علمی و پزشکی

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – نازک نارنجی

این قدیمی‌ترین روزنامه در اسرائیل است و به گفته دایره‌المعارف .dia Britannica، مشهورترین روزنامه‌ها از همه، و بیشتر خوانندگان آن تحصیل کرده‌اند. این سرمقاله از بسیاری جهات مهم است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله روزنامه هاآرتص، فعالیت 4300 پمپ بنزین در ایران به طور همزمان مختل شد و تحویل سوخت به جایگاه ها متوقف شد. علت این اتفاق که باعث بروز مشکلات عدیده ای در بین مردم ایران شده، مدتی است در هاله ای از ابهام قرار دارد تا اینکه خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی که معمولا زودتر از دیگران متوجه می شود، از احتمال حمله سایبری صحبت کرد. در نهایت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران سرانجام در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها می‌توانست در یک کشور خارجی انجام شده باشد، اما هنوز برای اعلام جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی بار دیگر اولین خبرگزاریی بود که مطلب جدیدی در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل در ایران

اسرائیل قبلاً در حملات سایبری متعددی در ایران دست داشته است.

نیروگاه اتمی بوشهر: شاید اولین مورد حمله سایبری اسرائیل به ایران، موضوع استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر باشد. Stuxent بدافزاری بود که توسط دولت های ایالات متحده و اسرائیل ایجاد شد و در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران، به ویژه نیروگاه بوشهر حمله کرد. یاهو نیوز بعداً ادعا کرد که هدف از به اصطلاح “بازی های المپیک” نابود کردن برنامه هسته ای ایران نیست. بلکه حمله به آن برای خرید زمان و به ثمر رساندن تلاش های دیپلماتیک است. ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا که چندین اسناد مربوط به فعالیت های اطلاعاتی ایالات متحده را فاش کرد، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این بدافزار با همکاری آژانس امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل ایجاد شده است.

-زیرساخت های مخابراتی: در سال 1397، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی مبنی بر “حمله های پراکنده” به برخی زیرساخت های ارتباطی، مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل است. به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسونت» در «چند بخش» انجام شده است.

– تأسیسات نظامی پارچین: در 4 مرداد 1378 انفجاری در تأسیسات نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی در کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت که انفجار شب گذشته در پارچین تهران به نظر می رسد “نتیجه یک حمله سایبری” باشد.

– تاسیسات هسته ای نطنز: در 21 فروردین امسال حادثه ای در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد. کانال دولتی اسرائیل کان روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در تاسیسات هسته ای نطنز کار اسرائیل و نتیجه “حمله سایبری جدید در ایران” بوده است.

– تأسیسات بندر شهید رجایی: در 20 اردیبهشت ماه سال جاری حمله قبلی به تأسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجایی انجام شد. واشنگتن پست روز دوشنبه 19 مه به نقل از یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده و مقامات “دولت خارجی” ناشناس گفته اند که حمله سایبری اخیر به تأسیسات آبی و جاده های بندری شهید رجایی در استان هرمزگان ممکن است قبلاً در اسرائیل انجام شده باشد.

البته حملات گذشته اسرائیل به کشور ما احتمالاً محدود به این موارد نیست.

شباهت این دو اتفاق و یک نکته منحصر به فرد

در هجدهم تیرماه سال جاری اختلالی جهانی در سیستم‌های رایانه‌ای شرکت راه‌آهن رخ داد که باعث به تعویق افتادن و یا حتی لغو فعالیت صدها قطار و حتی ورودی و خروجی‌ها، مرکز خرید بلیت، حمل و نقل الکترونیکی و مسافری شد. خدمات و وب سایت شرکت راه آهن. خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی در همان روز با انتشار تصویری از تابلوی راه‌آهن ایران از فروپاشی جهانی سیستم راه‌آهن شرکت راه‌آهن خبر داد که پیش‌تر از ناآرامی‌های ایستگاه‌های قطار در سراسر کشور به وقوع پیوست. پیام “قطارها به دلیل حملات سایبری” در تابلوی اطلاعات قطار نمایش داده می شود. این پیام شامل شماره تلفن نیز می باشد.

اما نکته عجیب در مورد حمله سایبری هفته گذشته این است که همین عدد در پیامی بر روی صفحه نمایش حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها نیز نمایش داده شد.

این شباهت یک نکته ظریف دارد. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکایی – اسرائیلی «چک پوینت» در رابطه با حمله چهار ماه پیش نشان داد که علت اختلال گسترده در سیستم رایانه ای شرکت راه آهن ایران، حمله سایبری گروه هکری به نام «ایندیرا» بوده است. حمله اسرائیل کار یک گروه هکری مشکوک نبود.

پس اندکی دقت در این شباهت یک نکته مهم را روشن می کند. : اسرائیل مدعی است حمله جدید کار خودش است، در حالی که متن پیام حمله جدید شباهت های غیرقابل انکاری با متن پیام حمله قبلی دارد و منطقاً اسرائیل با ادعای بعداً چنین ادعایی غیرممکن است. این شباهت را با ادعای تصادفی بودن آن توجیه کنید. . این نشان می دهد که هر دو حمله کار اسرائیل بوده و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت آن را برعهده گرفته است یا هر یک از این دو حمله کار اسرائیل نبوده و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که کار اوست. به ویژه، روش این دو حمله برای تضعیف پلت فرم خدمات عمومی بود و هیچ یک از آنها به یک هدف نظامی پاسخ ندادند، موضوعی که هاآرتص اخیراً آن را شناسایی کرده بود.

نفرت دولت اسرائیل از مردم ایران؟

جامعه شناسان می گویند: افکار عمومی جوامع در یک موقعیت را می توان به انتقام گیری در حضور دشمن، در مورد موضوعی غیرنظامی یا توجیه رفتار تلافی جویانه دشمن، نسبت به مردم عادی، مردم و زندگی روزمره آن ها راضی کرد. من مریضم. بزرگان به یاد می‌آورند که وقتی دولت بعث عراق مستاصل جنگ رویارویی بود و با کمک کشورهای بزرگ، کورکورانه موشک‌های اسکاد بی را هدف قرار داد، عده‌ای به تدریج آهنگ و «پاسخ موشکی» کردند. شاید بتوان انتظار قصاص داشت. اما شکی نیست که کشوری که در آسیب رساندن به مردم در مناقشه پیش قدم شده است بیش از هر زمان دیگری منفور خواهد بود.

تا آنجا که می دانیم زیرساخت های خدمات عمومی که به طور مستقیم با امنیت و آرامش همه مردم ارتباط دارد، هرگز در ایران در اسرائیل و یا حتی در ایالات متحده آماج حملات سایبری قرار نگرفته است. البته ایران در مقیاس جهانی نیز در مورد سایبری بسیار گفته است و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا بیانیه‌ای در مورد حمله سایبری در ایران صادر کرد که در آن آمده بود: «ایران یک برنامه سایبری قوی دارد که می‌تواند ایجاد کند. در این بیانیه آمده است: «ایران حداقل می تواند در یک زمان محدود برخی از زیرساخت های حیاتی ایالات متحده را مختل کند. بنابراین، رفتار اسرائیل نه تنها پیشگیرانه نیست، بلکه حتی نمی تواند تلافی جویانه باشد. و نوعی ابتکار برای تضعیف امنیت و آرامش مردم ایران است.

موضوع مشکلات ناشی از تهاجم به زیرساخت های عمومی را نمی توان با موضوع مشکلات ناشی از مجازات های همجنس گرا یکسان دانست و در هر دو حالت نارضایتی عمومی را می توان ابزاری دانست که تأثیر یکسانی در اعمال فشار بر جامعه دارد. سیستم. ممکن است عده ای تحریم ها و مشکلاتشان را به گردن تصمیمات سیاسی بیاندازند و آن را به اختیار خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می تواند بگوید مردم در انتقام جویی، ضد مردمی و ضد مردمی هستند؟

مردم ایران پیش از این در جنگ هشت ساله نشان داده اند که در برابر تهاجم به میهن خود مقاومت کرده و متحدتر شده اند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم در یک کشور مخالف هدف قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی از سیستم عامل این کار را انجام دهند. این ادعا با پیام‌های دوستانه‌ای که دولت اسرائیل گاهی سعی می‌کند برای مردم ایران ارسال کند بسیار متفاوت است.

آب گل آلود و شبکه سراسری اینترنت!

همیشه تاکید کرده ام که به جای نام مستعار شبکه ملی اینترنت (اینترنت جهانی توسط مردم قطع می شود) از عبارت شبکه ملی اطلاعات (ساخت شبکه مستقلی که اطلاعات سازمان ها و ارگان ها و خدمات دولتی مستقل از اینترنت نگهداری می شود) استفاده کنید، همانطور که وزیر سابق فناوری اطلاعات همان مغایرت را تأیید کرد و عمدتاً بعداً دروغ گفت. اما زمان حمله سایبری اخیر در کنار زمان بندی موضوع اینترنت در کشور ما نیز نکته مهمی است. این روزها طرحی به نام حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس در دست بررسی است که اکنون برای تصمیم گیری نهایی در دست آزمایش است. افکار عمومی نسبت به اجرای این طرح حساس است و اگر بر خلاف وعده مسئولان، دسترسی مردم به اینترنت عمداً ضعیف یا محدود شود، مخالفان زیادی از جمله آقای دکتر دارد. آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از حامیان این طرح نیز به تعدد آنها اذعان داشت.

تقارن زمانی این حمله سایبری با شرایطی که ممکن است برخی افراد در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات به دنبال شبکه ملی اینترنت باشند، از جمله احتمال استفاده از این حمله سایبری توسط موافقان ممنوعیت را تقویت می کند. آنها علاوه بر اینکه مستقیماً به امنیت و آرامش مردم حمله کردند، قطعاً در رفع مخالفت آنها با ممنوعیت ها مؤثر نبودند.

1717

دکمه بازگشت به بالا