علمی و پزشکی

قالیباف: نیازمند یک حکمرانی مناسب در بخش نطام سلامت برای افق پیش رو هستیم

رئیس شورای اسلامی گفت: برای افق آینده نیازمند مدیریت صحیح حوزه سلامت هستیم تا بهداشت و درمان مورد توجه جدی قرار گیرد. نیاز به تغییر، شفاف سازی، عمومی سازی و هوشمندسازی همه مجموعه ها از جمله در حوزه سلامت است.

به گزارش نازک نارنجی، محمدباقر قالیباف در مراسم گرامیداشت روز پزشک، این روز را تبریک و تسلیت گفت. شما از همه با آنها هستید. به همه پزشکان قوت الهی می گویم، این توفیق من است که امروز در کنار پزشکان هستم.

وی تاکید کرد: نمی توان از شجاعت و تلاش پزشکان در دوران دفاع مقدس سخنی به میان نیاورد، شاید عده ای آن روزها را درک نمی کردند، اما در لحظات سخت و عاشقانه که رزمندگان دلیرانه به سوی دشمن رفتند، یکی از دغدغه ها بود. بدون شک بحث جراحات و صدمات بود. گاهی اوقات کودکان در شب آسیب می بینند، اما ممکن است تا صبح نتوانند تخلیه شوند یا مراقبت های اولیه فوری را دریافت کنند. در آغاز جنگ ساعت ها و گاه روزها طول می کشید تا به محل معالجه برسد، اما هنوز یک سال از جنگ نگذشته بود که این نگرانی از ذهن رزمندگان، کودکان و سوژه های پزشکی پاک شد. تیم با مردان رزمنده ای است که در شب عمل می کنند و اولین جایی که در پشت خاکریز ساخته شده است می توان اورژانس را قرار داد و در بیمارستان هایی که چند کیلومتر دورتر از خط مقدم قرار دارند عملیات مهمی انجام داد.

وی با اشاره به فداکاری جامعه پزشکی در دوران کرونا گفت: در این برهه از زمان، پزشکان به نوعی در خط مقدم حضور دارند و نسل آینده جامعه پزشکی نشان داده که آماده خدمت هستند. فرق مرد و ترسو با دمیدن در شیپور جنگ معلوم می شود. از شما متشکرم و به شما پزشکانی که در هر زمینه ای خدمت می کنید افتخار می کنم.

قالیباف تصریح کرد: در بحثی که با عزیزان در حوزه برنامه ریزی داشتم; وقتی صحبت از چالش های کشور می شود، سه موضوع را مطرح می کنم. اول آب، دوم جمعیت و سوم اقتصاد. وقتی از جمعیت صحبت می کنیم، سلامت نقش خود را نشان می دهد. امروز، ما در مورد هرم جمعیتی، مهاجرت، امید به زندگی و سایر مسائل اجتماعی که تأثیر آشکاری بر سلامت دارند بحث می کنیم. سلامت یکی از مسائل جهانی است و هیچ کس تحت تأثیر سلامت قرار نمی گیرد و نقش مهمی ایفا نمی کند.

وی افزود: در حوزه اقتصادی چالش هایی وجود دارد. حتی با مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه توانایی ها مشکل داریم، اما معتقدم دو نقطه است که توانایی رقابت داریم و نه تنها درون زا نیستیم، بلکه توانایی رقابت جهانی را داریم. یکی در حوزه دفاعی و دیگری در حوزه بهداشت و درمان است که ظرفیت خوبی داریم. اما چالش ما نوع مدیریت و دیدگاه مدیریتی در حوزه سلامت است. در حوزه اقتصادی اگر بخواهیم به موضوع پول نگاه کنیم، یکی از مشکلات سیستم مدیریت ریال است که پیامدهایی را ایجاد می کند. از ظرفیت شناخته شده در حوزه پزشکی و سلامت آنطور که باید استفاده نکرده ایم. نحوه مدیریت این بخش به این دلیل است که گاهی از ظرفیت موجود استفاده نمی کنیم و به یک معنا از این بخش بی بهره هستیم. مستضعفان گروهی هستند که نمی توانند ظرفیت بالقوه را به ظرفیت بالفعل تبدیل کنند. مدیریت خوب و تصمیم درست و قابل قبول، به فعلیت رساندن ظرفیت بالقوه است. ما باید اقدامات خود را از درمان به پیشگیری تغییر دهیم و سلامت را بر درمان اولویت دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که من در شهرداری تهران خدمت می کردم، تهران در حوزه سلامت ضعیف تر بود به گونه ای که حتی در روستاهای 2000 نفری در مناطق دورافتاده خدمات سیستماتیک ارائه می کرد و این یعنی مشکل مدیریت در حوزه سلامت وجود دارد. سیستمی که ما می دانیم و بخشی از آن به شخص من که در مجلس خدمت می کنم برمی گردد و برای تغییر این روند چه کار خواهیم کرد؟

رئیس شورای اسلامی با بیان ملی شدن روزافزون خدمات بهداشتی و درمانی گفت: این ملی شدن اگر با باورهای دینی ما، نظام تحول و باور منطقی و… اشتباه باشد، هر روز در حال افزایش است. ما باید هر چه پیش می رویم محبوب باشیم. امروز در شرایط سخت اقتصادی با بسیاری از متخصصان در این زمینه صحبت کردم و تور درمانی را دنبال می کنیم که ظرفیت زیادی برای به ارمغان آوردن منافع زیادی برای همه بخش ها دارد. وقتی هجرت جامعه پزشکی و پرستاری را می بینیم حسرت بیشتر می شود.

وی افزود: اینها مسائلی است که باید با هم بحث کنیم. من شک ندارم که بخشی از اینها در مجلس به ما برمی گردد. البته تلاش می کنیم که این اتفاق نیفتد اما سعی می کنیم سال آینده کمتر اتفاق بیفتد، اما اینها زمینه هایی است که باید صحبت کنیم و نتیجه بگیریم و مشکلات را حل کنیم و می توانیم این کار را انجام دهیم. بیایید کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: اکنون مشکلاتی در حوزه غذا و دارو وجود دارد. برخی مشکلات و انتقادات جدی به سازمان غذا و دارو وارد است. از آنجایی که با موفقیت در خدمت پلیس بودم و همزمان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودم، متوجه مشکلاتی در زمینه غذا و دارو شدم که برخی از آنها همچنان ادامه دارد. هر جامعه ای مشکلاتی دارد، اما در این بخش از بهداشت و درمان، موضوع مدیریت تضاد منافع زمانی که به پزشکان معطوف می شود بسیار محدود است. جامعه پزشکی ما متعهد است. در هزینه درمان، هزینه نیروی انسانی چند درصد از سهم هزینه هاست؟ در بدترین حالت این درصد باید تک رقمی باشد و مابقی هزینه در بخش دیگری باشد و در اینجا همه ما مسئول حفاظت از جامعه پزشکی هستیم. در سایر بخش ها از نظر امکانات و تجهیزات چه تعداد از مسائل متاثر از سایر بخش های اقتصاد است؟ که اصلا ربطی به جامعه پزشکی نداره.

قالیباف گفت: اکنون یکی از نکات مهم این است که بحث رابطه سلامت و بیمه بسیار مهم است. برای افق آینده نیازمند مدیریت صحیح حوزه سلامت هستیم تا بهداشت و درمان مورد توجه جدی قرار گیرد. ضرورت تغییر موضوع شفافیت، مردمی‌سازی و هوشمندسازی همه مجموعه‌ها از جمله حوزه سلامت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا