گامی به سوی حکمرانی دانش؛ تحول علمی با ایجاد دانشکدگان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: دانشکدگان ساختاری فراتر از مرز های رشته ای داشته به موضوعات کلان ملی و بین المللی می پردازند؛ چراکه مأموریت محور هستند و گروه های علمی مرتبط را برای حل مسائل واقعی در کنار هم قرار می دهند.
خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای نظام نامه مدیریت دانشی و ایجاد دانشکدگان، گام بلندی برای انسجام بخشی به ساختار علمی خود برداشته است، تحولی که به گفته مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، می تواند ظرفیت های علمی پراکنده را در مسیر حل مسائل ملی و بین المللی متمرکز کند.
دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر مسیر جدیدی را در تحول ساختار های علمی و اجرایی خود آغاز کرده این تحول با معرفی سند «تحول و تعالی دانشگاه» در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت؛ اما آنچه به وضوح احساس می شد، نیاز به بازنگری در نظام علمی و ایجاد ساختاری بود که بتواند ظرفیت های پراکنده علمی را همگرا و کارآمد کند.
طرح تشکیل «دانشکدگان» به عنوان یکی از اجزای اصلی این تغییرات مطرح شد. این طرح نه تنها به انسجام علمی کمک می کند؛ بلکه به طور مستقیم در راستای تحقق حکمرانی دانش در دانشگاه آزاد اسلامی عمل خواهد کرد.
خبرنگار آنا در سمنان برای بررسی دقیق تر این تغییرات و نگاهی به طرح دانشکدگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده های موضوعی جدید ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با مهدی منصوری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت و گو کرده است در ادامه می خوانیم:
آنا: ازنظر شما فلسفه اجرای نظام نامه مدیریت دانشی در دانشگاه آزاد چیست و چرا این تغییرات برای آینده دانشگاه ضروری است؟
منصوری: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگ ترین شبکه های علمی کشور با وجود برخورداری از هیئت علمی توانمند، نیازمند ساختاری بود که این ظرفیت را در قالب شبکه های علمی سازمان یافته به کار گیرد. نظام نامه مدیریت دانشی با هدف ایجاد چنین شبکه ای طراحی شده این تحول به ما اجازه می دهد از دانش و توان علمی همه استادان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی به صورت هماهنگ و هم افزا برای حل مسائل ملی و بین المللی استفاده کنیم.
آنا: تفاوت اصلی دانشکدگان و دانشکده های موضوعی با دانشکده های سنتی چیست؟
منصوری: دانشکدگان ساختاری فراتر از مرز های رشته ای دارد و به موضوعات کلان ملی و بین المللی می پردازد. در حالی که دانشکده های سنتی بر اساس رشته های خاص تعریف می شدند، دانشکدگان مأموریت محور هستند و گروه های علمی مرتبط را برای حل مسائل واقعی در کنار هم قرار می دهند. این ساختار جدید، بازوی تخصصی معاونت های موضوعی است و به شکل کشوری اداره می شود.
آنا: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان چند دانشکده موضوعی ایجاد شده است و چه مأموریتی دارند؟
منصوری: در واحد سمنان، هشت دانشکده موضوعی مصوب داریم که هرکدام در حوزه ای مشخص و ذیل دانشکدگان فعالیت می کنند. این دانشکده ها شامل «جامعه و رسانه»، «فرهنگ و زندگی»، «بازار و کسب وکار»، «تعلیم و تربیت»، «توسعه فناوری و کارآفرینی»، «هوش مصنوعی و فناوری های اجتماعی پیشرفته»، «صنعت ساختمان و محیط زیست» و «علوم پزشکی» می شوند. مأموریت اصلی دانشکده های موضوعی هم گرایی علمی برای حل چالش های مرتبط با حوزه های مأموریتی خود و ارائه راه حل های کاربردی است.
آنا: فرآیند انتخاب رؤسای دانشکده های موضوعی چگونه است؟
منصوری: انتخاب رؤسای دانشکده ها فرآیندی دقیق و بر اساس شایستگی های علمی است. این افراد باید دارای سابقه تدریس یا پژوهش حداقل پنج ساله باشند. همچنین در علوم انسانی، توجه به رویکرد های بومی و اسلامی اهمیت ویژه ای دارد. این انتصاب ها پس از تأیید معاونت موضوعی انجام می شود.
آنا: این تغییرات چه تأثیری بر کیفیت آموزش و پژوهش خواهد داشت؟
منصوری: این تغییرات به طور مستقیم باعث هدفمندتر و تخصصی تر شدن آموزش ها با رویکرد میان رشته ای و فرارشته ای می شود. این امر نه تنها تعاملات علمی را تقویت می کند؛ بلکه توانایی دانشجویان را در تحلیل چندبعدی مسائل افزایش می دهد. همچنین استادان با قرار گرفتن در شبکه ای گسترده تر از همکاری های علمی، فرصت های بیشتری برای پیشبرد پژوهش های مشترک و کارآمد خواهند داشت. این ساختار در نهایت به ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش های کاربردی و ارتباط مؤثرتر دانشگاه با نیاز های جامعه منجر می شود.
آنا: آیا این تغییرات به حکمرانی علمی کشور کمک می کند؟
منصوری: بله به دنبال طراحی مدلی بومی از حکمرانی دانش هستیم که بتواند پاسخگوی نیاز های ملی باشد. با اجرای نظام نامه مدیریت دانشی، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان الگوی نوین حکمرانی علمی عمل خواهد کرد. این ساختار، پلی میان دانشگاه و جامعه ایجاد می کند و ظرفیت های علمی را در مسیر رفع نیاز های واقعی به کار می گیرد.
آنا: نکته پایانی…
منصوری: امیدوارم همه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در این مسیر تحول همراه باشند. با مشارکت همگانی می توانیم آینده ای روشن برای دانشگاه و کشور رقم بزنیم. دانشکدگان ابزار مهمی برای این حرکت هستند و باید به بهترین نحو از آنها بهره برداری کنیم.