علمی و پزشکی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش اعلام کردن و تصور کنید ، افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد اهدا شده ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی خود خارج می شود. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی اساسی در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها با موفقیت كبدهای كوچكی را كه از سلولهای پوستی انسان گرفته شده گرفته تا موش ها را لانه گزینی كردند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. یکی از این موانع ، کمبود دهنده است و یکی دیگر از موانع این است که سیستم ایمنی گیرنده ممکن است در هنگام یافتن یک عضو اهدایی از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

این ممکن است یک ارگانیسم جایگزین تولید کند که از سلولهای خود بیمار رشد کند. این کار در صورت نیاز به پیوند عضو انجام می شود. سیستم ایمنی بدن این عضو را رد نمی کند زیرا سلولهای خاص خود را تشخیص می دهد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای انسانی ایجاد کردند و سپس این موشها را مورد بررسی قرار دادند. سلولهای کبدی انسان توسط کبد ماوس طراحی شده اند که تمام سلولهای خود را از دست داده است. بنابراین ، چارچوبی برای ارتباط سلولهای جدید با آن و حفظ ساختار اصلی اندام باقی مانده است.

دانشمندان سپس به روده های کوچک پنج موش نگاه کردند و وضعیت آنها را به مدت چهار روز بررسی کردند. مطالعات نشان می دهد که سارقان جدید در همه موش ها عمل می کنند.

دانشمندان دریافته اند که این کبد حاوی اسیدهای صفراوی و اوره است. آنها همچنین پروتئین خون موش ها را می شناسند. نتایج این مطالعه نشان داد که این آزمایش به طور روان کار نمی کند زیرا در جریان خون در اطراف بافت همبستگی هر 5 موش مشکل وجود دارد. موشها همچنین در مقابل رد پیوند عضو ، مقاومت کردند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است برای سایر حیوانات امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده اصلی پروژه گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین اندامهای آسیب دیده شوند.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا