دسترسی عادلانه به داروهای نوین

پیشرفت داروسازی و تقویت بیمه ها کلید دسترسی عادلانه به داروهای نوین است

سعید کلباسی، رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران، با بیان این مطلب که  برگزاری نمایشگاه هایی مانند «ایران فارما» می تواند  به هم افزایی صنعت دارویی کشور کمک کند، گفت: به طور کلی در هر  رشته ای، لازم است  افرادی که در آن  زمینه کار می کنند به طور مداوم با جدیدترین روش ها و ایده ها آشنا شوند و تبادل اطلاعات صورت گیرد. در صنعت داروسازی نیز لازم است که داروسازان، پزشکان بالینی، شرکت های دانش بنیان و همه افراد مرتبط با این رشته با برگزاری نمایشگاه هایی مانند ایران فارما از جدیدترین محصولات دارویی و راه های درمان اطلاع  پیدا کرده یا  اطلاعات خویش را  به  اشتراک بگذارند تا گامی مهم  در جهت سلامت افراد جامعه برداشته شود. 

وی ادامه داد: خوشبختانه اکثر داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود ولی مواد اولیه آنها غالبا باید از کشورهای دیگر وارد  شود  لذا  باید بیشتر در  زمینه  تولید  مواد  اولیه  داروها گام برداشت. شرکت های بزرگ داروسازی در زمینه تولید مواد اولیه داروهای ضروری، گام های  اساسی برداشته اند، زیرا با وجود تحریم های وارد شده به کشور عزیزمان ایران، باید جهت نیاز هموطنان  تلاش بسیاری کرد .

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران در مورد نقش بیمه ها در مورد دسترسی دارو و ارتقای عدالت دارویی نیز اظهار کرد: خوشبختانه اکثر افراد، تحت پوشش بیمه هایی مانند بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی و… هستند که  در مورد انسولین هم پوشش خوبی ارائه می دهند ولی اغلب داروهای خوراکی، کمتر از پوشش بیمه ای  برخوردارند. امیدواریم که همه افراد جامعه از پوشش بیمه ای مناسب دارویی به خصوص داروهای جدید برخوردار شوند تا امکان تهیه داروی موردنیازشان را داشته باشند و سلامت آنها دچار  مشکل  نشود.

بیمه ها می توانند عدالت دسترسی به دارو را بالا ببرند

محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، در خصوص عدالت در دسترسی به دارو در ایران گفت: دسترسی دارو برای بیماران بسیار پر اهمیت است و این موضوع برای بیماری های مزمن مثل دیابت، فشار خون و افرادی که به مشکلات  قلبی دچار هستند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. بیماران حق دارند که به آخرین دستورالعمل های علمی دنیا که در حوزه بیماری آنها وجود دارد دسترسی داشته باشند. 

او افزود: استفاده از داروهای جدید به خصوص در رابطه با درمان دیابت، باعث شده که طول عمر بیماران افزایش پیدا کرده و  مرگ و میر کاهش پیدا کند . آمار مشکلات قلبی که بر اثر بیماری های مزمن مانند دیابت ایجاد می شود با مصرف این داروها کمتر شده و این داروها کمک کرده اند که  نارسایی کلیه کاهش پیدا کند و درنهایت، کیفیت زندگی بیماران بهتر شده است و فکت ها و مطالعات بالینی این را نشان می دهد.  مهاجری تهرانی اضافه کرد: با پیشرفت علم در دنیا، دسترسی به این داروها حق بیماران است. خوشبختانه در کشور ما با توجه به پیشرفت زیادی که شرکت های تولید دارو دارند دسترسی به داروهای روز وجود دارد و  قیمت دارو نسبت به کشورهای دیگر در ایران بسیار پایین تر است و بیشتر داروهای انسولین، حتی نسل جدید، بیمه بوده و برای تهیه آنها از بیمار حمایت می شود. 

او خاطرنشان کرد: در مقایسه با دیگر کشورها دارو در کشور ما بسیار قیمت مناسبی دارد و در این مورد نباید بی انصاف بود، اما با این وجود، باید کاری کرد که همه بیماران به این داروها دسترسی داشته و نباید عدم دسترسی به منابع مالی سبب عدم دسترسی بیمار به داروها شود.

 
او به هزینه ویزیت پزشکان در ایران نیز اشاره کرده و افزود: هزینه ویزیت پزشکی برای بیماران در ایران از تمام کشورهای دنیا، پایین تر است و البته بیمه ها باید در این بخش هم ورود پیدا کرده و هزینه درمان و هزینه ویزیت را تقبل کنند تا در حق بیماران اجحاف نشود.  در  ایران هزینه ویزیت پزشک فوق تخصص حدود ۳ تا ۴ دلاراست  در حالی که در کمترین میزان ویزیت در حتی کشورهای اطراف ایران حدود ۵۰ دلار تمام می شود. 

مهاجری تهرانی تاکید کرد: بنابراین باید بیمه ها قدرتمند باشند تا بتوانند هزینه بیماری را کاهش دهند. در حال حاضر بیمه ها تنها 30 درصد از هزینه ها را در بخش های مختلف تقبل می کنند و باید قوی تر ظاهر شوند.

دکمه بازگشت به بالا