اقتصادی

در انتظار گرانی مسکن باشیم؟

پیش بینی روند قیمت مسکن در کشور متکی به بسیاری از تغییرات از جمله رشد نقدینگی ، نرخ تورم و رشد اقتصادی در کشور است و باید گفت که این عوامل بر کلیه ارکان ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی و سازه های فلزی مانند تیرآهن تأثیرگذار است. ، میلگرد و سیمان.

به گزارش نازک نارنجی ، روزنامه “اعتماد” در ادامه می نویسد: “اما این موضوع اکنون به توجیه و بهانه ای برای گرانی مصالح ساختمانی تبدیل شده است نه تنها نرخ تورم ، بلکه همچنین قطعی برق در کارخانه ها ؛ به طوری که از 17 ژوئیه این سال ، وقتی موضوع قطعی برق در کارخانه ها مطرح می شود ، قیمت سیمان بالا می رود و هر کیسه سیمان 50 کیلویی از 44000 تومان به بیش از 70،000 تومان و بعد از 120،000 تومان قیمت میلگرد از 14 هزار تومان به 20 تا 22000 تومان. در حال حاضر ، قیمت هر کیلوگرم این محصول تا پایان سال 1998 فقط 4200 تومان است. البته برخی از کارشناسان این افزایش قیمت درآمد را به برخی نسبت داده اند و معتقدند که کارخانه های سیمان ذخیره کافی دارند رفع نیازها از سازندگان ، اما این صحبت ها هنوز به قیمت سیمان یا سایر مصالح ساختمانی به دلیل قطعی برق منجر نشده است. افزایش کاهش.

از آنجا که تورم مصالح ساختمانی نیز یکی از مهمترین عناصر تأثیرگذار در تورم مسکن است ، امکان افزایش مصالح ساختمانی در قیمت مسکن دور از ذهن نیست ، اما منشا این تورم قیمت دلار یا سایر اقتصادی نیست. متغیرهایی که می توانند تلفات برق باشند.

آیا فقط قطعی برق باعث افزایش قیمت سیمان و میلگرد می شود؟

مقامات همچنین افزایش قیمت قطعی برق طی دو ماه گذشته را ذکر کردند و گفتند: قطع برق و کمبود برق دلیل تولید ناکافی سیمان است که منجر به التهاب بازار و افزایش قیمت ها می شود. قیمت سیمان در بازار آزاد. تقاضای زیاد برای قیمتها همان چیزی است که اکنون در صنعت سیمان تجربه می شود. فعالان این حوزه معتقدند سیمان و میلگرد پرکاربردترین مصالح در ساخت مسکن است و هزینه بالای این دو محصول می تواند بر هزینه مسکن تأثیر بگذارد.

عطا آیت اللهی ، کارشناس بازار مسکونی در مورد افزایش قیمت نجومی برخی از مصالح ساختمانی ، معتقد است که اگر اخباری در مورد توقف تولید کالایی در کشور منتشر شود ، شرایطی برای ذخیره سازی بیشتر و حدس و گمان فراهم می کند.

سودجویان شروع به کار کردند

آیت الله در این باره گفت: “اکنون شاهد آن بوده ایم که قیمت هر کیسه سیمان به 130 هزار تومان می رسد و میلگرد در اندازه های مختلف افزایش یافته و ناراحت کننده است که بگوییم قطع برق در کارخانه ها امروزه بهانه ای برای افزایش قیمت سیمان است. و میلگرد ، در حالی که این سیمان یکسان است سیمان در گذشته کیفیتی بود که مردم باید آن را با قیمت قبلی دریافت می کردند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه همیشه از شرایط خاص و کمبودها در این بازار سو ab استفاده می شود ، ادامه می دهد: وقتی اخبار مربوط به توقف تولید هر کالایی منتشر می شود ، شرایط را برای تجمع بیشتر و حدس و گمان فراهم می کند و این شرایط قطعاً بر بازار مسکونی سیمان و میلگرد از اصلی ترین مصالح ساختمانی هستند.

وی با بیان اینکه در تحلیل قیمت مسکن بیشتر قیمت ها مربوط به قیمت زمین است ، افزود: حتی اگر مصالح ساختمانی مقدم بر قیمت مسکن نباشد اما باید گفت سیمان تأثیر زیادی در ساخت مسکن دارد و نباید در قیمت مسکن جهش کنند. “اما افرادی که به دنبال فرصت و درآمد بیشتر هستند ، تا دلیلی برای افزایش قیمت داشته باشند ، قطعاً از این موضوع برای افزایش قیمت استفاده می کنند.

آیت اللهی با بیان اینکه اقتصاد مسکن یک اقتصاد مهم است ، گفت: اگر هر یک از اجزای ساخت مسکن آشفته باشد ، سو ab استفاده کنندگان نیز سعی می کنند با فرصت افزایش قیمت ها را افزایش دهند.

تولید سیمان در کشور بیش از تقاضای خانوار بود

این کارشناس بازار مسکن افزود: “مسئولان باید در اسرع وقت برای حل مشکلات برق در صنایع گام بردارند ، زیرا در طولانی مدت صنایع از کمبود برق و برق متضرر نخواهند شد. باید به صنایع. “مزایای این بخش است و ما بیش از آنچه در محصولات نیاز داریم داریم.

“البته ، در سالهای اولیه انقلاب ، ما در بخش مسکن با کمبودهایی روبرو بودیم ، اما در آن زمان ، تولید محدود بود و تقاضا بسیار بیشتر از عرضه محصولات بود ، و بنابراین سهمیه و سهمیه وجود داشت.” گفت سیمان با مجوز ساخت به مردم عرضه می شود یا در بازار آزاد با قیمت بالاتر فروخته می شود. با این حال ، ما در سال های اخیر هرگز مشکلی را تجربه نکرده ایم.

آیت اللهی خاطرنشان کرد: این دو محصول (فولاد و سیمان) همراه با کالاهای ساخته شده در کشور هستند ، حتی اگر مقدار محدودی فولاد وارد شود ، اما ساخت سیمان برای تأمین نیازهای خانگی انجام می شود. اما آنچه دیده شده است قبل از آن مشکل کمبود تولید است. این یک محصول است.

آیین نامه ها قابل استفاده نیستند!

این کارشناس بازار مسکن گفت: صبر کنید ، در روزهای اخیر اخباری درباره نگهداری این اقلام به گوش رسیده است ، حتی اگر مقرراتی برای این موضوع وجود داشته باشد ، اعمال نمی شود و مدیریت ضعیف است. اما باید گفت که در کشور ما سیستم کارگزاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پیشرو در بازار وجود دارد و بعید به نظر می رسد کنترل بازار سیمان در دست همین افراد باشد.

در مورد چشم انداز بازار مسکن ، وی گفت: “در حال حاضر ، هیچ دلیلی واقعی برای افزایش قیمت بازار مسکن وجود ندارد ، و به هر ترتیب هر بخشی از اقتصاد دچار تلاطم است ، از قیمت پول به سایر محصولات. تقریبا تثبیت شد. “

آیت اللهی خاطرنشان کرد: در حالی که در صورت کاهش چشمگیر بازار ، در هنگام افزایش قیمت مسکن هیچ رکوردی وجود ندارد ، اما در این شرایط ممکن است درصد محدودی از قیمت وجود داشته باشد که می تواند اندکی رشد کند. اما طی چند سال آینده ، بازار مسکن به احتمال زیاد در اقتصاد قرار دارد و رشد می کند و نسبت به بازارهای دیگر سود کمتری می دهد.

این کارشناس بازار مسکن افزود: به نظر می رسد با وجود کاهش تقاضا و افزایش عرضه ، قیمت مسکن اندکی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر ، ممکن است شاهد افزایش اجاره مسکن باشیم.

گزارش مرکز آمار در مورد هزینه های خانوار در سال 1999 نشان داد که حدود 50٪ از هزینه های غیر غذایی در بخش مسکن است. این رقم نسبت زیادی به نیازهای دیگر یک خانواده را نشان می دهد ، که با تغییر در بازار مسکن در آینده می تواند مشکلات بیشتری را برای خانواده ها ایجاد کند. اقتصاد ایران از سال 1997 که ایالات متحده به طور یکجانبه از برجام خارج شد ، روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته است و بهتر بود قبل از بقیه به آرامش برگردید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا