علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

راهنمای خرید دستکش ضد برش

نکاتی که باید هنگام خرید دستکش ضد برش بدانید

دست‌ های ما ابزاری باورنکردنی هستند که به ما امکان می‌دهند انواع اجسام را بگیریم، نگه داریم و دستکاری کنیم. دست ها از 27 استخوان مجزا تشکیل شده است که توسط شبکه ای از ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها، اعصاب و رگ های خونی به هم متصل شده اند که با پوست پوشانده شده و به ناخن ها متصل شده اند.

اگرچه دست‌ها بسیار پیچیده و قوی هستند، اما در برابر آسیب‌های ناشی از بریدگی، پارگی و سوراخ شدن نیز آسیب‌پذیر هستند. اگر شما یکی از افراد بی‌شماری هستید که با دستان خود امرار معاش می‌کنند، می‌دانید که دست‌های شما چه ابزار ارزشمندی هستند  و محافظت از آنها چقدر مهم است.

برای سال‌ها، کارگران تنها با پوشیدن دستکش‌های چرمی یا پارچه‌ای ساده از دست‌های خود محافظت می‌کردند. بیشتر دستکش های قدیمی مانع مناسبی در برابر بریدگی های ناشی از ابزارهای نوک تیز نبودند. خوشبختانه امروزه بسیاری از دستکش های ایمنی با تکنولوژی بالا موجود است که به شما محافظت بسیار خوبی در برابر برش می دهد.

چرا به دستکش ضد برش نیاز دارید؟

اگر هر نوع کاری با ابزار یا مواد تیز انجام می دهید، قطعاً به دستکش های ضد برش نیاز دارید. شما نیاز به یک مانع مورد اعتماد برای محافظت از انگشتان، شست ها، کف دست ها و پشت دست های خود دارید که از تماس مستقیم و نفوذ اشیای تیز به پوست شما جلوگیری می کند. کاربرد دستکش ضد برش در صنایع گوناگون امروزه امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.

بسیاری از دستکش های موجود در بازار در برابر برش بسیار مقاوم هستند. اگر دستکش هایی را که به درستی برای کار و کاربرد خود طراحی شده اند انتخاب کنید، می توانید به طور قابل توجهی احتمال آسیب را هنگام دست زدن به هر ابزار یا ماده ای به حداقل برسانید. در بدترین حالت، ممکن است به جای آسیب شدید، فقط چند بخیه داشته باشید. نکته کلیدی برای اطمینان از حفاظت شما، درک سطوح مختلف درجه بندی مقاومت در برابر برش است.

بسیاری از دستکش های ضد برش در بازار ایمنی وجود دارد. عباراتی مانند سطح برش ANSI/ISEA ، نمودار رتبه بندی دستکش ANSI، دستکش های مقاوم در برابر برش سطح A3 و دستکش های مقاوم در برابر برش A9 را خواهید شنید . درک این اصطلاحات هنگام انتخاب و خرید دستکش ایمنی ضد برش مناسب برای شغل شما بسیار مهم است.

دستکش ضد برش و دستکش برشکاری با دستکش های کار معمولی به دلیل طراحی و موادی که از آن ساخته شده اند متفاوت است. مقاومت برش یک عملکرد علمی است که از وزن و ترکیب مواد دستکش و همچنین استفاده از مواد با کارایی بالا مانند Kevlar®، Dyneema®، Spectra®Fiber و SuperFabric® بدست می‌آید. سایر مواد با تکنولوژی بالا شامل مش های فلزی مختلف و مخلوط های فیبر و فلز هستند که حاوی پارچه های فایبرگلاس و سایر مواد نساجی مصنوعی برای بالابردن دوام دستکش ضد برش هستند.

برخی از رایج ترین مشاغل که در آنها می توانید از دستکش های مقاوم در برابر برش استفاده کنید ، شامل :

هوانوردی و هوافضا، کشاورزی، مونتاژ، خودرو، ساخت و ساز، الکترونیک، جنگلداری و کارخانه های چوب، محصولات شیشه ای، معدن، صنعت کاغذ، پلاستیک و لاستیک، ریخته گری فولاد.

آسیب‌های اصلی که با دستکش کار‌ ضد برش از بین می‌برید یا به حداقل می‌رسانید، ساییدگی، پارگی و سوراخ است. محل اصلی آسیب، انگشتان، شست، پشت و کف دستان شماست. تولید کنندگان دستکش ضد برش را طوری طراحی می کنند که به مناطق مختلف اولویت بدهد. این وظیفه شماست که منطقه پرخطر خود را تعیین کنید و دستکش هایی را انتخاب کنید که برای محافظت از این قسمت های آسیب پذیر ساخته شده اند.

آمارها نیاز به استفاده از دستکش های مقاوم در برابر برش  که مانع از بروز تعداد زیادی آسیب های ناشی از دست در محل کار است را بیان می کند. بر اساس گزارشی در سال 2015، 143000 آسیب دست در محل کار   تنها در کشور آمریکا رخ داده است. سوراخ‌ها، ساییدگی‌ها، پارگی‌ها و قطع عضو پس از آسیب‌های اسکلتی عضلانی در رتبه دوم قرار داشتند. به طور متوسط، کارگران به ازای هر جراحت پنج روز از کار بی کار می شوند و هر کدام 6000 دلار غرامت طلب می کنند. این ارقام توسط اداره آمار کار ایالات متحده پشتیبانی می شود.

ارزیابی علل مقاومت دستکش های ضد برش

  • وزن اجسام تیز: وزن باعث افزایش نیروی برش می شود.
  • بافت سطح: سطوح روغنی یا مرطوب نیاز به دستکش با چسبندگی بالا دارند.
  • لبه های بلندتر نیاز به دستکش با مقاومت بیشتر در برابر پارگی دارند.
  • خطر سوراخ شدن: خطر سوراخ شدن در ارزیابی خطر بریدگی تعیین کننده است زیرا ممکن است باعث پارگی دستکش شود

نحوه انتخاب دستکش ضد برش

دستکش ضد برش جزو تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) هستند و انتخاب نوع و برند آن به کاربر نهایی واگذار می شود. کارگران باید هنگام قرار گرفتن در معرض خطرات بالقوه مانند بریدگی و پارگی از محافظ دست مناسب استفاده کنند. کارفرمایان باید محافظ دست مناسب را بر اساس ارزیابی الزامات حفاظت از دست نسبت به کار(ها)، شرایط و مدت زمانی که کارگران به محافظت نیاز دارند، انتخاب کنند. این شامل تمام خطرات بالقوه شناسایی شده در ارزیابی ریسک می شود.

محبوب ترین دستکش های ایمنی ضد برش نئوپرن، نیتریل و چرم هستند. دستکش های نئوپرن و نیتریل مصنوعی هستند و می توانند از مواد مختلفی تشکیل شوند. دستکش‌های چرمی در درجه اول محصولات طبیعی هستند، اما می‌توان آن‌ها را با ترکیبات و مواد مصنوعی که در نقاط آسیب‌پذیری مانند کف دست و فاق بین انگشت شست و سبابه ساخت.

انعطاف پذیری و دوام دو نکته مهم هستند. استفاده از چندین لایه یک اصل اساسی است که در طراحی و تولید دستکش ضد برش استفاده می شود. منطقی است که چندین لایه پارچه محافظت بیشتری از برش و سوراخ شدن ارائه می دهد. این امر به ویژه در هنگام ترکیب مواد با کارایی بالا مانند Kevlar® یا Dyneema® صادق است. با این حال، نقطه ضعف چند لایه، سفتی و ضخیمی آن است. دستکش های ایمنی ضخیم می توانند انعطاف ناپذیر باشند و جابجایی خوب را غیرممکن کنند.

انواع سطوح برش

سطح برش 1: خطرات برش بسیار کم است. مانند بریدگی کاغذ و خراش‌های سبک محافظت می‌کنند. مشاغلی که معمولاً شامل اشیاء تیز نیستند، مانند تعمیر و نگهداری خودرو یا کارهای محوطه سازی مناسب هستند.

سطح برش 2: خطرات برش کم. مشاغلی مانند کارهای ساختمانی، مونتاژ خودرو یا بسته بندی است.

سطح برش 3: خطرات برش متوسط. مشاغلی مانند جابجایی شیشه های سبک و کارهای مهر زنی فلز محافظت می کنند.

سطح برش 4: خطرات برش بالا. مشاغلی مانند  جابجایی شیشه و مهر زنی فلز و همچنین خدمات غذا می باشد.

سطح برش 5: خطرات برش شدید. مشاغلی شامل تیغه های بسیار تیز هستند مانند قصابی گوشت و برای مهر زنی فلزات سنگین و کار شیشه می باشد.

با تمام این اطلاعات، چگونه بهترین دستکش ضد برش را برای خود انتخاب می کنید؟ خوب، همه چیز به کاری که انجام می دهید و تهدیدات احتمالی مرتبط با کاری که انجام می دهید بستگی دارد.

اگر شما صاحب خانه هستید و در خانه کار می‌کنید، احتمالاً می‌توانید با دستکش‌هایی با درجه A یا B EN388 (ANSI AR1-A3) استفاده کنید. با این حال، اگر در یک زمینه صنعتی با اجسام بسیار تیز مانند شیشه و ورق فلزی کار می‌کنید، مطمئناً می‌خواهید دستکش‌هایی با سطح حفاظت برش بالاتری انتخاب کنید. همچنین نیروی پلیس نیز اغلب با افراد مسلح به چاقو مواجه می شوند و بنابراین باید بالاترین سطح محافظت را روی دستان خود داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که هر چه سطح حفاظت بالاتر باشد، ممکن است مهارت کمتری برای دست زدن به ابزار و اشیاء کوچک داشته باشید.

نحوه تمیز کردن و نگهداری از دستکش ضد برش

بهترین راه برای تمیز کردن دستکش ضد برش این است که به سادگی آن ها را با صابون گرم و ضد باکتری در سینک بشویید. پس از آبکشی کامل، آنها را صاف و در محلی با جریان هوای خوب و نور مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شوند. شستشو و خشک کردن با ماشین لباسشویی برای این نوع دستکش ها توصیه نمی شود.

دکمه بازگشت به بالا