علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

پیکر تراشی چگونه انجام میگیرد؟

محتوای این مطلب پنهان

پیکرتراشی چیست؟

قابل انکار نیست که همه افراد جامعه امروزی اعم از زن و مرد، در پی داشتن یک اندام زیبا هستند و برای رسیدن به تناسب اندام و ظاهری زیبا تلاش می‌کنند. در حالت کلی می‌توان گفت که یکی از شیوه‌های تهاجمی و غیر تهاجمی که امکان کاهش وزن را برای برخی از افراد به وجود می‌آورد و می‌تواند آن‌ها را به رؤیای داشتن اندام زیبا برساند، پیکرتراشی می‌باشد.

البته پیکرتراشی فقط یک تکنیک نیست، بلکه روش‌های بسیار متعددی امروزه در علم پزشکی برای آن در نظر گرفته ‌شده است که تاثیر بسیار زیادی روی تناسب اندام خواهد داشت و از طریق استفاده از این روش‌ها می‌توان بخش‌های مختلف بدن را به ‌صورت ایده‌آل درآورد. یعنی تمرکز اصلی پیکرتراشی بر نواحی مد نظر بیمار که دچار چربی اضافه و چاقی بیش‌ از اندازه می‌باشد. هدف از انجام انواع پیکرتراشی، حذف چربی‌های موضعی می‌باشد.

طبق گفته برخی از جراحان در حوزه پیکرتراشی، انجام این عمل جراحی بسیار موفق است و باعث عدم آسیب به برخی از عروق، اعصاب، بافت‌ها و غیره خواهد شد. اما اگر این جراحی را بتوانید در بهترین کلینیک پیکر تراشی در تهران انجام دهید، می توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

هدف از انجام پیکرتراشی

افراد بسیار زیادی درگیر معضل چاقی و اضافه‌وزن هستند و ممکن است تا به امروز از روش‌های بسیاری همچون استفاده از ورزش و رژیم‌های غذائی، نتوانستند به نتایج دلخواه خود از چاقی و از برطرف‌ شدن چاقی و اضافه ‌وزن برسند.

در واقع هدف از پیکرتراشی، کاهش سایز و رسیدن به یک تناسب اندام ایده‌آل می‌باشد که ممکن است راه‌ حل مناسبی برای افرادی شناخته شود که از طریق ورزش و رژیم نتوانستند اثربخشی خوبی روی کاهش وزن خود داشته باشند. تعداد بسیار زیادی از افراد قطعا نام این روش نوین را شنیده‌اند، اما همچنان اطلاعات دقیق و جامعی در رابطه با شرایط انجام آن ندارند.

البته تکنیک‌های بسیار مختلفی در حین انجام پیکرتراشی روی بیمار صورت می‌گیرد که لازم است در ادامه مقاله الو پزشک، به جزئیات مربوط به آن‌ها بپردازیم.

بررسی تفاوت پیکرتراشی و لیپوماتیک

نکته منحصر به‌ فردی که در این‌ میان وجود دارد، این است که برخی از افراد به‌ اشتباه پیکرتراشی را همانند لیپوماتیک می‌دانند. در صورتی ‌که این دو مقوله با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.

لیپوماتیک یکی از روش‌های موجود در زیر مجموعه عمل پیکرتراشی شناخته می‌شود که در برخی مواقع می‌تواند برای بدن افراد کارساز و مفید باشد.

در حالت کلی انجام عمل پیکر تراشی از برخی شیوه‌های غیر تهاجمی و تهاجمی تشکیل‌ شده است که هدف اصلی آن‌ها بر طرف نمودن چربی‌های اضافی در بخش‌های مختلف بدن می‌باشد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که پیکرتراشی فقط با یک روش انجام می‌گیرد، در صورتی‌ که باورهای آن‌ها کاملاً نادرست است و شیوه‌های متعددی که از پیکرتراشی وجود دارد، تحت نظر یک پزشک حاذق انجام خواهد گرفت تا بتوان یک ظاهر ایده‌آل را برای افراد ایجاد کرد.

حال در ادامه به انواع تکنیک‌های پیکرتراشی خواهیم پرداخت. اما قبل ‌از آن بهتر است بدانید که درست است که امروز صحبت از پیکرتراشی همه جا به میان می‌آید، اما ممکن است برای برخی از افراد روش مناسبی نباشد.

به دلیل این ‌که امکان بازگشت چربی‌ها و اضافه ‌وزن بعد از پیکرتراشی نیز همچنان وجود خواهد داشت و به ‌عنوان یک روش پایدار و مفید شناخته نمی‌شود.

در صورتی‌ که پیشنهاد ما استفاده از جراحی‌های چاقی به عنوان روش بسیار کاربردی و مناسبی به ‌جای استفاده از انواع پیکرتراشی می‌باشد و بدون بازگشت می‌تواند امکان برطرف نمودن اضافه‌وزن و چاقی‌ها را برای افراد به وجود بیاورد.

انواع تکنیک‌های پیکرتراشی شامل چه مواردی خواهد شد؟

شناخت دقیق در رابطه با انواع تکنیک‌های پیکرتراشی باعث می‌شود تا سطح اطلاعات خود را در این زمینه قوی کنیم و آگاه شویم که به چه اندازه تکنولوژی در زمینه رسیدن به اندام ایده‌آل گسترده ‌شده است و پزشکان متخصص تا چه اندازه برای استفاده از روش پیکرتراشی تلاش می‌کنند.

شناخت دقیق در رابطه با تکنیک‌های پیکرتراشی باعث می‌شود تا افراد بهترین روش ممکن را از بین آن‌ها برای رسیدن به تناسب اندام انتخاب کنند و بتوانند از نتیجه آن استفاده کنند.

اولین ‌بار جراحی شکم چاق با عملکرد جراحی فتق ناف انجام شد. این جراحی بدین ‌صورت بود که قسمتی از چربی‌ها و پوست شکم از بخش پائین حذف می‌شد.

سپس دو طرف شکم به یکدیگر بخیه می‌شد. اما به‌ مرور زمان پزشکان دریافتند که این روش نمی‌تواند کاربرد آن‌ چنانی را برای رسیدن به تناسب اندام داشته باشد.

بعد از آن، روش‌های معقول‌تر دیگری برای کاهش چربی‌های اضافه بدن روی کار آمد که تقریباً مشابه با لیفت صورت بود. استفاده از این روش‌ها که باعث ثابت نگه ‌داشتن ناف در جای خود می‌باشد، اصطلاحاً با روش‌های پیکرتراشی بدون جراحی نام گرفته است.

در هر صورت درست است که استفاده از روش‌های پیکرتراشی ثبات کافی ندارد و مجدداً افزایش وزن برای افراد در یک بازه زمانی اتفاق خواهد افتاد، اما همچنان خود را موظف می‌دانیم تا در رابطه با انواع تکنیک پیکرتراشی اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهیم. حال در ادامه به بررسی این ‌موضوع خواهیم پرداخت.

شیوه‌های جراحی پیکرتراشی

  • جراحی پلاستیک شکم
  • جراحی پلاستیک سینه شامل: لیفت سینه، ایمپلنت سینه و ماموپلاستی
  • جراحی ران
  • جراحی بازو

تکنیک‌های تخلیه چربی به‌ غیر از جراحی

در کنار تکنیک‌های گفته ‌شده در موارد بالا که در دسته‌بندی تکنیک‌های پیکرتراشی قرار گرفته‌اند، همچنان برخی از تکنیک‌های دیگر قادر به تخلیه چربی‌ها می‌باشند که در دسته‌بندی روش‌های غیر جراحی شناخته می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر خواهند شد.

  • لیپوماتیک
  • لیپوست
  • لیپوساکشن
  • لیپولیزر
  • ابدومینوپلاستی
  • بادی جت
  • کرایولیپولیز
  • اولترازد
  • دستگاه اکسیلیس (exilis)

شرایط انجام انواع تکنیک‌های پیکرتراشی به چه صورت می‌باشد؟

حال که به‌ صورت جزئی با انواع تکنیک‌های پیکرتراشی آشنا شدید، بهتر است به بررسی بیشتر در رابطه با هر یک از آن‌ها بپردازیم و پرسش و پاسخ‌های بسیار زیادی در رابطه با آن‌ها را مطرح کنیم.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به درک این ‌موضوع برسید که به چه دلیل می‌گوییم استفاده از پیکر تراشی به ‌اندازه استفاده از جراحی‌های چاقی نمی‌تواند کارساز و مفید باشد.

زیرا در یک بازه زمانی، امکان بازگشت چربی‌های حذف‌شده توسط پیکرتراشی وجود خواهد داشت. در صورتی ‌که این شرایط برای انواع جراحی‌های چاقی وجود نخواهد داشت و به‌ صورت پایدار می‌توانند بدون بازگشت باعث کاهش وزن افراد گردد.

پیکرتراشی به روش‌های لیپوماتیک

احتمالاً تا به امروز بسیار زیاد نام روش لیپوماتیک را شنیده‌اید. این روش به عنوان یکی از تکنیک‌های لاغری شناخته‌ شده است که باعث برطرف نمودن چربی‌های اضافی بدن خواهد شد.

مهم‌ترین نکته ای که در راستای انجام تکنیک لیپوماتیک وجود دارد، این است که هیچ‌ گونه برشی در ناحیه مد نظر صورت نخواهد گرفت و فقط فرآیند درمان از این طریق با استفاده از سوراخ‌های موجود در نواحی تحت درمان انجام خواهد گرفت.

سپس از طریق سوراخ‌های ایجاد شده، میله‌های مخصوصی توسط پزشک متخصص به بدن بیمار وارد خواهد شد که این میله‌ها قادر به برطرف نمودن و خارج کردن چربی‌های اضافه از بدن شخص می‌باشند.

استفاده از این روش از طریق شیوه امواج ماوراء بنفش صورت خواهد گرفت

استفاده از این روش از طریق شیوه امواج ماوراء بنفش صورت خواهد گرفت. در برخی از مواقع، پزشکان استفاده از این روش را برای کاهش وزن برخی از افراد تشخیص می‌دهند و بیان می‌کنند که استفاده از این روش، مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین مزایایی که از نظر برخی پزشکان در روش لیپوماتیک که یکی از زیرشاخه‌های پیکرتراشی شناخته می‌شود، وجود دارد؛ این است که افرادی که قصد فرم دهی به بخشی از نقاط بدن خود را دارند، قادر هستند تا به واسطه چربی‌های خارج‌ شده از بدن خود، این چربی‌ها را به نواحی جدید برای فرم دهی تزریق کنند.

در واقع استفاده از روش لیپوماتیک برای برخی از افراد باعث می‌شود با یک تیر دو نشان بزنند و به اهداف دیگر خود برای کاهش حجم برخی از مناطق مختلف بدن برسند.

برخی از مراقبت‌های لازم برای انجام لیپوماتیک وجود دارد که مهم‌ترین آن عدم استفاده از سیگار و مصرف الکل حدوداً دو هفته قبل ‌از انجام لیپوماتیک می‌باشد.

البته همچنان اگر فردی به داروی خاصی حساسیت دارد، باید پزشک جراح خود را از این ‌موضوع مطلع کند تا فرایند لیپوماتیک به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد.

قابل‌ ذکر است بدانید که قبل‌از انجام جراحی لیپوماتیک باید به حد کافی مصرف نمک را در زندگی خود کنترل کنید و آن را کاهش دهید.

استفاده از این روش از طریق شیوه امواج ماوراء بنفش صورت خواهد گرفت

نتیجه لیپوماتیک در ساق پا

همان ‌طور که گفتیم، لیپوماتیک یکی از زیرشاخه‌های تکنیک پیکرتراشی می‌باشد. حال موضوعی که بعد از انجام لیپوماتیک در ساق پا به ‌عنوان نتیجه قابل‌ مشاهده خواهد بود، برای افراد بسیار مهم و ضروری است.

زیرا داشتن زیبایی و تناسب در ساق پا برای برخی از افراد بسیار مهم است و در صددند تا بتوانند با روش‌های متفاوتی همچون لیپوماتیک به این خواسته خود برسند.

به خصوص بانوان بیشتر خواستار رسیدن به تناسب در ساق پا می‌باشند. حال موردی که بعد از لیپوماتیک در ساق پا مشاهده خواهد شد، یکپارچگی و متناسب شدن این ناحیه با دیگر اعضای بدن فرد می‌باشد و در نهایت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی ظاهر افراد بگذارد.

پیکر تراشی را در کدام نواحی بدن می‌توان انجام داد؟

پیکر تراشی را در نقاط مختلف بدن ازجمله غبغب، شکم، پهلو، بازو، ، پا و… می‌توان انجام داد. به دلیل این‌که در روش لیپوماتیک و بادی جت آسیبی به توده‌ و سلول‌های چربی نمی‌رسد، می‌توان از توده‌های چربی خارج‌شده از نقاط مختلف به دیگر نواحی مانند سینه، باسن و… تزریق کرد تا به‌صورت هم‌زمان کانتورینگ کل بدن به‌خوبی انجام شود و بدنی متناسب برایتان ایجاد گردد.

مزایای پیکر تراشی چیست؟

رسیدن به تناسب‌اندام با پیکر تراشی مزایایی دارد که عبارت است از:

  • سرپایی بودن عمل
  • حصول نتیجه‌ سریع
  • خون‌ریزی و درد کم در برخی از روش‌ها
  • بلندمدت بودن نتایج این شکل از خارج کردن چربی
  • کم بودن تورم، ترشح، کبودی و عفونت پس از عمل پیکرتراشی
  • صاف و هموار شدن ناحیه‌ عمل ‌شده
  • نقاهت کوتاه
  • حفظ استحکام و عدم افتادگی پوست پس از عمل

عوارض پیکر تراشی چیست؟

هر عملی ممکن است معایب و عوارضی داشته باشد. پیکر تراشی به چند شکل انجام می‌شود و هر روش مزایا و عوارض خاص خود را دارد؛ اما به‌طورکلی عوارض پیکر تراشی چیست؟ در این‌ بخش به برخی از عوارض پیکر تراشی اشاره‌ می‌کنیم. این عوارض در روش‌های نوین‌تر نادر است و می‌توان تا حد زیادی از بروز آن کاست. عوارض پیکر تراشی عبارت‌اند از:

تورم و کبودی

تورم و کبودی در عمل پیکرتراشی معمولاً کم است، اما گاهی ممکن است دیده شود. کبودی معمولاً تا یکی دو هفته پس از عمل برطرف شده و تورم ممکن است در روش لیپوساکشن تا شش ماه هم طول بکشد.

بی‌حس ماندن

بی‌حسی ناحیه‌ جراحی‌شده از عوارض کوتاه‌مدت و طبیعی پیکر تراشی‌ است و معمولاً سریع رفع می‌شود.

عفونت

ممکن است عضو تحت جراحی دچار عفونت پوستی شود و با جراحی مجدد، درمان پذیرد. این اتفاق به‌ندرت پیش می‌آید و جای نگرانی نیست. همچنین انتخاب پزشک ماهر، مکان مجهز و مراقبت‌های پس از عمل تا حد زیادی از ریسک عفونی شدن قسمت جراحی‌شده می‌کاهد.

بروز مشکلات کلیوی

ازآنجاکه در روش لیپوساکشن به بدن فرد مایعی تزریق یا ساکشن می‌شود، ممکن است در سطح و حجم مایعات بدن، تغییراتی ایجاد شود. این تغییرات می‌تواند باعث بروز مشکلات کلیوی شود.

آلرژی

ممکن است بیمار به داروها و مایعاتی که در این عمل استفاده می‌شود، حساسیت داشته باشد و موجب واکنش بدن او بشود.

آمبولی ریه

نشان می‌دهد چربی‌های ساکشن شده ممکن است وارد جریان خون شده و در ادامه به ریه‌ها وارد شوند که این اتفاق منجر به آمبولی ریه و مرگ بیمار می‌شود و خطرناک است. در موارد نادری سوراخ شدن ارگان‌های بدن و مرگ براثر بی‌هوشی هم گزارش‌شده است. یکی دیگر از عوارض مهم این عمل، عدم تقارن بدن بعد از عمل به دلیل مهارت پایین پزشک است. همان‌طورکه اشاره شد، بروز این عوارض در روش‌های جدیدتر همچون لیپوماتیک و بادی‌ جت بسیار کمتر از لیپوساکشن است؛ اما به‌طورکلی فاکتورهایی همچون ماهر نبودن پزشک و مجهز نبودن کلینیک می‌تواند بر میزان این عوارض بیفزاید.

انتخاب متخصص و کلینیک خوب چه تأثیری دارد؟

تا به اینجا دانستید که پیکر تراشی چیست و چگونه انجام می‌شود یا چه مزایا و معایبی دارد! حال باید بدانید که مهم‌ترین فاکتور برای حصول نتیجه‌‌ خوب بعد از پیکر تراشی، انتخاب متخصص و کلینیک معتبر است. عمل پیکرتراشی یک عمل بسیار حساس است و اگر توسط یک پزشک مجرب و ماهر در محیط استریل و با ابزار مناسب انجام نشود، می‌تواند عوارض طولانی‌مدت و حتی مرگ را به همراه داشته باشد. این مهم است که شما بتوانید به و کلینیک مربوطه مراجعه کنید تا از بروز عوارضی که می‌تواند تا پایان عمر درگیرتان کند، جلوگیری نمایید.

در زمان مراجعه به پزشک، وی ابتدا از شما در مورد انگیزه‌هایتان از انجام عمل پیکرتراشی سؤال می‌کند، سپس بدن شما را معاینه کرده و برای انجام آزمایش‌های پیش از عمل به آزمایشگاه ارجاع می‌دهد. همچنین در جلسه‌ مشاوره میزان تغییرات شما و نتیجه‌ عمل را به‌صورت تقریبی برای شما شرح می‌دهد و شما را از عوارض عمل آگاه می‌کند. درنهایت شما تصمیم به انجام یا عدم انجام عمل می‌گیرید و پزشک، شما را برای اقدامات بعدی راهنمایی می‌کند.

هزینه پیکر تراشی چقدر است؟

تعیین هزینه پیکر تراشی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و برای هر فرد متفاوت است. فاکتورهایی مانند تخصص و تجربه‌ پزشک، کلینیکی که از بیمار میزبانی می‌کند، نوع عمل پیکرتراشی که لیپوساکشن، بادی جت یا لیپوماتیک باشد، میزان چربی‌ که باید از بدن خارج شود، سایر بیماری‌های زمینه‌ای متقاضی، شرایط فیزیکی بیمار و اهداف و انگیزه‌های او از مواردی است که هزینه‌ پیکر تراشی را تغییر می‌دهد.

عمل لیپوماتیک چقدر زمان می برد؟

این عمل تقریبا 2 الی 4 ساعت زمان با توجه به میزان چربی که قرار است، تخلیه شود، نیاز دارد. تورم و کبودی در 3 روز اول بعد از جراحی وجود دارد اما پس از دو هفته کاهش می ‏یابد. رژیم و ورزش تاثیرگذاری این عمل را افزایش می‏ دهند.

عمل لیپوماتیک برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار هستند و قسمت های مختلفی از بدنشان چربی زیادی دارد و این چربی ها با رژیم و ورزش از بین نرفته است پس همه افراد دارای اضافه وزن مناسب این عمل نیستند و این عمل راهی برای لاغری نیست بلکه آخرین راه برای کسانی است که از وجود چربی های اضافی مقاوم نسبت به رژیم و ورزش در بخش هایی از بدن خود ناراحت هستند.

افرادی که نباید لیپوماتیک انجام دهند:

این روش جراحی برای افرادی که پوست شکمشان شل و آویزان شده و پوستشان فاقد خاصیت ارتجاعی است مناسب نمی باشد.

پس از لیپوماتیک 

لاغری با این روش هیچ گونه تأثیر منفی بر بارداری خانم ها در آینده نخواهد داشت و نباید خانم ها برای این موضوع نگران باشند.

پس از لیپوماتیک باید انتظار چه چیزی را داشته باشید

انتظار می رود که 3 روز پس از جراحی, لپوساکشن جامع به اوج تورم / کبودی برسد، بعد از 2 هفته ورم و کبودی به کم ترین میزان خودش خواهد رسید و در پاسخ به سوالات شما کاربران از ورزش و باید بگوییم که حدود 1 ماه طول می کشد تا بدن به حالت عادی برگردد، اثر واقعی بعد از 2 ماه بعد جراحی مشخص می شود.

سفتی کمی در ناحیه درمان طبیعی است و ملایم برای کوتاه کردن دوره ریکاوری به 1.5 ماه (بدون ماساژ) مفید است.

توصیه می شود بعد از عمل لباس های فشرده و تنگ (گن های مخصوص) برای 2 تا 3 ماه پوشیده شود.

بیماران معمولاً روز بعد از جراحی به فعالیت های معمول بازمی گردند، فعالیت شدید به مدت یک هفته محدود می شود، با این حال می توانند هر وقتی که دوست دارند به کار خود باز گردند.

بیماران ممکن است احساس مختصری را در صبح روز بعد از تخلیه چربی، تجربه نمایند که در این مواقع بیمار باید سریعاً در حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرد.

بیمار در 24 ساعت اول پس از عمل باید بعد از ادرار کردن به آرامی بایستد و هیچگاه نباید در حمام یا دستشویی را قفل کند تا هنگام لزوم به آنها کمک شود.

ممکن است پس از تخلیه چربی تهوع و استفراغ به علت استفاده از ها، یا بی حس کننده های موضعی ایجاد شود.

ممکن است برای یک ماه یا بیشتر بعد از تخلیه چربی بی نظمی های قاعدگی رخ دهد.

دمای بدن در واکنش به ترومای ناشی از تخلیه چربی در طول 48 ساعت اول پس از عمل بالا می رود.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

دکمه بازگشت به بالا