اقتصادی

مطالبه‌گری کارگران نباید منجر به اخراج آنان شود

نازک نارنجی/ مرکز دبیر اجرایی خانه کارگری ساوه و زرندیه گفت: بیان مطالبات به حق کارگران در خصوص معیشت و مشکلات صنفی کارگران منجر به اخراج غیرقانونی جامعه کارگری از محیط کار می شود که موارد غیرقانونی و غیرضروری در کارخانه ها. ”

داود میرزایی در نشست با سازمان کار در شهرستان ساوه با رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی که توسط اداره کار شهرستان ساوه برگزار شد، گفت: با وجود صنعتی و کارگری در استان مرکزی، اما کمترین توجه به نیازها و مشکلات جامعه کارگری این استان به ویژه شهرستان ساوه نمی تواند قطب صنعتی کشور باشد.

وی حمایت ویژه از جامعه کارگری و تولیدی که مکمل یکدیگر هستند را خواستار شد و افزود: کارگران ساوه با مشکلات فراوانی مواجه هستند و با وجود کمبودها، خود را از خیابان های دارای محدودیت و مانند هپکو و سایر صنایع دریغ نکرده اند. در جاده راهپیمایی نکردند.

وی با تاکید بر اینکه سال هاست جامعه کارگری مهجور مانده است، تصریح کرد: بسیاری از نیازهای رفاهی مانند تعاونی های مسکن و مصرف، کمیته های طرح طبقه بندی اشتغال، کمیته های حفاظت انضباطی و ایمنی به فراموشی سپرده شده و از بدنه قشر کارگر برداشته شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به مفقود شدن شورای اسلامی کار در کارخانه‌های بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور، گفت: متاسفانه در صنایع ساوه تنها چند شورا و از هفت شورا سه شورا فعال هستند. شوراهای اسلامی کار نسبت به کارگران غیر صنعتی.»

وی با بیان اینکه کارگران ساوه به دلیل اعتراضات خود اجازه نمی دهند ابزار سیاستمداران باشند، گفت: گسترش کارخانه ها از نظر سنی و تعداد، مطالبات زیادی را از کارگران جامعه تحت تعقیب شورای اسلامی و نمایندگان آنها می طلبد. طبق قانون در تمامی کارخانه های واجد شرایط باید شورای اسلامی کار تشکیل شود و مشکلات و مطالبات کارگران در همان واحد تولیدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی افزود: بدون شورای اسلامی کار در کارخانجات، بسیاری از مطالبات جامعه کارگری بر زمین مانده و اگر کارگری درخواست کار کند، عامل تحریک سایر کارگران محسوب می شود و اخراج می شود. نتیجه ای برای بازگشت این کارگران به سر کار ندارد.

میرزایی همچنین به احداث مجموعه ورزشی ویژه کارگران در شهرک صنعتی کاوه در سال های اخیر اشاره کرد و خواستار تعیین ورزشگاه کارگران ساوه و اختصاص آن به جامعه کارگری شد.

وی در ادامه خواستار واگذاری زمین برای ساخت مسکن کارگری شد و افزود: در صورت واگذاری زمین و ساخت مسکن کارگری، کارفرمایان حاضر به ساخت خانه ارزان قیمت با مشارکت کارگری هستند.

وی با اشاره به اینکه خانه کارگر ساوه جزء پنج خانه کارگری برتر کشور است، گفت: سالانه بیش از 20 هزار نفر از کارگران خانه کارگر آموزش های مختلف و کاربردی را به صورت رایگان می بینند.

به گزارش نازک نارنجی، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه بیش از 100 هزار نفر از بازنشستگان استان مرکزی تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، گفت: تعداد بالای بازنشستگان و مراقبت از بیمه تکمیلی آنها کار سختی است. برای کانون بازنشستگان.» این شد.

علیرضا امیری از اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان خبر داد و افزود: ارائه خدمات مختلف به جامعه بازنشستگان بخشی از نیازهای آنان را برطرف کرده است. همچنین در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق آنها از 75 به 137 درصد افزایش یافت.

وی افزود: ارائه خدماتی مانند بیمه خودرو با اقساط بلندمدت، تسریع در ارائه خدمات بیمه ای آتی و تلاش برای بهبود اقتصاد و معیشت جامعه بازنشستگان از گام های مهم کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مرکزی است. “

به گزارش نازک نارنجی، مدیرعامل تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی ساوه نیز گفت: 189 واحد مسکونی ساخته و تحویل بازنشستگان تامین اجتماعی ساوه شده که هزینه آن در مقایسه با سایر تعاونی ها کمتر است.

ابراهیم عبداللهی افزود: در استان مرکزی تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی ساوه رتبه بالایی را کسب کرده است و درخواست داریم در برنامه اقدام ملی مسکن سهمیه ویژه ای به بازنشستگان این شهرک اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه 11 مرکز در استان در حال فعالیت است، گفت: پیش بینی می شود تعاونی هایی که توانایی فعالیت در این حوزه را دارند از امتیازات ویژه برخوردار شوند. بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی بی خانمان هستند و باید به دنبال سرپناه باشند.

درخواست کارگران نباید منجر به اخراج آنها شود

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا