علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان بر این باورند که لیتیوم درمانی می تواند به سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک کرده و آنها را در برابر اثرات سو of جهش های سلولی ناشی از سرطان مقاوم کند.

این یافته ها شروع یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج است که برای درمان بسیاری از انواع بیماری های روانی استفاده می شود و احتمالاً لیتیوم از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

این کارآزمایی افراد با ژن “پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی” (FAP) را مورد مطالعه قرار داد.

FEP یک بیماری ژنتیکی نادر است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای روده ای تحت تأثیر جهش EPC رشد کرده و همتایان سالم خود را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامشخص سلولهای جهش یافته و تشکیل بسیاری از توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش EPC ژنتیکی هستند و صدها پولیپ و توده بدون سرطان در روده خود ایجاد کرده اند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature گفت: “ما اولین مرحله رشد بسیاری از سرطان های روده را می دانیم.”

وی افزود: “ما کشف کردیم که پس از جهش ژن مهمی که سلولهای روده را کنترل می کند ، این سلولها به سلولهای فریبنده تبدیل می شوند که سلولهای عادی محیط را سرکوب می کنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا معمولاً تصور می شود سلولهای جهش یافته ای که می توانند باعث سرطان شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلول مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان داده است که سلولهایی که در آستانه بدخیمی هستند می توانند به طور فعال سرکوب شده و از سلولهای بنیادی اطراف خود بیشتر شوند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان رقابت برتر یاد می کنیم.

دکتر گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از بروز سرطان روده است.” هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان. ما خوشحالیم که نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن را برای افراد مبتلا به سرطان ارثی مشاهده می کنیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین سرطان شایع در انگلیس است ، هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده همچنین شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و لکه های خون است.

دکمه بازگشت به بالا