علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

عمل جراحي زيبايي سينه

محتوای این مطلب پنهان

جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی چیست ؟

در دنیای امروز زیبایی اندام و چهره یکی از دغدغه‌های اصلی ما است. به همین دلیل افراد زیادی برای زیباتر کردن خود یا رفع بعضی از ویژگی‌های ظاهری که از آن‌ها احساس رضایت نمی‌کنند، اقدام به انجام اعمال زیبایی مختلف می‌کنند. از جمله محبوب‌ترین اعمال جراحی زیبایی، عمل جراحی سینه است. این عمل باعث زیباتر و خوش‌فرم شدن اندام می‌شود و تاثیر زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد خواهد داشت. عمل جراحی ماموپلاستی یکی از انواع اعمال جراحی زیبایی سینه است که به منظور کوچک‌تر کردن سینه‌ها و کاهش حجم آن‌ها صورت می‌گیرد.

شاید ماموپلاستی عملی کمتر شناخته شده باشد. چراکه به نظر می‌رسد خانم‌ها بیشتر تمایل دارند حجم سینه‌های خود را افزایش دهند و سینه‌های بزرگ‌تری داشته باشند؛ اما در میان خانم‌ها افرادی هستند که سینه‌های کوچک‌تر را زیباتر می‌دانند. همچنین ممکن است اندازه سینه‌های بعضی خانم‌ها نسبت به دیگر بخش‌های بدن متناسب نبوده و کمی بزرگ‌تر باشد. به همین دلیل سینه‌ها به گردن یا شانه فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد در آن خواهند شد. این موارد باعث می‌شود که خانم‌ها به ماموپلاستی به‌عنوان راهکاری برای زیبایی بیشتر اندام خود و تناسب آن فکر کنند.

مسئله مهم اینجا است که ماموپلاستی نسبت به دیگر اعمال جراحی زیبایی چندان شناخته‌شده نیست. به همین دلیل شایعه و سوال پیرامون آن زیاد است. اینکه دقیقا در ماموپلاستی چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا با انجام این عمل بافت سینه آسیبی می‌بیند؟ چه کسانی می‌توانند آن را انجام دهند و خطرات و عوارض این عمل چیست؟

این سوالات حتما ذهن هر خانمی را که از اندازه سینه‌های خود ناراضی باشد، مشغول می‌کند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در خصوص عمل ماموپلاستی اطلاعاتی جامع و کامل به شما بدهیم تا با خیال راحت و آگاهی کامل برای انجام این عمل اقدام کنید.

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی یک عمل جراحی زیبایی برای خانم‌ها است که به منظور کاهش حجم سینه‌ها و زیباتر کردن آن‌ها انجام می‌شود. هدف از انجام این عمل تنها زیبایی و تناسب اندام نیست. این عمل را می‌توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه‌ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه‌ها انجام داد.

در بعضی موارد بزرگ بودن سینه‌ها باعث اختلال در خواب یا انجام فعالیت‌های روزانه و حرکت‌های ورزشی می‌شود. به همین دلیل افراد تمایل دارند که سینه‌های خود را کوچک‌تر کنند. عمل ماموپلاستی می‌تواند به کمک بانوانی بیاید که به دلایل ظاهری، پزشکی یا روانی از حجم سینه‌های خود راضی نیستند و دوست دارند سینه‌هایی خوش‌فرم‌تر و اندامی زیباتر داشته باشند.

چه کسانی می‌توانند ماموپلاستی را انجام دهند؟

خانم‌های زیادی هستند که از بزرگی سینه‌ها و درد ناشی از آن‌ها شکایت می‌کنند. معمولا سینه‌های بزرگ به گردن و شانه فشار زیادی وارد می‌کند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در آن‌ها می‌شود. به‌علاوه در فصل‌های گرم سال تعرق ناحیه زیر سینه باعث عرق‌سوز شدن و ایجاد زخم در این ناحیه می‌شود.

همچنین بزرگی سینه‌ها در خانم‌های لاغر تناسب اندام آن‌ها را به هم می‌ریزد و در خرید یا دوخت لباس برای آن‌ها مشکل‌آفرین خواهد بود. به همین دلیل می‌توان گفت ماموپلاستی مخصوص همه خانم‌هایی است که از بزرگی سینه‌های خود ناراضی هستند و دوست دارند با کوچک کردن سینه‌ها تناسب اندام و زیبایی را به خود هدیه دهند.

انجام ماموپلاستی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

انجام ماموپلاستی برای همه افراد مفید نیست و ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت عمومی فرد شود. به همین دلیل شخص باید قبل از عمل توسط پزشک متخصص معاینه شود. به طور کلی انجام ماموپلاستی برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های خود ایمنی ممنوع است.

همچنین افرادی که دچار اختلال در انعقاد خون هستند یا ترمیم زخم‌های آن‌ها طولانی است، نمی‌توانند از ماموپلاستی برای کوچک کردن سینه‌های خود استفاده کنند. انجام این عمل برای افرادی که اضافه وزن بسیار زیادی دارند یا در حال کاهش وزن هستند نیز مناسب نیست. همچنین افرادی که در سن رشد هستند و سینه‌های آن‌ها هنوز به تکامل نرسیده، نمی‌توانند از عمل ماموپلاستی استفاده کنند.

شیوه انجام ماموپلاستی چگونه است؟

پیش از انجام ماموپلاستی جراح باید به طور کامل بیمار را معاینه کند و از وضعیت سلامت او مطمئن شود. به همین دلیل قبل از عمل جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌شود که در این جلسات بیمار باید همه سوابق پزشکی خود را به طور کامل انجام دهد. همچنین پزشک و بیمار درباره انتظارات او صحبت می‌کنند تا در نهایت به نتیجه‌ای واحد برسند و بیمار انتظاری غیرواقعی از نتیجه عمل نداشته باشد. در این جلسات آزمایش‌هایی نیز تجویز می‌شود که با توجه به آن‌ها وضعیت عمومی سلامت و میزان آمادگی وی برای عمل سنجیده خواهد شد.

در این عمل معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. قبل از بیهوشی بیمار، جراح محل‌های برش سینه را دقیقا مشخص می‌کند. چراکه تعیین این نواحی در زمان بیهوشی بیمار مشکل بوده و احتمال خطا را بالا می‌برد. معمولا در جراحی ماموپلاستی سه نوع برش ایجاد می‌شود که این برش‌ها با توجه به بافت و اندازه سینه انتخاب خواهند شد.

برش‌های جراحی ماموپلاستی ممکن است در هاله قهوه‌ای رنگ پستان و به‌صورت دایره‌ای ایجاد شود. برش سوراخ کلیدی و برش T وارون نیز انواع دیگر برش‌های ماموپلاستی هستند. پس از ایجاد این برش‌ها جراح پوست و بافت اضافه سینه را برمی‌دارد و فرم سینه را نیز اصلاح می‌کند. شیوه انجام جراحی و تکنیک آن نیز وابسته به آناتومی بدن بیمار و انتظارات او است.

بعد از اصلاح بافت سینه‌ها و متقارن کردن آن‌ها، ممکن است نیاز به تغییر محل نوک سینه باشد. در چنین مواردی موقعیت جدید نوک پستان مشخص می‌شود و سپس با برداشتن بافت اضافی، نوک سینه در موقعیت جدید خود قرار می‌گیرد. مدت زمان انجام عمل ماموپلاستی حدود ۴ ساعت است و دوره نقاهت اولیه آن نیز یک تا دو هفته طول می‌کشد.

 به‌طورقطع بلافاصله بعد از انجام ماموپلاستی نمی‌توان نتایج عمل را مشاهده کرد. چراکه پس از عمل جای زخم و تورم نتایج را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل برای مشاهده نتایج اولیه بهتر است حداقل تا زمان برطرف شدن کامل عوارض صبر کنید.

توجه کنید که بعد از رفع عوارض نیز هنوز نتیجه نهایی مشخص نیست. برای اینکه نتایج نهایی ماموپلاستی خود را نشان دهند، باید تقریبا حدود شش ماه از عمل بگذرد. در این دوران بیمار باید همه دستورات پزشک را به طور کامل رعایت کند تا به نتایج دلخواه خود برسد. نکته دیگر اینکه نتایج ماموپلاستی از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ بنابراین بهتر است نتایج عمل خود را با دیگران مقایسه نکنید. چراکه این کار تنها باعث کاهش اعتماد به نفس یا نارضایتی از نتیجه عمل خواهد شد.

قبل از ماموپلاستی این نکات را رعایت کنید:

  • حتما درباره انتظارات خود با پزشک صحبت کنید و سوالات خود را بدون تعارف بپرسید.
  • معاینات و آزمایش‌های قبل از جراحی را جدی بگیرید و حتما تست ماموگرافی را انجام دهید.
  • از دو هفته قبل از عمل مصرف داروها و مواد غذایی رقیق‌کننده خون را متوقف کنید.

مراقبت های بعد از جراحی سینه (ماموپلاستی)

  • تا چند روز بعد از جراحی در خانه بمانید و استراحت کنید. انجام فعالیت‌های سبک روزانه مانعی ندارد اما از انجام فعالیت‌های ورزشی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • در دوران نقاهت بعد از جراحی طاق‌باز بخوابید.
  • از فشار دادن و ماساژ دادن سینه‌ها خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر موقع مصرف کنید.
  • ترجیحا در روزهای اول پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و غذاهای شل و آبکی بخورید.
  • در دوران نقاهت غذاهای چرب و شور را از رژیم غذایی خود حذف کنید و مصرف چربی و نمک را به حداقل برسانید.
  • میوه‌هایی نظیر آناناس را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این میوه‌ها به ترمیم زخم‌های جراحی کمک می‌کنند.
  • پزشک ممکن است برای شما استفاده از سوتین‌های طبی را تجویز کند‌. در این صورت حتما تا زمان بهبودی کامل یعنی حدود ۶ تا ۱۲ ماه بعد از جراحی از این سوتین‌ها استفاده کنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت پس از جراحی از حمام کردن خودداری کنید. بعد از آن نیز از حمام کردن با آب داغ و پرفشار دوری کنید.
  • از رفتن به محل‌های گرم خودداری کنید و تا حد امکان زخم‌ها را خنک نگه دارید.
  • از مصرف خودسرانه داروهای مسکن و ضدالتهاب نظیر ژلوفن، نوافن و… پرهیز کنید.
  • اگر قبل از عمل داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کردید، با مشورت پزشک مصرف آن‌ها را از سر بگیرید.
  • مدتی پس از عمل ورزش منظم اما سبک را آغاز کنید تا وزنتان ثابت بماند.

مزیت‌های انجام عمل ماموپلاستی چیست؟

اصلی‌ترین مزیت ماموپلاستی کوچک شدن سینه‌ها و کاهش حجم آن‌ها است، به‌گونه‌ای که شخص اندامی متناسب‌تر و زیباتر خواهد داشت. علاوه بر این ماموپلاستی باعث سفت‌تر شدن سینه‌ها شده و آن‌ها را جوان‌تر می‌کند. همچنین انجام این کار سینه‌ها را بالا می‌کشد و نتایجی شبیه به لیفت سینه را نیز ایجاد خواهد کرد.

پس از این عمل سینه‌های شخص بسیار خوش‌فرم‌تر می‌شوند و با اندام و بدن او تناسب پیدا می‌کنند. همچنین در لباس‌های مختلف نیز سینه‌ها زیباتر هستند و اعتمادبه‌نفس شخص بالاتر می‌رود. با کاهش حجم سینه‌ها درد و ناراحتی گردن و شانه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد و شخص با خیال راحت می‌تواند به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازد.

عوارض و خطرات ماموپلاستی را بشناسید.

ماموپلاستی عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی است. بنابراین رایج‌ترین عوارض پس از این عمل مربوط به داروهای بیهوشی است. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع بعد از عمل مربوط به مواد بیهوشی هستند. همچنین احساس درد، تورم، التهاب، خارش و سوزش در محل جراحی نیز کاملا طبیعی است و چند روز بعد از جراحی به طور کامل بهبود می‌یابد. البته در بعضی موارد ممکن است این عوارض تا چند ماه نیز باقی بمانند. اما بهتر است در صورت ادامه عوارض بیشتر از ده روز، به پزشک اطلاع دهید تا خیالتان از بابت بی‌خطر بودن آن‌ها راحت شود.

یکی دیگر از نگرانی‌های افراد بعد از عمل ماموپلاستی، باقی ماندن جای زخم‌ها و بخیه‌ها است. باید بدانید که جراحان ماهر برش‌های این عمل را در محل‌هایی می‌زنند که قابل‌دیدن نیستند؛ بنابراین اگر جای زخم‌ها هم باقی بماند، لطمه‌ای به زیبایی شما نمی‌رساند. البته شیوه برش و بخیه در این عمل به‌گونه‌ای است که کمترین جای زخم باقی بماند و بعد از مدتی جای بخیه‌ها و زخم‌ها به‌سختی قابل تشخیص است. به‌علاوه ممکن است پزشک پس از عمل پمادهایی برای شما تجویز کند که به کمرنگ‌تر شدن جای زخم‌ها کمک کند.

از دیگر نگرانی‌ها در خصوص عمل ماموگرافی این است که انجام این عمل باعث آسیب به بافت و اعصاب سینه شود. با انجام این عمل در کلینیک‌های معتبر هیچ آسیبی به بافت سینه و اعصاب آن وارد نمی‌شود. چراکه پزشک این مراکز دارای تخصص و مهارت کافی است و می‌داند که برش‌ها را در چه محلی بزند که به اعصاب و رگ‌های سینه آسیبی وارد نشود. البته در روزها و حتی ماه‌های اول بعد از عمل، ممکن است بیمار در کل سینه یا بخش‌هایی از آن حالت بی‌حسی داشته باشد. این موضوع به دلیل استفاده از مواد بیهوشی است که به مرور زمان برطرف می‌شود؛ بنابراین جای نگرانی نیست و با برطرف شدن عوارض، بی‌حسی سینه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

ماندگاری ماموپلاستی چقدر است ؟

تغییر اندازه سینه‌ها بلافاصله بعد از جراحی کاملا قابل‌لمس است؛ اما تورم و دیگر عوارض بعد از عمل اجازه نمی‌دهند که نتایج واقعی ظاهر شوند. به همین دلیل باید مدتی صبر کنید تا نتایج عمل خود را نشان دهند. نتایج واقعی عمل ماموپلاستی حدود یک تا یک و نیم سال بعد از جراحی خود را نشان می‌دهند و این نتایج تا پایان عمر باقی خواهند ماند. البته نباید تاثیر تغییرات وزن و افزایش سن را نادیده گرفت.

درصورتی‌که بیمار توصیه‌های بعد از عمل را به‌درستی رعایت نکرده و سبک زندگی مناسبی بعد از عمل در پیش نگیرد، سینه‌ها حالتی افتاده پیدا می‌کنند و فرم خود را از دست می‌دهند. البته این به این معنا نیست که اندازه سینه‌ها با گذشت زمان و عدم رعایت توصیه‌ها به حالت قبل برمی‌گردد. اندازه سینه‌ها تا آخر عمر ثابت است اما ممکن است فرم آن‌ها تغییر کند و افتادگی پیدا کنند.

هزینه ماموپلاستی

اولین بخش هزینه‌های جراحی ماموپلاستی شامل جلسات مشاوره قبل از عمل و آزمایش‌ها و معاینات این دوران می‌شود. بخش بعد شامل بخش جراحی است که با توجه به میزان تخصص و مهارت پزشک، محل زندگی، محل کلینیک، هزینه‌های بیمارستان و مواد بیهوشی، سن بیمار، حجم سینه‌ها و نوع درمان تعیین می‌شود.

 بعد از دوران جراحی نیز هزینه‌های داروها و معاینات و مراجعات بعدی به این موارد اضافه می‌شود. توجه داشته باشید که هزینه‌های جراحی ماموپلاستی در کلینیک‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است؛ اما این به این معنا نیست که شما باید به هر کلینیکی که قیمت پایین‌تری دارد اطمینان کنید. قبل از هر چیز از تخصص و تجربه پزشک و اعتبار کلینیک مطمئن شوید و سپس برای عمل ماموپلاستی اقدام کنید. چراکه گران‌تر بودن قیمت‌ها نیز به کلینیک اعتبار نمی‌بخشد.

پاسخ به پرسش‌های متداول توسط پزشک متخصص

·         آیا انجام جراحی ماموپلاستی محدودیت سنی دارد؟

پزشکان توصیه می‌کنند که این جراحی زمانی انجام شود که سینه‌ها به رشد مناسب خود رسیده باشند. درواقع پزشکان با انجام این عمل در دوران نوجوانی و اوایل دهه بیست مخالف هستند. ترجیحا بهتر است که این عمل بعد از ۲۲ سالگی انجام شود. همچنین انجام این عمل برای خانم‌های مسن نیز توصیه نمی‌شود.

 درواقع خانم‌های بالاتر از ۷۰ سال که پوست آن‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و سینه‌هایشان افتادگی پیدا کرده است، بهتر است از روش‌های دیگری برای اصلاح فرم سینه‌های خود استفاده کنند. البته این خانم‌ها با مشورت پزشک ممکن است بتوانند از عمل ماموپلاستی برای کوچک‌تر کردن سینه‌های خود استفاده کنند.

·         آیا خانم‌های باردار و شیرده می‌توانند عمل ماموپلاستی را انجام دهند؟

خود این عمل برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما داروهای بیهوشی و آنتی‌بیوتیک‌های قبل و بعد از عمل ممکن است برای جنین مشکل‌آفرین باشد. به‌علاوه در دوران بارداری که غدد شیری فعال می‌شوند، حجم سینه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است نتایج این عمل کمی تحت تاثیر قرار گیرد.

مشکل اصلی در عمل‌های زیبایی سینه مربوط به دوران شیردهی است. عده‌ای تصور می‌کنند که برش‌های ماموپلاستی ممکن است به مجاری شیری آسیب وارد کرده و تولید و خروج شیر را با مشکل مواجه کند. در این خصوص نیز جای نگرانی وجود ندارد. چراکه جراح ماهر در طول عمل مراقب این مجاری نیز هست و برش‌ها را به‌گونه‌ای میزند که آسیبی به آن‌ها وارد نشود. البته در برش‌های هاله سینه احتمال آسیب به این مجاری بیشتر است که جراح با تغییر مسیر آن‌ها را اصلاح می‌کند.

·         در چه صورت بعد از عمل ماموپلاستی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بعد از عمل ماموپلاستی باید به‌صورت مرتب به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت سینه‌ها و اثرگذاری عمل جراحی موردبررسی قرار گیرید. علاوه بر این بهتر است در صورت طولانی شدن عوارض (بیشتر از ده روز) به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده علائم زیر حتما بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید.

  • بدشکل و بدفرم شدن یا عدم تقارن سینه‌ها
  • از بین رفتن هاله قهوه‌ای رنگ نوک سینه
  • ترشح مایعات از محل برش‌ها و بخیه‌ها
  • احساس درد شدید به‌گونه‌ای که با مسکن‌های تجویز شده تسکین نیابد
  • اشکال در شیردهی
  • خونریزی از محل برش‌ها
  • عوارض ادامه‌دار بدون هیچ نشانه‌ای از بهبودی

·         چه مدت پس از عمل ماموپلاستی همه عوارض به طور کامل برطرف می‌شوند؟

عوارض ابتدایی این عمل نظیر التهاب و سوزش ظرف یک هفته تا ده روز بعد از عمل برطرف می‌شوند. عوارض ناشی از بیهوشی نیز ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی برطرف می‌شوند؛ اما برخی عوارض دیگر نظیر تورم سینه‌ها ممکن است تا چند ماه نیز باقی بمانند. نکته مهم این است که همه این عوارض باید همراه با نشانه‌های بهبودی باشند. درصورتی‌که بعد از عمل عوارض به همان قوت ابتدای کار باقی بمانند یا حتی در مواردی بدتر هم بشوند، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

·         بهترین محل برای انجام عمل ماموپلاستی کجا است؟

کلینیک نورا بیوتی یکی از معتبرترین و به‌روزترین کلینیک‌های پوست و مو در تهران است. در این کلینیک بهترین و باتجربه‌ترین پزشکان دور هم جمع شده‌اند تا انواع جراحی‌های زیبایی از جمله ماموپلاستی را به بهترین نحو برای مراجعان انجام دهند. با مراجعه به این کلینیک دیگر نگران عوارض جانبی نخواهید بود و در زمانی مناسب به نتایج دلخواه خود خواهید رسید.

کوچک کردن سینه

ماموپلاستی در واقع به مجموعه عمل های جراحی پستان گفته می شود که به منظور افزایش زیبایی پستان و باز گرداندن پستان به حالت طبیعی انجام می شود. جراحی کوچک کردن سینه به طور کلی به دو دسته ماموپلاستی افزایشی و ماموپلاستی کاهشی تقسیم بندی می شود که در ادامه به هر یک می پردازیم.

در طول عمل ماموپلاستی مشکلات احتمالی دیگر پستان ها از جمله عدم تقارن و افتادگی نیز برطرف می شوند.  اگر قصد انجام عمل جراحی زیبایی در پستان های خود دارید ، در این مقاله با ما همراه باشید زیرا به کلیه مواردی که لازم است درباره این عمل زیبایی بدانید اشاره می کنیم.

کوچک کردن پستان

جراحی ماموپلاستی که نوع کاهشی آن یا ریداکشن ماموپلاستی رایج تر است یکی از عمل‌های پرمخاطب در بین عمل‌های زیبایی پستان محسوب می‌شود. در مبحث جراحی‌های پستان یکی از پرطرفدارترین زمینه‌ها جراحی‌های زیبایی پستان با مزایای درمانی است. امروز اطلاعات جامعی در مورد عمل ماموپلاستی ارائه می دهیم و به بسیاری از سوالات بیماران در مورد این عمل  پاسخ خواهیم داد.

عمل ماموپلاستی برای افرادی انجام می‌شود که پستان‌های بزرگ دارند. البته با توجه به فرهنگ‌های مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون، بزرگی پستان می‌تواند تعاریف متفاوتی داشته باشد. حتی در برخی از نژادها پستان‌های بزرگ طبیعی تلقی می‌شوند.

در نژاد ایرانی درصد زیادی از خانم‌ها از این مشکل رنج می‌برند و تمایل به اصلاح آن دارند. به اصلاح بزرگی پستان ریداکشن ماموپلاستی (reduction mammoplasty) گفته می‌شود. reduction به معنی کاهش دادن است.

در این روش پستان‌ها یا سینه‌ها کوچک می‌شوند. همچنین اگر افتادگی در پستان‌ها یا نوک سینه‌ها وجود داشته باشد یا در نوک پستان‌ها اختلالی مانند عدم تقارن و بزرگی مشاهده شود، درحین عمل اصلاح می‌گردد. این عمل زیبایی شامل اصلاح اختلالات ظاهری پستان‌هاست.

عمل جراحی ماموپلاستی ابعاد و زوایای گوناگونی دارد. در ادامه این عمل را از جنبه‌های زیبایی و درمانی بررسی کرده‌ایم.

مزایای درمانی ماموپلاستی

اصولا وقتی سینه بانوان بزرگ باشد، فشار زیادی به ستون فقرات، شانه‌ها و گردن وارد می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث بروز علائم و بیماری‌هایی مانند دیسک وآرتروز گردن شود.  علاوه بر این می‌تواند در خواب نیز اختلال ایجاد کند. حتی درموارد شدید بزرگی پستان‌ها، وزن و فشار ناشی از پستان‌ها روی قفسه سینه می‌تواند مشکلات تنفسی به همراه داشته باشد. گاهی در  ناحیه چین پستانی تحتانی، در این افراد، عفونت‌های قارچی مشاهده می‌شود. این مشکل خصوصا در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دارند، بیشتر است.

از باب تشخیص سرطان‌های پستان و بیماری‌های مربوط به آن، سایز سینه بسیار مهم است. سینه‌های بزرگ، انجام خودآزمایی صحیح توسط خود فرد را به شدت دشوار می‌کند. حتی ممکن است معاینه بالینی توسط بهترین جراح پستان را نیز مختل کند.

پستان‌های بزرگ در فرآیند تصویربرداری نیز اختلال ایجاد می‌کنند. دستگاه‌های موجود نیز امکان انجام ماموگرافی برای پستان‌های با سایز نامتعارف را ندارند. پس می‌توان مدعی شد انجام عمل ماموپلاستی می‌تواند کمک بزرگی به سلامتی بانوان کند.

مزایای ماموپلاستی به عنوان عمل زیبایی

نگاه دیگری که می‌توان به جراحی کوچک کردن پستان داشت، بعد جراحی زیبایی آن است. در این عمل پستان‌ها کوچک می‌شود و فاصله بین چین فوق جناقی و نوک پستان اندازه گیری و اصلاح می‌گردد. این اندازه باید در حالت استاندارد بین ۱۸ تا ۲۲ سانتی‌متر باشد. اندازه استاندارد این فاصله با توجه به نسبت وزن به قد یا BMI و جثه در افراد مختلف تفاوت دارد. در افرادی که پستان‌های بزرگ دارند این فاصله بسیار بیشتر است و نوک پستان در محل استاندارد خود قرار ندارد.

در حین عمل جراحی ماموپلاستی اندازه‌ هاله پستان استاندارد می‌شود. اندازه استاندارد آن به طور طبیعی بین ۴ تا ۵ سانتی متر است. اکثر خانم‌ها درصدی از عدم تقارن در پستان‌ها را نیز دارند.  این مسئله در حین عمل بهبود پیدا می‌کند.

پس از عمل زیبایی پستان  اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا می‌کند. حتی در مواردی مشاهده می‌شود فرد به دلیل بزرگی پستان‌ها و با هدف مخفی نمودن اندازه نامتعارف آن‌ها، با حالت خمیده رو به جلو و قوز کرده راه می‌رود. این امر می‌تواند مشکلات اسکلتی برای فرد ایجاد کند. پس از عمل ماموپلاستی دیگر نیاز به این حرکات غیر استاندارد نیست.

تا به اینجا به دو بعد مهم عمل جراحی ریداکشن ماموپلاستی اشاره کردیم. حال می‌خواهیم به سوالات پرتکرار شما همراهان  اشاره کرده و پاسخ بدهیم.

انواع ماموپلاستی

ماموپلاستی کاهشی

عمل زیبایی کاهش اندازه پستان که اصطلاح علمی رایج آن ماموپلاستی کاهشی است، جراحی است که به منظور حذف چربی ها ، بافت و پوست اضافه پستان انجام می شود. این عمل در افرادی انجام می شود که سینه های بزرگی دارند و علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، مشکلات عدیده ای در آن ها به این واسطه به وجود آمده است. ماموپلاستی کاهشی به فرد کمک می کند تصویر بهتری از خود داشته باشد و بتواند به راحتی فعالیت های فیزیکی روزمره خود را انجام دهد.

به طور کلی، بزرگی پستان مشکلات مختلفی در زنان به وجود می آورد که این مشکلات عبارتند از :

  • درد های مزمن کمر، گردن و شانه که نیاز به مصرف مسکن دارند.
  • عرق سوز شدن و ناراحتی های پوستی در زیر سینه ها
  • مشکلات اعصاب
  • محدود شدن فعالیت های روزمره به خصوص فعالیت های ورزشی
  • احساس نارضایتی از ظاهر پستان ها به دلیل بزرگی بیش از حد آن ها
  • مشکل در پوشیدن لباس های مورد علاقه

ماموپلاستی افزایشی

بسیاری از زنان از کوچکی سینه های خود رنج می برند و این امر سبب کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود. در عمل ماموپلاستی افزایشی هدف افزایش سایز سینه های فرد به حالت طبیعی و نرمال است. این جراحی با استفاده از قرار دادن پروتز یا ایمپلنت های مخصوص زیر بافت سینه انجام می شود.

ماموپلاستی افزایشی در افرادی که به طور مادرزادی از مشکل کوچکی سینه ها رنج می برند جنبه زیبایی دارد. با این حال ، این عمل به منظور بازسازی (Reconstruction) پستان ها پس از درمان سرطان پستان نیز انجام می شود که بیشتر جنبه درمانی دارد.

ماستوپکسی یا لیفت سینه

با افزایش سن و طی کردن چند دوره بارداری، بسیاری از زنان دچار افتادگی سینه می شوند و این امر سبب کاهش زیبایی ظاهری در سینه های آن ها می شود. در عمل لیفت سینه ، پزشک با استفاده از برش های مخصوص در پستان، بافت سینه را به سمت بالا می کشد و پوست اضافی آن را حذف می کند.

مراحل انجام عمل ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی ، یک جراحی با استفاده از بیهوشی است که در اتاق عمل و توسط جراح متخصص پستان انجام می شود. از آنجایی که کسب نتیجه مطلوب از این عمل تا حد زیادی به مهارت و تخصص پزشک دارد ، پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام این عمل، حتماً در خصوص ویژگی های بهترین جراح زیبایی پستان تحقیق کنید. روش انجام عمل های ماموپلاستی کاهشی و افزایشی متفاوت است که در ادامه به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت.

نحوه انجام عمل ماموپلاستی کاهشی

تکنیک مورد استفاده برای کاهش اندازه پستان ها در این جراحی متفاوت است و ممکن است با توجه به شرایط بیمار ، جراح از بین دو روش جراحی باز یا لیپوساکشن یکی را انتخاب کند. با این حال، اگر فرد از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد ، معمولاً از روش جراحی استفاده می شود چون نتایج مطلوب تری به همراه دارد.

در عمل ماموپلاستی کاهشی ، پزشک با استفاده از ایجاد برش هایی افقی و عمودی ، و یا برش دور پستان ، بافت های اضافه ، چربی و پوست اضافه پستان را حذف می کند. پس از آن ، به سینه ها فرم مورد نظر داده می شود و نوک سینه ها و هاله اطراف آن در جای خود قرار می گیرند.

در ماموپلاستی کاهشی هدف پزشک حفظ تقارن سینه هاست با این حال گاهی ممکن است تفاوت اندکی در اندازه و شکل سینه ها ایجاد شود که قابل چشم پوشی است و در سینه های طبیعی نیز وجود دارد. زخم های پس از عمل ماموپلاستی به مرور زمان بهبود پیدا می کنند .

پس از عمل ماموپلاستی کاهشی ،  بلافاصله سینه ها به وسیله پانسمان و بانداژهای مخصوص بسته می شوند و ممکن است برای خارج کردن آب میان بافتی یا خون اضافه در زیر پوست ، از درناژ با استفاده از لوله های مخصوص استفاده شود. در هفته های اول پس از این جراحی، احساس درد و حساسیت سینه ها امری طبیعی است که به مرور زمان برطرف می شود.

نحوه انجام عمل ماموپلاستی افزایشی

برای انجام عمل ماموپلاستی افزایشی ، جراح با استفاده از برش های مخصوصی که با تکنیک های متفاوتی انجام می شود ، بافت سینه را از ماهیچه ها و بافت متصل کننده سینه جدا می کند. این عمل سبب ایجاد یک فضای خالی پشت یا جلوی ماهیچه سینه می شود. پس از آن ، جراح ایمپلنت های سیلیکونی یا سالینی (محلول آب نمک) را در محل مورد نظر قرار می دهد.

ایمپلنت های سالینی ابتدا در محل جراحی قرار داده می شوند و سپس با استفاده از آب نمک استریل پر می شوند اما ایمپلنت های سیلیکونی ظاهری منسجم دارند و توسط ژل سیلیکونی پر شده اند. پس از انجام ماموپلاستی افزایش ، جراح محل برش ها را بخیه می زند و آن را به وسیله نوارها و بانداژهای مخصوص پانسمان می کند. مانند ماموپلاستی کاهشی ، این عمل نیز در هفته های اول سبب حساسیت، التهاب و احساس درد در پستان ها می شود که کاملاً  طبیعی است.

فرایند عمل ماموپلاستی سینه چگونه انجام می گیرد؟

عمل جراحی ماموپلاستی سینه نیز مانند هر جراحی دیگری فرایند خاص خود را دارد. البته ناگفته نماند که این نوع جراحی می تواند شامل جراحی درمانی و زیبایی به طور همزمان شود؛ بنابراین، به نظر می رسد حساسیت بالایی داشته باشد. دانستن فرایند انجام عمل می تواند به شما کمک کند تا با نگرانی کمتر و آگاهی بیشتر برای آن اقدام کنید.

عمل ماموپلاستی معمولا برای برداشتن تومور و درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، جراح برای شروع عمل غیر از تعیین محل توده با استفاده از برخی خطوط، الگویی را بر روی سینه ها ترسیم می کند. این علامت ها راهنمای پزشک جراح در حین جراحی به حساب می آیند. به همین دلیل، این امکان نیز وجود دارد که پزشکتان از خطوط ترسیم شده عکس نیز تهیه نماید. در مرحله بعد با متخصص بیهوشی ملاقات کرده و برای انجام جراحی آماده خواهید شد.

وقتی عمل ماموپلاستی به عنوان مرحله اصلی درمان سرطان انجام می گیرد، در ابتدای کار تومور و بافت هایی که در اطراف آن قرار دارند، استخراج می گردند. در واقع، اولویت اول در این نوع جراحی برداشتن تومور است به انجام همزمان عمل زیبایی و جراحی سرطان عمل آنکوپلاستی گفته می شود.

سپس، جراح بر اساس روش های جراحی ماموپلاستی و هدف عمل، سینه را تغییر شکل می دهد؛ به طوری که سینه ها اندازه متناسب و تقارن کافی را پیدا کنند. در این حین، ممکن است برای شکل دهی و ایجاد تقارن پستان ها، نوک سینه ها نیز نیاز به تغییر محل داشته باشند.

میزان تهاجمی بودن جراحی کاملا به روشی بستگی دارد که برای جراحی ماموپلاستی سینه انتخاب می شود. در هر حال، معمولا سه روش اصلی برش وجود دارد که عمل ماموپلاستی سینه ها با استفاده از این سه تکنیک انجام می گیرد:

  • ماموپلاستی با الگوی گرد که در آن برش ها دور سینه ایجاد می گردند (دونات)
  • ماموپلاستی با الگوی سوراخ کلید که شامل برش دور سینه و یک برش عمودی تا شیار زیر سینه است.
  • ماموپلاستی با الگوی T وارونه که با عنوان الگوی لنگر هم شناخته می شود.

در ادامه به توضیح روش جراحی با هر یک از این برش ها می پردازیم.

ماموپلاستی با الگوی گرد (Periareolar)

این روش در آنکوپلاستی برای مواقعی مناسب است که توده سرطانی در قسمت داخلی یا بالای سینه قرار گرفته باشد و در ماموپلاستی نیز بستگی به شکل پستان و بررسی های قبل از عمل دارد. برای انجام ماموپلاستی سینه با الگوی برش گرد، قسمت کوچکی از پوست مربوط به ناحیه تیره رنگ اطراف نوک پستان (آرئول) به صورت گرد برش می خورد.

سپس با حذف بافت های سرطانی و پاک سازی کامل محل، ناحیه اطراف نوک سینه دوباره در محل خود یا در محل اصلاح شده قرار گرفته و بخیه زده می شود. در اثر انجام ماموپلاستی با این روش، اسکار ایجاد شده به شکل یک دونات در اطراف نوک پستان دیده خواهد شد.

ماموپلاستی با الگوی سوراخ کلید (Vertical Scar)

پیش از انجام عمل ماموپلاستی پزشک شما از وضعیت عمومی جسمانی و سلامتی شما اطلاع حاصل می کند. در هنگام مراجعه به جراح زیبایی پستان ، کاملاً انتظارات خود را مطرح کنید و هر سؤالی در خصوص فرایند جراحی، ریسک ها و مزایای آن دارید از پزشک خود بپرسید.

قبل از انجام عمل زیبایی پستان انجام آزمایشات ماموگرافی، سونوگرافی پستان ، و آزمایشات کامل خون و ادرار به منظور کسب اطمینان از مناسب بودن فرد به عنوان کاندیدای جراحی توصیه می شود. در صورتی که اضافه وزن دارید ، سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم حتماً خود را به وزن ایده آل برسانید زیرا ماموپلاستی در افراد چاق نتایج مطلوبی به همراه ندارد و معمولاً توصیه نمی شود.

بین چهار الی شش هفته قبل از عمل ماموپلاستی مصرف دخانیات را کاملاً قطع کنید زیرا مصرف سیگار و قلیان می تواند باعث کبودی و سیاهی زخم های جراحی شود. علاوه بر این ، قبل از عمل از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین ، داروهای ضد التهاب، و مکمل های دارویی خودداری کنید.

ماموپلاستی با الگوی برش T وارونه یا لنگر (Inverted T)

ماموپلاستی با روش لنگر (Anchor) شامل الگوی برش های قبل نیز می شود. یعنی لازم است ابتدا برش هایی که در دو روش قبل توضیح داده شد، ایجاد گردند. سپس، یک برش اضافی در امتداد زیر سینه زده می شود. با این روش جراحی ماموپلاستی سینه ها، پزشک جراح می تواند توده سرطانی را از هر قسمت از پستان خارج سازد. معمولا رایج ترین روش جراحی ماموپلاستی، جراحی با روش لنگر است که در نهایت، زخمی به شکل T وارونه به جای می گذارد.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

انجام مراقبت های لازم پس از انجام عمل ماموپلاستی ، تأثیر بسزایی در کسب نتیجه مطلوب و کاهش دوران نقاهت و عوارض احتمالی این عمل جراحی دارد. پس از عمل زیبایی سینه ، به توصیه های پزشک خود توجه کنید. رعایت موارد زیر می تواند به شما در طی موفقیت آمیز دوران نقاهت کمک بسیاری کند:

  1. پس از جراحی، سینه ها توسط بانداژ و سوتین های مخصوص جراحی پانسمان می شوند. سعی کنید در روزهای اول پس از عمل، محل زخم را ضد عفونی کنید و پانسمان های خود را به طور مداوم تعویض کنید.
  2. در صورتی که پس از عمل با مشکلاتی از قبیل تب و لرز، قرمزی و التهاب غیر طبیعی و یا خونریزی مواجه شدید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
  3. برای پیشگیری از عفونت محل زخم ، آنتی بیوتیک های تجویز شده را طبق برنامه و به طور منظم مصرف کنید. در صورت احساس درد در ناحیه پستان می توانید از مسکن های رایج برای تسکین درد خود استفاده کنید.
  4. تا شش هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های سنگین مانند حمل اجسام سنگین ، ورزش و رانندگی طولانی خودداری کنید.
  5. پس از برداشتن پانسمان ها توسط پزشک در معاینه اول پس از جراحی، باید در چهار هفته اول ، به صورت مداوم و 24 ساعته از سوتین های طبی مخصوص حتی در هنگام خواب استفاده کنید.
  6. تا شش هفته پس از جراحی ، از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  7. برای کاهش تورم و آب میان بافتی پس از جراحی زیبایی سینه سعی کنید از مصرف غذاهای شور پرهیز کنید و تا حد ممکن مایعات بیشتری مصرف نمایید.

طرز خوابیدن پس از عمل ماموپلاستی

خواب کافی می تواند به تسریع روند بهبودی پس از عمل ماموپلاستی و کاهش دوران نقاهت کمک بسیاری کند. در روزهای اول پس از عمل به دلیل درد و التهاب سینه ها ممکن است خوابیدن در یک حالت ثابت برای شما کمی دشوار باشد.  در روزهای اول پس از جراحی (به خصوص ماموپلاستی افزایشی) سعی کنید به پهلو یا روی شکم نخوابید.

خوابیدن روی پشت از تجمع آب میان بافتی در پستان ها جلوگیری می کند و باعث حفظ زیبایی و تقارن پستان ها پس از جراحی می شود. برای داشتن خواب راحت تر می توانید از مسکن های رایج برای کاهش درد سینه ها استفاده کنید و از مصرف کافئین غذاهای سنگین خودداری کنید.

حداقل سن مناسب برای عمل ماموپلاستی

به طور کلی محدودیت سنی برای انجام عمل ماموپلاستی وجود ندارد و هر فرد بالای هجده سال می تواند این عمل را انجام دهد. با این که شما می توانید در هر سنی عمل زیبایی سینه را انجام دهید ، اما قبل از آن باید با پزشک خود مشورت کنید تا با بررسی شرایط عمومی سلامتی شما بهترین تصمیم در خصوص انجام یا عدم انجام ماموپلاستی گرفته شود. انجام ماموپلاستی به طور کلی به افرادی توصیه می شود که رشد سینه های آن ها کامل و متوقف شده است مگر در موارد خاصی که واقعاً نیاز به مداخله پزشکی وجود داشته باشد.

انجام عمل ماموپلاستی به چه افرادی توصیه نمی شود؟

به طور کلی انجام عمل ماموپلاستی در افرادی که از نظر سلامتی عمومی دچار مشکل هستند توصیه نمی شود. در صورت چاقی و اضافه وزن بالا ، انجام عمل ماموپلاستی به زمانی موکول می شود که فرد به شرایط ایده آل وزنی رسیده باشد زیرا چاقی و دیابت می تواند سبب مشکلات عدیده ای از جمله مشکل در انعقاد خون و کاهش روند بهبودی اسکارها پس از جراحی شود.

در صورتی که قصد بارداری و شیردهی به نوزاد خود دارید ، انجام ماموپلاستی کاهشی یا افزایشی ممکن است سبب اختلال در شیردهی به دلیل از بین رفتن بخشی از بافت ها و مجاری شیری پستان ها شوند. در نتیجه توصیه ما این است که انجام عمل زیبایی پستان را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنید. علاوه بر این ، انجام عمل ماموپلاستی در افراد سیگاری توصیه نمی شود مگر اینکه با عزم و اراده جدی حداقل دو ماه قبل از عمل مصرف دخانیات را ترک کنند.

شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی

سؤالی که در ذهن اغلب خانم ها قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام عمل ماموپلاستی ایجاد می شود این است که آیا عمل زیبایی سینه سبب اختلال در شیردهی می شود یا خیر. در پاسخ باید بگوییم که در ماموپلاستی کاهشی، قسمتی از بافت ها و غدد تولید کننده شیر در پستان حذف می شوند در نتیجه توانایی ذاتی پستان ها کاهش می یابد. با این حال، نمی توان به طور قطعی در خصوص امکان یا عدم امکان شیردهی بعد از ماموپلاستی کاهشی اظهار نظر کرد. بهتر است در خصوص این مورد با جراح خود مشورت کنید.

آیا انجام عمل ماموپلاستی باعث سرطان سینه می‌شود؟

یکی از سوالات پرتکرار تاثیر عمل ماموپلاستی در ایجاد سرطان پستان است. در پاسخ باید بگوییم که این عمل نه باعث ایجاد سرطان پستان می‌شود و نه از ایجاد آن جلوگیری می‌کند. اما با کاهش بافت پستان‌ها احتمال آن را کاهش می‌دهد. همانطور که اشاره شد، عمل کوچک‌ کردن سینه، معاینات و تشخیص سرطان پستان و توده‌های ایجاد شده را در مراحل اولیه تشکیل آسان‌تر می‌کند.

این موضوع نقش مهمی ‌در تشخیص زودهنگام سرطان پستان احتمالی خواهد داشت. نباید فراموش کنیم که احتمال تشکیل توده بدخیم و سرطان پستان در همه افراد حتی آقایان همیشه وجود دارد. تشخیص به موقع، کمک شایانی به درمان و پیشگیری از آسیب رسیدن به بیمار می‌کند.

جای بخیه ماموپلاستی

این عمل نسبتا تهاجمی است. یعنی طی این جراحی زیبایی، در بافت سینه‌ها باید برش‌هایی ایجاد شود تا بتوان به کمک آن چربی‌های اضافه را به کمک متدهای تعیین شده کاهش داد. برخی از روش ها نیاز به برش‌های کوچک‌تری دارند و احتمالا جای زخم کم‌تری بعد از عمل باقی خواهد ماند. اما به طور کلی اجتناب از جای بخیه عمل ماموپلاستی ممکن نیست.

البته منظور این نیست که بعد از عمل جای واضحی از بخیه‌ها باقی خواهد ماند. روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تا حد امکان از ایجاد جای زخم واضح و مشخص پیشگیری کرد. مهم‌ترین کاری که بیماران می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد جای بخیه انجام دهند، انتخاب بهترین پزشک است. یک پزشک حاذق در جراحی سینه می‌تواند متدهایی را استفاده کند که کم‌ترین میزان جای زخم را ایجاد می‌کنند. همچنین بخیه‌ها را در محلی می‌زنند که بعد از بهبود چندان مشخص نباشند

عوارض عمل جراحی ماموپلاستی چیست؟

همانطور که گفته شد ، انتخاب یک جراح توانمند و حاذق در جراحی پستان می تواند نقش بسزایی در کسب نتیجه دلخواه از انجام عمل ماموپلاستی داشته باشد. برای انتخاب بهترین جراح ماموپلاستی نکاتی است که باید به به آن توجه کنید. این نکات عبارتند از:

  • داشتن تخصص و تجربه لازم در انجام انواع جراحی های زیبایی و درمانی پستان
  • صحبت با بیماران قبلی پزشک به منظور حصول اطمینان از رضایت بخش بودن نتیجه عمل آن ها
  • مطالعه مقالات موجود در سایت های معتبر و مشاهده نظرات کاربران در خصوص تجربه و مهارت پزشک مورد نظر
  • مشورت با جراح مورد نظر و دریافت مشاوره کامل به منظور آگاه سازی در خصوص نتایج ، ریسک ها و عوارض ماموپلاستی
  • یکی از فضاهایی که می توانید نظرات بیماران دکتر موسی زاده را ببینید در صفحه اینستاگرام ایشان است که در انتهای این مقاله ذکر شده است

سوال دیگری که بسیار پرسیده می‌شود در مورد عوارض این عمل جراحی است.

در پاسخ باید بگویم که این عمل جزو جراحی‌های کم عارضه محسوب می‌شود. یعنی عوارض در میان افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، مشروط بر این که توسط جراح پستان حاذق انجام گیرد، شایع نیست. البته فراموش نکنیم در طب نمی‌توان گفت یک عمل جراحی قطعا هیچ عارضه‌ای ندارد. حتی یک قرص آسپرین که روزانه توسط هزاران نفر مصرف می‌شود و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، ممکن است در مواردی باعث سندرمی ‌بسیار خطرناک و کشنده مانند سندرم ری

به طور کلی چاقی خطر بروز عوارض را افزایش می‌دهد. یعنی افرادی که شاخص BMI در آن‌ها بیشتر از ۳۵ است، بیشتر در معرض ابتلا به عوارض ماموپلاستی هستند. در ادامه انواع عوارض احتمالی عمل کوچک کردن سینه را بررسی کرده‌ایم.

بهتر است این قسمت حذف شود، چرا که مصرف قرص استامینوفن یک عمل نیست و ما در حال صحبت راجع به عوارض عمل‌های جراحی هستیم.

اسکار یا جای محل جراحی

گستردگی و شکل اسکار به تکنیکی که برای جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی دارد. البته فرم اندام بیمار نیز در شکل برش ایجاد شده در بدن تأثیر دارد. بنابراین ممکن است فرم اسکار در بیماران مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از افراد پوست حساس‌تری دارند و ممکن است اسکار بیشتری روی بدن آن‌ها باقی بماند. در این افراد حتی جای زخم‌های ساده هم تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌ماند. برای این دسته از بیماران نخ‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا احتمال بروز عارضه اسکار در آن‌ها کم‌ترشود.

این نخ‌ها غیر قابل جذب هستند. بنابراین تا مدت زمان بیشتری از کشیدگی زخم پیشگیری می‌شود. همچنین پزشک برای این دسته از افراد به صورت پروفیلاکتیک، در زخم کورتون تزریق می‌کند. پانسمان بعد از ماموپلاستی و پمادهای مصرفی برای افرادی که در معرض ابتلا به اسکار قرار دارند نیز خاص است. آن‌ها احتمال ایجاد اسکار را کم‌تر می‌کنند. در برخی از تکنیک‌ها نیز احتمال بروز اسکار کم‌تر است و به همین دلیل کاربرد بیشتری دارند. باز شدن بخیه ماموپلاستی احتمال ایجاد اسکار را افزایش می‌دهد

انواع اسکار

اسکارها در برخی از بیماران دردناک هستند. همچنین ممکن است هایپرتروفیک یا برجسته باشند. هر کدام از این عارضه‌ها روش‌هایی برای پیشگیری و درمان دارند. به همین دلیل بیمارانی که توسط جراح حرفه‌ای عمل می‌شوند، کم‌تر این عوارض را تجربه می‌کنند. البته بخشی از ریسک ایجاد این عارضه نیز به بدن بیمار برمی‌گردد. جالب است بدانید که احتمال ایجاد اسکار به نژاد نیز بستگی دارد! به عنوان مثال افراد سیاه پوست بیشتر دچار آن می‌شوند.

کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن باعث ایجاد اختلال در جوش خوردن زخم‌های بیمار و اسکار خواهد شد. این دسته از بیماران مستعد ایجاد اسکار هستند. گروهی دیگر نیز مستعد ایجاد کلوئید هستند. یعنی در جای زخم آن‌ها برجستگی شدید ایجاد می‌شود که احتمالا دردناک است و خارش دارد. این موضوع به ساختار بدن فرد بستگی دارد. البته زخم‌هایی که در برخی از نقاط بدن مانند پشت شانه‌ها یا بالای بازو ایجاد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به اسکار قرار دارند.

هماتوم یا خونریزی و تشکیل لخته در محل جراحی

اسکارها در برخی از بیماران دردناک هستند. همچنین ممکن است هایپرتروفیک یا برجسته باشند. هر کدام از این عارضه‌ها روش‌هایی برای پیشگیری و درمان دارند. به همین دلیل بیمارانی که توسط جراح حرفه‌ای عمل می‌شوند، کم‌تر این عوارض را تجربه می‌کنند. البته بخشی از ریسک ایجاد این عارضه نیز به بدن بیمار برمی‌گردد. جالب است بدانید که احتمال ایجاد اسکار به نژاد نیز بستگی دارد! به عنوان مثال افراد سیاه پوست بیشتر دچار آن می‌شوند.

کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن باعث ایجاد اختلال در جوش خوردن زخم‌های بیمار و اسکار خواهد شد. این دسته از بیماران مستعد ایجاد اسکار هستند. گروهی دیگر نیز مستعد ایجاد کلوئید هستند. یعنی در جای زخم آن‌ها برجستگی شدید ایجاد می‌شود که احتمالا دردناک است و خارش دارد. این موضوع به ساختار بدن فرد بستگی دارد. البته زخم‌هایی که در برخی از نقاط بدن مانند پشت شانه‌ها یا بالای بازو ایجاد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به اسکار قرار دارند.

سروما یا تجمع آب میان بافتی

استفاده از درن تا حد زیادی با تخلیه ترشح و خون بعد از جراحی از بروز این عارضه پیشگیری می‌کند. این عارضه برای اعمال جراحی که بخشی از بافت بدن در آن‌ها حذف می‌شود، وجود دارد. ممکن است در محل عمل‌هایی که روی سینه یا شکم انجام می‌شوند، آب میان بافتی تجمع پیدا کند. این عارضه طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به طور کلی نمی‌توان تعیین کرد که سروما بعد از چه مدتی بهبود پیدا می‌کند.

افراد چاق و افرادی که به دیابت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، مستعد ایجاد سروما محسوب می‌شوند. هر چه بافت بیشتری از محل عمل برداشته شود، احتمال ایجاد سروما نیز بیشتر می‌شود. البته درن تا حد زیادی از بروز این مشکل پیشگیری می‌کند. چرا که ترشحات و آب میان بافتی را تخلیه خواهد کرد.

نکروز چربی یا فت نکروز

این عارضه در عمل‌های ماموپلاستی محتمل است اما جای نگرانی نیست. همانطور که می‌دانید درصد زیادی از بافت سینه را چربی‌ها تشکیل می‌دهند. خونرسانی به بافت چربی نسبت به سایر بافت‌ها ضعیف‌تر است. بعد از ماموپلاستی نیز بخشی از مویرگ‌ها قطع می‌شوند و خونرسانی همه یا بخشی از قسمت‌های دیگر بافت سینه دچار اختلال می‌شود. به همین دلیل در آن قسمت نکروز چربی بروز می‌کند. نکروز ممکن است در ابتدا به شکل توده باشد. بعد از آن نیز به شکل ترشح از محل زخم خارج می‌شود. نکروز چربی خودبخود بهبود پیدا می‌کند.

احتمال ایجاد این عارضه در افراد زیر بیشتر است.

  • افرادی که سینه‌های بزرگی داشته‌اند و بافت بیشتری از بدن آن‌ها حذف شده است.
  • افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری مربوط به عروق دارند.
  • افرادی که سن بالاتری دارند.

از دست رفتن یا سیاه شدن (نکروز) قسمتی از پوست پستان

این عارضه در درصد بسیار کمی از بیماران ایجاد می‌شود. از دست رفتن پوست پستان ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد.

  • در برخی از بیماران به دلیل عدم خونرسانی صحیح ایجاد می‌شود.
  • در برخی از بیماران به دلیل اینکه پوست هنگام بسته شدن و بهبود زخم، فشار زیادی متحمل می‌شود، بخشی از آن از بین می‌رود.
  • اختلال خونرسانی شریانی یا اختلال در بازگشت خون وریدی نیز احتمال ایجاد این مشکل را بیشتر می‌کند.

کاهش حس در نوک پستان

این عارضه ممکن است تا مدتی بعد از جراحی ماموپلاستی ادامه داشته باشد. اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند. یعنی حس نوک پستان آن‌ها باز می‌گردد. اما نوک سینه درصد بسیار کمی از بیماران مدت طولانی‌تری بی‌حس باقی می‌ماند.

عفونت بعد از ماموپلاستی

عفونت نیز یک عارضه برای تمام عمل‌های جراحی تهاجمی است. برخی از فاکتورهای زمینه‌ای که در ادامه بیان می‌کنیم، خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهند.

  • اضافه وزن
  • دیابت
  • سن بالاتر
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • مصرف داروهای مهارکننده سیستم ایمنی مانند کورتون

جراح برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افراد مستعد، آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. اما این دارو برای سایر بیماران تجویز نمی‌شود.

سایر عوارض ماموپلاستی

این موارد ممکن است در همان فاز اول بعد از جراحی ایجاد شوند یا به صورت تأخیری باشند.

  • از بین رفتن قسمتی از نوک پستان (نیپل آرئول).
  • مالپوزیشن نیپل آرئول.

این عارضه یعنی اینکه نوک سینه در محل مناسب قرار نگرفته باشد.

  • باکسی شکل شدن پستان

در این عارضه قسمت پایینی سینه افتاده می‌شود.

  • داگ ایر (dog air) یا پوست اضافه

 این عارضه معمولا در قسمت‌های خارجی اسکار ماموپلاستی ایجاد می‌شود.

  • هایپوپیگمنته شدن نیپل آرئول یا کم رنگ شدن نوک پستان.
  • وب پراسترنال: در این عارضه بافتی مانند یک پرده یا گوشت اضافه در قسمت‌های داخلی اسکار دیده می‌شود.
  • اختلال نسبی در شیردهی

یکی از نکات بسیار موثر در پیشگیری از ایجاد عوارض، ثابت نگه داشتن وزن است. یکی از عوامل ایجاد عارضه‌ها به صورت تأخیری، افزایش یا کاهش قابل توجه وزن بیمار است. به همین دلیل لازم است بیماران پیش از عمل به وزن دلخواه خود برسند. روش خوابیدن بعد از ماموپلاستی که از سوی دکتر به شما آموزش داده می‌شود نیز در پیشگیری از عواض نقش مهمی دارد

در ویس‌های دکتر نبوده و برای اضافه کردن عبارت «روش خوابیدن بعد از ماموپلاستی» ارائه شده است.

تاثیر سیگار در عمل جراحی ماموپلاستی چیست؟

مسئله مهم دیگر مصرف سیگار است. توصیه ما این است که حداقل دو ماه قبل از عمل سیگار و تمامی‌ دخانیات و دودها کنار گذاشته شوند. زیرا این موارد اختلالات خون رسانی مویرگی ایجاد می‌کنند. این امر ریسک عفونت و سیاه شدن پستان یا نوک آن را بالا می‌برد. انجام تمرینات تنفسی قبل از عمل می‌تواند در کاهش عوارض پس از عمل موثر باشد. همچنین مصرف سیگار در دوره نقاهت عمل ماموپلاستی نیز ممنوع است. این موضوع باعث تسریع روند بهبود جای زخم می‌شود.

خطر وقوع آمبولی در عمل جراحی ماموپلاستی

خطر وقوع آمبولی خطر مشترک بین همه اعمال جراحی است. برای کنترل این عارضه در حین عمل ماموپلاستی، از فرد خواسته می‌شود قبل از عمل جوراب واریس تهیه نماید. و در حین عمل نیز با استفاده از دستگاهی به اسم پنوماتیک یا جوراب DVT که به طور متناوب عضلات فرد بیهوش را منقبض می‌کند، احتمال آمبولی به حداقل می‌رسد.

همچنین از همکاران بیهوشی عزیز خواهش می‌شود با سرم تراپی و تزریق مایعات کافی که موجب رقیق شدن خون می‌شود، خطر آمبولی را کاهش دهند. همچنین آن‌ها با تغییر پوزیشن تخت به حالتی که اندام تحتانی بیمار بالا قرار بگیرد. خطر ایجاد این مشکل را کم‌تر می‌کنند.

هزینه ماموپلاستی در ایران چقدر است؟

همانطور که گفته شد، برای این عمل زیبایی تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان عمل ماموپلاستی و میزان کار جراح در هر تکنیک متفاوت است. به همین دلیل هزینه آن برای افراد مختلف، متفاوت است. سایر فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه این روش عبارتند از؛

  • میزان بزرگی سینه‌ها.
  • نیاز بیمار به سایر عمل‌های جراحی در کنار ماموپلاستی (در بسیاری از موارد جراحی کوچک کردن سینه به همراه ماستوپکسی یا اصلاح نیپل آرئول انجام می‌شود).
  • وجود یا عدم وجود پستان فرعی زیر بغل (در صورت وجود، حین عمل جراحی باید برداشته شود).

علاوه بر موارد بالا، باید هزینه بیمارستان، اتاق عمل و داروهای مورد استفاده را نیز اضافه کرد. بنابراین برای تعیین دقیق هزینه این عمل لازم است ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه شوید. بعد از پزشک اطلاعاتی در مورد هزینه‌های مورد نیاز برای انجام این جراحی، ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

جراحی زیبایی پستان یا به اصطلاح ماموپلاستی یکی از عمل های جراحی زیبایی رایج در کشورمان است که در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. ممکن است در خصوص انجام یا عدم انجام این عمل زیبایی نظرات ضد و نقیضی از اطرافیان خود شنیده باشید اما به خاطر داشته باشید که افراد صرفاً تجربیات شخصی خود را بازگو می کنند و هیچ چیز جای مشورت با یک جراح و متخصص با سابقه و توانمند پستان را نمی گیرد.

جمع بندی

در مجموع رضایت بخش بودن نتیجه این عمل تا حد زیادی به تکنیک جراحی، تبحر و تجربه جراح بستگی دارد. برای رزرو نوبت مشاوره حضوری از بهترین دکتر جراحی کوچک کردن سینه، می‌توانید از بخش تماس با ما اقدام نمایید.

ویدیو قبل و بعد از عمل و نمونه کار و عکس های عمل ماموپلاستی عزیزانی که مراجعه کرده‌اند هم آماده شده است. برای مشاهده این ویدیو میتوانید به مطب مراجعه کنید. به دلیل قوانین کشوری و رعایت حریم خصوصی عزیزانی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند، امکان انتشار ویدیو‌ها در فضای مجازی وجود ندارد. لطفا درخواست  .

عبارت «ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی» استفاده نشده است. چرا که در ویس‌های مربوط به عوارض توضیح داده نشد.

عبارت عمل کوچک کردن سینه با لیزر استفاده نشده است. چرا که مبحث ماموپلاستی مربوط به جراحی باز است و توضیحاتی از سوی دکتر در باره استفاده از لیزر ارائه نشده بود.

مرجع:

https://noorabeauty.com/عملية-تجميل-الثدي/

دکمه بازگشت به بالا