فرهنگ و هنرمطالب کسب و کار

پورتفولیو عکاسی چیست؟

محتوای این مطلب پنهان

اما یک پورتفولیو چیست و چگونه باید یک پورتفولیو عکاسی بسازیم؟

یک پورتفولیو عکاسی به سادگی میتواند یک مجموعه عکس از کارهای شما باشد این مورد معمولا در آموزش عکاسی ذکر میشود که بسته به هدف و مورد استفاده آن (ارائه به گالری، نشان دادن به مشتری جهت گرفتن کار، تولید یک رپرتاژ تصویری و …) تعداد عکسهای آن بین 15 تا 50 عدد عکس متغیر است. از دیدگاه تجاری نیز یک پورتفولیو در واقع یک مجموعه منتخب از تصاویر است که بیانگر دید، روش و سبک کاری شماست که میتوانید آنرا در هنگام جلسات با مشتریان خود به همراه داشته باشید.

از نظر هنری اما، یک پورتفولیو انتخاب عکس هایی از شماست که بتواند یک مجموعه هنری را که قدرت ایده ها و توانایی اجرایی شما را برای بیننده نشان میدهد به طریقی بازگو کند که به مخاطب اطمینان دهد شما قادر به بازگویی صحیح آن موضوع خاص بوده اید.

اشتباه عمومی متداول در انتخاب برای یک پورتفولیو این است که باید همیشه بهترین عکس های خود را در آن بگنجانید! با اینکه امکان دارد که در مواقعی این حرکت کاملا درست باشد اما به احتمال زیاد، مهم تر این است که با انتخاب خود بتوانید یک مجموعه هماهنگ و همگون با یکدیگر به وجود آورید که بخش روایی آن صحیح انجام شده باشد و نه صرفا بهترین آثار شما در آن مجموعه قرار داشته باشند.

در واقع پورتفولیو صحیح، یک گروه عکس با داشتن خط و سبک مشترک بین آنهاست که به واسطه کنار هم قرار گرفتن آنها توانایی روایت کردن داستان توسط شما، چه از نظر خلاقیت و چه از نظر تکنیکی واضح باشد. یک پورتفولیو باید بیانگراستایل شخصی شما و قدرت تسلط شما بر موضوع انتخاب شده باشد.

تصاویری که برای ساخت پورتفولیوی عکاسی انتخاب میشوند وظیفه اصلیشان تعریف یک داستان، انتقال یک هیجان و یا احساس است و نه بهترین عکس هایتان. اغلب خود من هم مجبور به انتخاب عکس های عادی تر برای یک مجموعه عکس شده ام فقط برای اینکه توانایی تعریف و ارتباط بیشتر با عکس های کل مجموعه را داشته باشد.

بازخوانی یک پورتفولیو و یا به اصطلاح بهتر، بازدید پورتفولیو عکاسی که متاسفانه در ایران هنوز جا نیفتاده است میتواند یکی از بهترین روش ها برای کمک به یک عکاس جهت انتخاب بهتر و دقیق تر عکس ها و همچنین کمک به تصحیح ایرادات متداول و یا غیرمتداول عکاسان آماتور و یا حتی حرفه ای باشد.

این گونه دورهمی ها که در کشور های دیگر، بسیار زیاد برگزار میشود در واقع محلی است برای اجتماع عکاسان در کنار هم و به صورت عموما رایگان که به شما امکان بازدید کارهایتان توسط عکاسان برتر و شناخته شده در سبک ها و زمینه های متفاوت عکاسی را میدهد. حتی گاهی بعضی از عکاسان بسیار معروف حرفه ای هم با مراجعه به دوستان مورد اعتماد خود و یا متخصصان عکس از آنها در ایجاد یک مجموعه و انتخاب عکس های پورتفولیوی خود کمک میگیرند.

در چنین دورهمی هائی با دو گونه از عکاسان برخورد میکنیم. نوع اول کسانی هستند که از عکاسی به عنوان یک علاقه و یا تفریح استفاده میکنند و برای تصحیح عکس هایشان مراجعه نموده تا با دریافت راهنمایی بتوانند در آینده کارهای جذاب تری ارائه نمایند.

نوع دوم، حرفه ای ها هستند و یا کسانی که قصد تبدیل شدن به یک حرفه ای را دارند. آنها با نشان دادن کارهایشان در قالب یک پورتفولیو این قصد را دارند که بتوانند از کیفیت کارهایشان اطمینان پیدا کرده و یا با گرفتن توصیه ها و نصایح اساتید به درجه بالاتری از عکاسی ارتقاء پیدا کنند.

 کارهای ارائه شده نیز بسیار متفاوت است و بسته به تخصص و دید هر عکاس فرق میکند و میتواند شامل عکاسی صنعتی، عکاسی پرتره، عکاسی خیابانی و یا عکاسی هنری جهت ارائه در نمایشگاه ها و یا موزه ها نیز بشود. درست به همین دلیل نیز در برخی از مراسم های بازخوانی پورتفولیو در سطح جهانی مانند فستیوال معروف فوتولوکس علاوه بر عکاسان مختلف، از دارندگان گالری و همچنین فتو ادیتور های مجلات بسیار معروف نیز جهت حضور در این مکانها دعوت میشود و به این طریق آنها میتوانند در صورت دیدن یک موضوع جذاب و یا یک استعداد درخشان راهنمایی ها و یا سرمایه گذاری های لازم را بر روی عکاس مورد نظر انجام دهند.

این اتفاقات میتواند شرایط بسیار ایده آلی برای عکاسان باشد تا بدون جستجو و پیچیدگی های بیهوده بتوانند با اشخاص درست در زمینه توانایی خود آشنا شوند. نمونه دیگر این ارتباط در فستیوال بین المللی آرلس بود که از اساتید عکاس خواسته شد تا علاوه بر انتقاد درباره عکس ها و یا توصیه های فنی، تکنیکی و یا بصری اجازه این را داشته باشند تا بتوانند در صورت لزوم ارتباط بین فتو ادیتور ها و یا گالری ها و یا موزه هایی که ابراز علاقه نموده اند را با عکاسانی که در نمایش پورتفولیو خود شرکت کرده بودند برقرار کنند.

در این مطلب با نکات کلیدی ساخت پورتفولیوی عکاسی آشنا شدید. در آخر به نظر من یکی از بهترین کارها که میتواند توسط برخی آموزشگاه های عکاسی و یا برخی مجموعه های فرهنگی و هنری و به خصوص انجمن عکاسان ایران انجام شود.

 اینگونه دورهمی ها است که هم از لحاظ رده بندی کاری باعث ارتقاء سطح کاری عکاسان میشود و هم از لحاظ اجتماعی باعث شناخت و نزدیکی بیشتر آنها با یکدیگر میگردد. امیدوارم که روزی نه چندان دور بتوانیم چنین اتفاقاتی را بیشتر به وجود آوریم و این دورهمی ها باعث در کنار هم قرار گرفتن بیشتر عکاسان ایرانی شود. نظرات و سوالات خود در مورد پورتفولیوی عکاسی را میتوانید در بخش دیدگاههای همین صفحه مطرح نمائید. اگر به دنبال آموزش عکاسی مقدماتی میباشید یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم.

1. پرتفولیو عکاسی چیست؟

پورتفولیو مجموعه‌ای از بهترین آثار یک عکاس می‌باشد که بر اساس موضوع دسته‌بندی می‌شود.

به بیانی دیگر، ابزاری برای نمایش مهارت‌ها و توانایی‌های عکاس به مخاطبان است که در نهایت به معیاری برای همکاری یا عدم همکاری با وی تبدیل می‌شود.

2. کاربردهای پرتفولیو عکاسی

پرتفولیو عکاسی، یک بازاریاب است!

به عبارتی می‌توان گفت یک رابط بین عکاس و بازار هدف است. بنابراین حتی اگر اهداف تجاری نداشته باشید، ساخت آن ارزشمند است زیرا همکاری‌های بسیار مهمی برایتان به ارمغان می‌آورد.

بورسیه دانشگاهی و دوره‌های آموزشی

پرتفولیو عکاسی یک نگاه کلی به سوابق گذشته، چشم‌انداز‌های آینده و استعدادهای شماست. بنابراین هرچه در این زمینه بهتر باشید، شانس بیشتری برای کسب جایگاه مورد نظر خواهید داشت.

برای و دریافت بورسیه، قطعاً نیاز به یک پورتفولیوی حرفه‌ای خواهید داشت.

مصاحبه‌ی شغلی

خودتان را جای کارفرما بگذارید، آیا حاضر هستید بدون دیدن نمونه آثار قبلی و مهارت‌های یک عکاس با او قرارداد امضا کنید؟

3. انواع پرتفولیو عکاسی

پورتفولیوی خود را به سه روش می‌توانید بسازید. در آموزش ساخت پورتفولیو عکاسی تمامی موارد ذکر شده است.

1- پرتفولیو عکاسی چاپی

این نوع از پورتفولیو قدیمی‌ترین روش ایجاد مجموعه‌ای از عکس‌هاست که علاوه بر حمل دردسرساز، مستلزم وجود کاغذ، جلد، چاپ با کیفیت و رعایت استاندارهای مختلف است. با این وجود، هنوز هم در نظر بسیاری از افراد تأثیرگذارترین روش است.

گرچه برخی فکر می‌کنند این روش به علت صرف زمان و هزینه زیاد منسوخ شده است، گروه دیگر معتقدند جلوه‌های بصری بهتری نسبت به سایر روش‌ها دارد و هنوز بسیار کاربردی است.

2- پرتفولیو عکاسی دیجیتالی

ننوع دیجیتالی پورتفولیو، نمونه‌ آثاری که روی لپ‌تاپ/تبلت دارید است که دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • همیشه همراه خود دارید و در زمان اندکی می‌توانید انتخاب کنید کدام عکس‌ها نمایش داده شوند.
  • به راحتی می‌توانید آن را ویرایش و به‌روزرسانی کنید.

3- پرتفولیو عکاسی تحت وب

ساخت پورتفولیو تحت وب، خدمات بسیار زیاد و دقیق، به‌روزرسانی راحت‌تر و همچنین دسترسی آسان برای بسیاری از مشتریان را در بر دارد که می‌تواند باعث ایجاد همکاری‌های بسیار خوبی شود.

عیب ساخت وبسایت این است که ممکن است باعث دزدیده شدن آثار عکاسی شما شود.

به یاد داشته باشید کفه ترازوی مزیت‌های این روش همواره سنگین‌تر است.

4. اجزای تشکیل‌دهنده پرتفولیو عکاسی

یک نمونه پورتفولیو عکاسی خوب و کامل شامل بخش‌های زیر است:

  • عکس‌ها و شرح مختصری از آنها
  • عکس روی جلد مرتبط با محتوا

با تبدیل شدن پرتفولیو عکاسی به رسانه‌ای برای ارائه آثار عکاسان به جهان، دانستن بایدها و نبایدهای ایجاد آن ضروری است.

5. ویژگی‌های یک پرتفولیو عکاسی خوب

مشخص کردن مخاطب هدف

برای شناخت بهتر مخاطبان بهتر است خود را جای آنها قرار دهید و از خودتان بپرسید آنها می‌خواهند چه چیزی را ببینند؟

پس تصاویری را انتخاب کنید که مخاطبان حاضرند به‌خاطرشان هزینه بپردازند.

مسیر و برنامه مشخص

عکس‌های خود را می‌توانید بر اساس زمان، مکان، سبک، نوع مشتری و … گروه‌بندی کنید.

سپس تصمیم بگیرید چه بخشی کارآمدتر است؟ همان را انتخاب و سازماندهی کنید.

سادگی و نظم پورتفولیو عکاسی

مختصر و دقیق باشد، مردم حوصله دریافت اطلاعات اضافی ندارند.

هرچه کار با سایت شما راحت‌تر باشد، احتمال ماندن در سایت بیشتر است.

اگر پورتفولیوی شما چاپی است، از داشتن کاغذهای شلوغ و مطالب طولانی خودداری کنید، بگذارید تصاویر خودشان صحبت کنند.

کمیت یا کیفیت؟ مساله این است.

بدترین حالت، پر کردن پرتفولیو عکاسی با آثار اضافی است.

برای استفاده‌های تجاری، یک مجموعه خوب در هر بخش تخصصی بین 8 تا 12 عکس دارد و تعداد بیشتر، تقریباً بدون کاربرد است.

فراموش نکنید که کارفرماها افرادی پرمشغله هستند و فرصت دیدن تصاویر زیادی را ندارند.

آغاز و پایان قدرتمند

اولین عکس، تأثیر شگفت‌انگیزی دارد و در خاطر بینندگان ماندگار است. بسته شدن با یکی از قوی‌ترین تصاویر نیز باعث تثبیت آن می‌شود.

توالی‌سازی عکس‌ها

هنگام تصمیم‌گیری درباره ترکیب عکس‌ها، فاکتورهای زیادی وجود دارد.

  • رنگ: استفاده رنگ‌های متضاد در کنار هم باعث آشفته‌سازی می‌شود.
  • حالات: مثل چهره خشمگین، غمگین، خندان
  • حرکات: مثل نشستن، قدم زدن، دویدن، پریدن

6. اشتباهات رایج در تهیه پرتفولیو عکاسی

به‌روزرسانی نکردن پرتفولیو عکاسی

جهان و ما در حال تغییر هستیم، به‌روز نبودن آثار به مخاطبان این پیغام را می‌دهد که اخیراً هیچ کاری انجام نمی‌دهید یا مهارت و علاقه‌ای برای کار در سبک جدید ندارید.

تصاویر مشابه زیاد

ممکن است بینندگان فکر کنند شما یک عکاس تنبل و فاقد خلاقیت هستید که فقط چندین عکس از یک موضوع می‌گیرید.

آپلود فایل با حجم بالا و کند شدن سایت

آپلود عکس با کیفیت بسیار بالا باعث کند شدن سایت می‌شود، بنابراین مخاطبان سایت را ترک می‌کنند و دیگر مهم نیست چه عکس‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌اید. به علاوه ممکن است باعث دزدیده شدن آثار باکیفیت شود.

انتخاب عکس‌های مورد علاقه خود بدون مشورت با دیگران

با پرسش از دیگران مطمئن شوید تصاویر متنوع و برتری انتخاب کرده‌اید، نه فقط تصاویر محبوب خود را.

اگر باید توضیح دهید چرا یک عکس صرفاً از نظر شما عالی است بدون اینکه ویژگی خاصی داشته باشد، آن را در مجموعه عکس‌ها نگذارید.

بی‌توجهی به دریافت بازخورد

دریافت بازخورد باعث رفع ایرادات و یافتن ایده‌های جدید می‌شود که در نهایت موجب رسیدن به بازار هدف می‌شود.

ننوشتن اطلاعات تماس در پرتفولیو عکاسی

بسیار ساده به نظر می‌رسد اما تعجب‌آور است اگر بدانید چه تعداد از عکاسان، فرصت‌های زیادی را به دلیل ننوشتن اطلاعات تماس از دست می‌دهند!

ننوشتن توضیح مختصر درباره عکس‌ها

درست است که عکس‌ها باید بیانگر داستان شما باشند، اما نباید از تأثیر نوشتن خلاصه‌ای از زبان خودتان بر درک بهتر آنها چشم‌پوشی کرد.

این ویدیو را ببینید تا مطالب گفته شده را بهتر درک کنید.

7. 4 تا از بهترین سایت‌های ساخت پرتفولیو عکاسی و خصوصیات آنها

توجه! برای استفاده از این سایت‌ها به قندشکن احتیاج دارید.

Adobe Portfolio به شما امکان ایجاد وبسایت‌های تک و چند صفحه‌ای را می‌دهد.

اگر از فوتوشاپ یا لایت روم استفاده می‌کنید و عضویت Creative Cloud را دارید، به رایگان می‌توانید از تمام امکانات آن استفاده کنید.

برخی از ویژگیها:

  • امکان ایجاد 5 سایت با صفحات نامحدود و پیوند آنها با Lightroom و Behance.
  • اگر وبسایت حرفه‌ای می‌خواهید، می‌توانید دامنه شخصی خریداری کنید.
  • عیب Adobe Portfolio این است که نمی‌توانید عکس‌ها را به وسیله وبسایت خود بفروشید.

برای ایده گرفتن، دیدن اینپرتفولیو عکاسی در سایت Adobe Portfolio را از دست ندهید.

پلتفرمی بین وب‌سایت و شبکه اجتماعی است که توسط شرکت Adobe پشتیبانی می‌شود، بنابراین شاید برای عکاسان حرفه‌ای ایده‌آل نباشد.

برخی از ویژگیها:

  • می‌توانید به صورت کاملاً رایگان از آن استفاده کنید اما با برخی محدودیت‌ها در طراحی مواجه خواهید بود.
  • می‌توانید موقعیت‌های شغلی را ببینید و برای آنها درخواست دهید، کارفرما هم می‌تواند به صفحه شما بیاید و نمونه کارهای شما را ببیند.

در مقایسه با سایر سایت‌ها شاید طراحی جذابی نداشته باشد اما کار با آن بسیار راحت است.

برخی از ویژگیها:

  • کاملاً رایگان است و اگر نمی‌خواهید هزینه اضافی برای ساخت یک پرتفولیو عکاسی بپردازید، گزینه خوبی است.
  • می‌توانید عکس‌های خود را به صورت آنلاین بفروشید.

به وسیله قالب‌های ساده به عکس‌ها اجازه می‌دهد حرف بزنند و کاملاً سبک شما را منعکس کنند، آن هم به صورت رایگان.

برخی از ویژگیها:

  • ابزارهای آنلاین برای ویرایش تصاویر
  • عیب Wix این است که نسخه رایگان با تبلیغات همراه است.

8. مراحل ساخت پرتفولیو عکاسی به‌وسیله سایت Adobe Portfolio

آیا می‌خواهید بدانید چگونه در کمتر از 5 دقیقه می‌توان یک پرتفولیو عکاسی خوب ساخت؟ این ویدئو پاسخگوی سوأل شماست.

9. 4 وبسایت برتر و الهام‌بخش برای نمونه پرتفولیو عکاسی

Nate عکاس طبیعت و حیات وحش است. وبسایت او دارای تصاویری با عرض کامل است که توجه بینندگان را جلب می‌کند.

در این وبسایت بخشی نیز مختص جورنال است که در آن داستان عکس‌ها و همچنین توصیه‌هایی برای سفر و عکس‌برداری حیات وحش ملاحظه می‌شود.

Wayne به سراسر دنیا سفر می‌کند و علاقه زیادی به عکاسی از مردم و مناظر دارد.

نکته قابل توجه این است که او عکس‌های خود را به وسیله وبسایت به فروش می‌رساند. مختصر توضیحی راجع به عکس‌ها نیز نوشته شده است.

گروه Yumpic، عکاس اختصاصی غذا هستند.

Lena که عکاس اصلی سایت است، علاوه بر نمونه کارها از وبلاگ‌نویسی نیز برای کسب اعتماد مشتریان استفاده می‌کند.

Yasamin این وبسایت را بر اساس موضوعات مختلف دسته‌بندی کرده است. سادگی موجب جست‌و‌جوی راحت، نظم و زیبایی سایت می‌شود، بنابراین بازدیدکنندگان زمان زیادی را صرف دیدن بخش‌های مختلف می‌کنند.

در بخشی مجزا نیز آثار منتشر شده در مجلات و روزنامه‌ها را قرار داده است.

این یک پایان نیست، آغازی است برای شما تا با اطلاعات کسب شده یک مجموعه حرفه‌ای از عکس‌ها ایجاد کنید. شروع کنید و مطمئن باشید از تصورات شما بسیار آسانتر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا