عمومی

آشنایی با رایج ترین جنس پارچه های پوشاک و ست ورزشی

ست ورزشی از چه چیزی ساخته شده است؟

نخ طبیعی:

شرکت ها و تولیدکنندگان لباس تیم ملی فوتبال ایران همیشه سعی می کنند از مواد خوب برای تولید ست های ورزشی استفاده کنند. جنس ست ورزشی به دلیل تحرک و تعریق بدن بیشتر از نخ طبیعی ساخته شده است تا علاوه بر سبک بودن، خاصیت ضد حساسیت نیز داشته باشد تا برای شما حساسیت و مشکلات پوستی ایجاد نکند.

 

پلی استر :

ست ورزشی علاوه بر کتان از پلی استر ساخته شده است. پلی استر یکی از الیاف مصنوعی است که در تولید پوشاک مردانه و زنانه کاربرد فراوانی دارد. بافت متراکم آن باعث دوام آن برای استفاده طولانی مدت می شود. مزیت پلی استر این است که هم سبک است و هم در هنگام شستشو چروک نمی شود و بعد از شستشو به راحتی و سریع خشک می شود.

رنگ و طرح ست اسپرت چیست؟

رنگ آمیزی ست های ورزشی قانون خاصی ندارد. معمولا از تمام طیف های رنگی استفاده می کند. در تولید آنها از رنگ های شاد و گاهی جیغ استفاده می شود و برای ورزش بسیار مناسب هستند. در انتخاب رنگ شاد برای ست اسپرت اصلا تردید نکنید و بدون در نظر گرفتن موقعیت اداری یا سازمانی یا سن، حتما رنگ های شاد را برای ست اسپرت انتخاب کنید.

رنگ شاد همراه با تحرک از نظر روانی به شما نشاط و انرژی مضاعف می دهد. از نظر طراحی، پیراهن تیم ملی فوتبال ایران و بطور عمومی ست های ورزشی معمولاً کمی عریض تر تولید می شوند تا در هنگام انجام ورزش ها فضای بیشتری داشته باشید و آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

پوشاک ورزشی چگونه باید نگهداری و شسته شود؟

بهتر است بعد از انجام ورزش و استفاده از ست ورزشی آن را بشویید. به دلیل تحرک بدن، عرق بدن جذب بافت نخ می شود و در صورت استفاده از آن در سری های بعدی بدون شستشو، ممکن است در معرض حساسیت های پوستی قرار بگیرید. ست اسپرت به راحتی با ماشین لباسشویی تمیز می شود و برای شستن لازم نیست لباش شویی را در آخرین مرحله بگذارید تا چند ساعت آن را بشوید.

همین که مقداری تاید به بافت آن برسد و 20 دقیقه در لباس شویی شسته شود عرق نفوذ یافته به داخل آن کاملا پاک می شود. اگر فرصت شستن لباس هایتان را ندارید، لطفا با آب داغ در یک تشت بزرگ کف بسازید، سپس گرمگن و شلوار گرمکن را به مدت 30 دقیقه در آن بگذارید، سپس آنرا در تشت بشویید و آبکشی کنید و خشک کنید.

ست اسپرت، لباس تخصصی ورزشی یا لباس عمومی؟

برخی از ورزش‌ها لباس‌ها و یونیفرم مخصوص به خود را دارند، مانند ورزش‌های رزمی، فوتبال، بسکتبال وغیره. برای فعال شدن در این ورزش‌ها و برنامه‌ریزی برای رفتن به باشگاه علاوه بر تهیه لباس‌های تخصصی برای آن ورزش، ست ورزشی عمومی هم داشته باشید.

چون در روزهایی که باشگاه نمی روید و می خواهید تمرین کنید، این ست برای تمرین در مکانی خلوت در محله تان مفید خواهد بود. اما اگر ورزش های تخصصی را دنبال نمی کنید، می توانید ست های ورزشی را در پیاده روی یا انجام ورزش و مسابقات با دوستان خود در کمپینگ دوستانه، کوهنوردی آخر هفته وغیره استفاده کنید.

راهنمای انتخاب ست ورزشی

می خواهیم بهترین لباس زنانه تیم ملی ایران و بهترین ست ورزشی که از نظر کیفیت، جنسیت و تناسب اندام مناسب ورزش و اندام شما باشد را در این قسمت معرفی کنیم. در انتخاب ست ورزشی باید به نکات زیادی توجه کرد. مانند اینکه ست ورزشی برای چه ورزشی انتخاب می کنیم؟ کیفیت ست ورزشی؟ وغیره. داشتن یک ست لباس ورزشی زیبا و مناسب انگیزه ورزش را افزایش می دهد. از طرفی در فعالیت های ورزشی به دلیل تعریق زیاد، انتخاب ست ورزشی مناسب می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت افراد داشته باشد.

جنس پارچه مناسب ست لباس ورزشی

ست تمرینی باید مقاومت کمی در برابر تبخیر آب داشته باشد، نباید باعث تعریق زیاد شود تا بدن به سرعت آب از دست بدهد. این خصوصیات دمای بدن را در حین ورزش پایین نگه می دارد.پلی استر، لاکرا و اسپاندکس جنس های مناسبی برای لباس های ورزشی هستند. خرید لباس ورزشی پلی پروپیلن نیز توضیه می گردد. اگر زیاد عرق نمی کنید می توانید از لباس های نخی استفاده کنید.

یک ست ورزشی مناسب بخرید

یک لباس ورزشی مناسب برای تمرین خود بخرید. اگر دونده یا فوتبالیست هستید، شلوارهای گشاد و بلند مناسب نیستند یا اگر در داخل خانه ورزش می کنید، شلوار کوتاه یا شلوارک بپوشید.

نحوه شستن لباس های ورزشی

آلودگی لباس های ورزشی بیشتر مربوط به عرق ورزشکار است، بنابراین بهتر است بعد از هر 2 بار استفاده از لباس ورزشی، آن را بشویید تا از بوی بد آن جلوگیری شود. این لباس ها را می توان در ماشین لباسشویی انداخت یا با دست شست. استفاده از انواع شوینده ها مشکلی ندارد. اما بد نیست در مراحل پایانی شستشو کمی نرم کننده به مواد شوینده خود اضافه کنید تا لباس هایتان پس از شستشو ساییده نشود و ذرات کف سالن بدنسازی را به خود نگیرد.

بهترین رنگ برای ست های ورزشی

هر روز رنگ ست اسپرت نپوشید، لباس هایی با رنگ های لیمویی، صورتی، قرمز، سفید، یاسی، سبز و آبی آسمانی بیشتر برای بانوان و ورزش های داخل سالن مناسب است. خانم ها همچنین می توانند از لباس های بنفش، نیلی و خاکی برای ایروبیک در فضای باز استفاده کنند.

کفش های کتانی سفید و صورتی برای همه خانم ها مناسب است و با هر رنگ لباسی ست می شود. لباس ورزشی مردانه می تواند زرشکی، خاکستری، خاکی یا حتی مشکی باشد. پوشیدن کفش های کتانی خاکی و آبی سرمه ای نیز برای ورزشکاران مرد بیشتر از رنگ های دیگر مد است.

ست ورزشی سایز مناسب بخرید

اندازه ست ورزشی نیز با توجه به نوع ورزش متفاوت است.

چگونه از لباس ورزشی نگهداری کنیم؟

طبق معمول جنس لباس های ورزشی این است که چروک نمی شوند. لباس های ورزشی در تماس دائمی با عرق و کف سالن های بدنسازی هستند. پس اگر از باشگاه برگشته اید و حوصله شستن لباس های خود را ندارید، بهتر است آن ها را از کیف ورزشی خود خارج نکنید تا زمانی که می خواهید آنها را بشویید.

اگر قرار است بیش از 2 ساعت برای شستن لباس های ورزشی خود وقت بگذارید، آن ها را از کیف بیرون بیاورید و به رخت آویز حمامی آویزان کنید. این امر از تجمع آلودگی های باکتریایی و قارچی در لباس های ورزشی، بوییدن آن و ایجاد حساسیت های پوستی در بدن جلوگیری می کند. لباس های ورزشی آلوده را به هیچ عنوان در کمد قرار ندهید، آن را روی تخت نخوابانید و از چوب لباسی کنار لباس های دیگر آویزان نکنید. در غیر این صورت بو و آلودگی را به لباس های دیگر خود منتقل خواهید کرد.

دکمه بازگشت به بالا