اقتصادی

قیمت مسکن کاهش یافته است/سایت‌ها تنش ایجاد نکنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر بازار مسکن، مراکز آمار و برخی افراد غیرکارشناس هرج‌ومرج ایجاد نکند، می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن را داشت، اما نمی‌توان انتظار کاهش شدید را داشت. .

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با نازک نارنجی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی، میانگین قیمت مسکن در تهران حدود 32 میلیون تومان در هر متر مربع است، اما میانگین قیمت ارائه شده توسط سایت های فروش بیش از 50 میلیون تومان است. این بدان معناست که هرکس قیمت خانه خود را برای خود تعیین می کند و مدیران این سیستم ها هیچ کنترلی روی آن ندارند. بارها گفته ایم که عوارض خودسرانه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می شود، اما همچنان شاهد قیمت های کاذب در سامانه های املاک هستیم.

کاهش نیم درصدی قیمت مسکن در دو هفته گذشته

وی افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر بازار مسکن بهبود یافته است. بیشتر این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم برای راه اندازی نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده در مذاکرات هسته ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز کاهش یافته است و بررسی های ما حاکی از کاهش حدود نیم درصدی قیمت مسکن در تهران طی دو هفته گذشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرامش کنونی در بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود، گفت: معمولاً سه گروه شامل غیرکارشناسان، مراکز آماری و بازار مسکن باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شوند. بازار املاک و مستغلات.” درخواست ما این است که افراد غیرمتخصص از انجام مصاحبه های ترسناک با رسانه ها خودداری کنند. سیستم های بازاریابی گاهی اوقات فقط به نفوذ و علاقه خود فکر می کنند و اهمیتی نمی دهند که با اعلام نرخ های نجومی در بازار چه اتفاقی می افتد.

کاهش ضریب امنیت معاملات از طریق سامانه‌های فروش مسکن

خسروی خاطرنشان می کند: یکی از پرطرفدارترین سامانه های فروش ملک را تحریم کرده ایم. حدود 50 نفر به دلایل مختلف از این سایت شکایت کرده اند. به عنوان مثال گفته می شود سیستم مورد نظر با انعقاد قرارداد با دور زدن مشاوران املاک که باعث کاهش بیشتر ضریب امنیت می شود. البته این سایت تکذیب می شود اما در هر صورت این شکایات برای ما ارسال می شود. ما تعامل ایجاد کردیم و اعلام کردیم که قرار است مذاکره کنند اما نیامدند. اما آنچه مردم را در مورد این سیستم ها آزار می دهد، اعلام قیمت های قدیمی است که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود.

وی گفت: برخی سایت ها رقابت کاذبی را در بازار مسکن ایجاد کرده اند. فردی که وارد موبایلش می شود و می بیند همسایه خانه اش را متری 40 میلیون تومان می گذارد، متری 45 میلیون تومان هم می گذارد. نفر سوم 50 میلیون تومان در کوچه فرعی گذاشت و این رونق مد همچنان ادامه دارد. این موضوع باید حل شود.

کاهش شدید قیمت مسکن بعید است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که چقدر می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت، تصریح کرد: از آنجایی که پس از جهش قیمت ها انتظار افزایش قیمت وجود ندارد، طبیعی است. انتظار سقوط شدید غیرمنطقی است. زمانی که بازار مسکن به ثبات رسید، افزایش قدرت خرید متقاضیان در آینده اتفاق خوبی است. با طرح نهضت ملی مسکن امیدواریم عرضه و تقاضا متعادل و قیمت ها منطقی باشد.

ما به طرح نهضت ملی مسکن خوشبین هستیم

خسروی با بیان اینکه قیمت واحدها در نهضت ملی مسکن متناسب با توان مردم نیست، گفت: دولت باید منابع بیشتری را برای این پروژه هزینه کند و بانک ها نیز به تعهد قانونی خود برای تخصیص 360 هزار میلیارد تومان عمل کنند. در سال در این پروژه اکنون هرازگاهی 40 میلیون تومان از متقاضیان مطالبه می شود. اگر مردم چنین پولی داشتند دیگر مجبور نبودند وارد این طرح شوند.

وی گفت: در عین حال به استقامت آقای رئیسی اعتقاد دارم و مطمئنم اگر دولت قول ساخت یک میلیون خانه در سال بدهد به این وعده عمل خواهد کرد. آشنایی من با آقای رئیسی سال ها پیش کار خود را آغاز کرد و می دانم که دغدغه ها و برنامه هایی در تمام سطوح حوزه مسکن، از کد رهگیری گرفته تا ساماندهی بازار و افزودن ساخت و ساز دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا