چرا یخچال فریزر خنک نمی کند ولی فریزر آن سرد است؟

چرا یخچال فریزر خنک نمی‌کند ولی فریزر سرد است؟ این مشکل اغلب به دلیل انسداد مسیر گردش هوای سرد بین فریزر و یخچال، خرابی فن اوپراتور، مشکل دمپر کنترل هوا یا نقص در سیستم برفک‌زدایی رخ می‌دهد. این قطعات و سیستم‌ها نقش حیاتی در توزیع سرمایش مناسب در هر دو بخش دارند.

زمانی که بخش فریزر یخچال فریزر شما به درستی کار می‌کند و مواد غذایی را منجمد نگه می‌دارد، اما بخش یخچال به اندازه کافی سرد نیست، این نشان‌دهنده یک مشکل در سیستم توزیع یا کنترل هوای سرد است، نه در مدار اصلی تبرید (کمپرسور، کندانسور، اواپراتور) که مسئول تولید سرما است. در واقع، سرما در فریزر تولید می‌شود اما به دلایلی نمی‌تواند به درستی وارد محفظه یخچال شده یا در آنجا گردش کند. این وضعیت می‌تواند باعث فساد مواد غذایی در یخچال شود، در حالی که فریزر همچنان کارآمد به نظر می‌رسد. درک دقیق عملکرد سیستم گردش هوای سرد در یخچال فریزرهای نوفراست (بدون برفک) برای عیب‌یابی این مشکل ضروری است.

چرا یخچال فریزر خنک نمی‌کند ولی فریزر آن سرد است؟

دلایل اصلی خنک نکردن بخش یخچال

انسداد مسیر گردش هوای سرد بین فریزر و یخچال

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود فریزر سرد باشد اما یخچال خنک نکند، مسدود شدن مجرای انتقال هوای سرد بین دو بخش است. در یخچال فریزرهای بدون برفک، هوای سرد در بخش فریزر، با عبور از روی کویل اواپراتور که بسیار سرد است، تولید می‌شود. این هوای سرد سپس توسط فن اواپراتور از طریق یک یا چند کانال به سمت محفظه یخچال هدایت می‌شود. اگر این کانال‌ها به هر دلیلی مسدود شوند، جریان هوای سرد به یخچال متوقف شده یا به شدت کاهش می‌یابد. دلیل اصلی این انسداد معمولاً تجمع برفک و یخ در داخل کانال‌ها یا اطراف فن اواپراتور است. این تجمع یخ اغلب ناشی از نقص در سیستم برفک‌زدایی (دیفراست) فریزر است که وظیفه ذوب کردن منظم این برفک‌ها را بر عهده دارد. همچنین، قرار دادن بیش از حد مواد غذایی یا بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای که جلوی دریچه‌های ورودی یا خروجی هوا در یخچال یا فریزر را بگیرد، می‌تواند مانع فیزیکی برای گردش هوا ایجاد کند. در نتیجه، سرمای تولید شده در فریزر محبوس مانده و به یخچال نمی‌رسد و دمای آن بالا می‌رود.

خرابی فن اوپراتور یا فن فریزر

فن اواپراتور، که معمولاً در بخش فریزر و پشت پنل داخلی آن قرار دارد، نقش حیاتی در گردش هوای سرد ایفا می‌کند. وظیفه این فن کشیدن هوای داخل فریزر از روی کویل اواپراتور بسیار سرد و سپس دمیدن آن به داخل محفظه فریزر و همچنین هدایت بخشی از آن از طریق کانال‌های مخصوص به داخل محفظه یخچال است. اگر این فن به درستی کار نکند، حتی اگر کویل اواپراتور سرد باشد، هوای سرد به میزان کافی به داخل یخچال دمیده نمی‌شود. دلایل خرابی فن می‌تواند شامل سوختن موتور فن، گیر کردن پره‌ها به دلیل تجمع یخ یا اشیاء خارجی، یا فرسودگی بلبرینگ‌ها باشد که باعث می‌شود فن با سرعت کم بچرخد یا صدای غیرعادی تولید کند. در برخی مدل‌ها، اگر فن اواپراتور کار نکند، کمپرسور نیز ممکن است برای جلوگیری از یخ‌زدگی بیش از حد کویل، از کار بیفتد، اما در شرایطی که فقط یخچال گرم است و فریزر سرد، معمولاً فن یا کاملاً از کار افتاده یا عملکرد آن ضعیف شده و توانایی لازم برای ارسال هوا به مسافت دورتر (یخچال) را ندارد، در حالی که سرمای اطراف کویل در فریزر همچنان احساس می‌شود، اینکه چگونه فن یخچال را تعمیر کنیم؟ باید بدانید که نیار به تخصص دارد.

مشکل در دمپر کنترل جریان هوا

دمپر یک دریچه مکانیکی یا الکترونیکی است که در مسیر کانال انتقال هوای سرد بین فریزر و یخچال قرار دارد. وظیفه اصلی دمپر تنظیم میزان هوای سرد ورودی به محفظه یخچال بر اساس دمای مورد نیاز آن بخش است. این قطعه توسط ترموستات یا سنسور دمای یخچال و برد کنترل الکترونیکی مدیریت می‌شود. اگر دمپر به درستی کار نکند، می‌تواند باعث مشکل در سرمایش یخچال شود. به عنوان مثال، اگر دمپر در حالت بسته گیر کند (چه به دلیل نقص فنی موتور دمپر در مدل‌های الکترونیکی، چه به دلیل انسداد فیزیکی مانند یخ‌زدگی یا گیر کردن سیم‌ها در مدل‌های مکانیکی)، جریان هوای سرد به طور کامل یا جزئی به یخچال مسدود می‌شود و در نتیجه یخچال گرم می‌ماند. در مقابل، اگر دمپر در حالت باز گیر کند، ممکن است یخچال بیش از حد سرد شده و مواد غذایی در آن یخ بزنند، که البته سناریوی مقابل مشکل فعلی ماست. بنابراین، گیر کردن دمپر در وضعیت بسته یا عدم پاسخگویی آن به فرمان برد کنترل برای باز شدن، یکی از دلایل مهم عدم سرمایش در بخش یخچال است.

نقص در سیستم برفک‌زدایی فریزر (دیفراست)

سیستم دیفراست یا برفک‌زدایی در یخچال فریزرهای نوفراست برای جلوگیری از تجمع برفک روی کویل اواپراتور در فریزر طراحی شده است. این سیستم شامل یک المنت گرم‌کننده (هیتر دیفراست)، یک ترموستات بیمتال (سنسور قطع دما در نقطه بالا) و یک تایمر یا برد کنترل الکترونیکی است. به صورت دوره‌ای، کمپرسور متوقف شده و المنت گرم‌کننده برای مدت کوتاهی روشن می‌شود تا برفک‌های روی کویل اواپراتور را ذوب کند. آب حاصل از ذوب برفک‌ها از طریق مجرای تخلیه به سینی بالای کمپرسور هدایت شده و تبخیر می‌شود. اگر هر یک از اجزای این سیستم (هیتر، بیمتال، تایمر/برد) خراب شود، چرخه برفک‌زدایی انجام نمی‌شود. نتیجه این نقص، تجمع تدریجی و سپس انبوه برفک و یخ روی کویل اواپراتور و در اطراف آن است. این لایه ضخیم یخ، ابتدا کارایی انتقال حرارت کویل را کاهش می‌دهد و سپس مسیرهای عبور هوا و پره‌های فن اواپراتور را مسدود می‌کند. انسداد مسیر هوا به دلیل یخ‌زدگی گسترده، مانع رسیدن هوای سرد به یخچال می‌شود، در حالی که ممکن است هنوز بخش‌هایی از فریزر به دلیل نزدیکی به کویل سرد باقی بمانند.

خرابی سنسور دمای بخش یخچال

سنسور دما (معمولاً از نوع ترمیستور) در بخش یخچال وظیفه اندازه‌گیری دمای داخلی این محفظه را بر عهده دارد و اطلاعات را به برد کنترل الکترونیکی ارسال می‌کند. برد کنترل بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور و سنسور فریزر، عملکرد کمپرسور، فن اواپراتور و دمپر هوا را تنظیم می‌کند تا دمای مطلوب در هر دو بخش حفظ شود. اگر سنسور دمای یخچال خراب شود، ممکن است اطلاعات نادرستی به برد ارسال کند. به عنوان مثال، اگر سنسور دمایی بالاتر از حد واقعی را گزارش دهد، برد کنترل ممکن است برای جلوگیری از انجماد در یخچال، دمپر هوا را بیش از حد ببندد یا اجازه ندهد فن اواپراتور هوای کافی به سمت یخچال بفرستد. برعکس، اگر سنسور دمایی پایین‌تر از حد واقعی را گزارش دهد، ممکن است برد فکر کند یخچال به اندازه کافی سرد است و نیازی به سرمایش بیشتر نیست. در نتیجه، با وجود اینکه دمای واقعی در یخچال بالا است، سیستم کنترلی فرمان لازم برای خنک‌سازی را صادر نمی‌کند و یخچال گرم می‌ماند. خرابی سنسور می‌تواند به صورت قطع کامل مدار، اتصال کوتاه یا خارج شدن از کالیبراسیون باشد.

ورود هوای گرم به داخل کابین یخچال

حتی اگر سیستم تولید و انتقال هوای سرد به درستی کار کند، ورود مداوم هوای گرم و مرطوب از خارج به داخل محفظه یخچال می‌تواند باعث بالا رفتن دما و عدم سرمایش کافی شود. شایع‌ترین دلیل ورود هوای گرم، نقص در لاستیک دور درب یخچال (گسکت درب) است. لاستیک درب باید کاملاً سالم و بدون پارگی یا تغییر شکل باشد و به خوبی به بدنه یخچال بچسبد تا یک عایق‌بندی کامل ایجاد کند. اگر لاستیک درب خراب باشد، هوای گرم بیرون وارد یخچال شده و هوای سرد داخل خارج می‌شود. دلایل دیگر شامل باز ماندن طولانی مدت درب یخچال، بسته نشدن کامل درب به دلیل وجود مانع یا تراز نبودن یخچال، و قرار دادن حجم زیادی از مواد غذایی گرم به صورت همزمان در یخچال است. ورود هوای گرم نه تنها دما را بالا می‌برد، بلکه رطوبت همراه آن می‌تواند در نقاط سردتر (مانند اطراف دمپر یا ورودی کانال هوا) متراکم شده و به مرور زمان باعث تجمع یخ و انسداد مسیرهای هوا شود، که این خود مشکل را تشدید می‌کند. بنابراین، اطمینان از عایق‌بندی صحیح درب یخچال یک گام مهم در حفظ سرمایش مطلوب است.

قطعات مرتبط با مشکل عدم سرمایش یخچال

بررسی فن اوپراتور فریزر

برای بررسی عملکرد فن اوپراتور فریزر، ابتدا باید پنل پشتی داخل بخش فریزر را که کویل اواپراتور و فن در پشت آن قرار دارند، باز کنید. قبل از هر کاری، حتماً یخچال را از برق بکشید تا از هرگونه خطر برق‌گرفتگی جلوگیری شود. پس از دسترسی به فن، پره‌های آن را به آرامی با دست بچرخانید. پره‌ها باید آزادانه و بدون گیر کردن بچرخند. اگر پره‌ها به سختی می‌چرخند یا اصلاً حرکت نمی‌کنند، ممکن است به دلیل تجمع یخ یا مشکل مکانیکی در موتور فن باشد. همچنین، سیم‌کشی متصل به فن را بررسی کنید که قطع یا آسیب‌دیده نباشد. پس از بررسی فیزیکی، برای تست عملکرد الکتریکی، درپوش یا سوئیچ درب فریزر را فشار دهید (اگر مدل شما دارای سوئیچ درب است که با باز شدن درب فن را خاموش می‌کند) و یخچال را موقتاً به برق وصل کنید. در این حالت باید صدای چرخش فن را بشنوید و پره‌ها را ببینید که با سرعت مناسب می‌چرخند. اگر صدایی شنیده نمی‌شود یا فن کند می‌چرخد، احتمال خرابی موتور فن وجود دارد. در صورت مشاهده تجمع یخ اطراف فن، این نشانه‌ای از مشکل در سیستم دیفراست است که منجر به انسداد فن شده است.

چک کردن عملکرد دمپر هوا

دمپر هوا معمولاً در بخش بالایی یا پشتی محفظه یخچال، در نزدیکی دریچه‌ای که هوای سرد از فریزر وارد می‌شود، قرار دارد. در مدل‌های مکانیکی، دمپر ممکن است یک اهرم ساده داشته باشد که با تنظیم آن میزان باز و بسته بودن دریچه کنترل می‌شود. در این حالت، باید از عدم وجود مانع فیزیکی یا یخ‌زدگی که مانع حرکت اهرم یا خود دریچه می‌شود، اطمینان حاصل کنید. در مدل‌های الکترونیکی، دمپر دارای یک موتور کوچک است و توسط برد کنترل مدیریت می‌شود. برای تست عملکرد دمپر الکترونیکی (که معمولاً نیاز به دانش فنی بیشتری دارد)، می‌توانید سعی کنید به صدای عملکرد موتور آن گوش دهید. در برخی مدل‌ها، با تغییر تنظیمات دما در یخچال، دمپر ممکن است موقعیت خود را تغییر دهد. تجمع یخ در اطراف دمپر نشانه‌ای از ورود هوای گرم و مرطوب یا نقص در عایق‌بندی کانال هوا است که می‌تواند حرکت دمپر را مختل کند. بررسی بصری دمپر برای اطمینان از اینکه در موقعیت صحیح قرار دارد و مسدود نشده است، گام اولیه مهمی است. در صورت مشکوک بودن به خرابی موتور دمپر، تست‌های الکتریکی پیشرفته‌تری لازم است که بهتر است توسط متخصص انجام شود.

اطمینان از سلامت لاستیک دور درب یخچال

سلامت لاستیک دور درب یخچال برای حفظ دمای داخلی و جلوگیری از ورود هوای گرم بسیار حیاتی است.آموزش نحوه تعویض سیستم لاستیک یخچال را را در ادامه ذکر می کنیم. برای بررسی لاستیک درب، ابتدا آن را به دقت از نظر وجود هرگونه پارگی، شکاف، بریدگی یا تغییر شکل دائمی که باعث عدم چسبندگی آن به بدنه می‌شود، بررسی کنید. لاستیک باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد. سپس، تمیزی لاستیک و سطح تماس آن با بدنه یخچال را چک کنید؛ کثیفی یا بقایای مواد غذایی می‌تواند مانع ایجاد آب‌بندی کامل شود. یک روش ساده برای تست آب‌بندی، استفاده از یک تکه کاغذ است. درب یخچال را روی تکه کاغذ ببندید؛ اگر بتوانید کاغذ را به راحتی بیرون بکشید، نشان‌دهنده عدم آب‌بندی مناسب در آن نقطه است. این تست را در نقاط مختلف دور تا دور درب انجام دهید. همچنین، مطمئن شوید که درب یخچال به درستی تراز شده و لولاها سالم هستند تا درب بدون مشکل بسته شود و لاستیک به صورت یکنواخت با بدنه تماس پیدا کند. در صورت وجود مشکل در لاستیک، تعویض آن معمولاً راه حل است و می‌تواند تأثیر چشمگیری در بهبود سرمایش یخچال داشته باشد.

تست سیستم دیفراست یخچال فریزر

تست کامل سیستم دیفراست شامل بررسی الکتریکی هیتر، ترموستات بیمتال و تایمر یا برد کنترل است که معمولاً نیاز به ابزار و دانش تخصصی دارد. با این حال، کاربر می‌تواند نشانه‌های نقص در این سیستم را مشاهده کند. اصلی‌ترین نشانه، تجمع بیش از حد برفک و یخ بر روی پنل پشتی داخل فریزر (جایی که کویل اواپراتور قرار دارد) و در برخی موارد، کف فریزر است. اگر این لایه یخ به قدری ضخیم شود که پنل پشتی کاملاً پوشیده شده و حتی پره‌های فن اواپراتور دیده نشوند یا صدای چرخش فن شنیده نشود، احتمالاً سیستم دیفراست دچار مشکل شده است. در برخی مدل‌ها، ممکن است بتوان چرخه دیفراست را به صورت دستی فعال کرد (با استفاده از دکمه‌ای پنهان روی تایمر مکانیکی یا گزینه‌ای در منوی برد الکترونیکی، طبق دستورالعمل سازنده)، اما این فقط برای عیب‌یابی موقت است و نقص اصلی را برطرف نمی‌کند. اگر پس از یک دیفراست دستی (مانند خاموش کردن یخچال برای 24-48 ساعت) مشکل سرمایش یخچال موقتاً حل شود اما دوباره یخ‌زدگی و عدم سرمایش تکرار شود، این تأییدی بر خرابی سیستم دیفراست است.

بررسی وضعیت سنسور دمای داخلی یخچال

بررسی دقیق سنسور دمای داخلی یخچال معمولاً نیاز به استفاده از مولتی‌متر برای اندازه‌گیری مقاومت آن در دماهای مختلف و مقایسه با جدول مشخصات فنی سنسور دارد که این کار برای کاربران عادی دشوار است. با این حال، برخی نشانه‌ها می‌توانند به خرابی سنسور اشاره داشته باشند. اگر دمای یخچال به صورت غیرعادی نوسان دارد (گاهی خیلی سرد و گاهی گرم) یا اگر نمایشگر دما در مدل‌های دارای نمایشگر، دمایی بسیار غیرمنطقی را نشان می‌دهد، ممکن است سنسور معیوب باشد. در برخی مدل‌های پیشرفته، خرابی سنسور ممکن است باعث نمایش کد خطا بر روی پنل کنترلی شود. سنسور دما معمولاً به پنل داخلی یخچال، نزدیک به دریچه ورود هوا یا روی یکی از دیواره‌ها متصل است. بررسی ظاهری سنسور و سیم‌کشی آن برای اطمینان از عدم قطع شدن یا آسیب فیزیکی نیز می‌تواند انجام شود، اما تست اصلی آن الکتریکی است. اگر به خرابی سنسور مشکوک هستید، بهتر است از یک تکنسین متخصص برای بررسی و تعویض آن کمک بگیرید.

چرا یخچال فریزر خنک نمی‌کند ولی فریزر آن سرد است؟

اقدامات اولیه برای عیب‌یابی توسط کاربر

باز کردن مسیرهای گردش هوا

اولین و ساده‌ترین گامی که کاربر می‌تواند برای حل مشکل عدم سرمایش یخچال انجام دهد، اطمینان از باز بودن مسیرهای گردش هوا است. داخل محفظه یخچال و فریزر، دریچه‌ها یا سوراخ‌هایی برای ورود و خروج هوا وجود دارد. بررسی کنید که هیچ ماده غذایی، بسته‌بندی، کیسه پلاستیکی یا قوطی جلوی این دریچه‌ها را مسدود نکرده باشد. مواد غذایی را به گونه‌ای بچینید که فضای کافی برای گردش هوا در اطراف آن‌ها و به خصوص در نزدیکی دیواره پشتی فریزر (جایی که فن قرار دارد) و دریچه‌های ورودی هوا در یخچال وجود داشته باشد. از پر کردن بیش از حد یخچال که مانع گردش طبیعی هوا می‌شود، خودداری کنید. اگر مشکوک به تجمع یخ در کانال‌های هوا هستید و نمی‌توانید به فن یا کانال‌ها دسترسی پیدا کنید، یک راهکار موقت و البته زمان‌بر، خاموش کردن کامل یخچال فریزر و باز گذاشتن درب‌های آن برای 24 تا 48 ساعت است تا تمام یخ‌های احتمالی در سیستم ذوب شوند. قبل از انجام این کار، تمام مواد غذایی را خارج کرده و در جای خنکی نگهداری کنید. پس از ذوب شدن کامل یخ و خشک کردن محفظه‌ها، یخچال را دوباره روشن کنید. اگر مشکل حل شد اما پس از چند روز یا هفته دوباره ظاهر شد، این نشان‌دهنده نقص در سیستم دیفراست است که نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

تنظیمات صحیح دما

اطمینان از تنظیمات صحیح دما در یخچال و فریزر گام اولیه دیگری است. دمای توصیه شده برای بخش یخچال معمولاً بین 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد (حدود 37 تا 40 درجه فارنهایت) و برای فریزر حدود -18 درجه سانتی‌گراد (0 درجه فارنهایت) است. بررسی کنید که تنظیمات دما به اشتباه روی مقادیر بالاتری تنظیم نشده باشند. در برخی مدل‌ها، ممکن است حالت‌های خاصی مانند “حالت نمایشگاهی” (Demo Mode) یا “حالت تعطیلات” (Vacation Mode) وجود داشته باشد که عملکرد سرمایش را محدود می‌کنند. مطمئن شوید که یخچال در یکی از این حالت‌ها قرار ندارد. همچنین، در برخی مدل‌ها، تنظیم دمای فریزر بر دمای یخچال تأثیر می‌گذارد؛ تنظیم فریزر روی دمای بسیار پایین‌تر از حد معمول می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث یخ‌زدگی بیشتر در مسیرهای هوا و کاهش سرمایش یخچال شود. دفترچه راهنمای یخچال خود را برای اطلاع از تنظیمات توصیه شده و نحوه عملکرد کنترل‌های دما بررسی کنید. تغییر تنظیمات دما و مشاهده تأثیر آن پس از چند ساعت می‌تواند به عیب‌یابی کمک کند، اما اگر با تنظیمات صحیح نیز یخچال خنک نمی‌شود، مشکل از جای دیگری است.

چرا یخچال فریزر خنک نمی‌کند ولی فریزر آن سرد است؟

چه زمانی باید با تعمیرکار تماس گرفت؟

در بسیاری از موارد، مشکل عدم سرمایش یخچال در حالی که فریزر سرد است، ناشی از قطعاتی است که نیاز به دسترسی به بخش‌های داخلی یخچال و تست‌های الکتریکی دارند که ممکن است برای کاربر عادی خطرناک یا دشوار باشد. اگر پس از انجام اقدامات اولیه مانند بررسی و باز کردن مسیرهای گردش هوا و اطمینان از تنظیمات صحیح دما، مشکل همچنان پابرجا بود، زمان تماس با یک مرکز تخصصی تعمیر انواع لوازم خانگی مجاز فرا رسیده است. نشانه‌هایی که به وضوح نیاز به مداخله متخصص را نشان می‌دهند عبارتند از: مشاهده تجمع شدید برفک و یخ روی پنل پشتی فریزر که پس از دیفراست دستی موقت حل می‌شود اما دوباره برمی‌گردد (نشان‌دهنده نقص سیستم دیفراست)، عدم چرخش فن اواپراتور در فریزر یا شنیدن صداهای غیرعادی از آن، مشخص شدن خرابی یا پارگی جدی در لاستیک دور درب که با تمیز کردن حل نمی‌شود، یا مشاهده کدهای خطا روی نمایشگر یخچال. تلاش برای دسترسی به قطعات داخلی مانند فن، دمپر، سنسورها یا اجزای سیستم دیفراست بدون دانش فنی و ابزار مناسب می‌تواند به دستگاه آسیب بیشتری وارد کرده یا خطر برق‌گرفتگی به همراه داشته باشد. یک تعمیرکار متخصص می‌تواند با ابزارهای لازم، قطعات معیوب را به درستی تشخیص داده و تعویض کند.

سوالات متداول

دمای مناسب بخش یخچال باید چند درجه باشد؟

دمای ایده‌آل برای بخش یخچال معمولاً بین 3 تا 4 درجه سانتی‌گراد (حدود 37 تا 40 درجه فارنهایت) است. این دما برای نگهداری ایمن و تازه ماندن بیشتر مواد غذایی مناسب است و از رشد سریع باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه بفهمیم فن فریزر سالم است؟

برای بررسی اولیه، گوش دهید. هنگام کارکرد عادی یخچال، باید صدای چرخش فن را از داخل فریزر بشنوید. در برخی مدل‌ها، با فشار دادن سوئیچ درب فریزر، می‌توانید فن را در حال چرخش ببینید. عدم صدا یا صدای غیرعادی نشانه‌ی مشکل است.

علائم خرابی دمپر تنظیم هوا چیست؟

علائم شامل نوسانات شدید دما در یخچال (گاهی خیلی سرد، گاهی گرم)، عدم تطابق دمای واقعی با تنظیمات، یا در مدل‌های الکترونیکی، عدم شنیدن صدای عملکرد موتور دمپر هنگام تغییر تنظیمات دما است. تجمع یخ اطراف دریچه دمپر نیز می‌تواند نشانه باشد.

آیا مشکل خنک نکردن یخچال خطرناک است؟

بله، خطرناک است. اگر دمای بخش یخچال به بالای 4 درجه سانتی‌گراد برسد، مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت و باقیمانده غذاها می‌توانند به سرعت فاسد شده و مصرف آن‌ها خطر مسمومیت غذایی به همراه دارد. باید سریعاً مواد غذایی را خارج کرده و مشکل را برطرف کنید.

بعد از رفع مشکل چقدر طول می‌کشد تا یخچال دوباره خنک شود؟

بسته به شدت مشکل و دمای اولیه یخچال، ممکن است چند ساعت تا 24 ساعت طول بکشد تا دمای داخلی به حد مطلوب (3-4 درجه سانتی‌گراد) برسد و یخچال به طور کامل خنک شود. از قرار دادن حجم زیادی غذای گرم در این مدت خودداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا