اقتصادی

واگذاری پنج بزرگراه دیگر کشور به بخش خصوصی+ جزییات

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: خصوصی بخش خصوصی ساخت و بهره برداری از پنج پروژه بزرگراهی کشور را با همکاری دولت انجام می دهد.

به گزارش نازک نارنجی ، امیر محمود غفاری در این رابطه اظهار داشت: برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه های توسعه در کشور ، این وزارتخانه پس از تصویب انتقال بسیاری از پروژه های بزرگراهی ، موافقت کرد که روز گذشته جابجا شود پنج پروژه اصلی بزرگراه و شریانی انتقال آنها به بخش خصوصی تصویب شد.

وی افزود: بودجه این پروژه ها با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و مطابق بند (6) تبصره (19) قانون بودجه سال 1399 کل کشور ، بر اساس در این ظرفیت قانونی پیشنهاد شده توسط وزارت راه و شهرسازی. ” طبق قانون در سال جاری ، امکان بهبود شبکه جاده ای کشور و متعاقباً تسریع در ترافیک ، کاهش ترافیک و افزایش سهم مسافر و بار حمل و نقل در بزرگراه ها با مشارکت بخش خصوصی وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که در چهارمین جلسه گروه انتقال متشکل از سازمان برنامه و بودجه ، وزارت دادگستری ، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، ادامه داد: مطابق این دستور ، به زودی فراخوان شناسایی سرمایه گذاران در پروژه های فوق الذکر در رسانه ها منتشر می شود.

غفاری با اشاره به روش واگذاری پنج پروژه طرح BOT گفت: در این روش سهم سرمایه مورد تقاضای دولت به بخش خصوصی تعلق می گیرد و بخشی از اعتبار لازم توسط بخش خصوصی استفاده می شود. در پایان یا در طی مراحل ساخت ، بسته به نوع قرارداد منعقد شده ، درآمد و درآمد بخش خصوصی با بهره برداری و اخذ عوارض از وسایل نقلیه تأمین می شود. در این زمینه ، ساخت پروژه بزرگراه امامزاده هاشم – خمام – آقاسید شریف با مشارکت 30٪ دولت و 70٪ بخش غیردولتی یکی از پروژه های کلیدی در این وزارتخانه است که بلافاصله تهیه خواهد شد

وی همچنین بخشی از پروژه های پیشنهادی دیگر را اعلام کرد: پروژه فومن – شفت – سراوان از سایت راه سازی اصلی نمین – آستارا – اردبیل با 30٪ مشارکت دولت و 70٪ بخش تحویل خواهد شد. غیر دولتی پروژه پاتاوه-دهدشت از سایت راه سازی اصلی شهرضا-بهبهان-بابا میدان و پروژه کمربندی شیراز از کمربندی شهرضا-شیراز-سایت ساخت جاده دوم تخت جمشید دو پروژه دیگر هستند که شناسایی شده اند. مطابق با ماده 27 قانون الحاق. آنها خواهند بود. این پروژه توسط سرمایه گذار در مدت 3 سال ساخته می شود و در مدت زمان 20 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی که گفت امسال احداث قسمت مهمی از بزرگراه با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود ، به شرح زیر است: بزرگراه حلقه شیراز با مشارکت در 30٪ بخش دولتی و 70٪ خصوصی. همانند طرح قبلی ، در مدت 3 سال ساخته خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا