مرگ تدریجی باغ ها در رباط کریم/برداشت های غیرمجاز آب را می بلعد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان ها – ذبیح الله اصغری: باغداران رباط کریمی نسل به نسل با کاشت درختان میوه باغ آباد کردند و معیشت بسیاری از روستاییان و باغداران رباط کریم از راه برداشت میوه تأمین می شود.

فصل میوه چینی که می رسد در باغ های رباط کریم پر می شود، از کارگران و باغداران که در میوه چینی مشارکت می کنند و میوه های چیده شده را در بازار به فروش می رسانند.

اما چند سالی است، که درختان زیادی در پی بی آبی در رباط کریم از بین رفته و خشکی به باغ های این شهرستان آسیب جدی وارد کرده است.

باغ ها علی رغم وجود حق آبه همچنان تشنه مانده است

یک باغدار رباط کریمی در این خصوص به خبرنگار آنلاین گفت: دو ماه است که آب به باغ هایمان نرسیده و باغ ها با وجود داشتن حق آبه، همچنان تشنه مانده است.

وی افزود: برداشت های غیرقانونی از کانال محمدیه، جان باغ های ما را گرفته است و متأسفانه به جای حمایت از کشاورزان، شاهد بی توجهی جهاد کشاورزی به این مشکلات هستیم و برداشت های غیرقانونی از کانال محمدیه که ۷۲ درصد سهم آب آن متعلق به رباط کریم است، نشان از بی عدالتی و بی توجهی به حقوق کشاورزان دارد.

تاکید نماینده رباط کریم بر رفع مشکل کشاورزان

نماینده مردم شهرستان های رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار آنلاین، ضمن تأکید بر رفع مشکلات کم آبی و بی آبی کشاورزان منطقه، از پیگیری این مسئله در سطوح مختلف خبر داد.

حسن قشقاوی با بیان اینکه جلسات متعددی با مسئولین مربوطه در این خصوص برگزار شده است، گفت: بنای کانال میدان محمدیه برای انتقال آب به دشت رباط کریم گذاشته شده و ما به طور جدی پیگیر حق ابه کشاورزان خود هستیم.

وی تاکید کرد: صدای کشاورزان زحمتکش را شنیده ام و در صورت عدم حل مشکل در سطح منطقه ای، از طریق مجلس و وزارتخانه های مرتبط به این موضوع ورود خواهم کرد.

نماینده مردم شهرستان های رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه ای با حضور معاون استاندار تهران بنا شد، تخصیص آب به کانال محمدیه با برنامه ریزی هایی که انجام می گیرد بیشتر شود.

آب کانال محمدیه از ابتدا برای تأمین آب کشاورزی رباط کریم بوده است

قشقاوی در خصوص مشکلات و تنش آبی کشاورزان منطقه رباط کریم و کانال محمدیه اظهار کرد: بعد از پیگیری های انجام شده جلسه ای به میزبانی شهرداری گلستان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، رئیس آب و فاضلاب جنوب غرب استان تهران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر فنی استانداری، شهردار گلستان، مدیرعامل کانال محمدیه و هیئت امنای این کانال برگزار شد.

وی گفت: یکی از مطالبات به حق کشاورزان رباط کریم گرفتن حقابه خود از کانال محمدیه هستند، چرا که کم آبی موجب خشک شدن باغات آن ها شده است.

مرگ تدریجی باغ ها در رباط کریم/برداشت های غیرمجاز آب را می بلعد

نماینده مردم شهرستان های رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه بنا شد تخصیص آب به کانال محمدیه با برنامه ریزی هایی که انجام می گیرد بیشتر شود، در ضمن در خصوص نحوه اجرا و انتقال آب کانال محمدیه بازنگری صورت بگیرد تا حق مردم شریف منطقه بهارستان و رباط کریم تضییع نشود.

قشقاوی در ادامه افزود: آب کانال محمدیه از ابتدا برای تأمین آب کشاورزی منطقه ما بوده است که باید از آن مراقبت شود.

وی بیان کرد: کشاورزان منطقه در خصوص مشکل کم آبی و عدم تخصیص آب مناسب برای باغات و زمین های کشاورزی طوماری تهیه و برای من ارسال کرده اند که آن را تقدیم معاون استاندار تهران کرده ام.

ورود دادستانی رباط کریم به ماجرای کمبود آب در این شهرستان

خوشبختانه دادستان رباط کریم با ورود به این پرونده، امیدواری را به دل کشاورزان بازگردانده است.

دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم، در گفت وگو با خبرنگار آنلاین، علت اصلی افت شدید فشار آب در این شهرستان را پمپاژ غیرقانونی آب اعلام کرد و با بیان اینکه این موضوع نگرانی های جدی را در بین کشاورزان ایجاد کرده است، اظهار کرد: به منظور بررسی این مسئله، جلسه ای با حضور متولیان امر و نمایندگانی از کشاورزان برگزار شد. در این جلسه، راهکارهای مختلفی برای رفع مشکل مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

محمد یوسف وند بر اهمیت پیگیری این موضوع توسط سایر مسئولین تاکید و ابراز امیدواری کرد: با تلاش همه جانبه، مشکل افت فشار آب در رباط کریم به زودی برطرف شود.

اقدامات دادستانی برای جلوگیری از برداشت های غیرقانونی آب، گامی مهم در جهت احقاق حقوق کشاورزان است، چرا که پیامدهای این بحران فراتر از خسارت مالی خشکسالی و بی آبی است و این خسارات تنها به مشکلات مالی کشاورزان منجر نمی شود. این بحران می تواند عواقب جبران ناپذیری برای اقتصاد منطقه، امنیت غذایی و محیط زیست داشته باشد.

کشاورزان رباط کریم با صراحت از مسئولان می خواهند تا هر چه سریع تر به مشکلات آن ها رسیدگی کنند و راهکارهای عملی برای تأمین آب باغات و مزارع ارائه دهند.

دکمه بازگشت به بالا