عمومی

بررسی نقش کتاب و مجله در سبک زندگی انسان

تاثیرات شگفت انگیز کتاب خواندن بر زندگی روزمره

بسیاری از افراد از تأثیر کتاب خواندن در ذهن آگاه نیستند و نمی دانند که چگونه بر زندگی آنها تأثیر می گذارد. آیا می دانید کودکانی شش ماهه که والدین آنها هفته ای چندین بار برای آنها می خوانند در چهار سالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری نسبت به کودکانی دارند که از چنین تجربیاتی محروم هستند؟ آیا آنها در آزمون های هوش نمره بالاتری می گیرند و سالها بعد مشاغل بهتری پیدا می کنند؟ لذت مطالعه کتاب با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

هیچ فناوری دیجیتالی نمی تواند با کتاب خواندن رقابت کند. گفته می شود که خواندن کتاب، چه کاغذی و چه کتاب الکترونیکی، فواید بی شماری دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. در جوامع امروزی بشر دانش جدید و علوم گسترده ای کسب کرده است، تا آنجا که پیشرفت علمی انسان از حد خود فراتر رفته و به فناوری های عالی رسیده است. روشن است که انسان کارهای خارق العاده ای انجام می دهد و زیباترین آثار را خلق می کند.

مطالعه هویت او را به انسان اطلاع می دهد و روش صحیح زندگی را به او می آموزد. کتاب در همه دوره ها و زمان ها همیشه به انسان کمک کرده است، به طوری که فردی با افکار سالم بتواند در مسیر درست زندگی گام بردارد. اگر مراقب باشیم، می توانیم ایده های صحیح را از یک کتاب خارج کنیم و آن را به عنوان الگوی مناسب در زندگی قرار دهیم.

دلیل غریب بودن اکثر مردم با کتاب را باید در ریشه و هویت افراد جستجو کرد. برخی از افراد در خانواده هایی پرورش می یابند که با کتاب آشنایی ندارند، به این معنی که حتی ذره ای از فعالیت مغزی آنها به فکر نمی افتد و این مسئله بزرگی است که بعداً جامعه را آزار خواهد داد.

متأسفانه فرهنگ کتاب و کتابخوانی آنقدر پایین آمده است که حتی برخی از روشنفکران کمتر می توانند بخوانند و ایده های خود را در شبکه های مجازی جستجو کنند! از این رو، یکی از عواملی که باعث کم توجهی مردم به کتاب و مطالعه شده است، شبکه های مجازی است که جای خود را به مطالعات سنتی داده و به تدریج ما را از روش های مطالعه کتاب دور کرده است. اگر بدانیم که کتاب چه زیبایی هایی در ما ایجاد می کند، هرگز از آن دریغ نخواهیم کرد.

آشنایی با فواید و خواص منحصر به فرد کتاب خواندن

  • سلامت روان را بهبود میبخشید

مطالعات نشان می دهد افرادی که کتاب می خوانند در حدود 2.5 برابر کمتر از سایر افراد به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. تحقیقات نشان می دهد که ذهن آگاهی باعث کاهش (یا حتی جلوگیری از) آلزایمر و زوال عقل می شود.

  • استرس را کاهش میدهد

یک کتاب خوب در یک چشم به هم زدن شما را به دور از همه نگرانی و اضطراب به دنیای دیگری می برد و بنابراین استرس شما را کمی کاهش می دهد. طبق تحقیقی که توسط دانشگاه ساسکس انجام شده است، فقط 6 دقیقه مطالعه کتاب، استرس را تا 68٪ کاهش می دهد.

  • اطلاعات عمومی را افزایش میدهد

اگر می خواهید فردی باشید که از موضوعات و موضوعات مختلف آگاهی داشته باشد، باید کتاب بخوانید. نیازی به مطالعه در مورد یک موضوع خاص نیست، هر چیزی که به دانش شما اضافه کند برای خواندن خوب است.

بیشتر افرادی که کتاب می خوانند افراد جالبی هستند اما معمولاً کسانی که کتاب نمی خوانند افراد دوست داشتنی نیستند و معاشرت با آنها خسته کننده خواهد بود. هرچه اطلاعات و دانش بیشتری داشته باشید، فرصت بیشتری برای مقابله با مشکلات زندگی خواهید داشت.

  • شناخت و همدلی را افزایش میدهد

یکی دیگر از مزایای کتاب و مطالعه این است که مطالعه در مورد زندگی و زمانهای متفاوت با شرایط و اوقات شما باعث بهتر و آسان تر شدن ارتباط با افرادی می شود که با شما متفاوت هستند. کتابی در مورد روابط زناشویی واقعاً چشم و گوش شما را نسبت به این موضوع باز می کند. کتابی درباره زندگی آفریقایی های مقیم پاریس نیز بسیاری از ناگفته ها را فاش می کند.

با دور شدن از محیط شخصی و ورود به واقعیت های زندگی دیگران، کتاب های بسیاری وجود دارند که ما را به دنیای بزرگ تری می کشاند. حتی بعضی از کتاب ها قدرت تغییر در ذهنیت شما را دارند.

اهمیت مطالعه و کتابخوانی در سلامت روح و جسم

هرچه بیشتر بخوانید، تخیل بیشتری خواهید داشت. هر وقت یک کتاب داستانی می خوانید، دنیای دیگری به شما می بخشد. در دنیای جدید، تخیل شما بهترین عملکرد را دارد زیرا سعی می کنید همه چیز را در ذهن خود ببینید. یکی از مهمترین مزایای مطالعه کتاب توانایی رشد مهارت های تفکر انتقادی است. به عنوان مثال، خواندن یک رمان مرموز ذهن شما را باز می کند.

مهارت های تفکر انتقادی هنگام تصمیم گیری های روزمره بسیار مهم است. خواندن نیاز فرد به پردازش اطلاعات را بهبود می بخشد. هرچه بیشتر بخوانید، درک عمیق تری خواهید داشت. در یک سبک زندگی شلوغ، ذهن درگیر چندین مسئله است. سرگرمی غنی مانند کتاب خواندن ما را مشغول می کند.

همچنین منجر به استفاده مثمر ثمر از زمان می شود. این نه تنها به ما کمک می کند تا از نگرانی خلاص شویم، بلکه ذهن ما را از یکنواختی دور می کند. کتاب ها منابع سرگرمی بسیار خوبی هستند. کسی که به مطالعه علاقه مند است هرگز خسته نخواهد شد، زیرا این یک روش عالی برای خلاص شدن از خستگی است.

زندگی پر از چالش است. مطالعه می تواند زندگی شما را القا کند و آن را تغییر دهد. خواندن یک کتاب خوب از جمله زندگی نامه افراد، شما را تشویق می کند و همچنین نکاتی را برای کمک به شما در دستیابی به اهداف شخصی خود یاد خواهید گرفت. در واقع اینکار به شما القا می کند که یک شوهر، همسر، دختر، پسر، مادر، پدر یا حتی کارمند بهتر شوید. با خواندن بسیاری از کتاب ها، ارتباط بهتری برقرار خواهید کرد و زمینه های مختلف زندگی را یاد خواهید گرفت.

همه اینها به ایجاد سطح بالایی از اعتماد به نفس کمک می کند. این کتاب ها قابل حمل و سبک هستند. آنها مانند رایانه ها و بازی های بزرگی هستند که فضای زیادی دارند. با داشتن یک کتاب می توانید آن را در کیف دستی خود قرار داده و به راحتی در هر جایی حمل کنید. هنگام مسافرت، در رختخواب، قبل از خواب، در سایه ای که در آن استراحت می کنید یا حتی هنگام تعطیلات می توانید در هر نقطه از هواپیما بخوانید.

مرجع استفاده شده:

https://118work.ir/subcategory/سرگرمی-و-فراغت/کتاب-و-مجله

دکمه بازگشت به بالا