اقتصادی

اشتباه خلبان پاکستانی عامل حادثه بود

مدیرکل بررسی سانحه و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار و ارائه گزارش نهایی بررسی سانحه دو پرواز ایرلاین های پاکستانی به ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان خبر داد.

به گزارش نازک نارنجی، روز یکشنبه دوم مردادماه، دو فروند هواپیمای مسافربری پاکستان در آسمان ایران تقریباً با هم برخورد کردند. پاکستان علت این حادثه را “خطای انسانی” مقامات کنترل ترافیک هوایی ایران اعلام کرد. به گفته مقامات پاکستانی، این هواپیما که در آسمان ایران عازم پیشاور بود، در حالی که ارتفاع خود را کاهش می داد، نزدیک به هواپیمای دیگر پاکستانی بود که همزمان به سمت دبی در حرکت بود. آنها مدعی شدند این حادثه زمانی رخ داده است که ماموران کنترل هوایی ایران به طور ناگهانی کریدور هوایی یکی از هواپیماهای پاکستانی را تغییر داده و ارتفاع آن را پایین آورده اند.

حسن رضایی فر در این باره گفت: این حادثه شدید بین دو پرواز ترانزیت ایرلاین پاکستانی به شماره 211 در مسیر پنجاب پاکستان به دبی امارات و پرواز شماره 286 این شرکت در مسیر دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت 05:23 امروز به وقت محلی در روز یکشنبه 02/05/1401 در ایران در حوالی شهر بندرعباس رخ داد.

وی افزود: پس از دریافت مکالمات دو پرواز با مرکز کنترل فضای جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همچنین گزارش خلبانان این پرواز، بررسی های لازم در کمیته بررسی سانحه ترافیک هوایی انجام شد. مشخص شد. که خلبان پرواز شماره 211 آماده فرود در ارتفاع 36000 پا بود.

رضایی فر ادامه داد: کنترلر به وی اعلام کرد که آمادگی دارد در 20 مایلی قبل از نقطه ثابت PATAT ارتفاع را به 20000 پا کاهش دهد تا مجوز کاهش ارتفاع داده شود که خلبان متوجه نشد. خلبان اعلام نکرد کنترل کننده و دریافت مجوز. ، شروع به کاهش طول می کند.

مدیرکل بررسی حوادث و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمان یکی دیگر از پروازهای پاکستانی به شماره 286 که در ارتفاع 35 هزار پایی پرواز می کرد، اخطار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر دریافت کرد و به کنترلر اطلاع داد. هشدار کاهش ارتفاع (برد دستگاه) برای جلوگیری از برخورد و دو پرواز ایمن از یکدیگر عبور کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی حداقل فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه 1000 فوتی تعریف شده است که در این حادثه به 700 فوت کاهش یافت.

رضایی فر در پایان گفت: اظهاراتی که سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستان به رسانه بی بی سی مبنی بر نتیجه همسایه بیان کرد، غیرحرفه ای است و ممکن است با هدف ناامن اعلام فضای جمهوری اسلامی ایران باشد که صحت ندارد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا