اقتصادی

از دست رفتن حد آستانه تحمل زمین‌شناسی در جاده چالوس/وجود ۴۰۰ نقطه بحرانی رانش در مازندران

به گفته کارشناسان حوزه بلایای طبیعی، رانش زمین از 19 اسفندماه در جاده چالوس شاهد آن بودیم، اتفاقی که از سال 96 هشدار داده شده و بار ترافیکی ایجاد شده در این جاده و موقعیت آن نزدیک به جنگل سیاه و برق آبی است. قدرت. محصولات زراعی. این امر منجر به وقوع زمین لغزش ها و شرایطی شده است که در صورت غفلت بیشتر در سال های آینده شاهد تشدید این اتفاقات به ویژه در سه استان شمالی کشور خواهیم بود.

محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن آمایش سرزمین و عضو انجمن مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار ایران در گفت وگو با نازک نارنجی.وی گفت: پوسته خاک از لایه های رسوبی متراکم و حتی غیر متراکم تشکیل شده است. به این رویداد لغزش زمین می گویند.

وی علل وقوع زمین لغزش ها را منابع طبیعی و انسانی دانست و گفت: عوامل دخیل در این رویداد شامل بارش شدید باران و زلزله است، اما دخالت های انسانی عامل ایجاد زمین لغزش است که می تواند حتی در زمین شناسی منطقه تغییر کند و باعث رانش زمین شود.

محبوب فر با اشاره به حوادثی مانند رانش زمین در جاده چالوس در کشور، یادآور شد: دخالت های انسانی پر رنگ تر از عوامل طبیعی است و در حال حاضر 3 استان گیلان، مازندران و گلستان اولین رانش زمین در کشور است. پس از این استان‌ها، استان‌های «لرستان» و «خوزستان» هستند که بیش از سایر استان‌های کشور در معرض رانش زمین هستند.

وی علت رانش زمین در کشور را مداخله بیش از حد انسان در مناطق کوهپایه ای، دشتی و آبرفتی و هر منطقه شیبداری که دامنه آن از نظر زمین شناسی مستعد رانش زمین و رانش زمین باشد، عنوان کرد. سه استان و همچنین اقدامات افراطی برای ساخت جاده و ساخت جاده.

عضو انجمن مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار ایران با بیان اینکه بی توجهی به محیط زیست و رهاسازی آن و فعالیت های بی شمار انسانی باعث شده استان مازندران در معرض خطر رانش زمین قرار گیرد، خاطرنشان کرد: رانش زمین در حال حاضر مشاهده شده است ما می گوییم که این رویدادی است که از سال 1396 نسبت به وقایع آن در شمال کشور هشدار داده شده و حتی در سال 1398 اعلام شد که بیش از 400 نقطه در استان مازندران دچار پدیده رانش هستند و رتبه این رانش از تخمین زده می شود. خفیف تا شدید، اما متاسفانه، این هشدارها نادیده گرفته می شود.

محبوب فر یادآور شد: تمام اتفاقاتی که در جاده چالوس به صورت رانش زمین رخ داد به ساخت سد «سیاهبیشه» برمی گردد. این سد در حاشیه رودخانه چالوس ساخته شد و متأسفانه بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسید، ساخت این سد منجر به کاهش آب های زیرزمینی منطقه و تغییر ساختار ژئوتکنیکی و زمین شناسی منطقه شد.

پژوهشگر حوزه بحران ها و مخاطرات زیست محیطی با بیان اینکه سد سیاه بیشه در واقع دو سد است، می گوید: اگر جاده چالوس از یک طرف مجاور این دو سد باشد و چند نیروگاه برق آبی در کنار این دو سد و از طرف دیگر احداث شود. سمت. طرف در طول روز نزدیک به 40 هزار خودرو از جاده تردد می کنند، باید این حق را بدهیم که این جاده آستانه تحمل زمین شناسی خود را از دست داده و رانش بی سابقه ای وجود دارد، بنابراین باید جلوی آن را بگیرند.

ناسالم بودن طبیعت ما و تداوم خشم زمین

یکی از اعضای انجمن محوطه سازی، احیای اراضی استان های شمالی به ویژه استان مازندران را با احیای اراضی در مناطق بیابانی دانست و تصریح کرد: اگر در مناطق کویری و کم آب و کم باران ایران احیای اراضی داشته باشیم، در شمال کشور انجام می شود. مواجهه با پدیده زمین لغزش که در ابتدای این جاده فعالیت های انسانی را تشدید کرد و در صورت تلفیق با عوامل طبیعی از جمله تغییر اقلیم و بارش های سیل آسا این مشکلات به وجود آمد.

وی افزود: بر این اساس معتقدم مشکلی که در شمال کشور ایجاد شده یک شبه به وجود نیامده است و کشور از سال 96 درگیر این حادثه بوده و بارها در مورد رانش زمین در 400 نقطه در این منطقه هشدار داده شده است. استان مازندران.» اما به جای احیای محیط زیست منطقه، محیط زیست منطقه مورد تجاوز قرار گرفت و این شرایط به کمبودهای غیرقابل کنترل آب، سدسازی و حجم ترافیک سنگین جاده چالوس افزود.

به گفته وی، سد جنگل سیاه در زمینی روباز ساخته شد و ساختار زمین شناسی منطقه را تغییر داد، البته قبل از ساخت این سد چاره ای اندیشیده نشد.

محبوب فر خاطرنشان کرد: ما در نوروز با تعطیلات روبرو هستیم، واقعاً می تواند در کشور مشکل ساز باشد و باید این جاده را ببندیم یا از مسیرهای جایگزین استفاده کنیم. زیرا این احتمال وجود دارد که چاله ها و ترک ها در جاده گسترش یابد و منجر به تلفات انسانی شود.

فرونشست در استان های شمالی

عضو انجمن مخاطرات زیست محیطی و توسعه پایدار ایران، عمده مخاطرات شمال کشور را مربوط به دخالت بی رویه انسان دانست و گفت: وزارت نیرو وزارت راه و شهرسازی در کنار این مخاطرات، این واقعیت است که اقتصاد مناطق شمالی با مسائل صنعتی تعریف می شود، اما به مجوزهای زیرساختی و زیرساختی توجهی نمی شود.

وی با بیان اینکه طبق شنیده ها ساخت سد جنگل سیاه مجوز زیست محیطی نداشته است، گفت: در مقطعی سازمان محیط زیست با ساخت این سد مخالفت کرد اما وزارت نیرو و راهداری با این موضوع مخالفت کردند. توجه کنید این وقایع و این رویدادها در این استان ها با شدت گرفتن ادامه دارد.

پژوهشگر حوزه ریسک با بیان اینکه کاربری اراضی با فعالیت های آبی تغییر می کند، گفت: در این صورت نیاز به برداشت آب و سدسازی وجود دارد و طبیعی است که در آینده چنین اتفاقاتی رخ دهد و تشدید شود. .بودن.

وی افزود: معتقدم تمام شهرستان های سه استان شمالی تحت تاثیر این رانش زمین هستند و این نشست زمین در آستانه فرونشست است که در مناطق کویری رخ می دهد و اکنون بازخورد آن در مناطق شمالی احساس می شود.

محبوب فر تاکید کرد: این در حالی است که وضعیت شهر تهران از نظر احیای اراضی بدتر است، اکنون تعداد مخازن سدهای تهران نسبت به سال های گذشته کمتر شده است و با وجود بارندگی هایی که رخ داده است، در بخشی شاهد بارش شدید باران و در سمت دیگر بودیم. با کم‌آبی مواجه هستیم و با کم‌آبی مواجه هستیم که نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی خارج از محدوده است و مشکلات زیست‌محیطی بزرگی را به‌وجود می‌آورد، بنابراین هر چه شاهد بارش‌ها و سیل‌ها باشیم، دیگر مشکلات کم‌آبی و کم‌آبی بیشتر نیست. برطرف می شود و تشدید می شود.

او اظهار داشت که بررسی‌ها نشان داده وضعیت استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان در تابستان و پاییز 1401 ممکن است بحرانی‌تر از تابستان 1400 باشد، وی تاکید کرد: طبل توسعه در حال می‌کوبد، وضعیت در واقع تخیلی است و پیشرفت مکرر؛ چون توسعه یعنی محیط زیست سالم، یعنی رفاه، یعنی عدم آلودگی محیط زیست و ترافیک..

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا