فرهنگ و هنرمطالب کسب و کار

بهترین محصولات محرم برای ایام عزاداری سیدالشهدا

هدف اصلی از عزاداری محرم چیست؟

فروش محصولات محرم در روزهای منتهی به ماه محرم در کشورمان افزایش می یابد. ماه محرم نخستین ماه از تقویم قمری است که ریشه اسم آن به دوران جاهلیت به معنای ماه صفر بر می‌گردد. ماه محرم، از ماه‌های حرام در بین مسلمانان است و به خصوص در نزد شیعیان اهمیت والا و به خصوصی دارد. در واقع سال قمری با اولین رور از ماه محرم شروع می شود. شیعیان در این ماه به عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش می‌پردازند در واقع شهرت و اهمیت این ماه و عاشورا و تاسوعای حسینی در آن به دلیل وقایعی است که در سال 61 هجری قمری رخ داده است.

جالب است بدانیم که روز عاشورا یا همان دهمین روز از ماه محرم در تقویم رسمی ایران، عراق، هند، پاکستان و افغانستان یک روز تعطیل رسمی است. شیعیان در دو ماه محرم و صفر (که ماه دوم قمری است) هیچ گونه مراسم شادی و جشنی را برگزار نمی‌کنند و این دو ماه را با برگزاری سینه زنی‌ها، مجالس عزاداری، هیات‌ها و نوحه سرایی و احترام به سالار شهیدان می‌پردازند.

البته اصلی‌ترین روزهای سوگواری از اول محرم تا روزدهم محرم، اربعین (چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یارانش) و 28 و 30 ماه صفر است که به ترتیب شهادت پیامبر و امام هشتم شیعیان علی‌ابن موسی‌الرضا نیز دراین روزها اتفاق افتاده است. اهداف عزاداری های محرم نباید فقط به ابراز غم در مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) منتهی بشود، بلکه اهداف مهم دیگری نیز هستند که در ادامه، برخی از آنان بیان شده است.

عزاداری و گریه بر مصیبت های امام حسین (ع) تنها هدف برگزاری مراسمات ماه محرم الحرام نمی‌باشد بلکه این عزاداری ها، اهداف بزرگی دارند که برخی از اهداف عزاداری محرم را می‌توان اینگونه توصیف کرد: تقویت روح استکبار ستیزی، بصیرت افزایی، حفظ مکتب و شریعت امامان، تزکیه نفس، معرفی اهل بیت معصوم (ع) به عنوان الگو مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی، اهداف والایی که اگر مسلمین به آن ها توجه کنند، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را می‌توان بر طرف کرد. در ادامه به بررسی برخی از این اهداف می‌پردازیم.

تقویت روح استکبار ستیزی و بصیرت افزایی

یکی از دلایل پیدایش واقعه کربلا، نبود بصیرت جامعه اسلامی است که امروزه بایستی جامعه اسلامی از این ایراد بزرگ دور بماند. با کمی دقت در می‌یابیم که یکی از آثار و اهداف عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بصیرت افزایی و شناخت مستضعف و مستکبر، حق و غیر حق است و از آن جهت که دیانت از سیاست جدا نیست، بایستی یک از تأثیرات عزاداری های محرم، تقویت روح استکبار ستیزی و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار باشد.

امام خمینی (ره) در سخنی، ماه محرم را اینگونه بیان می‌کنند: «با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛ ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومت‌های شیطانی زد، ماهی که به نسل‌ها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت، ماهی که شکست ابر قدرت‌ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند.»

امام خمینی (ره) درباره اهمیت این موضوع با اشاره به این که عزاداری امام حسین (ره) یک ملت را برای مقاصد اسلامی بسیج می‌کند، می‌گویند: «مجلس عزا فقط برای ثواب بردن از گریه و غم و اندوه نیست، بلکه هدف مهم آن، قضیّه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشه اش را کشیده‌اند که تا آخر باشد.»

مقام معظم رهبری با نفی هیأت سکولار اظهار می‌کنند: «هیأت ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیأت امام حسینِ سکولار ما نداریم! هر کس به امام حسین (ع) علاقه‌مند است یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین (ع) این است.»

عزاداری و گریستن برای شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است.

گریه بر مصیبت‌های امام حسین(ع) ثواب‌ و فضیلت‌های فراوانی دارد چراکه اشک ریختن در عزای حسین(ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت (ع) و سیدالشّهدا (ع) است. شهید مطهری درباره آثار گریه برای شهید این‌گونه می‌گوید: «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح معنوی و موافقت با نشاط و حرکت او است». گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد.

اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است. امام خمینی(ره) گریه کردن در عزای امام حسین (ع) را زنده نگه داشتن نهضت و گریه بر مظلوم را فریاد مقابل ظالم می‌دانند. هم چنین در جلد سیزدهم کتاب صحیفه نور، امام خمینی (ره) ضمن بیان اینکه گریه ما سیاسی است می‌گویند: «با همین اشک، سیل جریان می‌دهیم و خرد می‌کنیم سدهایی که در مقابل اسلام ایستاده است.»

ایجاد وحدت و تقویت ارتباط میان مسلمانان

ایجاد وحدت و تقویت ارتباط میان مسلمانان یکی دیگر از اهداف بلند عزاداری های محرم است. جامعه مسلمان برای رسیدن به خواسته های خود نیازمند هماهنگی و ارتباط های قوی و پیوند عاطفی میان تک تک افراد است. مناسبت های مذهبی بهترین فرصت برای تقویت وحدت و شرح مسیر پیش روی جامعه اسلامی است، که ماه محرم به عنوان یکی از مهم‌ترین این فرصت ها به شمار می‌رود. عزاداری های محرم از جامعه ای پراکنده، قدرتی بزرگ می‌سازد و امت مسلمان را در برابر نفوذ دشمن متحد می‌کند. این نوع تقویت وحدت را می‌توان در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به وضوح مشاهده کرد.

امام خمینی (ره) که عزاداری را عاملی بی نظیر برای کسب هماهنگی و وحدت می‌دانند، در این باره این چنین بیان می‌کنند: «همه روضه بخوانند، همه گریه بکنند، از این هماهنگ تر چه؟ شما در کجا سراغ دارید که یک ملّتی این طور هماهنگ بشود؟ کی این ها را هماهنگ کرده؟ این ها را سیّد الشهداء علیه السلام هماهنگ کرده است، در کجای عالم سراغ دارید مردم این طور هماهنگ باشند، این هماهنگی را از دست ندهید.»

کسب معنویت و تعلیم معارف دینی

امام حسین (ع) به منظور احیای دین قیام کردند و به همین منظور باید احیای دین و ترویج معارف دینی به عنوان یکی از اهداف عزاداری مورد توجه قرار گیرد. شیعیان با حضور در مراسم عزاداری محرم و با کسب معنویت و تزکیه نفس، خود را در برابر نفوذ شیطان بیمه می‌کنند. محبان اهل بیت (ع) با عزاداری بر مصیبت های امام حسین (ع) پیوند عاطفی قوی بین خود و امام معصوم (ع) ایجاد می‌کنند که این ارتباط عاطفی باعث می‌شود فرد پس از عزاداری سعی کند ویژگی های محبوب را در خود تقویت کند.

هر مراسم عزاداری باید پایگاهی باشد برای روشنگری احکام شرعی و تعلیم معارف دینی چراکه هدف فقط ذکر مصیبت های امام حسین (ع) و خاندان ایشان نمی باشد بلکه عمل به توصیه های امامان (ع) بایستی مورد توجه قرار بگیرد، به همین منظور سخنان واعظان دینی در زمینه اصول و احکام دینی و پیام های اخلاقی و اعتقادی فرصتی مناسب برای تعلیم معارف دینی است.

با پرچم محرم و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید

پرچم محرم ، یکی از پر کاربردترین پرچم های مذهبی است که در ایام عزاداری محرم در کنار سربند مذهبی با طرح «حسین ع» بسیار مورد استفاده قرار گرفته و یکی از ارکان مهم و اصلی بحث تزئینات مراسمات به شمار می رود، پرچم محرم از عقبه ای بسیار پر اهمیت و تاریخی برخوردار است و علاوه بر اینکه یکی از ابزار آذین بندی مراسمات به شمار می رود، به عنوان نماد هر مراسم و هیئتی نیز به حساب می آید.

ویژگی پرچم محرم

حتما تاکنون با پرچم محرم آشنایی پیدا کرده اید و بسیاری از آنها را در ایام محرم بر سر در مساجد، خیابان ها، سر در حسینیه ها، خانه ها و تمام قسمت های شهر مشاهده کرده اید، این پرچم ها از لحاظ شکل ظاهری به چندین دسته تقسیم می شوند و هر کدام از این انواع، کاربرد های خاص خود را دارند مانند: پرچم محرم جا چوب خور برای نصب بر روی غلاف های مخصوص خود در بلوار ها یا بر روی سر در ها، پرچم ریسه ای برای نصب در سالن ها یا مساجد، برج پرچم ها برای نصب بر بروی پایه های بلند پرچم در اماکن باز مانند میادین شهری و استادیوم ها، پرچم تشریفاتی که بر روی یک پایه کوتاه نصب شده و به عنوان پرچم های رسمی در همایش ها و جلسات رسمی دولتی یا ملی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرچم محرم طرح سامورایی که برای نصب بر روی پل های شهری یا پایه پرچم های ورودی اماکن بزرگ مانند سازمان ها و مجتمع ها طراحی شده است، پرچم ها طولی مناسب برای حمل در مراسمات عزاداری سطح شهر، پرچم های دستی مناسب برای حمل توسط افراد و…

در بخش قبلی انواع پرچم محرم و پیکسل مذهبی مورد استفاده در دهه ماه محرم را به شما معرفی کردیم و در دو بخش دیگر می خواهیم موضوع جنس پرچم محرم و مواردی که اهمیت زیادی در بحث خرید پرچم محرم مطرح هستند را مورد بررسی قرار دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

جنس پرچم محرم

جنس پرچم محرم اهمیت زیادی در کیفیت و کاربرد این پرچم دارد، همانطور که می دانید پرچم محرم به واسطه انتصاب به ایام عزاداری سیدالشهدا امام حسین(ع) و خانواده معزز ایشان از قداست خاصی برخوردار است و همین امر دلیل بر اهمیت بحث کیفیت این پرچم شده است و از آنجایی که جنس پرچم محرم یکی از مهمترین پارامتر های تعیین کننده کیفیت این پرچم است، تولید کننده گان سعی می کنند بهترین نوع پارچه موجود در بازار را انتخاب کرده و برای تولید پرچم محرم تهیه کنند.

گذشته از اینها بحث نوع استفاده از پرچم ها نیز در امر انتخاب جنس پرچم محرم بسیار حائز اهمیت است، چرا که معمولا پرچم ها علاوه بر نصب در فضای داخلی مراسمات، در فضای خارجی مراسمات نیز مورد استفاده قرار می گیرند که به تبع وقتی پرچمی در یک فضای باز مورد استفاده قرار بگیرد، تحت تاثیر عواملی جوی مانند باد و طوفان، برف و باران، تابش مستقیم نور آفتاب و… نیز قرار خواهد گرفت که در این صورت باید نوع پارچه ای که به عنوان جنس پرچم محرم انتخاب می شود.

از لحاظ مقاومت در برابر پاره شدن، رنگ پریدگی یا پوسیدگی نیز معیار های لازم را داشته باشد، تولید کنندگان پرچم محرم در طی چندین سال فعالیت در این حوزه و به بهره مندی از تجربیات خود، پارچه های جنس ساتن و فلامنت را برای تولید پرچم های مختلف و پارچه ایده آل به عنوان جنس پرچم محرم برگزیده اند که هم از لحاظ معیار های ذکر شده و هم از لحاظ قیمتی، بسیار مناسب و قابل قبول هستند. لازم به ذکر است که بعضی تولید کنندگان از پارچه های دیگری مانند مخمل و برزنت نیز به عنوان جنس پرچم محرم استفاده می کنند که ما به دلیل معمول نبودن استفاده از این پارچه ها به عنوان پرچم محرم ، به آنها اشاره نکردیم.

خرید پرچم محرم و نکات آن

برای خرید پرچم محرم فقط کافیست مرورگر کامپیوتر یا تلفن همراه خود را باز کرده و همین جمله یعنی خرید پرچم محرم را تایپ کرده و جستجو کنید، خواهید دید که چندین و چند سایت مختلف تحت عنوان خرید پرچم محرم برای شما نمایش داده خواهد شد و شما می توانید با مراجعه به این وبسایت ها انوع و اقسام پرچم محرم را مشاهده کرده و هرکدام که از لحاظ کاربرد و طرح مناسب با معیار های شما بود انتخاب و خریداری نمایید، البته روش های سنتی نیز هنوز به صورت کامل منسوخ نشده اند و شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های فعال در حوزه فروش پرچم اقدام به خرید پرچم محرم خود بنمائید که این روش خرید پرچم محرم مستلزم صرف هزینه و وقت بیشتری خواهد بود.

اما سوال بسیار مهمی که در مورد خرید پرچم محرم به صورت آنلاین از وبسیایت های تولید کنندگان مطرح میشود این است که آیا هر سایتی که تحت عنوان تولید و فروش پرچم فعالیت دارد، مناسب برای خرید پرچم محرم می باشد؟ یا خدماتی که قرار است به ما ارائه شود در حد رضایت ما خواهد بود یا خیر؟ جواب این سوال قطعا خیر است، چرا که با توجه به اینکه ما در خرید آنلاین نمی توانیم جنس پرچم محرم مورد نظرمان و کیفیت محصول مورد ارائه را مستقیم مورد بررسی قرار دهیم و ممکن است عکس محصول یا مشخصاتی که مدیران سایت در مورد محصول خود بیان کرده اند آنچیزی نباشد که در واقعیت قرار است به ما ارائه شود.

بهتر است ابتدا از اعتبار سایت مورد نظر اطمینان به عمل آورده و سپس اقدام به خرید نمائیم، مواردی که می توانند اعتبار یک سایت را برای ما مشخص کنند عبارتند از: نمونه کار های قبلی محصولات، نظر و درصد رضایت مندی خریداران قبلی، برقراری تماس مستقیم با کارشناسان سایت و کسب اطلاعات مهم، تضمین کیفیت محصولات توسط مدیران و… مطمئنا با بررسی مواردی اینچنین می توانیم میزان اعتبار هر سایتی را از نظر قابل اطمینان بودن و ارائه خدمات مطلوب برآورد کرده و با چشم باز اقدام به دریافت خدمات بنمائیم.

تیشرت و شال محرم؛ انتخابی متفاوت برای ایام سوگواری سالار شهیدان

همان گونه که خود نیز می دانید با شروع ماه محرم و مراسم های عزاداری امام حسین (ع) تولید کنندگان علاوه بر تولید انواع پوشاک نظیر تیشرت، شال و… محصولی متفاوت اما زیبا را عرضه کرده اند. بنابراین اگر می خواهید متفاوت تر از هر سال در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حاضر شوید ما به شما پیشنهاد می کنیم که از تیشرت و شال محرم طرح یا سیدالشهدا برای این ایام استفاده نمایید.

ست تیشرت و شال محرم طرح یا سید الشهدا یک ست بسیار زیبا شامل یک تیشرت آستین کوتاه از جنس پنبه لطیف و درجه یک با مدل یقه گرد و یک شال نخی بسیار شیک برای افراد شیک پوش و عزاداران واقعی امام حسین (ع) است که در قسمت جلوی تیشرت و بخشی از شال طرح (یاسید الشهدا) به شکل بسیار زیبایی نوشته شده است. چاپ فوق العاده زیبا و باکیفیت این ست تیشرت و شال محرم توانسته است نظر بسیاری را به خود جلب نماید.

تیم خدمتگزاران

خدمتگزاران از سال ۹۴ با هدف کمک به جامعه مذهبی جهت برگزاری مناسبت های مذهبی از جمله غدیر، نیمه شعبان، فاطمیه و محرم تاسیس شد. خدمتگزارن علاوه تولید محتوای مفید در این زمینه، محصولات فرهنگی و مذهبی مورد نیاز را نیز در اختیار شیعیان و محبین اهل بیت قرار می دهد.
دکمه بازگشت به بالا