اجتماعیمطالب کسب و کار

جدیدترین لباس بتمن

بهترین لباس‌های بتمن که در طول این سال‌ها به تصویر کشیده شده‌اند

این که فقط بگوییم بتمن یکی از نمادین‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لباس‌ها را در بین ابرقهرمانان کمیک بوکی یا در واقع هر نوع مدیوم داستان‌گویی دیگری که دارای جنبه بصری است، دارد، اندکی کم‌فروشی کرده‌ایم. لباس بتمن بچه گانه یکی از پرفروش ترین ها و محبوب ترین هاست. او در کنار شخصیتی مثل رابین هود قرار می‌گیرد. آن قدر قابل تشخیص و شناخته‌شده است که نیاز به دیدن لوگوی روی سینه‌اش یا قسمت‌های موج‌دار شنلش نیست تا متوجه شوید در حال نگاه کردن به کدام شخصیت هستید.

فقط نیاز به گوش‌های تیز او است، فرقی هم نمی‌کند لباس سیاه و بدون شنل تری مک‌گینیس (Terry McGinnis) باشد، یا لباس رنگارنگ ولی کابوس‌وارِ و یا حتی لباس آبی و خاکستری براق آدام وست که در دهه ۶۰ به تن خفاش گاتهام می‌رفت. شخصیتی که این گوش‌ها را دارد؟ قطعاْ بتمن است.

این لباس به قدری نمادین است که در طول سال‌های حضور در دنیای داستان‌ها، مثل شخصیتی که آن را به تن می‌کند، نسخه‌های متفاوتی داشته است. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به ۱۱ مورد از بهترین لباس‌های بتمن که در طول این سال‌ها به تصویر کشیده شده‌اند نگاهی بیاندازیم. پس در ادامه با ما در همراه باشید.

لباس اولیه بتمن (از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۰)

اولین لباس بتمن خیلی در دنیای داستان‌ها دوام نیاورد و در عرض یکسال طراحی آن عوض شد اما ظاهری که در شماره ۲۷ کمیک Detective Comics به نمایش در می‌آید به یک سری دلایل قابل توجه است.

اولاْ بسیاری از المان‌های نمادین و شناخته‌شده لباس بتمن از همان ابتدا در آن استفاده شده بودند. گوش‌های تیز، شنل موج‌دار، لوگو و همین طور طرح کلی رنگ لباس بتمن مواردی بودند که در ۸۰ سال آینده به طور مداوم استفاده شده‌اند… البته بعضی قسمت‌های این لباس، امروزه عجیب و غریب به نظر می‌رسند. برای مثال، دستکش‌های بنفش رنگ موردی هستند که در بتمنِ ۱۹۳۹ با همان نگاه اول به چشم می‌آیند، شاید چون آن‌ها یکی از اولین بخش‌های لباس اولیه بتمن بودند که تغییر پیدا کردند. و البته غلاف تفنگِ بتمن روی کمربندش قرار داشت که خیلی زودتر از بقیه قسمت‌ها حذف شد.

مهم‌ترین عامل درباره اولین لباس بتمن این است که ممکن بود با لباسی کاملاً متفاوت سر و کار داشته باشیم. اخیراً مشخص شده که بزرگ‌ترین بخش همکاری باب کین در خلق بتمن، فقط ابداع کردن نام این شخصیت بوده. لباس اولیه‌ای که باب کین برای بتمن طراحی کرده بود از نظر خیلی‌ها فاجعه است: بدنه‌ای قرمز رنگ با یک ماسک دومینو و ماشین پرواز داوینچی به جای شنل، همراه با مدل مویی که می‌توان به آن «سوپرمن بلوند» گفت. هر چیز خوب دیگری که برای لباس خلق شد و دوام آورد توسط بیل فینگر پیشنهاد شده بود.

لباس نیو ۵۲ بتمن (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶)

اگر شکایتی نسبت به لباس‌های زرهی دهه ۹۰ میلادی دارید، می‌توانید آن‌ها را مستقیماً به طراحی‌های دنیای نیو ۵۲ دی‌سی هم نسبت دهید. بتمن در این دوره نسبت به دیگر ابرقهرمانان از طراحی بهتری برخوردار بود اما هنوز هم ظاهری غیرعادی داشت.

این لباس خیلی یکنواخت، با جزئیات بیش از حد بود و تقریباً در کل لباس بتمن فقط از رنگ‌های سیاه و خاکستری استفاده می‌شد. همین رنگ‌آمیزی باعث شده بود تا ظاهر بتمن تبدیل به غیرهیجان‌انگیزترین بخش هر صفحه از یک داستان باشد که البته تبدیل بتمن به یکی از عوامل غیرهیجان‌انگیز از نظر بصری در دنیای کمیک‌ها کاری بسیار سخت به نظر می‌آید.

تعدادی از هنرمندان، مثل کریس بورنهم و گرِگ کاپولو، در این دوره توانستند با طراحی‌های متفاوتشان کمی جان تازه به شوالیه سیاه و خاکستری گاتهام وارد کنند اما به طور کلی لباس نیو ۵۲ بتمن ظلم به شوالیه تاریکی بود.

 خرید لباس شخصیت های کارتونی بسیار عالی در میلی جون.

لباس کمیک Batman Incorporated (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲)

گرنت موریسون ایده‌های خاص و جالبی برای روایت‌هایش دارد. در مبحث ما نیز، لباس بتمن در کمیک Batman Incorporated با همکاری دیوید فینچ از جمله کارهای او بود. لباسی که بعد از بازگشت بروس وین از دوران انسان‌های اولیه استفاده شد.

در دوران غیبت بروس وین، دیک گریسون هویت بتمن را به خود گرفته و از لباس گاتهام نو (New Gotham) که توسط فرانک کوایتلی طراحی شده بود، استفاده می‌کرد. با این حال لباس جدید بروس با یک لوگوی بیضی شکل با رنگ زرد، متفاوت‌تر دیده می‌شد. این نماد بیضی شکل باعث شد تا بروس به نوعی خودش تبدیل به بت‌سینگالی انسانی و برای تمام بتمن‌های دنیا شناخته‌شده شود.

چنین نمادگرایی بسیار جذاب و خاص است اما بقیه لباس… به این اندازه جذابیت ندارد. دوخت‌ها و رگه‌های برجسته اضافه لباس Batman Incorporated یکی از آن طرح‌های خیلی واقع‌گرایانه بعد از کمیک Ultimates است که بیش‌تر شبیه به روپوشی با قسمت‌های برجسته اضافه به نظر می‌آید.

 لباس دوران طلایی بتمن (از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۴)

در کتاب The Caped Crusade، گلن ولدون سراغ این موضوع می‌رود که بتمن بدون رابین (که در شماره ۳۸ کمیک Detective Comics معرفی می‌شود) کاملاً بتمن نیست. شاید همین موضوع نیز باعث شده تا کاوری کمیکی که رابین را معرفی می‌کند اولین تصویر از لباس بتمنی را نیز شامل شود که انگار صرفاً برای تست تن بروس وین نشده بود.

در طول سال‌های قبل از این لباس، تغییرات کوچک و ریزی در لباس شوالیه تاریکی دیده می‌شد ولی این اولین شماره‌ای بود که تمام این تغییرات با هم در یک جا جمع شده‌اند. گوش‌های روی نقاب بلندتر و تیزتر درآمده بودند، رنگ لباس کمی روشن‌تر شده و جای دستکش‌های بنفش را دستکش‌هایی آبی (هم رنگ با بقیه لباس) گرفته بودند.

شماره ۳۶ کمیک Detective Comics در این دوره نیز آخرین باری بود که بتمن دوران طلایی از تفنگش استفاده کرد که به پیشرفت شخصیتی خودش نیز کمک کرد. حالا که رابین معرفی شده، بتمن دیگر یک ویجلنتی تفنگ به دست نیست. او تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود و به جریانی می‌پیوندد که ژانری کاملاُ جدیدی را معرفی می‌کند.

لباس کاملاُ سیاه بتمن (از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰)

وقتی بروس وین بعد از داستان Knightfall دوباره هویت بتمن را پس گرفت، لباسی کاملاُ جدید به تن کرد. البته شاید باعث تعجب باشد که حدوداً ۶ سال بعد از اکران اولین فیلم بتمن تیم برتون، از لباس استفاده شده در آن فیلم در طراحی لباس کمیک‌ها کمک گرفته شد.

این لباس اولین لباسی بود که در آن طراحان بتمن از ایده زیرشلواری روی شلوار (!) استفاده نکردند و به جایش فقط از کمربند زرد و لوگوی بیضی شکل به رنگ زرد برای ایجاد تفاوت رنگ در لباسی که کاملِ کامل سیاه بود بهره بردند. با این که بیرون شنل نیز سیاه رنگ بود اما حداقل قسمت درونی شنل رنگ آبیِ تیره داشت. این تفاوت رنگ جزئی اما باعث می‌شد حتی با پس‌زمینه‌ای سیاه، باز هم بتمن حالت تاریک خودش را حفظ کند.

اما حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم، شاید عجیب به نظر برسد که این نسخه از لباس بتمن فقط برای پنج سال استفاده شد در حالی که بیش‌تر از این‌ها به نظر می‌آمد. شاید به این دلیل که از سال ۱۹۸۹ به بعد بیش‌تر فیلم‌های اقتباس شده از بتمن از همین ترکیب رنگ و شکل برای طراحی لباس شوالیه تاریکی استفاده کرده‌اند (تا این که نوبت به بتمن بن افلک رسید) و همین طور به خاطر این که در دهه ۹۰ میلادی کمیک‌های بیش‌تری چاپ و روانه بازار می‌شد.

بتمن با همین لباس در کمیک‌های Justice League of America هم حضور پیدا می‌کرد که در آن مجموعه، هاوارد پورتر به شنل بتمن روی شانه‌ها یک موج شیطانی شکل نیز اضافه کرد.

لباس بتمن رابرت پتینسون از اکثر لباس‌هایی که از بتمن سراغ داریم، به خصوص در دنیای فیلم‌ها، متفاوت است. حالا را در یک ظاهر زرهی می‌بینیم که پر از خطوط تیز و قطعات ظاهراً سنگین است.

با وجود این تفاوت‌ها اما الهام‌گیری‌های واضحی را در این ظاهر از چندین ظاهر مشهور دنیای کمیک‌ها و بازی‌های ویدیویی می‌توان دید. حالا هم در این مطلب به سراغ ۷ منبع می‌رویم که احتمالاً در طراحی لباس بتمن رابرت پتینسون الهام‌بخش بوده‌اند.

Batman: Arkham Origins و Batman: Arkham Knight

هر کسی که امیدوار بود بروس وینِ پتینسون قرار است لباسی سنتی و از نظر جنس شبیه به را به تن کند باید با این واقعیت کنار بیاید که مت ریوز قرار نیست چنین مسیری را پیش بگیرد. این بتمن احتمالاً زرهی‌ترین بتمنی است که تا به حال در دنیای فیلم‌ها دیده‌ایم. (البته اگر زره‌های سنگین‌تری که بتمنِ بن افلک در مقاطعی از فیلم‌های Batman v Superman: Dawn of Justice و Justice League به تن کرده است را به حساب نیاوریم).

با دیدن این لباس، سری بازی‌های بتمن آرکهام و به طور مشخص دو عنوان Batman: Arkham Origins و Batman: Arkham Knight تداعی می‌شوند. قسمت سینه و بافت نامسطح این زره مطمئناً از لباس Batman: Arkham Knight اقتباس شده است. پدهای شانه که ظاهراً به طور جداگانه به قسمت سینه لباس متصل شده‌اند به شدت یادآور لباس بتمن در عنوان Batman: Arkham Origins هستند.

منطقی به نظر می‌رسد که عنوان Batman: Arkham Origins به طور خاص به روی فیلم جدید بتمن تأثیر گذاشته باشد چرا که قرار است فیلم بتمن در اوایل دوران فعالیت بروس وین به عنوان شنل پوش گاتهام به وقوع بپیوندد و ماجرای این بازی نیز تقریباً در چنین شرایطی روایت می‌شود.

لباس بتمن در Batman: Arkham Origins عمداً نسبت به لباس‌های آینده و پیشرفته او کم‌تر جلا داده شده و صیقلی طراحی شد. با این شرایط و اگر آینده برنامه‌ریزی شده برای بتمن پتینسون به درستی پیش برود، احتمالاً شاهد تکامل لباس بتمن رابرت پتینسون نیز خواهیم بود.

بتمنِ لی برمجو

لباس بتمن در کمیک Batman: Damned (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

هنرمندان کمی وجود دارند که بتوانند قابل توجه‌تر و خاص‌تر از لی برمجو (Lee Bermejo)، بتمن را به تصویر بکشند. این هنرمند که مسئول تصویرسازی رمان‌هایی گرافیکی مثل Joker و Batman: Damned بوده، لباس بتمن را با جزئیات بالا طراحی کرده که به نظر مستقیماً در خلق لباس بتمن رابرت پتینسون از آن‌ها استفاده شده است.

بتمن برمجو به طور معمول یک لباس تماماً زرهی را به تن می‌کند. این لباس شامل قطعات زرهی و خطوط تیز و زاویه‌دار می‌شود، مثل همان طراحی که ظاهراً لباس بتمن در فیلم مت ریوز نیز از آن بهره می‌برد.

هدف نماد خفاش در لباس بتمن

نماد خفاش یکی از غیرمعمول‌ترین قسمت‌های این لباس جدید است؛ هم از نظر جنس و هم از نظر ترکیب ظاهری. بعضی از طرفداران به این نتیجه رسیده‌اند که این نماد در واقع قطعاتی از یک تفنگ هستند.

شاید از این نظر جالب باشد چرا که کوین اسمیت (Kevin Smith) و جیم لی (Jim Lee) در یک داستان با یکدیگر همکاری کرده‌اند که در آن بروس وینِ جوان تفنگ جو چیل که با آن پدر و مادرش به قتل رسیده‌اند را می‌خرد و با ذوب کردن آن قسمتی از لباسش را می‌سازد. ایده پشت این کار این بود که بروس می‌تواند نماد ناامیدی را به نمادی برای امیدوار بودن و محافظت تبدیل کند. آیا قرار است ادای احترامی نسبت به این داستان داشته باشد؟

این طور به نظر می‌رسد که این نماد خفاش یک کاربرد خاص نیز دارد. آیا ممکن است این قطعه قابل جداسازی باشد و به عنوان بترنگ (Batarang) بتمن مورد استفاده قرار بگیرد؟ چیزی مثل لباس زرهی رابین در سریال Titans. رابین در این سریال حتی قطعات پرتابی به شکل R دارد که ممکن است هدفی مشترک با این نماد پیچیده خفاش داشته باشند.

Gotham by Gaslight

این لباس جدید بتمن به نظر از نامحتمل‌ترین گوشه‌های فرانچایز بتمن هم الهام گرفته است. در لباس جدید نشانه‌هایی از لباس بتمن در داستان Gotham by Gaslight، به خصوص در قسمت گردن و همینطور وجود یقه ایستاده، دیده می‌شود.

با این که شاید چنین موردی کمی غیرقابل انتظار باشد اما انتخاب آن منطقی است. بزرگ‌ترین چالش برای طراحی لباس بتمن‌های لایو اکشن پیدا کردن راهی بوده تا بازیگر بتواند سرش را بچرخاند. این مشکل در دوران مایکل کیتون به شدت مشهور شد و یک فیلم و نصف برای بتمن کریستین بیل طول کشید تا بتواند گردنش را بچرخاند. یقه ایستاده به نظر جدیدترین راه حل برای حفاظت از گردن بروس است که در عین حال به او اجازه می‌دهد تا تحرک لازم به عنوان یک ابرقهرمان را داشته باشد.

علاوه بر این مورد، داستان Gotham by Gaslight در دوران ویکتوریای گاتهام به وقوع می‌پیوندد و شامل لباسی وصله‌دار و تکه‌دوزی شده‌ای می‌شود که بیش‌تر مطابق این دوران است. یقه ایستاده و دوخت واضح لباس کیفیت دست سازی شده آن را نشان می‌دهد.

Batman: Year One

با این که لباس بتمن رابرت پتینسون در نگاه اول شباهت زیادی با طراحی مشهور دیوید ماتزوکلی (David Mazzucchelli) در داستان Batman: Year One ندارد اما نمی‌توان به ویدیوی با نور قرمز و سیاه منتشر شده از آن نگاه کرد و به یاد کاور این رمان گرافیکی نیفتاد. آیا این نور پردازی می‌تواند خبر از این دهد که فیلم مت ریوز از Batman: Year One (داستانی که زمانی قرار بود توسط دارن آرونوفسکی تبدیل به یک فیلم شود) نیز الهام گرفته باشد؟ با حضور یک بروس وین جوان در این فیلم، چنین موردی خیلی هم بعید نیست.

دکمه بازگشت به بالا