چین سریع ترین قطار جهان را می سازد

چین سریع ترین نمونه اولیه قطار پرسرعت جهان را با سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت آزمایش می کند.

به گزارش نازک نارنجی، چین پیشتازی خود را در راه آهن سریع السیر با سه قطار برتر تثبیت خواهد کرد.

به نقل از آی ای، چین در حال نزدیک تر شدن به بهره برداری از قطاری است که می تواند سریع ترین قطار پرسرعت جهان شود.

به گفته وزارت حمل و نقل این کشور، نمونه های اولیه این قطار موسوم به CR۴۵۰ به سرعت آزمایشی ۴۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۸۱ مایل در ساعت) دست یافته اند و انتظار می رود با سرعت عملیاتی حدود ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

هنگامی که خدمات تجاری این قطار آغاز شود، CR۴۵۰ می تواند از مدل CR۴۰۰ چین که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در حال حاضر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند، پیشی بگیرد.

قطار CR۴۵۰ در حال انجام آزمایشات و ارزیابی های جامع است. مهندسان مؤسسه تحقیقاتی لوکوموتیو و وسیله نقلیه آکادمی علوم راه آهن چین(CARS) به ویژه بر مساله «کنترل وزن» تمرکز کرده اند و اطمینان حاصل می کنند که هرگونه کاهش جرم، یکپارچگی ساختاری را به خطر نمی اندازد.

مهندسان چینی می گویند در حین کاهش وزن، باید اطمینان حاصل کنیم که استحکام آن کاهش نمی یابد و حتی به دلیل سرعت بیشتر باید استحکام آن را افزایش دهیم. درست مانند فردی است که می خواهد در حالی که قدرتمند می شود، لاغر هم بشود. این شامل تغییرات ساختاری و نوآوری ها در مواد است.

روش های آزمایش، پیشرفت ها و سایر فناوری ها

برای دستیابی به تعادل لازم، حسگرهایی بر روی ریل ها نصب شده است که داده های وزن قطار را به صورت در لحظه از هر چرخ به یک سیستم نظارتی منتقل می کند. محققان همچنین برای اولین بار کل منطقه «بوژی» یا «هزارچرخ» را در زیر قطار محصور می کنند تا مقاومت هوا را به حداقل برسانند که عاملی حیاتی در سرعت های بسیار بالاست.

هزارچرخ یا بوژی (Bogie) یا «ارابه واگن» گونه ای شاسی است که حمل کننده محورها و چرخ های یک وسیله نقلیه به ویژه قطار است. واژه بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است که در لغت به معنای محور است. بوژی به سامانه حرکتی واگن گفته می شود و متشکل از قاب (تیرهای طولی و عرضی)، مجموعه فنربندی (سامانه تعلیق)، مجموعه چرخ و محور، مجموعه ترمز و ادوات مربوطه است.

بوژی ضمن توزیع یکنواخت وزن واگن روی ریل، موجب سهولت در گردش واگن هنگام عبور از قوس، ایمنی سیر، آسانی مبادله واگن بین راه آهن های با عرض خط مختلف و افزایش ظرفیت بارگیری واگن در بار محوری ثابت می شود.

ها دلی(Ha Dalei)، طراح ارشد مرکز تحقیقات مهندسی ملی حمل و نقل ریلی در چین می گوید: اطمینان از صیقلی بودن کل بدنه قطار، مقاومت را در حین کار به حداقل می رساند.

قطار CR۴۵۰ در میان دیگر ویژگی های فنی، بر روی سیستم خنک کننده با آب با کشش مغناطیس دائمی پیشرفته، با طراحی ارتقاء یافته بوژی برای پایداری کار می کند. مهندسان چینی همچنین بیش از ۴۰۰۰ حسگر را برای نظارت بر همه چیز از بدنه قطار گرفته تا سیستم های کنترل آن و تشخیص آتش، به همراه یک سیستم ترمز اضطراری چند سطحی برای افزایش ایمنی ساخته اند.

نمونه های اولیه این قطار، هر کدام دارای ساختار هشت محوره با ترکیبی از واگن های برقی و بدون موتور هستند.

تسلط قطارهای سریع السیر چین

چین علاوه بر CR۴۰۰ قطارهای رکوردشکن دیگری را نیز راه اندازی کرده است. قطار مَگ لِو شانگهای با فناوری شناور مغناطیسی با حداکثر سرعت در حدود ۴۳۱ کیلومتر (۲۶۸ مایل) در ساعت کار می کند.

قطار مغناطیسی یا مَگ لِو (Maglev ) به معنای شناوری مغناطیسی، گونه ای سامانه ترابری توسط قطار است که از دو مجموعه آهنربا استفاده می کند؛ یک مجموعه برای بلند کردن و شناور کردن قطار بر روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو. مزیت این کار، نبود اصطکاک بین قطار و ریل است.

قطار مغناطیسی در طول مسیرهای خاص «میان برد» (معمولاً ۳۲۰ تا ۶۴۰ کیلومتر) می تواند با قطار تندرو و هواپیماها رقابت کند.

در فناوری قطار مغناطیسی، دیگر واحدی تحت عنوان لوکوموتیو وجود ندارد و تنها یک بخش متحرک وجود دارد و آن خود قطار است. قطار در امتداد یک مسیر راهنمای آهنربایی حرکت می کند که ثبات و سرعت قطار را کنترل می کند. به حرکت درآوردن و شناورسازی به هیچ قطعه متحرکی نیاز ندارد. این کار با قطارهای خودکشش که دارای چندین قطعه متحرک در هر بوژی هستند، کاملاً در تضاد است. به همین دلیل قطارهای مغناطیسی ساکت تر و آرام تر از قطارهای معمولی هستند و قابلیت حرکت با سرعت های بسیار بالایی را دارند.

چین با وجود رقابت شدید جهانی میان کشورهایی نظیر فرانسه، ژاپن و اسپانیا، در حال حاضر تنها کشوری است که خدمات ریلی تجاری پرسرعت را با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت انجام می دهد. سرعت عملیاتی ۴۰۰ کیلومتر در ساعت برنامه ریزی شده برای قطار CR۴۵۰، رهبری چین را در این عرصه مجدداً تأیید می کند.

اگرچه نمونه های اولیه CR۴۵۰ آزمایش های دینامیکی ثابت(استاتیک) و کم سرعت را در کشش، ترمز و کنترل صدا پشت سر گذاشته اند، اما مهندسان قصد دارند در آزمایش های آینده سرعت را به تدریج افزایش دهند. هدف این است که سیستم ها را برای شرایط واقعی، کاهش بیشتر ارتعاشات، کاهش مصرف انرژی و کاهش سطح سر و صدا اصلاح کنند.

این قطار جدید پس از تایید کامل برای عملیات تجاری، نه تنها از قطارهای پرسرعت دیگر در سراسر جهان پیشی خواهد گرفت، بلکه چین را به تنها کشور میزبان سه قطار سریع السیر روی زمین تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا