علمی و پزشکی

۳۰ درصد کودکان جهان سوءتغذیه شدید دارند/ ۴۱ میلیون نفر در معرض خطر قحطی هستند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام می کند: 30 درصد از کودکان جهان به شدت دچار سوء تغذیه هستند و 41 میلیون نفر در جهان در معرض گرسنگی شدید هستند.

به گزارش نازک نارنجی ، به مناسبت روز جهانی غذا ، دکتر زهرا عبدالهی می گوید: بیش از 3 میلیارد نفر (حدود 40 درصد جمعیت جهان) نمی توانند رژیم غذایی سالمی تهیه کنند. مطابق برآوردهای فعلی ، 41 میلیون نفر در 43 کشور جهان در خطر گرسنگی هستند. در سال 2019 ، این تعداد 27 میلیون نفر خواهد بود.

وی افزود: بیش از دو میلیارد نفر به دلیل رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی دارای اضافه وزن و چاقی هستند. سالانه 4.3 میلیون بزرگسال در سراسر جهان بر اثر چاقی جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این ، 44 درصد دیابت ، 23 درصد بیماری های ایسکمیک قلب و 7 تا 41 درصد سرطان ها مربوط به چاقی است.

وی ادامه می دهد: 14 درصد غذای جهان در حین کاشت ، برداشت ، ذخیره سازی و سفر از بین می رود و 17 درصد از مواد غذایی نیز توسط مصرف کننده هدر می رود. جمعیت شهرنشینان جهان 55 درصد افزایش می یابد و تا سال 2050 به 68 درصد می رسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: “بین 720 تا 811 میلیون نفر تا سال 2020 گرسنه خواهند بود.” این تعداد 161 میلیون نفر بیشتر از سال 2019 است. حداقل 30 درصد از کودکان جهان از سوء تغذیه شدید رنج می برند.

عبداللهی افزود: نقش غذا و نحوه تغذیه افراد در جامعه از نظر سلامت ، بار بیماری و کارآیی و ارتباط آن با توسعه اقتصادی با تحقیقات گسترده در سراسر جهان اثبات شده است و نشان داد که سرمایه گذاری در تأمین غذای سالم و سلامت تغذیه نه تنها اقتصادی است و یک ضرورت اجتناب ناپذیر ملی محسوب می شود.

عبداللهی ادامه داد: روز جهانی غذا 2021 در دومین سال همه گیری کووید 19 و تأثیر گسترده آن در جهان با شعار “آینده ما نتیجه آنچه امروز انجام می شود” برگزار می شود. تولید بهتر ، تغذیه بهتر ، محیط بهتر. و به زندگی بهتر. “و به کشورها هشدار داد که با توجه به پیامدهای اقتصادی کرونا ، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت مواد غذایی ، باید برای ایجاد یک سیستم پایدار تامین مواد غذایی در سالهای آینده برنامه ریزی کنند تا از ناامنی و سوء تغذیه بیشتر جلوگیری شود. به

وی افزود: “در جدیدترین گزارش فائو (2020)” امنیت غذایی و تغذیه جهانی “به عنوان زنگ خطر جدی برای رهبران جهان و جهان است. این گزارش ده ها میلیون نفر را هدف قرار داده است که تعداد گرسنه ها و دائماً سوءتغذیه را افزایش داده اند. طی پنج سال گذشته ، و نشان داده شده است که تعداد افراد گرسنه و دائماً دچار سوءتغذیه در جهان رو به افزایش است ، به ویژه در زمان ورود جهانی کووید 19.

وی گفت: این گزارش نشان می دهد که تا سال 2020 بین 720 تا 811 میلیون نفر در جهان با گرسنگی روبرو خواهند بود که در مقایسه با سال 2019 به این معنی است که 161 میلیون نفر دیگر در جهان گرسنه خواهند بود.

مدیرکل سازمان غذا و داروی جهان گفت: بر اساس این گزارش ، جهان در راه از بین بردن گرسنگی تا سال 2030 در حال حرکت است و در مسیر درستی حرکت نمی کند و علیرغم برخی پیشرفت ها ، اکثر نشانه های دستیابی به اهداف تغذیه جهان ناامید کننده بوده است. دفتر بهبود تغذیه جامعه

عبداللهی افزود: امنیت غذایی و کیفیت تغذیه ، در میان آسیب پذیرترین گروه ها ، با شیوع کووید 19 و تأثیرات منفی آن بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی تشدید می شود و پیامدهای زیان باری بر دستاوردهای مبارزه با گرسنگی خواهد داشت. طی سه دهه گذشته. ”

وی گفت: “ایران از این تهدید در امان نیست و در بحران کنونی بحران کرونا ، به دلیل کاهش درآمد و بیکاری برخی از جمعیت ، تحریم های شدید ، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و خطر تورم افزایش ناامنی غذایی ، به ویژه در مناطق .. ”یک کشور محروم وجود دارد و تقاضا دارد که گام به گام توسط بخشهای مربوطه برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه برداشته شود.

مدیرکل تغذیه توسعه جامعه گفت: “با اقدامات و برنامه هایی که در قالب شبکه های مراقبت های بهداشتی و مشارکت بخش های توسعه اجرا شده است ، کشور ما به دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوء تغذیه در کودکان و مادران باردار و کمبود ریز مغذی ها نسبت به بیش از بیش از … دو دهه است.

عبداللهی تصریح کرد: در شرایط کنونی ، انجمن بهبود تغذیه برنامه حمایت تغذیه ای را برای مادران باردار و کودکان زیر 5 سال که دچار سوء تغذیه هستند و نیاز به همکاری با کمیته امداد امام (ره) دارند ، اجرا کرده است. در همکاری مستقیم با این دفتر ، طرح کمک معیشتی توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی طی دو سال گذشته برای خانواده های فاقد امنیت غذایی اجرا شده است.

وی ادامه می دهد: کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات بهداشتی استان ، شهرستان و خدمات مشاوره تغذیه و آموزش و فرهنگ سازی در مورد تغذیه مناسب و ارائه خدمات تغذیه ارزشمند را ارائه می دهند. برنامه شهید سلیمانی را برای خانواده های مبتلا به بیماری قلبی تشکیل دهید.

وی گفت: توصیه های تغذیه ای از طریق سیستم تلفن 4030 در زمینه تغذیه به مردم کشور ارائه می شود تا سیستم ایمنی بدن را کنترل کرده و بیماری عروق کرونا ویروس قلب را در دوران نقاهت و بهبود بهبود بخشد و به مردم مشاوره دهد. مبتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قلب و به دنبال وضعیت تغذیه ای آنها

عبدالهی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که علاوه بر مراقبت های تغذیه ای که توسط کارکنان بهداشت ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و کارشناسان تغذیه در شبکه های مراقبت های بهداشتی کشور به مردم ارائه می شود ، اقدامات دیگری نیز در سطح مواد غذایی ایمن و تغذیه مناسب انجام می شود. “کنترل قیمت مواد غذایی ، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای دهک های کم درآمد در تولید غذا ، زنجیره مصرف و مصرف ، و اقداماتی برای کاهش ضایعات مواد غذایی برای کاهش خطر سوء تغذیه. بروز سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی ها و عوامل خطر تغذیه ای توسط بیماری های غیرواگیر ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان کنترل می شود.

مطابق با وبدا ، وی نتیجه می گیرد: “ناامنی غذایی و انواع مختلف سوء تغذیه ناشی از کم تغذیه و سوء تغذیه ، علاوه بر اثرات سوء بر بدن ، تأثیرات سوء بر سلامت اجتماعی و روانی نیز دارد.” بنابراین ، تأمین امنیت غذایی و تغذیه جامعه باید یکی از اهداف اصلی برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا