اقتصادی

قیمت نفت در سراشیبی نزولی افتاد

قیمت نفت در روز دوشنبه به روند کاهشی خود ادامه داد زیرا معامله گران منتظر نفت رایگان از ذخایر اضطراری کشورهای مصرف کننده و آتش بس در یمن بودند که نگرانی ها در مورد عرضه ویرانی به خاورمیانه را کاهش داد.

قیمت نفت برنت در بازار بورس نیویورک با 79 سنت یا 0.8 درصد کاهش به 103.60 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت با 82 سنت یا 0.8 درصد کاهش به 98.45 دلار در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در پایان معاملات روز دوشنبه یک دلار کاهش یافتند.

آتش بس دو ماهه بین ائتلاف سعودی و یمنی تحت نظارت سازمان ملل برقرار شد. به گفته فیلیپ فلین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز، جنگ تهدیدی برای عرضه است و آتش بس می تواند خطر عرضه نفت در خاورمیانه را کاهش دهد.

بر اساس منابع صنعتی، تولید نفت و میعانات گازی در روسیه، دومین صادرکننده بزرگ جهان، از 11.08 میلیون بشکه در روز در فوریه به 11.01 میلیون بشکه در روز در ماه مارس کاهش یافت. پالایش و صادرات نفت روسیه تحت تأثیر تحریم های دولت غرب و تحریم های خودسرانه سایر خریداران قرار گرفته است. برآوردها از اختلال در صادرات نفت روسیه از یک تا سه میلیون بشکه در روز متغیر است.

پس از آن که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از مشورت با آژانس بین‌المللی انرژی، وعده برداشت روزانه یک میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در مدت شش ماه، قیمت نفت هفته گذشته حدود 13 درصد کاهش یافت. بایدن از دور سوم ذخایر در شش ماه گذشته خبر داد. رکوردشکنی 180 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت با هدف کاهش نگرانی ها در مورد کمبود عرضه و مهار افزایش قیمت ها پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم ها در مسکو است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که به آن زمان کافی برای عقب نشینی از ذخایر تا افزایش تولید داخلی تا پایان سال می دهد. درآمد حاصل از فروش برای تکمیل سهام در سال‌های آینده استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که موجودی کافی برای پاسخ به شرایط اضطراری وجود دارد. این اقدام با هدف کاهش فشار صعودی بر قیمت ها با افزایش فوری قیمت نفت موجود و کاهش نگرانی ها در مورد کاهش شدید صادرات نفت روسیه در نتیجه جنگ و مجازات ها انجام می شود.

در حالی که وزارت انرژی ایالات متحده جزئیات فروش نفت را روشن کرد، اعضای آژانس بین المللی انرژی روز جمعه موافقت کردند که نفت بیشتری از ذخایر اضطراری خود آزاد کنند.

تینا تنگ، تحلیلگر بازار در CMC Markets در یادداشتی نوشت: «این اقدامات مشترک ایالات متحده و متحدانش ممکن است به طور موقت عرضه و تقاضا را تا سال 2022 متعادل کند، اما ممکن است راه حل بلندمدتی نباشد. از سوی دیگر، تولیدکنندگان نفت ایالات متحده ممکن است تمایلی به افزایش تولید برای حفظ سود بالا نداشته باشند.

علیرغم اینکه بایدن از شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای افزایش تولید خواسته است، رشد تعداد دکل‌های حفاری ایالات متحده کند بوده است زیرا شرکت‌های حفاری به جای افزایش تولید، به تمرکز بر سود سهامداران خود ادامه می‌دهند.

به گزارش رویترز، نگرانی ها در مورد آسیب رساندن به تقاضای سوخت در چین پس از گسترش قرنطینه های کرونری همچنان ادامه دارد. وزارت حمل و نقل چین کاهش 20 درصدی ترافیک جاده‌ای و کاهش 55 درصدی در تعطیلات سه روزه پادشاه مینگ را به دلیل افزایش تعداد 19 مورد کویت در کشور پیش‌بینی کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا