علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

درمان خانگی انواع کمردرد و گردن درد (۱۰۰٪ کاربردی)

بررسی درمان خانگی گردن درد و کمردرد

کمردرد و گردن درد می تواند تأثیر زیادی در زندگی روزمره شما داشته باشد. اگرچه این درد ممکن است نشانه یک وضعیت جدی تر مانند تنگی نخاع ، دیسک کمر یا آرتروز ستون فقرات باشد اما ممکن است ناشی از کهولت سن شما و شیوه زندگی فعلی باشد.

در طی چند دقیقه ، شما می توانید انواع داروهای طبیعی را امتحان کنید که می تواند مقداری از درد در گردن و کمر شما را کاهش دهد که به شما کمک می کند زندگی آرامش بخشتری داشته باشید. در حالی که همیشه باید در مورد نگرانی های جدی و آسیب های احتمالی با پزشک خود صحبت کنید ، اما می توانید علائم خود را به راحتی در خانه خود درمان کنید. بالش های طبی یکی از انواع درمان های خانگی است. اما تفاوت بالش طبی پزشکی با بالشت الیاف در چیست؟ با ما همراه باشید تا به این سوال شما پاسخ دهیم.

روش 1 : دریافت امداد فوری

اگر با مصدومیت اخیر مواجه هستید از کمپرس سرد استفاده کنید: یک کیسه پلاستیکی را با یخ پر کنید و یک حوله تمیز را در اطراف آن بپیچید. یخ ها را به مدت 10 دقیقه روی منطقه آسیب دیده قرار دهید ، سپس بسته را خارج کنید. اگر درد شما همچنان ادامه دارد ، بیش از 3 بار در روز از یخ درمانی استفاده کنید.

برای درد موجود ، از کمپرس گرم استفاده کنید: یک پد گرمکن یا کمپرس گرم برای منطقه آسیب دیده انتخاب کنید. یک تایمر به مدت 20 دقیقه تنظیم کنید و کمپرس گرم را برای مدت زمان طولانی در منطقه آسیب دیده نگذارید. با پزشک خود صحبت کنید که چه نوع کمپرس (گرما یا سرما) برای علائم خاص شما مناسب است. کمپرس به خصوص برای کمردرد کار می کند.

برای درمان درد گردن و کمر از دستگاه TENS استفاده کنید: یک دستگاه تحریک عصب الکتریکی از راه پوست (TENS) تهیه کنید ، که از مقادیر کمی برق برای تسکین درد استفاده می کند. الکترودها را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. حتماً دستورالعمل های ارائه شده را رعایت کنید یا در صورت عدم اطمینان از پزشک مشاوره بخواهید.

برای خلاص شدن از درد خود به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید: ببینید اگر این درمان درد شما را تسکین می بخشد، در این صورت ممکن است بخواهید قرار ملاقات دیگری را تعیین کنید یا یک برنامه درمانی منظم را با متخصص طب سوزنی یا پزشک خود تهیه کنید.

ماساژ و مراقبت کایروپراکتیک را نیز امتحان کنید! یک قرار ملاقات با یک ماساژ درمانی برای تسکین درد کمر یا گردن موجود خود برنامه ریزی کنید.

بالش طبی مموری فوم پزشکی نیز گزینه ای بسیار مناسب برای درمان گردن درد شما می باشد.

روش 2 :کشش و ورزش برای کاهش درد

کشش ساده ای را برای کاهش درد گردن خود انجام دهید:  برای انجام این ورزش گردن درد باید سر خود را صاف نگه دارید، سپس به جلو نگاه کنید. چانه خود را به جلو ببرید و سر خود را به عقب در یک خط راست بکشید. هنگامی که سر خود را به عقب بردید، آن را به مدت 5 ثانیه نگه دارید. این کشش را 5 بار در طول روز تکرار کنید تا اثر کامل حاصل شود. این کشش ها را به صورت روزانه انجام دهید.

یک تمرین پل را برای کشش پشت خود انجام دهید: یک تشک یوگا قرار دهید یا یک سطح راحت دیگر برای استفاده پیدا کنید. روی پشت خود دراز بکشید که هر دو پا روی زمین قرار بگیرد و زانوها را خم کنید سپس باسن خود را از زمین بلند کنید. قبل از پایین آوردن باسن و به زمین 3 بار نفس عمیق بکشید.

سعی کنید هر روز 5 تکرار از این کار انجام دهید. هرچه احساس راحتی بیشتری نسبت به ورزش می کنید ، چند تکرار دیگر به روال خود اضافه کنید.

هنگامی که باسن خود را بلند می کنید ، باید یک خط مورب از شانه های خود تا بالای زانو ایجاد کنید.

ورزش منظم قلب را در اولویت قرار دهید: در مورد ایجاد یک برنامه تمرینی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید یا برنامه ورزشی را به تنهایی تهیه کنید. تمرینی را انتخاب کنید که قلب شما را پمپاژ می کند ، مانند پیاده روی و طناب زدن. در حالت ایده آل ، هدف داشته باشید که هر هفته حدود 150 دقیقه ورزش کنید ، یا توصیه های خاص پزشک خود را دنبال کنید.

برای کاهش درد خود مرتباً تمرینات قدرتی انجام دهید: یک سطح راحت برای ورزش پیدا کنید ، سپس روی شکم خود بگذارید. خود را بالا ببرید تا فقط وزن خود را روی انگشتان پا و ساعد قرار دهید ، سپس این حالت تخته را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. 30 ثانیه به خودتان فرصت دهید تا استراحت کنید ، سپس تکرار دیگری از این تمرین را امتحان کنید.

برای کاهش علائم، یوگا کار کنید: روی تمرینات آسان که روی کشش و تقویت عضلات اطراف کمر و گردن شما کار می کنند ، تمرکز کنید. به طور خاص ، به دنبال نکات یا ورزش هایی باشید که شما را مجبور به تمرکز روی وضعیت خواب و تنفس کنید. اگر نمی دانید چگونه یا از کجا شروع کنید ، از پزشک خود مشاوره بگیرید.

برای کاهش درد ستون فقرات مقداری وزن کم کنید: روی حفظ یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزمره کار کنید ، که ممکن است به شما در کاهش وزن کمی کمک کند. با پزشک خود در مورد یک برنامه تمرین سفارشی که برای نیازهای شما طراحی شده باشد ، صحبت کنید که فشار زیادی روی کمر و گردن شما وارد نکند. اگر بلافاصله نتیجه نمی بینید ، ناامید نشوید ، کاهش وزن یک تلاش بزرگ است و زمان و فداکاری زیادی می طلبد.

روش 3 :ایجاد رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی

برای کاهش درد خود از غذاهایی با خصوصیات ضد التهابی استفاده کنید: رژیم غذایی خود را با مقدار زیادی محصولات تازه ، سبزیجات برگ دار ، آجیل و دانه ها، روغن های سالم و ماهی های چرب پر کنید. این غذاها را به طور مرتب به وعده های غذایی خود اضافه کنید، در حالی که در ابتدا ممکن است احساس متفاوتی نداشته باشید ، ممکن است بعد از چندین هفته یا ماه احساس بهتری داشته باشید. با توجه به این نکته ، به دنبال غذاهای چرب با مقدار زیادی چربی اشباع نباشید ، زیرا این ممکن است التهاب شما را بدتر کند.

به دنبال میوه ها و سبزیجات رنگی مانند چغندر ، زغال اخته ، پرتقال ، گوجه فرنگی و توت فرنگی باشید. علاوه بر این ، سبزیجات برگ دار مانند کلم بروکلی ، کلم و اسفناج مصرف کنید.

ساردین ، ​​ماهی خال مخالی و ماهی قزل آلا برخی از ماهی های چرب عالی هستند که می توانید آنها را امتحان کنید.

روغن های سالم پر از چربی های اشباع نشده مثل کانولا و روغن زیتون هستند.

سعی کنید از غذاهای تهیه شده با دانه های تصفیه شده مانند نان سفید خودداری کنید.

غذاهایی را که مقدار زیادی کلسیم دارند،برای کاهش درد در طول زمان انتخاب کنید: ساردین ، ​​لبنیات کم چرب ، سویا و سبزیجات برگ دار را برای تأمین نیاز روزانه کلسیم خود انتخاب کنید. اگر در دریافت نیاز روزانه به کلسیم خود دچار مشکل هستید ، از پزشک سوال کنید که آیا مکمل ها یا قرص های ویتامین D گزینه خوبی برای شما هستند.

در حالت ایده آل ، شما باید حداقل 1000 میلی گرم کلسیم و 600 میلی گرم ویتامین D هر روز مصرف کنید.

اگر به یک مسئله مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان مبتلا هستید، کلسیم ممکن است به کاهش کمر شما کمک کند.

محدودیت های خود را بدانید: کارهایی را انجام ندهید که فشار زیادی به پشت و گردن شما وارد کند ، مانند بلند کردن جعبه سنگین یا فشار دادن مبلمان. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض فشار و آسیب دیدگی کمر قرار داشته باشید ، از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک بخواهید.

کفش های راحتی را انتخاب کنید که به پشت شما فشار وارد نکند: از کفشهای پاشنه بلند  خودداری کنید. در عوض ، کفش های صاف و راحت را انتخاب کنید که فشار زیادی به کمر و ستون فقرات شما وارد نکند.

با یک بالش و تشک راحت ، یک شب خوب بخوابید: یک بالش و تشک را انتخاب کنید که پشت و گردن شما را پشتیبانی می کند. اگر تختخوابی را با کسی به اشتراک می گذارید ، اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای خواب و استراحت هر دو شما وجود دارد. هنگام نشستن نیز از بالش طبی برای درمان کمردرد و درد دنبالچه استفاده کنید.

در صورت آسیب دیدگی کمر یا گردن ، فوراً به پزشک مراجعه کنید: اگر در هنگام سقوط ، تصادف رانندگی یا رویداد ورزشی ، کمرتان آسیب دید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا آسیب شما ارزیابی شود. آنها مطمئن خواهند شد که شما استخوان شکسته یا آسیب جدی تری ندارید. سپس آنها به شما کمک می کنند تا یک برنامه درمانی ایجاد کنید تا به شما در بهتر بودن کمک کند.

سعی نکنید به تنهایی صدمه را درمان کنید. در صورت عدم مراقبت صحیح ، ممکن است برخی از صدمات بدتر شود.

در صورت احساس بی حسی ، سوزن سوزن شدن یا درد شدید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم شدید احساس می کنید نگران نباشید، زیرا ممکن است عصبی منقسم داشته باشید. برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید تا علائم خود را درمان کنید.

به پزشک خود بگویید که چه مدت این علائم را تجربه کرده اید و فکر می کنید چه چیزی باعث آنها شده است.

در صورت بروز علائم جدی ، درمان فوری را انجام دهید: در حالی که نیازی به نگرانی نیستید، علائم شدید ممکن است نشانه اشتباه بودن بیماری باشد. بهتر است پزشک شما را معاینه کند. برای کمک به بهبودی ممکن است شما نیاز به درمان دیگری داشته باشید. اگر در ادرار مشکل دارید ، به اورژانس مراجعه کنید یا در همان روز قرار ملاقات پزشک خود را بگیرید، در صورت مشکل در ادرار کردن، احساس بی حسی در پاها، تب، احساس ضعف  یا علائم شدید دیگری را تجربه می کنید.

اگر درد شما در مدت 1 هفته بهبود نیابد، به پزشک مراجعه کنید. در اکثر موارد ، درد پشت و گردن شما با مراقبت از خود در چند روز بهبود می یابد. در صورت تداوم یا بدتر شدن ، به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن را پیدا کند. آنها می توانند علت کمردرد شما را تشخیص داده و به شما در یافتن درمان کمک کنند.

درمان کمردرد در پنج دقیقه

شاید هنگام بلند کردن بار سنگین بدجوری خم شدید یا اینکه آرتروز کمر دارید. دلیل کمردرد شما هر چه که باشد هنگام کمردرد حرکت کردن برای شما دشوار است. تقریبا یک نفر از هر ۴ نفر به تازگی کمردرد داشته است و تقریبا همه می توانند انتظار کمردرد در یک مقطع از زندگی شان را داشته باشند.

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول آسیب استفاده از کیسه سرما (یخ) بهترین و سریع ترین درمان است، زیرا سرما خاصیت ضدالتهابی دارد. با اعمال سرما روی کمر پس از پنج دقیقه کمردردتان ساکت می شود، البته لازم است که اعمال سرما را تا 12 دقیقه ادامه دهید. هر چند ممکن است شما تمایل به استفاده از گرما داشته باشید، زیرا گرما درد را کم می کند و به شل کردن عضله کمک می کند، اما  از آنجا که گرما التهاب را افزایش می دهد در روزهای اول درد و آسیب مناسب نیست. پس از گذشت ۴۸ ساعت از شروع درد یا آسیب اگر بخواهید می توانید از گرما استفاده کنید. کاربرد گرما را پس از ۲۰ دقیقه متوقف کنید تا پوست شما استراحت کند.

به حرکت کردن ادامه دهید

ستون فقرات همانند سایر قسمت های بدن برای حرکت است. فعالیت های روزمره تان را انجام دهید. تختخواب تان را مرتب کنید‌‌‌ سر کار بروید و برای قدم زدن بیرون بروید. ورزش های هوازی همانند شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی برای تحرک بیشتر شما و ستون فقرات تان مفید هستند. فقط زیاده روی نکنید. هنگامیکه کمرتان آزرده و دردناک است، استراحت طولانی لازم نیست، تنها فعالیت های روزانه خود را تعدیل کنید.

آموزش درمان کمردرد با ورزش

زمانیکه کمردرد دارید با تمرین دادن عضلات حمایت کننده کمر، همانند فیله های پشت، می توانید از ابتلای مجدد به کمردرد پیشگیری کنید. این عضلات به شما کمک می کنند تا ستون فقرات شما راستای مناسب داشته باشد. داشتن عضلات قوی در لگن، شکم و ران سبب ایجاد ثبات بیشتر برای کمر می شود. در نظر داشته باشید که هر ورزشی برای بیمار مبتلا به کمردرد مناسب نیست. به طور مثال ورزش های دراز و نشست و بالا آوردن جفت پا از روی زمین در حالت طاق باز برای کمردرد مضر هستند، زیرا این ورزش ها فشار زیادی به کمر و دیسک های بین مهره ای می آورند.

حرکات اصلاحی کمردرد

در افرادیکه دچار گودی کمر زیاد، قوز بیش از حدپشتی یا اسکلیوز (انحراف طرفی ستون فقرات) هستند، لازم است که حرکات اصلاحی کمردرد را انجام دهند. البته باید در نظر داشت که برای اصلاح ساختار بدنی انجام منظم حرکات اصلاحی برای حداقل 3 ماه ضرورت دارد.

بهترین ورزش برای کمردرد

تمام روز پشت میز قوز نکنید. هر ۲۰ دقیقه یک بار بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اکثر ما بیشتر زمان روز را پشت میز با وضعیت بدنی نامناسب می نشینیم. لازم است که در طول روز هر 30 دقیقه یک بار از جای مان برخیزیم و کمرمان را کشش دهیم. انجام حرکات کششی برای پاها نیز مهم است. از آنجا که آسیب موجود در کمر بیماران یکسان نیست،بهترین ورزش برای درمان کمردرد در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به کمردرد با انجام کشش منظم همانند ورزش یوگا کمردردشان بهبود می یابد.

درمان سنتی کمردرد

برخی از روش های سنتی مانند روغن مالیدن و استفاده از بادکش (کاپینگ) نیز برای درمان کمردرد می توانند مفید باشند. بادکش به دو صورت بادکش گرم و سرد قابل انجام است. فواید بادکش کمر در تسکین دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی به اثبات رسیده است. درمان سیاتیک با بادکش نیز جزو درمان های سنتی محسوب می شود.

درمان کمردرد برای همیشه

بهترین راه درمان کمردرد برای همیشه، پیشگیری از ابتلا است. تغییرات مناسب در ارگونومی منزل و محل کار برای پیشگیری از کمردرد بسیار موثر است. محیط کارتان را طوری بچینید که لازم نباشد برای دیدن مانیتور کامپیوتر به جلو یا برای گرفتن موس کامپیوتر به یک طرف خم شوید. صندلی کارتان را طوری انتخاب کنید که پشتی صندلی قوس کمرتان را پر کند (بدین صورت از مهره های کمری حمایت می شوند)  و کف پایتان روی زمین قرار گیرد.

مراقب وضعیت بدنی تان باشید: با قوز کردن، فشار زیادی به مهره های کمر می آید. به خصوص هنگام بلند کردن بار مراقبت از وضعیت بدنی صحیح بسیار مهم است. هرگز از کمر به جلو خم نشوید و در عوض از زانوها خم و راست شوید. بار مورد نظر باید محل گرفتن (دستگیره) خوبی داشته باشد. هنگام بلند کردن بار، آن را تا جای ممکن به بدن خود نزدیک کنید.

درمان کمردرد در زنان

خانم ها بیشتر مستعد ابتلا به برخی از مشکلات کمر هستند. به علاوه در خانم ها کمردرد با گذشت زمان بیشتر احتمال دارد که مزمن شود. از جمله انواع کمردرد در زنان می توان از مشکلات مرتبط با پس از یائسگی در کمر نام برد.

کفش پاشنه ده سانتی خود را دربیاورید و یک کفش با پاشنه تخت یا پاشنه کمتر از ۳ سانتی متر بپوشید. کفش پاشنه بلند وضعیت بدنی شما را بی ثبات می کند و فشار زیادی بر مهره های کمری می آورد. برای درمان کمردرد در زنان، کفش هایی که پاشنه شان به صورت یکسره (لژ) است، نسبت به کفش های پاشنه باریک مزیت دارند.

درمان خانگی دیسک کمر

پنج مهره کمری داریم. مابین مهره ها دیسک ها قرار دارند. دیسک های کمری در صورتیکه دچار برجستگی یا پارگی شوند، ممکن است سبب ایجاد علایمی همانند کمردر، پادرد، درد تیرکشنده در پا (درد سیاتیک)، بی حسی، خواب رفتگی و یا حس مورمور در انگشتان پا و ضعف عضلات پا گردند. چند روش موثر برای درمان خانگی دیسک کمر استفاده از گرما یا سرما (با هر کدام که حس بهتری دارید)، استفاده از کمربند، انجام حرکات کششی ملایم و استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی است.

دکمه بازگشت به بالا