عمومی

 5 عادت سبک زندگی سالم برای تقویت حافظه و توانایی های شناختی

همه ما عادت‌های بدی داریم که می‌خواهیم آن‌ها را تغییر دهیم، اما برخی رفتارها می‌توانند بر توانایی‌های شناختی شما تأثیر منفی بگذارند. مسیر رسیدن به حافظه بهتر و تمرکز بهتر به آسانی انتخاب عادات سبک زندگی سالم است. دانه خشخاش

نشان داده شده است که تمرین تمرکز حواس، خواب کافی و ورزش منظم، سلامت شناختی را تقویت کرده و به شما کمک می کند تا زندگی شادی داشته باشید. به خواندن ادامه دهید تا درباره عادات سبک زندگی سالمی که می توانید برای تقویت توانایی های شناختی خود اتخاذ کنید بیشتر بدانید.

1. ذهن آگاهی را تمرین کنید

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه تمرکز خود را بهبود ببخشید، هر روز زمان کمی را برای مدیتیشن اختصاص دهید. ثابت شده است که مدیتیشن استرس و اضطراب را کاهش می دهد و با تقویت ماده خاکستری در مغز، شناخت را تقویت می کند. با پیدا کردن یک مکان آرام که در آن مزاحم نشوید شروع کنید. راحت بنشینید، استراحت کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید. با مدیتیشن چند دقیقه در روز شروع کنید، سپس به تدریج خود را به حدود 20 دقیقه برسانید. سنجد

اگر زمان کافی برای مدیتیشن ندارید، می توانید در صورت امکان با تمرین تمرکز حواس از همان فواید بهره مند شوید. ذهن آگاهی شامل تمرکز آگاهانه فقط بر آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد است. مدیتیشن و تمرکز حواس بسیار شبیه هم هستند. مدیتیشن کاری است که برای انجام آن وقت می گذارید، در حالی که ذهن آگاهی حالتی از ذهن است که می توانید در طول روز تمرین کنید.

2. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی هر شب یکی از آن عادات سبک زندگی سالم است که می تواند تأثیر مثبتی بر تقریباً تمام سیستم های اصلی بدن از جمله بهبود تمرکز داشته باشد. در طول یک چرخه خواب منظم، مغز در حال انجام تعدادی فرآیند است که ساختارها و عملکردهای کلیدی را ترمیم و بازیابی می کند. نداشتن خواب کافی این فرآیندها را مختل می کند و از بازیابی مناسب فعالیت عصبی جلوگیری می کند.

کم خوابی با تعدادی از بیماری های سبک زندگی از جمله دیابت، چاقی و بیماری قلبی مرتبط است که همگی می توانند بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارند. اگر می‌خواهید چگونه تمرکز خود را بهبود ببخشید، با یک خواب خوب شروع کنید.

 

 

در حالی که میزان خواب شما مهم است، کیفیت خواب نیز مهم است. خواب سبک مانع از افتادن شما به خواب عمیق و احیا کننده ای می شود که برای متمرکز نگه داشتن مغز و عملکرد در بهترین حالت آن لازم است.

3. کمتر الکل مصرف کنید

به خوبی شناخته شده است که الکل می تواند بر حافظه بعد از یک شب پرنوشی تأثیر بگذارد، اما آسیب می تواند طولانی تر از آن باشد. الکل یک نوروتوکسین است و نشان داده شده است که نوشیدن منظم بیش از حد، تأثیر مخربی بر بخشی از مغز مرتبط با حافظه دارد. بدتر از آن، مصرف الکل با کمبود مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین B-1 مرتبط است که برای تامین انرژی سلول های مغز ضروری است.

نوشیدن زیاد مشروبات الکلی می تواند منجر به تعدادی عادات ناسالم دیگر نیز شود. کسانی که به طور مکرر الکل می نوشند اغلب وعده های غذایی خود را حذف می کنند یا غذاهای مملو از چربی های اشباع شده و قند می خورند. همچنین نشان داده شده است که رژیم غذایی نامناسب بر توانایی های شناختی تأثیر منفی دارد.

4. غذاهای مناسب بخورید

مغز شما به جریان ثابتی از مواد مغذی نیاز دارد تا انرژی خود را حفظ کند و بهترین عملکرد را داشته باشد. اما استفاده بیش از حد از انواع نادرست مواد غذایی می تواند اثرات مخربی داشته باشد. غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات های ساده تصفیه شده هستند – فکر کنید نان سفید، آب نبات، نوشابه و شیرینی – می توانند باعث افزایش قند خون شوند که به مرور زمان به مغز آسیب می رساند. رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نشان داده‌اند که عملکرد حافظه را کاهش می‌دهند و در طول زمان زوال شناختی بارزتر را کاهش می‌دهند.

به جای خرید غذاهای شیرین، چند دستور غذای سالم آماده داشته باشید که در آن از غذاهای فرآوری نشده سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی تقویت‌کننده مغز مانند سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها، آجیل و حبوبات استفاده کنید.

5. به طور منظم ورزش کنید

ورزش برای سلامت کلی ضروری است و مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست. ورزش به بهبود جریان خون کمک می کند، مغز شما را در خون غنی از اکسیژن و انواع مواد مغذی حیاتی غوطه ور می کند. حتی ورزش متوسط ​​روزانه نشان داده است که عملکردهای شناختی کلیدی مانند حافظه و تمرکز را تقویت می کند. تغذیه خوب همراه با ورزش است. شما به غذایی نیاز دارید که به شما انرژی بدهد، بنابراین مطمئن شوید که در حال تهیه دستور العمل های سالم هستید تا از تمرینات خود بیشترین بهره را ببرید.

ورزش همچنین هورمون هایی به نام اندورفین را در جریان خون ترشح می کند که معمولاً به عنوان ماده شیمیایی “احساس خوب” شناخته می شود. اندورفین ها دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که به نظر می رسد – آنها احساس خوبی به شما می دهند! این می تواند تأثیر قدرتمندی بر خلق و خو و سلامتی شما در طول روز داشته باشد، به محدود کردن تأثیر تخریبی استرس بر مغز کمک می کند و به شما وضوح فکری بیشتری می دهد.

دکمه بازگشت به بالا