اجرای نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

نازک نارنجی/گیلان اجلاسیه بزرگ شهدای آستارا در راستای برگزاری کنگره سرداران، امیران و ۸۰۰۰ شهید استان گیلان و یادواره ۱۶۷ شهید شهرستان مرزی آستارا با عنوان جلوه های عاشقی و با برگزاری نمایش و رزمایش کربلای ۵ در آستارا برگزار و به مدت ۵ شب ادامه خواهد داشت.

این همایش و رزمایش در راستای برگزاری دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان گیلان در جمعه شب نهم شهریور با حضور جمعی از خانواده های معظم شهدا، علما، فرماندهان نظامی و انتظامی، رزمندگان، جانبازان، ایثارگران، آزادگان، مسئولان و اقشار مختلف مردم در شهرستان مرزی آستارا برگزار شد که روایتی از قهرمانان شهید استان گیلان است و شهرستان آستارا نخستین شهرستانی در گیلان است که این مراسم در آن آغاز شده است.

تبیین عملی جهاد تبیین به روش هنری، ایجاد فضای بانشاط در قالب نمایش و رزمایش از اهداف جلوه های عاشقی در روایت قهرمانان شهید، استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا است. 

در این اجلاسیه همچنین غرفه های اختصاصی هنگ مرزی آستارا، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، نیروی انتظامی، ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب شهدای آستارا، بهداشت و درمان ( بهداری )، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، بسیج خواهران و غرفه های فرهنگ و هنر، انجمن هنرهای تجسمی و بسیج هنرمندان آستارا با ۴۳ اثر و فعالیت ۱۷ هنرمند حضور و فعالیت دارند.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

در برپایی مراسم جلوه های عاشقی در آستارا که از نمایشگاه آغاز و به مراحل انجام رزمایش نظامی و نمایش بزرگ میدانی می رسد، شهرستان آستارا قهرمانان شهید خود و هم چنین رشادت های قهرمانان ملی عملیات کربلای ۵ را به تصویر کشیده و این مراسم در بهترین مکان شهرستان آستارا و در ساحل دریای خزر و روبروی بازار بزرگ ساحلی آستارا به مدت پنج شب برگزار می شود.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

فرماندار آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار نازک نارنجی با اشاره به اجلاسیه شهدای آستارا که در راستای برگزاری کنگره سرداران، امیران و ۸۰۰۰ شهید استان گیلان به مدت ۵ شب در این شهرستان برگزار می شود، اظهار کرد: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از شهادت نیست.

محمدرضا شهاب زاده با بیان اینکه آشنایی نسل جدید با فرهنگ شهدا از اهداف برگزاری اجلاسیه شهدای شهرستان آستاراست، افزود: جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تأکید دارند، یکی از مصادیق آن همین اجلاسیه شهداست و خروجی این اجلاسیه باید یک معرفت آفرینی و یک معرفت افزایی باشد.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

وی با اشاره به برنامه های متعدد پیش بینی شده برای این اجلاسیه بزرگ، عنوان کرد: اجرای اجلاسیه در ۳ بخش نمایش، رزمایش و نمایشگاه پیش بینی شده که در بخش نمایش نمایشنامه ای تدارک دیده شده و توسط کارگردان هنری سیر تاریخی از واقعه عاشورا تا جنگ تحمیلی و مهدویت در پرده های مختلف با استفاده از ظرفیت هنرمندان شهرستان اجرا می شود.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

فرماندار آستارا با اشاره به اجرای رزمایش به عنوان بخش سوم این اجلاسیه گفت: رزمایشی با موضوع دفاع مقدس و به ویژه عملیات کربلای ۵ که عملیاتی برای تثبیت و پیروزی رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس بود در معرض دید عموم قرار می گیرد.

وی بر تعامل نهادها، سازمان ها و سایر دستگاه ها در برگزاری هرچه باشکوه تر اجلاسیه شهدا تاکید و تصریح کرد: با همدلی و همکاری باید تلاش شود تا اجلاسیه شهدای آستارا به نحو مطلوب برگزار شود لذا همه ادارات، سازمان ها و نهادهای این شهرستان باید در راستای هرچه باشکوه تر برگزار شدن این کنگره مساعدت و همکاری لازم را داشته باشند.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

شهاب زاده ضمن دعوت از عموم مردم شهرستان آستارا برای شرکت در این اجلاسیه بزرگ، اظهار کرد: کسانی که دل در گرو شهید و شهادت دارند با حضور خود در این برنامه بر صفای معنوی آن بیفزایند. فرماندار آستارا با بیان اینکه مجاهدت های شهدای عملیات کربلای پنج فراموش شدنی نیست، گفت: این عملیات یکی از بهترین و دقیق ترین عملیات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

به گزارش نازک نارنجی، عملیات کربلای پنج بامداد ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ با رمز مقدس یا زهرا (س) در منطقه شلمچه و شرق بصره انجام شد و یکی از بزرگ ترین نبردهای دوران جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس محسوب می شود. در این عملیات مقاومت و روحیه جهادی و توان رزمی رزمندگان سلحشور اسلام در کنار فرماندهی و اجرای هوشمندانه طرح ها و تکنیک های پیچیده و کارآمد عملیاتی توانست تثبیت و تحکیم خطوط پدافندی ایران در این منطقه راهبردی را رقم زند.

اجرای  نمایش و رزمایش کربلای ۵ در جلوه های عاشقی شهرستان مرزی آستارا

دژهای مستحکم دشمن در منطقه عملیاتی کربلای ۵ که به زعم دشمنان ملت ایران و حامیان نظامی صدام، به منزله دیواره ای غیرقابل نفوذ و تسخیر ناشدنی به شمار می رفت، خود به نقطه غفلت و ضعف دشمن بعثی تبدیل شد، به گونه ای که انهدام ماشین جنگی عراق در این عملیات بسیار گسترده تر از عملیات والفجر ۸ فاو صورت پذیرفت.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا