عمومی

خرید آنتی اسکالانت به قیمت روز

آنتی اسکالانت (ماده ای که از کنده شدن یا لایه برداری سطح جلوگیری می کند یا باعث کند شدن آن می شود). به طور گسترده ای به عنوان یک افزودنی در فرآیند پیش تصفیه در سیستم های اسمز معکوس یا اسمز معکوس استفاده می شود. ضد رسوب ها خانواده ای از مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل نمک های معدنی کریستالی استفاده می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید و دریافت MSDS با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ضد رسوب انتی اسکالانت چیست؟

در واقع این مواد نوعی ضد رسوب هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوبات غشایی به سیستم‌های نمک‌زدایی اسمز معکوس برای سیستم‌های تصفیه آب تزریق می‌شوند. به دلیل وجود املاح و املاح معدنی در آب خام، این نمک ها در هنگام عبور از غشای غشا رسوباتی روی غشاها ایجاد می کنند و در نهایت منافذ غشا را مسدود می کنند، بنابراین برای جلوگیری از تشکیل، از ضد رسوب خودداری کنید.

برای جلوگیری از کاهش راندمان آب خروجی سیستم نمک زدایی اسمز معکوس از رسوب روی غشای غشایی نیز استفاده می شود. ضد رسوب برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن و گرفتگی غشاهای اسمز معکوس استفاده می شود.

عملیات رسوب زدایی:

عملیات رسوب زدایی به دو صورت امکان پذیر است:

  • استفاده از فیلترهای ضد رسوب یا فیلترهای ضد رسوب: برای رسوب زدایی استفاده می شود.
  • استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب: که از تشکیل رسوب جلوگیری می کند.

سازوکار:

آنتی اسکالانت به عنوان یک ماده موثر برای کنترل رسوب در غشاهای اسمز معکوس استفاده می شود. قبل از انتقال آب به غشای اسمز معکوس، غلظت مناسبی از ضد رسوب به جریان دهانی آب ورودی تزریق می شود و مواد شیمیایی به کار رفته در فرمول ضد رسوب از تشکیل رسوبات مواد معدنی در سطح غشا جلوگیری می کند.

تزریق غلظت مناسب ضد رسوب منجر به کنترل تشکیل رسوبات معدنی مختلف از جمله: کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، رسوبات آهن و غیره بر روی سطح غشا می شود. با تاثیر بر عوامل ایجاد کننده رسوب، تشکیل رسوبات را در حین حرکت غشاء به تاخیر می اندازد و در نتیجه از تشکیل رسوب در سطح غشاء جلوگیری می کند.

به بیان ساده، ضد رسوب، آلاینده ها یا رسوبات را در آب خام به هم متصل می کند و از چسبیدن آنها به غشاء یا سطح تجهیزات جلوگیری می کند. در سیستم ها، مدار باز آنها را از طریق جریان سیستم توسط سیال مورد نظر به همراه پساب از سیستم خارج می کند.

فرمول شیمیایی:

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ها با توجه به پایه شیمیایی آنها متفاوت است. آنتی اسکالانت ها معمولا بر پایه پلیمرها بر پایه پلیمرهای اسید اکریلیک یا ارگانوفسفره هستند.

انواع آنتی اسکالانت:

  • آنتی اسکالانت مبتنی بر فسفات
  • ضد اسکالانت بر پایه پلیمر

پایه فسفات:

پایه فسفات حاوی گروه های عاملی فسفات و کربوکسیلیک اسید است. در واقع ضد رسوب فسفات بهترین نوع آنتی اسکالانت است، اما خاصیت پراکندگی کمی دارد.

پایه پلیمری:

پایه پلیمری وزن مولکولی بالایی دارد. این ماده قدرت رسوب زدایی انواع رسوبات مانند رسوبات کربناته و رسوبات سولفاته را دارد. برای جلوگیری از رسوب در آب های شور مانند دریا و همچنین آب های با سختی بالا استفاده می شود.

کاربرد آنتی اسکالانت در تصفیه آب:

ضد رسوب به عنوان مرحله دوم تصفیه آب برای تبدیل آب سخت به آب نرم استفاده می شود.

آنتی اسکالانت در سیستم RO چیست؟

ضد رسوب یک پیش تصفیه است که برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشا به آب خوراکی که از غشای غشاء RO جریان می یابد تزریق می شود. پوسته پوسته شدن غشاء RO زمانی اتفاق می افتد که ذرات روی غشاء جمع می شوند و باعث چسبیدن منافذ غشا می شوند.

آب RO چیست؟

اسمز معکوس (RO) یک فرآیند غشایی تحت فشار است که برای تصفیه آب استفاده می شود. در تمام فرآیندهای غشایی تحت فشار، آب راحت تر از آلودگی های حذف شده از غشاها عبور می کند.

فن آوری ضد رسوب برای سیستم های RO در ابتدا از مواد شیمیایی مورد استفاده در آب خنک کننده و کاربردهای آب دیگ استفاده می شد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از مواد شیمیایی ضد جرم گیری مختلف که بسته به کاربرد و پلیمر آلی مورد استفاده تکامل یافته اند، نتایج و اثربخشی بسیار خوبی را به همراه داشته اند.

نحوه تزریق در سیستم RO:

در سیستم آب شیرین کن یا اسمز معکوس RO، ضد رسوب باید بعد از فیلتر شنی و فیلتر کربن یا قبل از فیلتر میکرونی به سیستم تزریق شود.

برای تزریق باید مقدار مورد نظر آنتی اسکالانت را با آب تصفیه شده رقیق کرد و سپس با دوز پمپ با دوز مشخص به سیستم تزریق کرد.

مقدار مصرف یا تزریق:

دوز یا دوز تزریق آنتی اسکالانت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تجزیه و تحلیل ورودی آب خام
  • نرخ جریان ورودی
  • نرخ دبی
  • مقدار TDS آب ورودی
  • نرخ بازیابی سیستم
  • دمای سیستم
  • pH سیستم
  • نوع غشاء

دوز را می توان با استفاده از نرم افزار اختصاصی COROLAT یا نرم افزارهای دیگر تعیین کرد. به طور کلی دوز تزریق آنتی اسکالانت حدود 1 تا 6 پی پی ام در نظر گرفته می شود.

آنتی اسکالانت چیست؟ | کاربرد آنتی اسکالانت در رسوب زدایی

رسوب گذاری فراتر از یک پدیده ساده است. این پدیده باعث کاهش عملکرد تجهیزات و سرمایش و گرمایش می شود و بهینه نیست. این پدیده همچنین می تواند محیطی محافظت شده برای باکتری ها و رشد آنها ایجاد کند. هنگامی که از مواد شیمیایی برای حذف این میکروارگانیسم ها و از بین بردن آنها استفاده می شود، این موجودات توسط رسوبات محافظت شده و از محیط خارج می شوند. امروزه استفاده از مواد شیمیایی و ضد رسوب در سیستم های رسوب زدایی آب یک روش کاربردی است.

در واقع رسوبات نقش یک دیوار دفاعی قوی را برای میکروارگانیسم ها ایفا می کنند. این پدیده در تجهیزاتی که با آب سروکار دارند مانند: بخاری ها، بویلرها، چیلرها، مبدل های حرارتی، کندانسورها و برج های خنک کننده رخ می دهد. زمانی که رسوبات در تجهیزات ایجاد می شود و باعث گرفتگی در معابر و دریچه های تجهیزات می شود، کارایی دستگاه به شدت کاهش می یابد. این پدیده باعث افزایش زمان خرابی تجهیزات و افزایش هزینه های نگهداری می شود.

 تفاوت بین فرآیندهای بازدارندگی رسوب در تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب در واحدهای تولیدی صنعتی مدرن یک چالش بزرگ است. با پیشرفت تکنولوژی و رشد اقتصادی، تولیدکنندگان توجه زیادی به تولید در مقیاس بزرگ دارند. اگر رسوبات در زمان مناسب از سیستم خارج نشوند، سیستم های آبی را از بین برده و باعث خارج شدن سیستم از برنامه زمانی مشخص شده می شود.

برای حل این مشکلات در دراز مدت از مواد شیمیایی ضد رسوب یا بازدارنده های رسوب استفاده می شود. و در این زمینه بسیار موثر هستند. رسوباتی که در تجهیزات مختلف و در حضور مواد شیمیایی معدنی مختلف در آب ایجاد می شوند بسیار متفاوت هستند. رسوبات ساختاری مشابه ممکن است بسته به شرایط، رفتارهای متفاوتی در برابر مواد شیمیایی مختلف از خود نشان دهند. مکانیسم های تشکیل رسوب بسیار پیچیده است، اما در واقع دلیل اصلی آن افزایش غلظت نمک در آب است.

مکانیسم تشکیل رسوب در تجهیزات

پوسته پوسته شدن یک پدیده پیچیده است که شامل دو مرحله مکانیسم تبلور و انتقال است. از نقطه نظر ترمودینامیکی، تبلور یا رسوب زمانی توجیه می شود که محلول فوق اشباع باشد. علاوه بر این، در شرایط فوق اشباع، سینتیک رسوب و رسوب یک پارامتر کلیدی در فرآیند رسوب است. هنگامی که شرایط فوق اشباع از مقدار بحرانی خود فراتر می رود، هسته تشکیل رسوب بر روی سطوح ذرات شامل رشد کریستال می شود و اگر مکان های هسته زایی کافی نباشد، سینتیک کریستالیزاسیون کاهش می یابد. تشکیل رسوب توسط 2 مسیر تبلور انجام می شود: تبلور سطحی و تبلور جرمی.

رسوب در غشاها شامل هر دو مسیری است که تحت تأثیر فرآیند قرار می گیرند.

انواع رسوبات

انواع رسوبات تشکیل شده در غشاها را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

رسوبات قلیایی، غیر قلیایی و بر پایه سیلیس.

اگرچه می توان فرآیند رسوب را بر اساس اطلاعات به دست آمده از حلالیت پیش بینی کرد، اما مطالعه رسوب در غشاها نیز به این فرآیند کمک می کند. برخی از این ذخایر عبارتند از کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیم، سیلیکات ها، فسفات کلسیم و سیلیکات آلومینیوم. توجه به این نکته ضروری است که ته نشین شدن غشاها عملکرد غشا را کاهش می دهد.

بازدارنده های رسوب پلیمری

این نوع پلیمرها به طور گسترده ای به عنوان بازدارنده رسوب در تجهیزات آب و در میادین نفت و گاز استفاده می شود. دلیل استفاده گسترده از این مواد افزایش پایداری حرارتی و انطباق زیاد با محیط زیست و استانداردهای زیست محیطی است. با این حال، کارایی در فرآیندهای رسوب گذاری تحت مهار رسوب این نوع بازدارنده های آستانه نه تنها در نوع پلیمری این مواد، بلکه در نوع فسفونات نیز ضعیف است.

آنتی اسکالانت های پلیمری ساخته شده از طریق اتصال عرضی به نانومواد برای کنترل رسوب مناسب هستند. نانوذرات بوهمیت با اندازه متوسط ​​ذرات 2.8 نانومتر سنتز شده و به عنوان اتصال عرضی با اسید سولفونیل کربوکسیلیک استفاده می شود.

بازدارنده رسوب در مخازن تحت دمای بالا

پلیمرهای معمولی و بازدارنده های رسوب فسفونات برای استفاده در کاربردهای دما و فشار بالا مناسب نیستند. در مخازن روغن بالای 150 درجه سانتی گراد می توان از تعداد کمی آنتی اسکالانت فسفونات استفاده کرد. این مواد شامل هموپلیمرهای وینیل سولفونات و کوپلیمرهای AA و وینیل سولفونات می باشد.

پلیمرهای دیگر مانند پلی مالئیک اسید، پلی اتونیک اسید و کوپلیمر مالئیک اسید MA/AA ممکن است مقاومت حرارتی و پایداری بالایی داشته باشند. تست پایداری حرارتی بر pH، مقاومت یونی و اکسیژن در پلیمرهای معمولی و نوع فسفوناتی مانند: فسفنو پلی کربوکسیلات، PVS، پنتا فسفونات و هگزا فسفونات تاثیر می گذارد. کوپلیمر AA/AMPS همچنین دارای خاصیت ضد رسوب و قطبیت بالا بوده و دارای ظرفیت مناسبی بر روی رسوبات کلسیم مانند کربنات کلسیم، فسفات کلسیم و روی و غیره است.

استفاده از آنتی اسکالانت در اسمز معکوس

اسمز معکوس روشی برای تصفیه آب است که با فشار برای معکوس کردن جریان اسمزی آب از طریق یک غشای نیمه هادی برای حذف یون های موجود در آب و تولید آب خالص استفاده می شود. با قرار دادن یک غشای نیمه ماهی قزل آلا بین دو محلول آب خالص و آب ناخالص، آب به دلیل خاصیت اسمزی خود به طور طبیعی از محیطی با غلظت کمتر به محیطی با غلظت بالاتر جریان می یابد و تا زمانی که پتانسیل شیمیایی محلول ها در دو طرف نیمه تراوا به دست آید.

این روند ادامه دارد. هنگامی که بین دو محلول تعادل برقرار می شود، اختلاف فشار بین دو طرف غشای نیمه تراوا را فشار اسمزی می گویند. فرآیند اسمز معکوس بهترین روش برای نمک زدایی آب نمک و تولید آب شیرین و خالص است. چون سیستم ساده و عملکرد خوبی دارد. اما در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس نیز با مشکلاتی مواجه هستند. یکی از مهمترین مسائل، تشکیل رسوب در سطح غشاهای مورد استفاده است.

آنتی اسکالانت ها چگونه کار می کنند؟

  • آستانه حلالیت را افزایش می دهد
  • شکل کریستال را تغییر داده و با چسبندگی کمتر به ذرات نرم تر تبدیل می کند
  • پراکندگی، که از چسبیدن ذرات منفی به یکدیگر و تشکیل ذرات بزرگتر با القای بار منفی روی ذرات معلق در آب جلوگیری می کند.

https://www.youtube.com/watch?v=B3uMWxg2rxE

https://www.linkedin.com/pulse/what-antiscalant-how-improves-quality-water-purifier-vijay-verma

https://www.ilna.news/بخش-بنگاه-ها-206/921091-آنتی-اسکالانت-کاربرد-آن-در-انواع-آب-شیرین-کن

دکمه بازگشت به بالا