اقتصادی

رنو شانس زیادی ندارد – نازک نارنجی

اخیراً شایعاتی درباره بازگشت شرکت های فرانسوی رنو و پژو به ایران و همکاری آنها با خودروسازان داخلی شنیده می شود. اما به نظر می رسد شرکتی که طرف قرارداد رنو در ایران است (پارس خودرو) نمی خواهد همکاری خود را ادامه دهد.

به گزارش نازک نارنجی ، پس از احیای برجام ، احتمال بازگرداندن شرکت های خودروساز خارجی فعال و همکاری در ایران قبل از تحریم ها نیز برجسته شد. این در حالی است که شرکت فرانسوی رنو می خواهد پس از لغو تحریم ها و بازگشت به ایران به فعالیت خود با سازندگان خودرو در ایران ادامه دهد.

پس از ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند آتلانتیس ، به نظر می رسد احتمال بازگشت پژو به ایران کاهش یافته است ، اما شایعات بازگشت رنو همچنان باقی است.

از آنجا که شرکای خارجی در 16 سال گذشته کمتر به ایران متعهد بوده اند و در مورد اختلافات مختلف همکاری و نتیجه گیری کرده اند ، بازگشت آنها غیر منطقی به نظر می رسد. از زمان پایان تحریم صنعت خودروی ایران ، خودروسازان و صنعت خودرو (همراه با خودروسازان ، قطعه سازان و زنجیره های تأمین) علاوه بر اینکه در سایه تحریم ها تحت فشار زیادی قرار دارند ، بدهکار هستند. همچنین شرکای خارجی “لرزش دارند” دستها “در” پوسته گردو “قرار داده و آنها را تحت فشار قرار می دهد به دلیل تعداد زیادی اتومبیل فروخته شده به مشتریان.

با این حال ، برخی از فعالان صنعت بازگشت رنو را تأیید کرده و معتقدند که این خودروساز فرانسوی در چند سال گذشته منتظر لغو تحریم ها بوده تا به ایران برگردد و همکاری خود را از سر بگیرد. با این حال ، به نظر می رسد که رنسانس هرگز كلمه “بازگشت” را نپذیرفت ، زیرا آنها معتقد بودند كه آنها ایران را به طور كامل ترك نكرده اند و آنها به سادگی همکاری را متوقف كرده اند.

در واقع شرکت فرانسوی رنو برای دومین بار در سال 1397 پس از آغاز تحریم ها و به دنبال آن لغو توافق هسته ای و خروج آمریکا از برجام ، همکاری با خودروسازان در ایران را متوقف و ایران را ترک کرد. پس از عزیمت رنو از ایران ، سایپا (دقیق تر ، پارس خودرو) بسیاری از تحویل های L90 و Sandro را که به مشتریان فروخته شده بود حفظ کرد اما تکمیل و به مشتریان ارائه نشد. در نتیجه ، در ارتباط با برخی از ساندروها ، این شرکت مجبور شد محصولات سایپا دیگر را جایگزین آنها کند و تندر 90 ، تا آنجا که امکان تکمیل داشت ، مجوزهای شمارش را دریافت کرد و آنها را به مشتریان خود ارائه داد.

در جولای سال گذشته ، نماینده سایپا نیز آمد بدهدی از همکاران بازرگانی شکایت کرد وی این امر را عاملی در ایجاد چالش جدی برای سیستم بازاریابی سایپا دانست و خاطرنشان كرد: شرکای تجاری ما علی رغم تعهدات و قراردادهایی که دارند ، قول های خود را نقض کرده و از ادامه همکاری امتناع ورزیده اند. در نتیجه ، 49000 تعهد قبلی برای ما انجام شد و ما مجبور شدیم سه ماشین تولیدی را جایگزین آنها کنیم. بنابراین ، بیش از 140،000 وسیله نقلیه به سایپا وابسته هستند ، اما این مسئله برطرف شده و تعهدات آنها نیز انجام شده است.

سرانجام ، پس از نوشتن ، ارجاع و مذاکره با سازمان های مربوطه ، در نوامبر سال گذشته ، اتحادیه محیط زیست ، به شرط تغییر خودروها از 99 مدل به 98 مدل. با شمارش و ترخیص 3000 خودرو از محصولات خانواده رنو، موافق با.

این مسئله همچنین در رابطه با خروج پژو از ایران و پایان همکاری رخ داده و مشکلاتی را برای ایران خودرو ایجاد کرده است.

بایدها و نبایدهای کار با اتومبیل های خارجی

در همین رابطه ، محمدرضا نجفی منش ، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن ، پیشرانه و قطعه سازی ، در یک نشست مجازی گفت که دولت باید در مورد بازگشت پژو و رنو از صنعت خودرو خارج شود. در ایران. بازگشت رنو و پژو با توجه به اینکه شرکتهای فوق داوطلبانه ایران را ترک نکردند ، تحت فشار آمریکا مجبور به قطع همکاری و ترک بخشی از سرمایه خود شدند ، کار بدی نیست. .

وی افزود: امروز بسیاری از شرکت های خودروسازی در جهان گرد هم می آیند و حتی ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت های رده سوم و چهارم در جهان است. اگر ما بتوانیم در این مجموعه شرکت ها را با هم ترکیب کنیم و مجموعه هایی را بسازیم ، قطعاً برای منافع صنعت خودرو تلاش می کنیم. بنابراین بهتر است با شرکای خارجی نیز همکاری کنیم تا چنین دولتی کنترلی بر صنعت خودرو نداشته باشد. دولت فقط باید مراقب صنعت خودرو باشد.

روند کار با خارجی ها باید بررسی شود

در این گردهمایی مجازی ، محمدرضا معتمد – مدیرعامل سابق ICAP (سرمایه گذاری مشترک بین ایران خودرو و پژو فرانسه) – ضمن اشاره به اینکه در روزهای بالای صنعت خودرو ، هیچ شاهد ظرفیت بالقوه بخشهای کلیدی نیستیم که منجر به به افزایش قیمت ، گفت: بازگشت شرکای خارجی ما نیاز به ارزیابی صلاحیت داریم. باید بپذیریم که ماشین دوام زیادی نخواهد داشت ، اما می تواند اثرات شبانه داشته باشد. بنابراین ، فضا همیشه فریب می خورد؛ در حالی که ما باید از این ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم.

وی ضمن تأکید بر حداکثر جذب ، اظهار داشت: با توجه به شرایط مجازات ها ، لازم است روند جذب برای به حداکثر رساندن آن بررسی شود. با این حال ، بسیاری از کارهای با پتانسیل در ایران بسیار مناسب است و فقط دانستن این ظرفیت ها که در اسناد فوق وجود ندارد ، ضروری است.

فرانسوی همراه خوبی نیست

سعید مدنی ، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نیز در مورد بازگشت رنو و پژو به ایران صحبت کرد و تأکید کرد که عادی سازی روابط در صنعت خودرو و نبود قدرت رقابتی نه تنها به این صنعت کمک نمی کند بلکه باعث ایجاد آن می شود. بسیاری از مشکلات. او می گوید: ما باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. در شرایط فعلی ، حواس باید متمرکز شود. در زمان تحریم ها اغلب برنامه هایی وجود دارد که پس از رفع تحریم ها فراموش می شوند و پس از مدتی متوجه می شویم که همه دستاوردها فراموش می شوند.

وی گفت: “اگر تجارت نفت سقوط كند ، كشور به سمت برنامه ریزی جامع پیش می رود ، اما پس از ادامه تجارت نفت ، این طرح فراموش می شود.” تغییرات تحریم همیشه در دسترس هستند. پس از انقلاب ، ما هشت سال جنگ و بقیه جنگ اقتصادی را متحمل شدیم و ایالات متحده همیشه در پی تحمیل ایران بوده است.

مدنی گفت: “تجارب خوبی در صنعت خودرو وجود دارد ، به ویژه کار در فرانسه.” فرانسوی همراه خوب و انتقال فن آوری خوبی نیست. رفتار آنها واقعی نیست و هر زمان فرصتی را دیدند با ما همکاری می کنند در غیر این صورت همکاری را متوقف می کنند. ما باید با انتقال دانش ، اتوماسیون را بیشتر افزایش دهیم و با راه حل های سیستم عامل کار کنیم. ما در حال حاضر مهارت و توانایی یکسانی برای انجام این کار داریم. اگر 50 درصد از ظرفیت تولید خودرو در سیستم عامل داخلی باشد ، ممکن است در این مذاکرات یک برنده داشته باشیم.

مدیر عامل سابق سایپا ، اگرچه دلیل آن رشد بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است ، اما اظهار داشت: “اگر ما بتوانیم بهترین اتومبیل ها را بسازیم ، اما با دیگر خودروسازان دنیا رقابت نکنیم ، تولیدی نخواهد داشت. ” باید ارتباطات جهانی وجود داشته باشد ، اما باید نظارت و نظارت نیز وجود داشته باشد و هیچ شرکتی هر کاری را که می خواهد انجام نمی دهد.

همه اینها هنگام بررسی وب سایت کدال و آمار فروش ارائه شده توسط شرکت پارس خودرو در آوریل سال جاری نشان داد که این شرکت پس از تمام برنامه های باقی مانده از سال های گذشته (که در نیمه دوم سال 1399 و در سپتامبر سال گذشته اتفاق افتاده بود) بود 326 واحد به مشتریان تحویل داده شد) ، در آوریل 1400 ، فقط یک واحد فروخته شد.

شاید این مدرکی است که نشان می دهد پرونده رنو در ایران بسته خواهد شد و اگر رنو باقیمانده و فروش تقریباً صفر آنها به پایان برسد ، احتمال بازگشت رنو به پارس خودرو و ادامه تولید این محصولات کاهش می یابد. علاوه بر این ، در سخنرانی های شفاهی این شرکت ، اینگونه نیست که این سازماندهی مجدد قصد شکل گیری داشته باشد.

با توجه به این موضوع شاید موضوع تولید باشد تندر 90 ایرانی در ژوئیه سال گذشته توسط مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا مطرح شد که “در تعقیب” باید لغو شود.

سید جواد سلیمانی گفت: بستر برنامه ریزی شده توسط موسسه تحقیقات خودروی دانشگاه علم و صنعت مبتنی بر بستر پایه N90 است و بنابراین تولید داخلی خودروهای L90 بر روی این سیستم عامل از جمله سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران ، دانشگاه علم و فناوری و گروه خودروسازی سایپا. بررسی و پیگیری کنید. به گفته وی ، خودروی طراحی شده توسط دانشگاه علم و صنعت قرار بود در سال 2016 ساخته شود ، اما وضعیت موتور و گیربکس مشخص نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا