چالش های داروساز بودن در دنیای پس از کووید

از زمان شروع همه گیری کرونا، داروسازان با چالش های مداوم مواجه بوده اند. در حالی که این چالش ها همچنان ادامه دارد، از سوی دیگر فضایی را برای نوآوری و نیاز به فناوری جدید ایجاد کرده است.

به گزارش نازک نارنجی، دکتر داروساز شخص متخصصی است که در بیمارستان، شرکت، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه، کارخانه و داروخانه در زمینه های تحقیقات، فرمولاسیون و تولید محصولات دارویی انسانی و دامی و فراورده های آرایشی و بهداشتی و نیز راهنمایی و ارائه مشاوره به پزشکان و بیماران و مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می کند.

به طور کلی، دکتر داروساز فردی است که می تواند بیماران را در مورد ویژگی های داروها، عوارض و نحوه مصرف صحیح آنها راهنمایی کند.

در این مطلب به برخی از چالش های چشمگیر پیش روی داروسازان جدید و آینده پرداخته شده است. برای اطمینان از موفقیت داروسازان، برنامه های آموزش داروسازی باید ابزارها و منابع را برای غلبه بر هر مانعی در اختیار دانشجویانِ این رشته قرار دهند.

۱. دارو و ایمنی

عدم پایبندی به داروها منجر به شکست درمان، افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و حتی بستری شدن در بیمارستان شده است. داروسازان با انجام مشاوره به بیمار، ارائه رژیم های دارویی ساده به بیماران و استفاده از ابزارهای مشارکت بیمار برای افزایش نتایج سلامتی، نقش فعال تری در ترویج پایبندی به دارو ایفا می کنند.

برنامه های درسی داروسازی باید ایمنی دارو را در سرتاسر برنامه درسی خود ادغام کنند و اطمینان حاصل کنند که دانشجویان نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال را درک می کنند – از سیستم های کامپیوتری ثبت سفارش پزشک تا سیستم های توزیع خودکار.

۲. درمان دارویی در حال تکامل

داروسازان باید به طور مداوم توسعه و پیشرفت سریع داروهای جدید، مداخلات درمانی و رویکردهای درمانی را نظارت کنند. داروسازان باید به نظارت بر درمان های در حال تکامل ادامه دهند و اطمینان حاصل کنند که آنها به طور ایمن و مؤثر استفاده می شوند.

۳. مسائل بهداشت عمومی

داروسازان از زمان شروع همه گیری، نقش مهمی را در ارتقای سلامت جمعیت و پیشبرد طرح های بهداشت عمومی ایفا می کنند. آنها نقش حیاتی در پیشگیری از سوء مصرف مواد افیونی، درمان بیماری های مرتبط با سلامت روان و توسعه برنامه های پیشگیری، درمان و کنترل بیماری دارند و در عین حال ایمنی دارو را در مراکز و جوامع خود ارتقا می دهند.

پرداختن به این مسائل بهداشت عمومی نیازمند همکاری بین داروسازان، متخصصان مراقبت های بهداشتی، نهادهای نظارتی و جامعه است.

برنامه های داروسازی باید اطمینان حاصل کنند که دانشجویان در حین انجام این نقش، به منابع و مواد آموزشی به روز دسترسی دارند.

۴. کمبود دارو

بیماری همه گیر کرونا باعث اختلال در زنجیره تامین دارو شد که منجر به کمبود آن شد. داروسازان امروزی با عرضه متناقض داروها مواجه هستند که به دانش و ابزار مناسب برای یافتن جایگزین های دارویی و درمان های جایگزین نیاز دارند.

اکنون، بیش از هر زمان دیگری، داروسازان نیاز به دسترسی به یک راه حل محتوای ارجاعی دارویی دارند، تا به آنها کمک کند تا بهترین تصمیم ممکن مبتنی بر شواهد را برای هر بیمار خاص در هنگام مواجهه با این کمبودها اتخاذ کنند.

۵. دامنه عمل گسترده

به گزارش wolterskluwer، با توجه به چشم انداز دائماً در حال تغییر مراقبت های بهداشتی و هدف بهبود نتایج بیماران به ویژه پس از همه گیری کرونا، داروسازان در حال گسترش دامنه فعالیت خود هستند. در حالی که زمانی داروسازان از پر کردن مجدد نسخه ها صرف نظر می کردند، اکنون به طور فزاینده ای برای ارائه خدمات مراقبت های پیشگیرانه برای بیماران مانند غربالگری های سلامت، خدمات ترک سیگار و … مورد مشورت قرار می گیرند.

با ترکیب سناریوهای دنیای واقعی و ابزارهای جامع و مبتنی بر شواهد، برنامه های داروسازی می توانند اطمینان حاصل کنند که نیروی کار آینده برای بهبود فعالانه نتایج سلامتی بیمار آماده است.

برنامه های داروسازی به راه حل های نوآورانه آموزش و یادگیری دیجیتال نیاز دارند تا داروسازان جدید و آینده را برای چالش های روزمره ای که با آنها مواجه می شوند، آماده کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا