بین الملل

تحلیل گلوبال‌تایمز از درخواست عضویت ایران در بریکس

به گزارش گلوبال تایمز، تحلیلگران تاکید کردند که گسترش گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی همچنین قدرت صلح آمیز برای ایجاد نظم بین المللی را در هنگام گروه های کوچک و تحریم های یکجانبه بر اساس ملاحظات ژئوپلیتیک تقویت می کند. مفید

به گزارش ایرنا، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته در نشستی خبری گفت که پکن از ایران و عضویت در برجام حمایت می کند. وی ضمن صحبت از تمایل ایران برای پیوستن به بریکس، گفت که کشورش فعالانه از روند افزایش عضویت آنها و گسترش همکاری های بریکس پلاس حمایت می کند. وزیر امور خارجه روسیه نیز ایران را برای عضویت در برجام شایسته و ارزشمند دانست.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در خصوص تمایل جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به برجام، ایران را کشوری شایسته کاندیداتوری این گروه خواند و عضویت تهران در برجام را ارزشمند دانست.

گلوبال تایمز نوشت: ایران رسماً برای عضویت خانواده بریکس درخواست می دهد. در نامه ارسالی سفارت ایران در پکن به گلوبال تایمز آمده است: کشورهای بریکس نقش مهمی در اعمال چندجانبه گرایی واقعی و ارتقای وحدت و قدرت در میان کشورهای در حال توسعه دارند. ایران آماده است تا تمامی منابع و مزایای خود از جمله ذخایر انرژی، نیروی انسانی و دستاوردهای علمی را برای کمک به کشورهای بریکس در دستیابی به اهداف خود فراهم کند.

فنگ زینگ که، دبیر کل مجمع جهانی مالی و مدیر مرکز بریکس برای حکومت‌داری جهانی، گفت: علاوه بر ایران و آرژانتین که قبلاً برای پیوستن به برجام ابراز علاقه کرده‌اند، بسیاری از کشورها نیز برای پیوستن به این سازوکار ابراز علاقه کرده‌اند. به Global Times گفت. BRICS برای کشورهای در حال توسعه به عنوان سیستمی برای پیگیری زمینه های مشترک توسعه و پیشرفت جذاب است.

وی افزود: گنجاندن ایران در برجام به عنوان کانال نزدیکتر و مؤثرتر بین منابع و بازارها که به نفع همه اعضاست.

آرژانتین به عنوان نماینده اقتصادهای نوظهور نیز به ارتقای همکاری بین بریکس و سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین کمک می کند.

بر اساس این گزارش، «از آنجایی که بریکس یک توافق نیست، هرگونه درخواست عضویت مستلزم بحث در میان پنج عضو مؤسس است».

گسترش بریکس موضوع داغ چهاردهمین اجلاس سران بریکس هفته گذشته بود.

در حال حاضر، کشورهای بریکس 40 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند که 25 درصد اقتصاد جهان، 18 درصد تجارت جهانی و 50 درصد رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص می دهند.

جذابیت گروه BRICS و مشارکت BRICS Plus با موفقیت آن در پیشرفت توسعه افزایش یافته است.

در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به درخواست ایران و آرژانتین برای پیوستن به برجام در کانال تلگرامی خود نوشت: در حالی که کاخ سفید در نظر دارد چه چیزی جهان را قطع، ممنوع یا نابود می کند، آرژانتین و ایران برای پیوستن به برجام درخواست داده اند. .

در مقایسه با گروه‌های تحت رهبری ایالات متحده مانند گروه هفت ونتو، که هیچ راه‌حلی برای چالش‌های رو به رشد جهان ارائه نمی‌دهند، اما علیرغم شکاف‌های جهانی فزاینده، تحلیلگران می‌گویند که گروه BRICS بلندتر است و افق و آینده‌ای دورتر را می‌بیند. این نشان دهنده جهان است، آینده ای که توسط بسیاری از اقتصادهای نوظهور مشخص شده است که هدفشان ارتقای رشد جهانی از طریق توسعه است.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین خواهان پیوستن به برجام هستند در حالی که چین و روسیه از تمایل هر دو کشور برای عضویت در آخرین موضع رسمی خود حمایت می کنند.

گروه بریکس در حال حاضر از پنج قدرت نوظهور جهانی شامل چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. نام این گروه به صورت اختصاری به حروف اول اسامی پنج کشور عضو فعلی آن می گویند.

آیت الله رئیسی روز جمعه در ویدئو کنفرانس کشورهای بریکس پلاس به میزبانی چین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی های خود از جمله ذخایر انرژی منحصر به فرد، شبکه های حمل و نقل و سفرهای کوتاه مدت و ارزان است. ثروت بی نظیر نیروی انسانی آموزش دیده و همچنین دستاوردهای علمی منحصربفرد برای دستیابی به اهداف بریکس و این موقعیت سیاسی و جغرافیای اقتصادی منحصر به فرد، می تواند ایران را به شریکی قوی و قابل اعتماد در اتصال برجام به گلوگاه های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی تبدیل کند.

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی (بریکس) با محوریت تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی بین اعضا و شرکای این گروه روز جمعه (23 تیرماه) برگزار شد. ملاقات.

رهبران بریکس در اجلاس اخیر بر گسترش گروه کاری توافق کردند و از بحث در مورد الگوها و روندهای این گسترش حمایت کردند.

311311

دکمه بازگشت به بالا