خطای انسانی عامل بیش از نیمی از تصادفات است / نیاز به ارتقای فرهنگ رانندگی داریم

نازک نارنجی/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه خطای انسانی عامل بیش از نیمی از تصادفات جاده ای است، بر ضرورت ارتقای فرهنگ رانندگی از طریق آموزش به مردم تأکید کرد.

سید بصیر هاشمی امروز، ۱۵ اسفند در نشست خبری اصحاب رسانه که به مناسبت پویش نه به تصادف برگزار شد، اظهار کرد: بیش از نیمی از تصادفات جاده ای به دلیل خطای انسانی است که سرعت غیر مجاز، رانندگی ناایمن، خواب آلودگی، کم دقتی راننده و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی از عوامل هستند که منجر به ایجاد سانحه شده است.

وی افزود: با توجه به آماری که متأسفانه در کشور وجود دارد، میانگین ۲۰ هزار فوتی و نزدیک به ۸۰۰ هزار مصدوم تصادفی در طول سال داریم که این افراد اغلب جوان و نیروی مولد کشور هستند و این آمار خسارت بزرگی برای کشور محسوب می شود، در همین راستا موضوع کاهش تصادفات اهمیت بیشتری پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه استان فارس نیز به عنوان یکی از استان های پرتردد در ایام نوروز و یکی از مناطقی است که آمار تصادفات بالایی دارد، افزود: بر همین اساس، تاکید بر پویش «نه به تصادف» که از ابتدای اسفند جاری در سطح ملی آغاز شده است، در استان فارس ضرورت بیشتری دارد؛ از عموم مردم دعوت می کنیم به این پویش بپیوندند و دیگران را نیز برای شرکت در آن ترغیب کنند تا با کاهش آمار تصادفات، آسیب های جانی و مالی نسبت به سال گذشته کمتر شود.

هاشمی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم در حوزه تصادفات جاده ‍ای، بیان کرد: از دلایل دیگر که در کاهش تلفات جاده ای موثر است، می توان به عوامل زیرساختی مانند ارتقای کیفیت جاده ها اشاره کرد، تولید خودروهای ایمن تر و با امکانات بهتر هم می تواند نقش بسزایی در کاهش تصادفات داشته باشد.

وی تصریح کرد: تصادفات منجر به افزایش مصدومینی می شود که بار زیادی را بر بیمارستان ها تحمیل می کنند، بیمارستان های ما در حال حاضر با چالش های زیادی مواجه هستند و وقوع تصادفات این بار ناخواسته را افزایش می دهد که روند درمان را برای بیماران دشوارتر می کند؛بنابراین، هر چقدر بتوانیم با ارتقای فرهنگ رانندگی و افزایش آگاهی عمومی آمار تصادفات را کاهش دهیم، منابع خود را حفظ کرده و مهم تر از آن، جان انسان های بیشتری را نجات خواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نیمی از سوانح رانندگی به عوامل انسانی مرتبط است که این موارد قابل پیشگیری هستند، گفت: ارتقای فرهنگ رانندگی و توجه به توصیه های لازم می تواند تأثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات داشته باشد،همچنین مسائل مربوط به کیفیت خودروها و زیرساخت های جاده ای و راه ها نیاز به توجه بیشتر و همکاری نهاد های مختلف دارد.

هاشمی ادامه داد: هم اکنون ستاد تسهیلات نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز مستقر شده و برنامه ریزی های لازم برای آمادگی بیشتر در صورت بروز حوادث انجام شده است؛ امیدواریم که با تلاش جمعی، بتوانیم از این چالش ها عبور کنیم و نوروزی ایمن تر و شادتر داشته باشیم.

کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر تصادفات جاده ای در بیمارستان ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه تصادفات جاده ای به عنوان یکی از مهم ترین دلایل مراجعه به بیمارستان ها در ایام نوروز معرفی شده است، افزود: آمارها نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، تعداد مراجعین به بیمارستان ها به دلیل تصادفات ۷ درصد افزایش یافته است اما با مداخلات انجام شده، مرگ و میر ناشی از تصادفات ۳۰ درصد کاهش یافته است.

امین نیاکان با اشاره به اینکه راه اندازی سامانه یکپارچه داده های بیماران تصادفی، استفاده از پروتکل های یکسان در تمام بیمارستان ها و تلاش مضاعف کادر بهداشت و درمان ، از جمله اقدامات مؤثر در این کاهش مرگ و میر بوده است، بیان کرد: سال گذشته در استان فارس، تقریباً هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر سوانج رانندگی جان خود را از دست داده اند که عامل انسانی به عنوان اصلی ترین دلیل تصادفات معرفی شده است و یقینا فرهنگ سازی به صورت مستمر در این زمینه منجر به کاهش تلفات جاده ای خواهد شد.

به گفته وی وزارت بهداشت در تحقق هدف اصلی این پویش نقش اساسی دارد که بهبود امکانات اورژانس از جمله افزایش آمبولانس ها و پایگاه های جاده ای، تجهیز بیمارستان ها به وسایل و ابزارهای نوین و همچنین جذب متخصصان بر عهده ماست که در تلاشیم با تلاش های مضاعف این بخش از مسئولیت خودمان را به بهترین شکل به انجام رسانیم.

۲ برابر بودجه سلامت به سوانح رانندگی اختصاص یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۷ الی ۹ درصد سهم درآمد ناخالص ملی کشور به تصادفات اختصاص یافته است، افزود: این در حالی است که سهم بودجه وزارت بهداشت کمتر از ۴ درصد است؛ یعنی تصادفات جاده ای و سوانح رانندگی ۲ برابر بودجه سلامت را به خود اختصاص داده است.

اورنگ ایلامی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار مصدومین تصادفی در کشور دچار، نقص عضو و ناتوانی شده اند، افزود: آمار تصادفات در استان فارس نشان می دهد که در سال های اخیر، تعداد تلفات به ترتیب یک هزار و ۵۶۷ نفر در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۶۱۴ نفر در سال ۱۴۰۱ و در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۷۸۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات مربوط به جاده های برون شهری با آمار ۶۴ درصدی است، افزود: استان های فارس، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان در صدر فهرست بیشترین تصادفات هستند؛ عامل انسانی با ۵۰ درصد به عنوان سهم اصلی در این سوانح نقش دارد، در حالی که راه ها ۲۰ درصد، وسایل نقلیه ۱۲ درصد و شرایط محیطی و جوری ۱۶ درصد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ عمومی راهنمایی و رانندگی به عنوان اصلی ترین عامل کاهش تصادفات جاده ای است، گفت: ارتقای کیفیت خودروها، افزایش نظارت پلیس با ارائه راهکارهای هوشمندانه و همکاری نهادهای مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی در اصلاح نقاط حادثه خیز نیز در کاهش این آمار موثر خواهد بود.

ایلامی در ادامه به تجربه موفق کشور سوئد اشاره کرد و افزود: این کشور با اجرای برنامه هایی با چشم انداز کاهش تصادفات جاده ای به صفر از سال ۱۹۹۸ تاکنون، میزان مرگ ومیر حوادث جاده ای را به کمتر از ۲ نفر در هر صد هزار نفر رسانده است؛ این در حالی است که این رقم در میانگین جهانی ۱۸ در صد هزار و در استان فارس تقریبا ۳۵ در صد هزار  است.

۲۰ آمبولانس به ناوگان اورژانس فارس اضافه شد

رئیس اورژانس فارس نیز در ادامه با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر ۲۰ امبولانس به ناوگان اورژانس فارس اضافه شده است، گفت: از این تعداد ۱۳ آمبولانس با تخصیص اعتبار از وزارت بهداشت و مابقی به کمک خیرین به چرخه سلامت فارس اضافه شده است.

به گفته مسعود عابد، طبق استاندارد اورژانس کشوری ۳۰۶ پایگاه جاده ای باید در فارس فعال باشد که در حال حاضر با کمبود ۱۲۰ پایگاه مواجه هستیم و این عوامل ممکن است در کیفیت خدمت رسانی به مردم، چالش هایی را ایجاد کند و ما به دنبال ایجاد راهکارهای موثر در رسیدن به استاندارد کشوری هستیم.

وی با اشاره به اینکه سن فرسودگی برخی آمبولانس ها بالا رفته است و با وجود بسیاری از تلاش ها در این حوزه همچنان چالش هایی وجود دارد، افزود: آمبولانس هایی که به عنوان استوک شناخته می شوند، باید به سرعت جایگزین و به چرخه خدمت بازگردند. همچنین هزینه های بالای تعمیرات و ارزش آمبولانس ها از دیگر چالش های ماست؛ با این حال، اقدامات مثبتی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال انجام است که این تغییرات به زودی محقق خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا