عمومیمطالب کسب و کار

کاربرد و مزایای استفاده از بوستر پمپ

یک بوستر پمپ یا همان پمپ تقویت کننده، به افزایش فشار و حجم آبی که از شیر جاری می‌شود، کمک می­کند. زندگی با فشار کم آب کمی آزاردهنده است. فشار کم آب می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند حمام کردن یا مسواک زدن را دردسرساز کند، اما بوستر پمپ می‌تواند راه حل مناسبی باشد. یک بوستر پمپ اغلب برای بهبود سرعت جریان آب و افزایش فشار آن تا میزان مطلوب، استفاده می‌شود. در این مقاله می‌توانید اطلاعاتی در مورد اینکه بوستر پمپ چیست، چگونه کار می‌کند، و اینکه کاربرد و مزایای آن چیست، اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. نصب بوستر پمپ فشار بیشتری به آب اضافه کرده و فشار را به سطح مناسب برمی‌گرداند. به این ترتیب آب به راحتی می‌تواند به ارتفاع مورد نیاز یک ساختمان برسد.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ مانند یک واسطه بین منبع آب و نقاط پایانی مانند شیرهای آب و دوش­ها عمل می‌کند. بوستر پمپ آبی را که از منبع دریافت می‌کند را تحت فشار قرار می‌دهد تا فشار آن در نقاط انتهایی مطلوب شود. به طور کلی، بوستر پمپ تنها وسیله‌ای نیست که برای افزایش و جابه‌جایی آب استفاده می‌شود. آن­ها در کنار یک پمپ منبع کار می‌کنند تا فشار آب یا سیالی دیگر را افزایش دهند.

کاربرد بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها کاربردهای گوناگون و زیادی دارند. به عنوان مثال، جابه‌جایی آب در یک ساختمان با ارتفاع بالا یا در سربالایی­ها به فشار بالایی نیاز دارد که این پمپ­ها می‌توانند این فشار را تأمین کنند. آبپاش‌ها و سیستم‌های پاشش فشار بالا نیز ممکن است نیاز به افزایش فشار و دستگاه­های بوستر پمپ داشته باشند.

بوستر پمپ چگونه کار می‌کند؟

شیوه کار بوستر پمپ، افزایش فشار آب با استفاده از یک پمپ اضافی در سیستم جریان آب است؛ بنابراین شیوه عملکرد بوستر پمپ­ها مشابه پمپ­های معمولی دیگر است. یک بوستر پمپ آب مانند یک فن کار می‌کند. دارای یک یا چند پروانه در داخل خود است که جریان آب و فشار را به همان روشی که پره‌های فن به اطراف می‌چرخند تا سرعت جریان هوا را افزایش دهد، تقویت می‌کند. هدف بوستر پمپ افزایش فشار سیال و همچنین افزایش سرعت جریان در برخی شرایط است. این پمپ برای استفاده در کنار پمپ­های دیگر طراحی شده است. بیشتر بوستر پمپ‌ها، از نوع گریز از مرکز هستند که آب را از یک منبع دریافت می­کنند، آن را از طریق یک پروانه (تک مرحله‌ای) یا چند پروانه (چند مرحله‌ای) برای افزایش فشار، به حرکت درمی‌آورند. سپس آب با فشار مطلوب از طریق نقاط انتهایی جاری می‌شود.

انواع بوستر پمپ

پمپ­های یک مرحله­ای و پمپ­های چند مرحله­ای دو نوع از بوستر پمپ­ها هستند.

پمپ یک مرحله ای

همانطور که از نام این پمپ پیداست تنها در طی یک مرحله فشار آب یا مایعات دیگر را افزایش می‌دهد. پمپ­های یک مرحله ای تنها از یک پروانه برای افزایش فشار سیال استفاده می‌کنند. این پمپ نسبت به پمپ چند مرحله ای کارایی کمتری دارد اما از طرفی به فضای کمتری برای نصب نیاز دارد.

پمپ چند مرحله ای

این نوع بوستر پمپ طی چند مرحله باعث افزایش فشار سیال می‌شود. در این پمپ هر مرحله دارای یک پروانه است و از پروانه­های زیادی برای افزایش فشار مایع استفاده می­شود.

 

آیا واقعاً به بوستر پمپ نیاز دارید؟

در حالی که بوستر پمپ­ها می‌توانند به افزایش فشار سیالات کمک کنند، مهم است که بدانید فشار خروجی پایین، الزاماً به معنای پایین بودن میزان فشار منبع نیست. ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که بتوان آن­ها را با استفاده از بوستر پمپ بهبود بخشید.

گرفتگی لوله‌ها: لوله‌های گرفته و مسدود شده، مقاومت بالایی در برابر جریان آب ایجاد می‌کنند که بر فشار و سرعت جریان آب اثر می‌گذارد.

مصرف بالا آب: زمانی که سیستم توزیع آب مصرف و تقاضا بالای آب را تجربه می کند، منجر به کاهش فشار آب می شود. با این حال، این شرایط همیشه ثابت نخواهد ماند.

رگولاتور یا شیر کنتور آب فشار معیوب: هر دوی این دستگاه­ها نقش مهمی در حفظ فشار آب در سطح مناسب در خط توزیع آب دارند. هرگونه مشکل در این دستگاه­ها می­تواند بر فشار آب اثر بگذارد.

چگونه می توان کارایی بوستر پمپ را افزایش داد؟

برای صرفه جویی در انرژی و افزایش کارایی می‌توان بوستر پمپ به یک درایو فرکانس متغیر (VFD) برای کنترل سرعت، متصل کرد. هنگامی که یک درایو فرکانس متغیر یا واحد کنترل سرعت به یک پمپ تقویت کننده متصل می‌شود، می‌توانید عملکرد آن را تغییر دهید تا بهره وری انرژی را بر اساس شرایط ساختمان‌ها به حداکثر برسانید.

تفاوت بوستر پمپ با پمپ معمولی چیست؟

پمپ ساده‌ترین وسیله برای انتقال و افزایش فشار آب است. در اکثر ساختمان‌ها وجود دارد و همچنین دارای ساختار ساده ای است. پمپ‌ها دارای قدرت مشخصی هستند و تا حدی می‌توانند فشار آب را افزایش دهند. بوستر پمپ زمانی استفاده می‌شود که پمپ‌های معمولی جوابگوی نیازتان نباشد. بوستر پمپ بر خلاف پمپ معمولی دارای چند پمپ است که به صورت گروهی و موازی با یکدیگر بسته می‌شوند. هنگاهی که به فشار بیشتری نیاز باشد این پمپ‌ها یکی پس از دیگری روشن می‌شوند تا نیاز به افزایش فشار آب برطرف شود. بسته به فشار مورد نیاز، ممکن است تمامی پمپ‌ها روشن شوند یا اینکه تعدادی از آن‌ها روشن شوند.

مزایای بوستر پمپ

بوستر پمپ فواید زیادی دارد که آن‌ها را برای مصارف مختلف مناسب می‌کند. بیایید نگاهی به برخی از مزایای بوستر پمپ‌ها برای کاربردهای مختلف بیندازیم.

افزایش فشار

مشخص است که افزایش فشار آب یک مزیت عالی به شمار می‌رود. افزایش فشار آب می‌تواند در هنگام آبیاری باغچه یا چمن، شستن ظروف، دوش گرفتن و موارد دیگر کمک کننده باشد. فشار آب در سیستم‌های آبیاری نیز بسیار مهم است.

تأمین آب مورد نیاز

یک بوستر پمپ نیز به افزایش میزان آب منبع شما کمک می‌کند، به این معنی که می‌توانید از جریان مداوم آب به دوش و شیرآلات خود لذت ببرید. زمانی که نیاز به مصرف آب بیشتری برای مصارف خود دارید، این دستگاه می‌تواند کمک کننده باشد.

استفاده در مکان‌ها و مصارف مختلف

بوستر پمپ­ها می‌توانند به افزایش فشار و بهبود وضعیت آب در مصارف تجاری، مسکونی و صنعتی کمک کنند و برای هر یک از آن­ها کارآمد باشند. آن­ها به بهبود میزان عرضه، جریان و فشار آب در هر یک از این کاربردها کمک می‌کنند.

کوچک و سبک

بوستر پمپ­های آب کوچک هستند و این باعث حمل و نقل آسان آن­ها می‌شود. یعنی آن­ها می‌توانند به راحتی در خانه شما نصب شوند، بدون اینکه نیازی به برنامه ریزی و تغییرات اساسی داشته باشید. بوستر پمپ‌ها را می‌توان به راحتی در هر مکانی نصب کرد و به شما کمک می‌کند تا در هر کجا که به آن نیاز دارید، جریان و فشار آب خود را بهبود ببخشید.

مزایای تجاری

بوستر پمپ­های آب نیز در صورت استفاده تجاری می‌توانند مزایای مختلفی را ارائه دهند. هنگامی که در ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شوند، می‌توانند به افزایش فشار در هر طبقه کمک کند. چند طبقه اول یک مجتمع آپارتمانی ممکن است فشار آب زیادی داشته باشند در حالی که چند طبقه بالا دارای فشار متوسط تا ضعیف هستند. اگر صاحب‌خانه و مدیر مجتمع هستید، اضافه کردن یک بوستر پمپ می‌تواند به یکنواخت کردن فشار آب در تمام طبقات کمک کند.

سخن آخر

آب بخش مهمی از زندگی روزمره ما است. از آن برای حمام کردن، شستن ظرف‌ها، شستن لباس‌ها، آبیاری چمن و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. استفاده از بوستر پمپ‌ها روشی ساده و مؤثر برای بهبود فشار آب در خانه، محل کار یا هر جای دیگری است که به آن نیاز دارید. در وبسایت «پمپ خوب» می‌توانید یک بوستر پمپ مناسب را انتخاب و تهیه کنید تا مشکل فشار آب فضای شما حل شود. شرکت بازرگانی و تولیدی پایا گسترش خورشید تابان پمپ‌های تقویت کننده­ای را به شما معرفی می‌کنند که می­تواند انتخاب مناسبی برای رفع مشکلات فشار آب باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا