اقتصادی

افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز در سال ۱۴۰۱

به گزارش شفاف، احمد زمانی امروز (سه شنبه) در میزگرد چالش های مدیریت عرضه گاز طبیعی در ماه های سرد سال با بیان اینکه در شش ماهه اول سال سه درصد افزایش داریم، گفت: در استخراج گاز نیز یک درصد افزایش تولید و 18 درصد افزایش تولید LPG در کشور حاصل شد و گفت: برای پایداری شبکه برق و تامین مواد شیمیایی پیگیری های مثبتی انجام شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای سال آینده پیش بینی کردیم که تعمیرات اساسی از یک سال افزایش یابد تا افزایش تولید محقق شود، گفت: 95 درصد تعمیرات اساسی انجام شده و عمده تعمیر تجهیزات ثابت تا پایان مهرماه به پایان می رسد.

به گفته وی، میزان تولید گاز از مخازن کشور یک میلیارد متر مکعب در روز و تولید گاز شیرین در کشور 840 تا 850 میلیون مترمکعب در روز است.

همچنین در این جلسه حسینعلی محمد حسینی – مدیر برنامه ریزی یکپارچه شرکت ملی گاز – با بیان اینکه یک واحد سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی مصرف انرژی معادل 10 واحد سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی است، گفت: به طور دقیق تر، اگر یک دلار در بخش سرمایه گذاری در بهینه سازی معادل 7 تا 10 دلار سرمایه گذاری برای تولید نفت و گاز باشد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز ایران برای حل چالش بهینه سازی مصرف گاز که یکی از مشکلات شرکت ملی گاز است، برنامه ریزی های دقیقی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور دارد، گفت: تکلیف تامین منابع 1401 بودجه از سوی دولت به شرکت ملی گاز ایران اعلام شد، هرگونه تغییر در قیمت فروش گاز طبیعی بر منابع بودجه تاثیرگذار خواهد بود.

محمد حسینی ادامه داد: با این تصور که باید از تولید داخلی حمایت کنیم، ممکن است در بحث خوراک گاز نیز حمایت هایی صورت گیرد، بر همین اساس بحث های مختلفی انجام می شود تا در سال آینده ضمن حمایت به سمت تحقق تبصره 14 برویم. صنایع منابع..

مدیر برنامه ریزی یکپارچه شرکت ملی گاز درباره برنامه این شرکت برای تغییر تعرفه گاز در بخش داخلی گفت: برای بخش داخلی اصلاحی را در نظر داریم به گونه ای که سوء استفاده کنندگان، مصرف کنندگان سنگین و دریافت کنندگان پنهان یارانه گاز. کنترل می شود و صادرات بیشتری از انبار داریم.»

محمد حسینی ادامه داد: در واقع آن دسته از مصرف کنندگان گاز بر اساس مدل، کمترین افزایش را تجربه کردند. این در حالی است که در بخش داخلی ساختمان ها در اروپا برچسب انرژی مناسب می گیرند که باعث ایجاد انگیزه برای خریدار و سازنده می شود، اما در ایران ما با وجود موضوع نوزدهم مقررات ملی ساختمان، حداقل مصرف انرژی رعایت نشده است. . .

وی با بیان اینکه مدیریت تولید و مصرف یک شب و یک سال نیست و به تصمیم گیری بلندمدت مربوط می شود، گفت: توسعه یک مخزن حداقل شش سال زمان می برد. در تمام این مشکلات، تمام تلاش ما بر این است که ظرفیت ذخیره سازی را به سطح عادی دنیا برسانیم تا حداقل 10 درصد مصرف و تا 5.5 میلیارد مترمکعب از ذخیره سازی سه میلیاردی در سال پوشش داده شود.

دکمه بازگشت به بالا