علمی و پزشکی

دلار بخریم یا نه؟ – نازک نارنجی

امیرحسین کریم زاده با اشاره به اینکه بازارهای بزرگی مانند طلا ، سکه ، دلار و مسکن به سقف قیمت رسیدند ، گفت: قیمت دلار می تواند تا مرز 23 هزار تومان سقوط کند. نرخ واقعی دلار 20 هزار تومان است که نوسانات آن می تواند بین 17 هزار تومان تا 23 هزار تومان باشد.

وی ادامه می دهد: بودجه بسته سال آینده 11 هزار و 500 تومان است و بازار آزاد آن حدود 20 درصد بیشتر از این نرخ است. دلارهای زیر 15 هزار تومان غیر منطقی است.

وی گفت: “با نزدیک شدن به پایان سال مالی چین در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه و سال نو ، تقاضا برای دلار افزایش می یابد و دلار نوسان می کند.” در هر صورت ، ماهیت کلی قیمت دلار کاهش یافت. به همین ترتیب ، اگر دلار سقوط کند ، سکه و طلا نیز سقوط می کنند.

کریم زاده افزود: باید منتظر کاهش قیمت طلا ، سکه و دلار تا پایان امسال باشیم. به نظر می رسد انتخابات امسال در ایران از افزایش قیمت دلار تا پایان سال جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: اکنون قیمت مسکن بالا است و مردم قدرت خرید خود را از دست می دهند.

این اقتصاددان در مورد وضعیت مثبت بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه به پایان تغییرات خود رسیده است ، انتظار داریم روند خوبی برای بازار سرمایه در ماه های دسامبر و ژانویه داشته باشیم. البته نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که روند در همه قسمت های بازار سرمایه قابل پیش بینی نیست.

کریم زاده در پایان اظهار داشت: خرید دلار تا پایان سال به هیچ وجه توصیه نمی شود ؛ زیرا در حال حاضر ثبات در این بازار وجود ندارد. کالاهایی که 4200 سکه در آن وجود داشت اکنون حذف شده اند. تنها محصول نفتی که قیمت آن افزایش نیافته است ، گازوئیل است. اگر قیمت فرآورده های نفتی نیز افزایش یابد ، حمل و نقل و بازار سهام نیز بهتر خواهد شد. در نتیجه ، ما شاهد افزایش قیمت هستیم.

223224

دکمه بازگشت به بالا