اقتصادی

مافیای خودرو پیروز شدند/ آشفته بازار خودرو را سامانی نیست

گزارش نازک نارنجی

مافیای خودرو پیروز شد/ هرج و مرج بازار خودرو وحشتناک است

کاهش عرضه خودروهای پرتقاضا در طرح های فروش منحصر به فرد دو خودروساز بزرگ کشور باعث شد این مدل های خودرو در هفته گذشته بیشترین افزایش قیمت را در بازار ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی نازک نارنجی، التهاب بازار خودرو از نخستین روزهای سال 1401 آغاز شد و با آغاز اردیبهشت ماه، افزایش قیمت ها شدت گرفت. بررسی قیمت های بازار آزاد طی 10 روز گذشته نشان می دهد که قیمت 206 با افزایش شدید مواجه شده و به بیش از 304 میلیون تومان رسیده است، تیبا قیمت 200 میلیون تومانی را ثبت کرد.

بر اساس اعلام وزارت صمت، با اجرای طرح خودرویی این وزارتخانه و افزایش تیراژ خودروسازان، از انحرافات بازار خودرو اندکی کاسته می شود. هرچند وزیر صمت از کاهش 15 درصدی قیمت خودرو صحبت کرد، اما در شرایط فعلی مشخص است که این طرح و سیاست های وزارت صنعت در خصوص صنعت خودرو موفقیت آمیز نبوده و حتی خودروسازان نیز به دستور رئیس جمهور عمل کردند. . آنها هنوز به طور کامل اجرا نکرده اند و به تازگی اعلام کرده اند که در حال اجرای برنامه هایی برای افزایش تولید، کاهش خودروهای معیوب در کف پارکینگ ها و افزایش کیفیت خودروها هستند.

اما با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو، واقعیت چیز دیگری است. و به گفته یکی از نمایندگان مجلس، مافیای خودرو به دنبال منفعت طلبی به گونه ای است که صدای نارضایتی مردم را از این آشفتگی دروغین نشنود.

با توجه به آمار عرضه خودرو طرح فروش منحصربفرد دو خودروساز بزرگ کشور، می توان نتیجه گرفت که عرضه خودروهای پرتقاضا با کاهش 50 درصدی ظرفیت مواجه است که سیگنال منفی بازار را نیز مخابره می کند. این خودرو در ماه های آتی عرضه خواهد شد. این خودرو به شدت در بازار فرو خواهد رفت و در نتیجه افزایش شدیدتر قیمت ها در بازار آزاد خواهد بود.

کاهش عرضه خودروهای پرتقاضا در طرح های فوق العاده فروش خودروسازان باعث شد این مدل خودرو در هفته گذشته بیشترین افزایش قیمت را در بازار داشته باشد به عنوان مثال پژو پارس بنزینی با قیمت 312 میلیون تومان و پژو پارس. TU5 حدود 377 میلیون تومان قیمت دارد. حتی خودروهای خانواده هایما که برای مدتی با حذف قرعه کشی عرضه می شد و طرح افزایش تولید آن نیز اجرایی می شد، در سال جدید برای فروش در ایران خودرو اعلام نشد و باعث شد قیمت هایما اس 7 به بالاتر از قیمت ها برسد. 910 میلیون تومان.

قیمت پراید در شرایطی که تولید آن به دلیل نوسانات بازار متوقف شده، بیش از 200 میلیون تومان است.

البته افزایش نرخ ارز و انتظارات برای توافق هسته ای نیز تاثیر بسزایی در افزایش قیمت بازار خودرو خواهد داشت، اما تداوم عرضه خودروهای نشتی و احتمال افزایش قیمت کارخانه های خودروسازی واکنش بازار را به همراه داشت. کوسگان دریابید.

بررسی بازار خودرو در روزهای گذشته نشان داد که قیمت ها به طور غیر منطقی افزایش یافته و خریداران تمایلی به خرید خودرو ندارند و بازار خودرو در حال فرو رفتن در رکود شدید تورمی است.

همچنین تاثیر افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان خصوصی در افزایش قیمت ها موثر نیست. همانند طرح اولیه کرمان خودرو برای فروش 1401، قیمت جک S5 از 115 میلیون تومان به 935 میلیون تومان، جک G4 از 50 میلیون تومان به 465 میلیون تومان و قیمت T8 از 10 میلیون تومان به 465 میلیون تومان افزایش یافت. 917 میلیون تومان. همچنین خودروسازی فردا موتور خودرو فردا SX5 را با افزایش 20 میلیونی در برنامه های فروش خود در اردیبهشت ماه عرضه می کند.

نکته مهم در مورد علت گرانی خودروسازان به ویژه تغییر نرخ ارز، محاسبه حقوق ورودی قطعات یدکی این خودروها است و اجرای این قانون خلاف برنامه دولت است. و وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو. با احتساب نرخ ۲۳ هزار تومانی عوارض وارداتی قطعات خودرو، سایر خودروسازان خصوصی نیز محصولات خود را با افزایش تدریجی قیمت به بازار عرضه می کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا