتجربه را انتخاب کنید تا از بابت متریال مورد استفاده در آنها و همچنین طول عمر آنها آسوده‌خاطر باشید.

از میلگرد انتظار در چه مواردی استفاده میشود؟

میلگرد فشاری دارای کاربردهای مختلفی است. دلیل تنوع بالا در کاربرد این تجهیزات، خواص و قابلیت‌های ویژه این محصولات هستند. از جمله موارد کاربرد این محصولات می‌توان به استفاده برای اتصال ستون به فونداسیون اشاره کرد. با استفاده از این تجهیزات می‌توانید ستون را به فونداسیون ساختمان متصل کرده و امکان ادامه ساخت‌وساز و یا توسعه سازه را ایجاد نمود.

این مورد از کاربردهای میلگرد انتظار را می‌توان به‌عنوان پرمصرف‌ترین موارد کاربرد آنها معرفی کرد. اتصال دال به ستون، اتصال ستون به ستون، اتصال تیر به تیر، اتصال ستون به تیر، اتصال راه‌پله به دال و دال به دال نیز از دیگر کاربردهای این تجهیزات به شمار می‌روند.

مزایا استفاده از میلگرد فشاری

استفاده از میلگرد ریشه می‌تواند به مشکلات اجرایی و عملیاتی پایان دهد. در مواردی که به دلیل عدم وجود فضای کافی در کارگاه‌ها و محل ساختمان‌سازی، امکان ایجاد و مهار میلگرد وجود نداشته باشد و نتوان از میلگردهای یکسره استفاده کرد می‌توان از انواع میلگرد انتظار استفاده کرده و عملیات ساخت‌وساز را ادامه داد؛ اما دلایل استفاده از میلگرد فشاری و قیمت میلگرد اصفهان نسبت به سایر میلگردها، تنها به این موارد ختم نمی‌شود. استفاده از این محصولات دارای مزیت‌های مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برطرف کردن لغزش در میلگرد طبقه اول به دلیل لنگر کردن زیاد در پای ستون
  • سرعت بخشیدن به روند اجرایی ساخت‌وساز
  • کاهش دورریز و پرت میلگرد در محیط ساختمان‌سازی
  • عدم نیاز به استفاده از نیروی متخصص برای برش دادن و بستن میلگردها
  • صرفه‌جویی در زمان اجرای پروژه ساخت‌وساز
  • رفع شرایط و ضوابط آیین‌نامه‌ای درباره مسائل طراحی ساختمان‌ها

به‌منظور می‌توانید به سایت خرید آهن ایران مراجعه کنید. این بازار بزرگ‌ترین سایت­های آهن‌آلات در تهران است. این بازار در زمینه خریدوفروش انواع آهن‌آلات فعالیت داشته و در طول سال‌های فعالیت خود، توانسته کارنامه درخشانی را رقم بزند.

به‌منظور خرید این تجهیزات می‌توانید به سایت اینترنتی این مجموعه مراجعه کرده و از قیمت لحظه‌ای این محصولات و مشخصات فنی آنها باخبر شوید. در صورت ثبت سفارش می‌توانید بار خود را در حجم مختلف و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دریافت کنید. با خرید از این مرکز، می‌توانید این نوع میلگردها را با پایین‌ترین قیمت، خریداری کنید، زیرا در این بازار، تمامی واسطه‌ها حذف شده‌اند. قیمت آهن اصفهان را نیز می توانید در سایت آهن نیکا مشاهده کنید.

هدف از بکار بردن فولاد میلگرد در قطعات بتنی

بتن جسمی شکننده است که در مقابل نیروهای فشاری، مقاومتی قابل توجه دارد، اما مقاومت آن در مقابل نیروهای کششی ناچیز است؛ به همین دلیل، در محاسبات بتن آرمه این مقاومت در نظر گرفته نمی شود. مقاومت بتن در مقابل نیروهای برشی، تقریباً مقاومت فشاری آن درنظر گرفته می شود. با توجه به این که قطعات بتنی، تواما تحت تاثیر انواع نیروهای فشاری، برشی و کششی قرار میگیرند، لازم است قطعات بتنی برای مقاومت کافی در مقابل این نیروها، با عنصر مناسبی مسلح گردند.

با در نظر گرفتن مشخصات فیزیکی مواد مختلف، فولاد با داشتن ضریب انبساط طولی ۰٫۰۰۰۰۱۲ –  که تقریبا با ضریب انبساط طولی بتن (۰/۰۰۰۰۱ الی ۱۵به ۰/۰۰۰) برابر است – همچنین متناسب بودن ضریب ارتجاعی آن با ضریب ارتجاعی بتن و محاسن دیگر از قبیل فراوانی، شکل پذیری و غیره، مناسب ترین عنصر برای این منظور است.

فولاد بیشتر به صورت انواع میلگرد همراه با بتن، بتن آرمه (بتن مسلح) را تشکیل میدهد.

الف تحمل نیروهای کششی:

پس از بارگذاری تار خنثی نه فشرده می شود و نه کشیده، اما لایه های بتن بالای تار خنثی فشرده می شوند.

این لایه ها هرچه از تار خنثی دورتر باشند، فشرده تر و لایه های زیر تار خنثی کشیده می شوند؛ و هرقدر این لایه ها از تار خنثی دورتر باشند بیشتر کشیده می شوند.

بدین ترتیب مشخص می شود که در تیر ساده ی یک دهانه، پس از بارگذاری، حداکثر کششی در ناحیه ی وسط تیر در زیر تار خنثی و در پایین ترین لایه ی تیر به وجود میآید ؛ بنابراین لازم است در نزدیکی سطح زیرین بتن، میلگرد های برای تحمل نیروهای کششی قرار گیرند.

سطح مقطع این میلگرد ها با توجه به مقدار نیروهای کششی وارد بر هر ناحیه محاسبه می شود و به همین دلیل ممکن است میل گرد های کششی وسط دهانه، از میل گردهای کششی در نزدیک تکیه گاه ها که نیروی کششی کمتری وجود دارد، بیشتر باشد.

ب تحمل نیروهای فشاری:

با توجه به مقاومت خوب بتن در مقابل فشار، اکثراً کلیه ی نیروهای فشاری، به وسیله ی بتن تحمل می شود.

در تیر یک دهانه، در ناحیه ی بالای تار خنثی ، حداقل میلگرد های فشاری براساس استاندارد مربوطه (بدون محاسبه) قرار داده می شود.

بعضی اوقات ممکن است سطح بتن به تنهای قادر به تحمل نیروهای فشاری نباشد یا این که بنا به ضرورت لازم باشد ابعاد بتن کوچک انتخاب شود؛ در این صورت قسمتی از نیروهای فشاری به وسیله ی میلگردهای فشاری تحمل می شود و این میلگرد ها در ناحیه ی فشاری (نزدیک سطح آزاد بتن) قرار می گیرند و سطح مقطع آنها در مقاطع مختلف تیر براساس محاسبه تعیین می شود.

باید توجه داشت که در تیر یک دهانه ی ساده، ناحیه ی کشش و فشار، به گونه ای است که ذکر آن رفت، اما شکل خمشدن تیرها ممکن است در شرایط دیگر، تغییر کند.

برای روشن شدن این مطلب، به فرم خم شدن یک تیر که بر روی چند تکیه گاه متوالی (تیر چند دهانه) قرار گرفته، توجه کنیم.

همانطور که در شکل دیده می شود، بر اثر بار وارده از بالا، تیر در قسمت پایین وسط دهانه کشیده و در قسمت بالا فشرده می شود، اما بر روی تکیهگاهها به عکس، تیر در قسمت فوقانی کشیده و در قسمت تحتانی فشرده می شود بنابراین گاهی نیاز است که در مقاطع مختلف قطعات بتنی، مقدار میلگردها، متناسب با نیروی کششی وارد به هر مقطع تیر تغییر کند. این تغییرات گاهی با کم و زیاد کردن میلگردهای راستا(سیتکا)، و در مواردی با تغییر محل یک میلگرد، از پایین به بالا یا از بالا به پایین، تأمین می شود.

به میلگرد هایی که بنا به نیاز خمیده می شوند و تغییر مسیر می دهند، «انکا» گفته می شود.

ج تحمل نیروهای برشی:

اگر نیروی برشی وارد برسطح قطعه ی بتنی بیشتر از مقاومت برشی بتن باشد، مطابق شکل ۸-۲ ترکهای در تیر بتنی ایجاد می شود که با زاویه ی حدود ۴۵ درجه تار خنثی را قطع می کنند و در نهایت ممکن است موجب بریده شدن قطعه بتنی شوند.

در شکل ۹-۲ چگونگی برش ناشی از نیروی برشی زیاد را ملاحظه می کنید. در مواقعی که بتن نتواند از به وجود آمدن این برش جلوگیری کند باید از میل گردهای با فرم مناسب برای مقابله با برش استفاده شود.

برای مقابله با برش احتمالی دو فرم میل گرد مناسب است:

ب – میلگرد مقاوم به صورت قائم در تیر بتنی قرار میگیرد.

این عنصر مقاوم، «خاموت» (رکاب کمربند) نامیده می شود.

خاموت ها میلگرد های شکل گرفته ای هستند که در تیر به صورت قائم قرار می گیرند که معمولاً خاموت ها را به شکل مقطع تیر میسازند و ضمن این که در مقابل نیروهای برشی وارد آمده مقاومت می کنند، میلگردهای فشاری و کششی را در جای خود نگه می دارند.

حداقل قطر و فاصله ی خاموت ها براساس آییننامه های بتن آرمه مشخص می شود، اما برای مقاومت در برابر نیروهای برشی، تعداد و قطر میلگردها باید دقیقاً محاسبه شوند.

با توجه به این که در تیر بتنی حداکثر نیروی برشی در نزدیکی تکیه گاه ها ایجاد می شود، قطر خاموتها را بیشتر و فاصله ی آنها را کم تر از نواحی دیگر در نظر میگیرند.

در قسمتهای دورتر از تکیه گاه ها حداقل آییننامه ای را به کار میبرند. در شکل ۱۱-۲ چند نمونه خاموت دیده می شود.

 انواع میلگردهای مورد مصرف در بتن

میلگردها با توجه به نوع آلیاژ و شکل ظاهری، انواع مختلفی دارند که در ایران، برای مصرف در بتن، از سه نوع ان در قطرهای مختلف استفاده می کنند.

۱- میلگرد های نرمه با مقطع دایره و سطح کاملاً صاف که اصطلاحاً به آن «» میگویند، تنش حد جاری شدن این میلگرد .Yy N/mm است (شکل ۱۳-۲).

۳- برای بتن های پیش تنیده و پس تنیده، از کابل های فولادی (سیم بکسل) با تنشهای بسیار بالا استفاده می کنند.

امروزه در مواردی که عوامل جوی سبب ایجاد خورندگی در میلگردهای فولادی و در نتیجه باعث ترکیدن بتن می شوند، از میلگردهای لاستیکی با تنش مجاز “N/mm ۱۴۰ استفاده می کنند.

آرماتور فشاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد فشاری دسته‌ای از میلگردها هستند که در المان‌های بتنی از جمله ستون‌ها به کار رفته و در تحمل نیروهای فشاری به بتن کمک می‌کنند. به دلیل محصور شدگی میلگردها در بتن و جلوگیری از کمانش آن‌ها، ظرفیت باربری میلگردها در فشار افزایش می‌یابد. در این مطلب نکاتی را در مورد آرماتور فشاری بیان خواهیم کرد که قطعاً به دردتان خواهد خورد. هم‌چنین مواردی را که در مورد وصله میلگرد فشاری و طول گیرایی و مهاری آن نیز باید بدانید، همراه با فیلم گفته شده است.

تعریف آرماتور

یکی از عوامل بسیار مؤثر در استحکام سازه‌های بتنی استفاده از آرماتورهای فولادی یا همان میلگرد در کنار بتن است تا مقطع حاصل ضعف‌های یکدیگر را پوشش داده و ظرفیت باربری کششی و فشاری مقطع معادل افزایش یابد. مقاومت کششی و برشی پایین بتن را آرماتور جبران می‌کند. بتن نیز به دلیل محصور کردن آرماتورها و جلوگیری از کمانش آن‌ها مقاومت فشاری آرماتورها را افزایش می‌دهد.در مجموع آرماتورها مقاومت فشاری و کششی سازه را افزایش داده و باعث استحکام آن در برابر تنش‌های مختلف می‌شوند.

در امر آرماتوربندی، آرماتور یا میلگردهای مختلفی با توجه به کاربردشان وجود دارند. در ادامه این مقاله به کاربرد آرماتور فشاری خواهیم پرداخت و هم‌چنین به سوالات مختلفی مانند “آرماتور فشاری چیست” و “طول گیرایی و مهاری میلگرد فشاری چه قدر است” نیز پاسخ خواهیم داد.

فشار چیست؟

همه ما معنا و مفهوم فشار را می‌شناسیم اما از نظر علمی، زمانی که یک جسم تحت نیروی وارد شده دچار کاهش طول شود؛ آن گاه نوع نیروی وارده، فشاری است.  فشار حاصل تقسیم نیرو بر واحد سطح است. یعنی هرچه نیرو بیشتر و سطحی که نیرو به آن وارد می شود کمتر باشد فشار بیشتری به جسم اعمال می‌شود.

هر گاه مصالح ساختمانی یا سازه‌ای بتوانند در مقابل نیروهای فشاری از خود تحمل نشان دهند، به آن میزان که مقاومت می‌کنند، مقاومت فشاری گفته می‌شود. زمانی که مقدار فشار وارد شده بیشتر از مقاومت فشاری ماده باشد، آن ماده از بین خواهد رفت یا به عبارتی منهدم خواهد شد.

میلگرد فشاری چیست ؟

همانطور که می‌دانید بتن مقاومت خوبی در مقابل فشار از خود نشان می‌دهد؛ به عبارتی می‌توان گفت که بتن اکثر نیروهای فشاری را تحمل می‌کند. اما بعضی از اوقات سطح بتن نمی‌تواند نیروهای فشاری را به تنهایی تحمل کند یا بتن انتخابی در ابعاد کوچک است؛ در این مواقع از میلگردهای فشاری استفاده می‌شود. میلگردهایی که جهت افزایش مقاومت کششی در بتن به کار برده شدند، مقاومت فشاری مقطع بتنی را نیز افزایش می‌دهند.

میلگرد فشاری در تیر، قسمتی از نیروی فشاری را تحمل می‌کند. این میلگردها به طور عمده در ناحیه فشاری که نزدیک سطح آزاد بتن است قرار می‌گیرند. در ناحیه بالای تار خنثی، حداقل میلگرد های فشاری براساس استاندار مربوط قرار داده می‌شود. سطح مقطع این میلگردهای فشاری در تیر، در مقاطع مختلف بر اساس محاسبه تعیین می‌شود.

در تیرهای یکسره که روی چند تکیه‌گاه قرار دارند، ناحیۀ کشش و فشار در تیرها تغییر می‌کند. برای مثال طبق عکس زیر در اثر بار وارد شده از سمت بالا، تیر در قسمت پایین وسط دهانه کشیده و در قسمت بالا فشرده می‌شود؛ اما شرایط در تکیه‌گاه‌ها برعکس است. تیر در قسمت بالایی کشیده و در قسمت پایین فشرده می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت در مقاطع مختلف بتنی، مقدار میلگردها متناسب با نیروی کششی وارد به هر مقطع تیر تغییر کند. البته این تغییرات گاهی با افزایش یا کاهش میلگردهای راستا و در مواردی با تغییر محل یک میلگرد، از پایین به بالا و یا از بالا به پایین تأمین می‌شود.

از سایر فواید میلگرد فشاری می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

با افزدون آرماتور فشاری تار خنثی بالا رفته و آرماتور کششی جاری می‌شود.

با افزودن آرماتور فشاری به مقطع کم فولاد (شکل‌پذیر)، لنگر مقاوم آن کمی افزایش می‌یابد.

با افزودن آرماتور فشاری به مقطع پر فولاد (تردشکن)، لنگر مقاوم آن مقدار زیادی افزایش می‌یابد.

وصله میلگرد فشاری

وصله میلگردها را به طور کلی می‌توانیم به ۴ دسته تقسیم کنیم:

وصله پوششی

وصله اتکایی

وصله جوشی

وصله مکانیکی

برای آشنایی بیشتر با وصله‌ها، پیشنهاد می‌کنم مطلب ““ را از دست ندهید!

وصله آرماتور فشاری ، قوانین و ضوابط خاص خودش را دارد که در ادامه برایتان گفته‌ایم.

وصله پوششی میلگردهای آجدار در فشار

 طول وصله‌های پوششی میلگردهای آجدار به هنگام فشار، برای میلگردهایی که قطر کوچک‌تر یا برابر با ۳۴ میلی‌متر دارند به صورت زیر حساب می‌شود:

برای میلگردهایی که تنش تسلیم کمتر یا برابر با ۴۲۰ مگاپاسکال دارند، برابر با ۰٫۰۷۱fy db است.

برای میلگردهایی که تنش تسلیم‌شان بیشتر از ۴۲۰ مگاپاسکال است، برابر با db(0.13fy-24) است.

حتماً در نظر داشته باشید که این طول هرگز نباید کمتر از ۳۰۰ میلی‌متر باشد.

 برای وصله‌های پوششی میلگردهایی که دارای قطرهای متفاوت در فشار هستند، طول وصله نباید از هیچ یک از مقادیر زیر کمتر باشد:

۱) طول گیرایی در فشار

برای میلگردها با قطر بزرگ‌تر باید بر اساس ضابطه طول گیرایی میلگرد فشاری ، که در بخش بعدی این مقاله نوشته شده است حساب شود.

۲) طول وصله پوششی در فشار

برای میلگردهایی که قطر کوچک‌تر دارند، باید طبق ضابطه اول این قسمت محاسبه شود.

وصله اتکایی میلگردهای آجدار در فشار

 برای میلگردهایی که‌ فقط تحت فشار هستند، انتقال فشار به صورت اتکایی بین دو میلگرد، در انتهای برش داده شده عمود بر امتداد میلگردها مجاز است.

دو میلگرد وصله شده باید به روش مناسب همانند استفاده از طوقه گوه‌دار، به صورت هم محور نگه داشته شده باشند.

 استفاده از وصله اتکایی تنها در اعضایی مجاز است که دارای خاموت بسته، تنگ، دورپیچ و یا دورگیر هستند.

برای اینکه در مورد خاموت بیشتر بدانید به مقاله ““ مراجعه کنید.

 انتهای میلگردها باید در سطحی صاف عمود بر امتداد میلگرد با انحراف حداکثر ۱٫۵ درجه باشد و دو میلگرد باید به صورتی متصل شوند که اختلاف امتداد دو میلگرد از ۳ درجه بیشتر نباشد.

وصله مکانیکی و جوشی میلگردهای آجدار در کشش و فشار

 استفاده از وصله‌های جوشی بیشتر برای میلگردهایی که دارای قطر ۲۰ میلی‌متر و یا بیشتر هستند، پیشنهاد می‌شود.

 در وصله‌های جوشی برای میلگردهایی که دارای قطر زیادی هستند، استفاده از اتصال سر‌به‌سر مستقیم با جوش نفوذی الویت دارد.

 جوش میلگردها در وصله‌های جوشی باید الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان را تأمین کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد جوش فورجینگ به مقاله ““  مراجعه کنید.

 در وصله‌های مکانیکی انتقال نیرو از طریق غلاف اتکایی، کوپلر، غلاف کوپل کننده و غیره انجام می‌شود.

 برای تأمین پوشش بتنی کافی بر روی میلگرد، اثر افزایش ابعاد میلگرد ناشی از وصله مکانیکی باید در نظر گرفته شود.

وصله مکانیکی یا جوشی باید قادر به انتقال تنشی حداقل برابر با ۱٫۲۵ برابر تنش تسلیم میلگرد در کشش یا فشار باشد.

یک در میان بودن میلگردهایی که با وصله مکانیکی یا جوشی در هر مقطع از عضو، (به جز در اعضای کششی بند بعدی) الزامی نیست.

در اعضای کششی مانند عضو کششی قوس‌ها، عضو کششی که بار را به تکیه گاهی در تراز بالاتر منتقل می‌کند و عضو کششی خرپاها، وصله جوشی یا مکانیکی در میلگردهای مجاور باید با فاصله ۷۵۰ میلی‌متر در امتداد وصله انجام شود.

در نظر گرفتن این ضابطه در اعضای کششی همانند دیوار مخرن‌های دایره‌ای، که دارای تعداد زیادی میلگرد کششی به صورت یک در میان و با فاصله زیادی از هم وصله شده‌اند، الزامی نیست.

طول گیرایی میلگرد فشاری

طول گیرایی میلگرد فشاری آج دار و سیم‌های آج دار نباید از هیچ یک از مقادیر زیر کمتر در نظر گرفته شود:

دویست میلی‌متر

در این روابط ضریب محصور شدگی، برای محصور شدگی توسط دورپیچ، تنگ دایروی پیوسته با قطر بیشتر از ۶ میلی‌متر و گام کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر، تنگ سیمی با قطر بیشتر از ۱۲ میلی‌متر و فواصل کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر و دورگیر طبق ضوابط بند ۱ با فواصل کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر، برابر با ۰٫۷۵ و هم‌چنین برای سایر حالات باید برابر با ۱ در نظر گرفته شود.

بند ۱ :

دورگیرها باید از تنگ‌های بسته یا پیچیده شده به صورت پیوسته تشکیل شده باشند.

دورگیرها را می‌توان از چند جز که هر کدام دارای قلاب لرزه‌ای در دو انتها است، ساخت.

هر یک از اجزای دورگیرها باید به وسیله قلاب لرزه‌ای در دو انتها، طبق ضوابط بند ۲ مهار شوند. این قلاب‌ها باید یک میلگرد طولی را در بر بگیرند. استفاده از میلگردهای سردار متصل به هم به عنوان دورگیر مجاز نیست.

بند ۲:

قلاب لرزه‌ای، قلابی است که دارای خم حداقل ۱۳۵ درجه و دارای طول مستقیم بعد از خم حداقل برابر ۶db و یا ۷۵ میلی‌متر باشد.

قلاب لرزه‌ای در دورگیرهای دایره‌ای می‌تواند دارای خم حداقل ۹۰ درجه باشد.

برای مطالعه بیشتر در مورد خم آرماتور به مقاله ““ سر بزنید.

طول مهاری میلگرد فشاری

ابتدا باید در مورد طول مهاری میلگرد اطلاعاتی داشته باشید.

طول مهاری میلگرد یعنی چه؟

به میزان طول لازم برای اتصال و چسبندگی فولاد و بتن طول مهاری میلگرد گویند. به عبارتی جهت کاشت آرماتور باید طول کافی از میلگرد در داخل بتن قرار بگیرد تا بتواند نیروها و تنش‌های وارده را تحمل کند.

در تمامی اعضای بتن آرمه، نیروهای کششی و فشاری میلگرد در هر مقطع باید به وسیله مهار میلگرد در دو طرف مقطع موردنظر به بتن منتقل شوند. مهار میلگرد از طریق روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

مهار متکی بر پیوستگی بین بتن و سطح جانبی میلگرد که با تأمین طول گیرایی کافی به‌دست می‌آید.

مهار با قلاب استاندارد که با تأمین طول گیرایی تعریف شده برای قلاب‌ها به‌دست می‌آید.

مهاری که بر اساس فشار اتکایی که با تأمین تکیه‌گاه اتکایی برای میلگرد حاصل می‌شود، همانند میلگرد سر دار.

مهار مکانیکی که با تأمین ابزارهای مکانیکی اضافی به‌دست می‌آید.

ترکیبی از موارد فوق بر اساس نتایج آزمایش‌های مورد تأیید.

قلاب یا انتهای سر دار نباید برای مهار میلگرد در فشار به کار برده شود.

در محاسبه طول گیرایی، نیازی به اعمال ضریب کاهش مقاومت نیست.

در محاسبه طول گیرایی مقدار جذر f’c نباید از  ۸٫۳ مگاپاسکال بیشتر شود.

در محاسبه طول گیرایی، ضریب بتن سبک برای بتن سبک ۰٫۷۵ و برای بتن معمولی ۱ در نظر گرفته می‌شود.

نقش میلگرد فشاری تیرچه

در صورتی که بخواهیم میلگرد بالایی سقف تیرچه بلوک یا همان میلگرد فشاری تیرچه را به طور مختصر بررسی کنیم، به این نکات پی می‌بریم:

امکان اورلپ وجود ندارد.

باید به صورت یکسره قرار داده شود.

میلگرد فشاری، میلگرد حرارتی نیز محسوب می‌شود.

بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و نشریه شماره ۵۴۳ ، میلگرد فشاری تیرچه به شرح زیر است:

میلگرد بالایی خرپا به عنوان عضو فشاری خرپای تیرچه عمل می‌کند. پیش از عمل بتن ‌ریزی سقف به کمک سایز اعضای خرپا وزن تیرچه را به هنگام حمل ‌و نقل تحمل می‌کند. همچنین وزن مرده سقف (در فاصله بین دو تکیه‌گاه موقت) را نیز تحمل می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پس از بتن ‌ریزی اگر در ضخامت بتن پوششی باشد، نقش فولاد افت و حرارت مقطع مرکب را نیز می‌تواند ایفا کند. ولی اگر پایین‌تر از سطح بلوک‌ها قرار بگیرد، هیچ نقشی نخواهد داشت و اندازه آن نیز بر اساس طول دهانه از قطر ۶ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر متغیر است.

ضوابط طراحی تیرچه خرپایی سقف تیرچه بلوک، مشابه طراحی یک عضو بتنی تحت خمش و برش است. پس می‌توان گفت میلگرد پایینی عضو کششی خرپا، میلگردهای عرضی عضو برشی خرپا و میلگرد فوقانی می‌تواند به عنوان عضو فشاری خرپا لحاظ شود. امیدواریم در پایان این مقاله به جواب تمام سوال‌های خود در مورد میلگرد فشاری یا همان آرماتور فشاری رسیده باشید و از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، تشکر می‌کنیم. نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا