علمی و پزشکی

نتایج تحقیقات باید در دسترس متخصصان و آحاد جامعه قرار گیرد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت دسترسی پژوهشگران به مجلات بین المللی، بر لزوم در دسترس قرار دادن نتایج تحقیقات در اختیار متخصصان و عموم مردم تاکید کرد.

به گزارش نازک نارنجی، دکتر. یونس پناهی در جلسه ارائه گزارش کمیسیون انتشارات علوم پزشکی با حضور دکتر علی اکبری ساری; دبیر کمیسیون مجلات علوم پزشکی و دکتر. علی علیزاده; مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مجلات باید با توجه به نیاز جامعه علمی و برای رفع مشکلات بهینه شوند، گفت: کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است. عمل. با وجود چنین برنامه‌ریزی‌ها و نشانه‌هایی، می‌توان اقدامات کمیسیون را بررسی و اندازه‌گیری کرد.

وی با اشاره به اینکه باید به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور واگذار شود، گفت: اختیارات و ابزار لازم در اختیار کمیسیون قرار می گیرد تا طبق ملاحظات موجود عمل کند و انتظار داریم پاسخگو باشیم.

وی با ترویج نمایه سازی مجلات ملی علوم پزشکی توسط Scopus، PubMed، ISI، Google Scholar، ISC، Proquest، DOAJ، گفت: پژوهشگران کشور ما باید به مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی دسترسی داشته باشند. نه تنها مقالات در حال حاضر در دسترس محققان نیستند، بلکه نویسنده باید نسخه نهایی را پس از چاپ در یک مجله بین المللی خریداری کند.

دکتر بیان کرد. پناهی با بیان اینکه نتایج حاصل از دانش آفرینی باید در اختیار متخصصان و آحاد جامعه قرار گیرد، گفت: مقالات باید کاربردی و مرتبط با نیازهای جامعه باشد، حتی در مواردی که نتایج پژوهش جنبه عمومی داشته باشد که نیاز به ارائه دارد. عمومی .. هر دو در جای خود مهم هستند.

گفتنی است در این نشست موضوعاتی از قبیل توجه به بحث اخلاق نشر، شفافیت مجلات در اصطلاح عمومی و تخصصی، بررسی و به روز رسانی کمیسیون انتشارات قوانین علوم پزشکی که جلسات منظم کمیسیون نشریات را برگزار می کند، مطرح شد. حتی در وبینارها و به صورت غیرحضوری، رتبه بندی پژوهش های علمی و توافق بر سر اصل حفظ استانداردها و رعایت شفافیت به گونه ای که رتبه بندی ها ارزشمند و کاربردی بوده و منجر به تغییر در اخلاق مجلات شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت؛ همچنین بررسی انتخاب اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های ویژه، تعیین وزن کمیته‌های ویژه اعطای رتبه‌بندی علمی-پژوهشی، تهیه و ایجاد نقشه راه مجلات و در راستای مأموریت‌مداری آنها، تأسیس نشریات جدید در دانشگاه‌ها به صورت نظام‌مند و هدفمند. و حمایت از مسائل مالی و فنی در مجلات دانشگاهی به ویژه مجلات نمایه شده نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا