سندنویسی تنها منجر به گسترش بوروکراسی اداری در کشور شده است

در یک نشست تخصصی مطرح شد؛

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی در نشست کارآمدی مدل سندنویسی برای چشم انداز پردازی ایران آینده از روند سندنویسی گسترده در کشور انتقاد کرد و گفت که این روند تنها منجر به گسترش بوروکراسی اداری در کشور شده است.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، طی دو سه سال گذشته اخبار رسانه ها پر بوده از موضوعت مرتبط با سند نویسی، سند های ملی یکی پس از دیگری در عرصه های کوچک و بزر گ نگارش شده اند و چندان میدانی برای نقد و بررسی آن ها شکل نگرفته است.  

به طور مثال نسبت بین سند ملی موسیقی با واقعیت های ملموس و عینی این عرصه یا سند هنر های تجسمی یا هنر های نمایشی و… سند راهبردی فضای مجازی و… ده ها سند دیگری که نگارش شده اند.

دهمین نشست از سلسله نشست های هم آفرینی تصویر ایران آینده با محوریت کارآمدی مدل سندنویسی برای چشم انداز پردازی ایران آینده با حضور دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی، دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان این مرکز و صاحب نظران حوزه آینده پژوهی برگزار شد.

محمد جواد لاریجانی در این نشست، آینده پژوهی را یکی از دانش های نوین دانست که برای وصف آینده جهت ترسیم چشم انداز و اهداف بلند مدت ضروری و مهم است.

وی افزود: من در کتاب درس های سیاست خارجی در فصل های آخر به کاربست آینده پژوهی در حوزه سیاست خارجی پرداختم و بر این اساس امور مهم حوزه سیاست خارجی را احصاء کردم.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی، تصریح کرد: در امر آینده پژوهی نباید دچار پراکندگی شویم بلکه باید یک موضوع را تعیین کرده و در همان مسیر به جلو حرکت کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: آینده پژوهی باید خروجی داشته باشد تا از آن بتوان در برنامه ریزی های مختلف حاکمیتی استفاده کرد و اگر این خروجی به دست نیاید آینده پژوهی کامل و دقیق انجام نشده است.

وی سپس با انتقاد از روند سندنویسی در کشور گفت: هزاران سند در داخل و خارج از کشور ایجاد کردیم که هیچ کدام هم عملیاتی نشده و تنها تبدیل به یک عرف در کار های اداری ما گشته به طوری که عملاً سندنویسی را به یک امر بی ربط تبدیل کرده است.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: این نوع سندنویسی تنها به گسترش بوروکراسی و دفتر و تشکیلات در کشور تبدیل شده و گاهاً مانع تحقق اهداف کشور می شود.

وی با تأکید بر اصل اختصار در سندنویسی اشاره کرد: باید اهداف اساسی در قالب پروژه های زمان دار تعریف شده و هر پروژه به یک فرد یا نهاد سپرده شود تا مشخص شود که چه کسی باید پاسخ گو باشد.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی یکی از پروژه های بزرگ ایران آینده را خلق ارزش از صنعت نفت کشور دانست و عنوان کرد: صنعت نفت در بسیاری از دانش ها و صنعت ها مؤثر است و می تواند موتور پیشرفت ملی به حساب آید.

تدوین اسناد بر اساس نیاز های کشور نه امور هیجانی، اجماع سازی در مورد اسناد در کشور و توجه به فناوری های نوین از جمله محور هایی بود که صاحب نظران حاضر در سخنان خود به آن اشاره کردند.

دکمه بازگشت به بالا