اقتصادی

ثروت میلیاردرهای روسی ۴۰۰ میلیارد دلار آب رفت

تحریم‌های اعمال شده توسط مسکو به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین باعث شده است که روس‌های ثروتمند صدها میلیارد دلار را تنها در یک ماه از دست بدهند.

به گزارش نازک نارنجی، سال گذشته خبرهایی مبنی بر دو برابر شدن دارایی 10 ثروتمند جهان از زمان شروع همه گیری به 1.5 تریلیون دلار رسید، در حالی که 163 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کردند و باعث شوک و خشم در جهان شد. مؤسسه خیریه بین‌المللی آکسفام از دولت‌ها خواسته است تا ۹۹ درصد مالیات بر دارایی را در طول دوره کرونا وضع کنند و استدلال می‌کند که افراد مرفه‌تر به‌طور ناعادلانه از اقدامات تشویقی دولت سود برده‌اند.

هیچ کشوری به درخواست آکسفام گوش نداده است، اما کلمبیا، فرانسه، نروژ، اسپانیا و سوئیس درآمدهای مالیات بر ثروت را تا سال 2020 افزایش می‌دهند. اما نابرابری ثروت دلیل دیگری است که نشان می‌دهد ثروتمندان به همان اندازه که فقیر فقیرتر می‌شوید، ثروتمندتر می‌شوند.

البته ممکن است این گفته صحت نداشته باشد!

دقیقا شش هفته از حمله نظامی روسیه به اوکراین می گذرد. این جنگ به دلیل وابستگی شدید اروپا به محصولات انرژی روسیه، بزرگترین خطر را برای اروپا به همراه دارد. بانک جهانی هشدار می دهد که طولانی شدن جنگ می تواند به کشورهای کم درآمد و متوسط ​​آسیب برساند.

اما ثروتمندترین های جهان به خاطر این جنگ در وضعیت یکسانی نیستند. از یک سو، ثروتمندان انرژی ایالات متحده از زمانی که روسیه حمله به همسایه خود را آغاز کرد، با افزایش قیمت نفت و گاز، ثروت خود را 10 درصد افزایش دادند. هارولد هام، جفری هیلدبراند، ریچارد کیندر، جورج بروس کایزر و دانین آوارا همگی در شش هفته گذشته شاهد رشد دو رقمی در ثروت خود بوده اند که ناشی از افزایش قیمت سهام در شرکت های بزرگ نفت و گاز بوده است. اما بیشتر ثروتمندترین افراد جهان این روزها از بحران اوکراین رنج می برند.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، کل ثروت میلیاردرها از رکورد 13.1 تریلیون دلار در سال گذشته به 12.7 تریلیون دلار پس از فروپاشی بازارهای سهام جهان از زمان حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است. 400 میلیارد دلار در پاییز امسال متعلق به روسیه است و میلیاردرهای این کشور به دلیل تحریم های گسترده علیه الیگارش های روسی شاهد کاهش 260 میلیارد دلاری ثروت خود بوده اند.

حتی اگر میزان کاهش ثروت ثروتمندترین افراد جهان به صورت درصدی زیاد نباشد، اما آمار افراد برگرفته از فهرست ابرثروتمندان وضعیت وخیم را تأیید می کند.

بر اساس رتبه بندی سالانه مجله فوربس از ثروتمندترین افراد جهان، در حال حاضر 2668 میلیاردر در جهان وجود دارد که در مقایسه با یک سال گذشته 329 میلیاردر و در روسیه 34 میلیاردر کوچک افزایش یافته است. کاهش تعداد میلیاردرها بزرگترین کاهش از زمان بحران مالی در سال 2009 بود، کاهش شدیدی نسبت به بیش از 600 میلیاردر در سال 2021، زیرا بازارهای سهام جهانی از یک پاندمی کم سابقه بهبود یافتند.

169 تازه وارد به لیست میلیاردرهای 2021، از جمله جان فولی، مدیر عامل Pluto Interactive، و ویتنی ولف هرد، مدیر عامل Bumblebee، از این لیست خارج شدند. حدود 236 نفر برای اولین بار به باشگاه اضافه شدند.

در همین حال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، به لطف رشد سهام تسلا، با ثروتی معادل 219 میلیارد دلار، که 68 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است، به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شده است. ارزش تسلا 14 درصد کاهش یافته است، اما همچنان 51 درصد در 12 ماه گذشته، نشان می دهد که ارزش بازار این شرکت به 1.13 تریلیون دلار رسیده است.

با توجه به قیمت نفت، ماسک از جف بزوس، بنیانگذار آمازون جلوتر است و بزوس که هفت درصد کاهش ارزش سهام آمازون را تجربه کرده است، با ثروت 171 میلیارد دلاری، دومین مرد ثروتمند جهان است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا