فرهنگ و هنرمطالب کسب و کار

نقش کاردستی در پرورش کودکان

متاسفانه امروزه نسبت به قدیم شرایط به گونه ای شده است که کودکان دیگر کودکی لازم را نمی کنند و حتماً باید والدین و مسئولین مدارس و معلم ها به این موضوع توجه داشته باشند. شاید برخی از ما هم در این امر مقصر باشیم چرا که لذت بردن از طبیعت را از کودکان منع می کنیم و اجازه نمی‌دهیم با توجه به سلیقه شان کارهای هنری نظیر کاردستی های متنوع را درست کنند یا زیر باران بازی کنند و…

اگر اجازه بدهیم تا بچه ها با توجه به نیاز هایشان کارهای هنری مختلفی را انجام بدهند به آنها در شکوفایی استعدادهایشان کمک کرده ایم. مثلا کاردستی می‌توانند موجب شود تا کودک استعدادهای خود را در حوزه های مختلف شناسایی کند و به سراغ علاقه مندی های خود در آینده برود و افزون بر آن ساخت کاردستی میتواند کودک را برای ساعتها سرگرم کند و کودک را از بی تحرکی دور می کند.

بچه ها علاقه زیادی به کاردستی و دنیای هنر دارند و باید به آنها اجازه بدهیم تا با انجام کاردستی های مختلف نظیر موشک کاغذی، ساخت تفنگ اسباب بازی، کاردستی با کاغذ، کاردستی اوریگامی به اعتماد به نفس کافی دست پیدا کند. یکی از موثرترین و البته پرجاذبه ترین راهکارهایی که می تواند در پرورش کودکان موثر باشد انجام کار دستی می باشد و قطعاً اگر به کاردستی اعتنای لازم صورت نگیرد و در واقع اهداف تربیتی نادیده گرفته شده است.

انجام هر نوع کاردستی زیبا نظیر کاردستی با وسایل دور ریختنی یا کاردستی کاغذی می تواند منجربه هماهنگ شدن حس های پنجگانه شود و برای فراگیران سلامت را حاصل کند. با انجام فعالیت های هنری نظیر نقاشی و کاردستی می توان به تقویت ذهن کودکان کمک کرد و اگر والدین یا مربی به این موضوع توجه لازم را نداشته باشند پس خلاقیت و شکوفایی استعدادها، ذوق و ابتکار کودکان را نادیده گرفته است.

اگر آموزش ساخت کاردستی را نمی دانید و نمیتوانید کاردستی با کاغذ یا هر نوع کاردستی دیگری را بسازید از نتران استفاده کنید و مهارت خود را در این زمینه افزایش بدهید. نتران جدیدترین کلیپ ها و فیلم ها را در حوزه آموزش ساخت کاردستی در اختیار مخاطبان قرار میدهد.

ضرورت انجام کاردستی در پرورش کودکان

کودک با انجام کاردستی علاوه بر اینکه یاد می‌گیرد که چگونه خودش را به صورت صحیح اداره کند بلکه نحوه برقراری ارتباط با دیگران را نیز می آموزد و بهتر می تواند راه حل ها را پیدا کند و وقتی مشغول به ساخت یک وسیله می‌شود و اعتماد به نفس او افزایش داشته و البته حس مسئولیت نیز درون  او پرورش خواهد یافت.

به زبان ساده تر می توان گفت که کاردستی نمونه ای از بازی فکری محسوب می‌شود و کودک را تشویق می‌کند که به آن بیندیشد و این اجازه را به کودک خواهد داد تا بتوانند خلاقیت خود را گسترش بدهد و به دنبال راهکارهای خلاقانه بگردد. با داشتن این فرصت کودک می تواند آزادانه بیاندیشد و راههای پیشرفت و ترقی برای او نیز باز خواهد ماند و به آسانی رشد ذهنی خود را بارور می نماید.

البته بهتر است در کنار انواع کاردستی کاغذی  به کودکان کاردستی با وسایل دور ریختنی را نیز بیاموزیم چرا که استفاده بهینه از وسایل را نیز به کودکان آموزش میدهد. از ساده ترین نمونه های کاردستی کاغذی می توان به موشک کاغذی یا ساخت تفنگ اسباب بازی، یا ساخت ماشین کنترلی که کمی پیشرفته تر است، اشاره کرد که از گذشته کودکان تمایل زیادی به یادگیری آن داشته اند.

بیشتر کارشناسان و روانشناسان بر این عقیده هستند که کودک با انجام کار دستی می‌تواند بین تمامی حواس خود هماهنگی را ایجاد کند و در واقع موجب می شود تا کودک مشتاق شود تا از تمام اعضای بدن خود استفاده کند و شکوفایی استعدادها و رشد آن را قطعاً در پی خواهد داشت.

فرقی نمی‌کند که شما کودک را برای کاردستی با کاغذ، اوریگامی، یا کاردستی با چوب بستنی تشویق می کنید در هر صورت یک کاردستی زیبا می ‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی برای کودک داشته باشد و انجام کاردستی منجر به افزایش شناخت کودک از محیط پیرامون خود خواهد شد و البته چیزهای جدیدی را کشف می‌کنند.

در کنار مواردی که گفته شد بهتر است که مربیان و اولیا کاردستی و نقاشی را به دانش آموزان تعلیم بدهند و فقط کودک تماشاگر انجام کاردستی نباشد بلکه در ساخت آنها نیز دخیل باشد تا فایده ها و کاربرد آن را نیز درک کند. انجام کاردستی برای کودکان منجر به پاسخگویی احتیاجات روانی آنها خواهد شد و کودکان در این شرایط می‌توانند ضمن اینکه کارگروهی را یاد می گیرند بلکه تجربه هایی از شرایط، و تشخیص عمل درست و نادرست را نیز داشته باشند و تصور و دقت نیز در آنها تقویت خواهد شد و حتی برای حل مسائل خود می‌توانند نقشه هایی را مطرح کنند.

دکمه بازگشت به بالا